BRATISLAVA, BREZNO. Progresívny vývoj v oblasti automatických prevodoviek nás naučil, že ich neberieme iba ako z núdze cnosť a nutné zlo pre niekoho, kto nerád radí. Sú autá, ktoré majú s automatom dokonca nižšiu spotrebu a podstatne vyšší komfort ovládania. Hoci to nie je prípad Suzuki Splash AT a nad automatom, ktorý nemá aspoň šesť stupňov a pokrokové technológie by sme vopred lámali palicu, verzia GS AT presvedčila.
Splash s automatickou prevodovkou stojí o 1000 eur viac a má na papieri o 0,4 litra vyššiu spotrebu ako porovnateľná verzia. V meste aj mimo neho však prináša podstatne jednoduchšiu obsluhu ako verzia s manuálnou prevodovkou. Najmä v kolóne má automat čoraz väčší význam.
Je pravda, že podľa zrýchlenia na papieri má malý motor (1,2 - 63 kW) s autom viac starostí a stovku dosiahne neskôr, no v nižších rýchlostiach je Splash stopercentne čipernejší než by kto čakal. Najmä v rukách vodiča začiatočníka. Kým na semafore niekto zaradí jednotku, zvolí správne otáčky, automat je dávno preč.
Nikdy by sme si nemysleli, že štvorstupňová prevodovka dnes postačí. Splashu určite, pretože má dobre navrhnutý stály prevod a rýchlu reakciu na plynový pedál. V meste stačí jemný dotyk plynu na to, aby sa ťah motora prejavil na kolesách.
Prospieva bezpečnosti Možno vďaka dobrému nastaveniu prevodovky a nízkej hmotnosti motor nezavíja, ale cez automat veľmi efektívne prenáša silu na kolesá. Splash je ten typ auta, v ktorom nechýba radenie na volante alebo športový režim radenia prevodovky.
Kto plánuje v meste používať Splash a vyslovene sa nevyžíva v manuálnej prevodovke, tomu automat doslova ulahodí. Možno bude ešte bezpečnejší, pretože namiesto nečakaného zhasnutia motora pri manuálnej prevodovke a zlom zaobchádzaní v strese Splash s automatom odfičí preč.
S kúskom humoru môžeme povedať, že do vyhrievaných spätných zrkadiel sa vmestí autobus. Ich veľkosť je pre život v meste dôležitá a robí jazdu ľahšou, lebo sa s nimi dobre cúva a preraďuje z jedného pruhu do druhého.
Pollitrový rozdiel v spotrebe oproti manuálnej prevodovke (udávaný výrobcom) sa potvrdil aj v praxi. Pri vytrvalej jazde na diaľnici rýchlosťou okolo135 km/h spotreba prekročí sedem litrov.
Prichádza do úvahy Splash je dobre známe mini auto, ktoré svojim vnútorným priestorom atakuje malé autá segmentu B. Samozrejme nemá taký veľký batožinový priestor, ale kvalitou interiéru a výbavou mnohé malé autá prekoná.
Zaujmú tvary a mimoriadna kvalita spracovania prístrojovej dosky. Príkladná je tiež stredová konzola, ale žiaľ Splash má veľmi slabé odkladacie priestory. Mestské auto na každý deň by malo mať rozhodne viac a hlavne väčšie odkladacie priestory.
Štvrtý stupeň obslúži základné rýchlosti pri veľmi dobrých otáčkach. V deväťdesiatke motor nereve a má dobrú spotrebu. Pri stotridsiatke je hlasnejší, ale 3500 otáčok za minútu je v tej rýchlosti pre malé benzínové motory úplne normálna vec.
Iný prístup k výbave Sympatické je, že sú automobilky ako Suzuki, ktoré namiesto honby za holým autom ponúkajú Splash GS so stabilizačným systémom ESP a šiestimi airbagmi štandardne.
Verzia s automatom aktívnej bezpečnosti rádového motoristu iba nahráva. Verziu s automatom považujeme za bezpečné a komfortné riešenie v danej kategórii bez výrazne negatívneho dopadu na cenu alebo spotrebu. No a živosť auta doslova prekvapila.
SME spokojní SME nespokojní
veľké spätné zrkadlá hluk na diaľnici
priestor vzadu aj vpredu malé hrdlo ostrekovača
sklopenie operadiel vzadu
do roviny s kufrom nešikovné plató nad kufrom
vhodné prevody slabšie odkladacie priestory
jazdné vlastnosti -
prítomnosť ESP vo výbave GS -
Kupujem - nekupujem
Medzi mini autami je to maxi, takže v tejto triede Splash určite kupujem, hoci odkladacie priestory okolo vodiča sú úbohé. Do mesta však pokojne aj s automatom, pretože od tohto auta žiadne výkony nečakám. Automat reaguje až prekvapujúco rýchlo a negatívne dopady sú malé. (Rasťo Chvála)
Technické údaje - porovnanie Značka Suzuki Suzuki
Model Splash Splash
Verzia 1,2 GS AT 1,2 GS
Prevodovka automatická manuálna
Počet stupňov 4 5
Cena verzie od (eur) 10 999 9 999
Motor 1,2 1,2
Výkon (kW/k) 63/85 63,85
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 14,9 12,3
Spotreba (l/100 km) 5,9 5,5
Spotreba v teste (l/100km) 6,4 5,9*
*testované v roku 2008
Suzuki Splash rozmery
Dĺžka (mm) 3715
Šírka (mm) 1680
Výška (mm) 1590
Rázvor (mm) 2360
Svetlá výška (mm) 145
Objem kufra (l) 202-462