BRATISLAVA. Mnohí priaznivci značky už ani neverili, že Saab bude toto auto niekedy sériovo vyrábať. Prvýkrát ho predstavil v roku 2008, ako štúdiu 9-4X BioPower s tým, že produkčnú verziu odhalí o rok neskôr. Švédska automobilka sa ale dostala do existenčných problémov a z plánovanej premiéry zišlo.
V rukách nového majiteľa jej svitlo na lepšie časy a projekt 9-4X bol vzkriesený. Nové SUV predvedú ešte v závere tohto roka na autosalóne v Los Angeles. Jeho predaj na európskych trhoch odštartuje v auguste budúceho roka.
Originál
Novinka sa od pôvodného prototypu príliš nelíši. Originálny dizajn zahŕňa mohutné blatníky, pre Saab typickú trojdielnu masku chladiča, čierne stĺpiky (s výnimkou zadného) a futuristicky pôsobiace koncové svetlá. Ochranu karosérie má na starosti jej oplastovanie v spodnej časti.
Zatiaľ chýbajú údaje o vonkajších rozmeroch. Poznáme iba hodnoty rozchodu kolies (1622 mm vpredu, 1623 mm vzadu). Disky majú priemer od 18 do 20 palcov, v závislosti od verzie. Pohotovostná hmotnosť základného modelu predstavuje 2010 kg.
Aj vo vnútri na prvý pohľad spoznáte, že ide o Saab. Charakterizuje ho oblý prístrojový panel s nazeleno podsvietenými ukazovateľmi. Štartovacie tlačidlo sa v súlade s tradíciami nachádza medzi prednými sedadlami. Výrobca vyzdvihol aj audiosystém so vstupmi Aux a USB. V rámci výbavy na želanie dostanete nielen elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, ale aj pedále.
Iba benzín
Výstavná premiéra Saabu 9-4X v Los Angeles naznačuje, ktorý trh preň bude kľúčový. Potvrdzuje to aj motorová paleta, obsahujúca výlučne zážihové šesťvalce.
Slabší má objem tri litre a dosahuje výkon 195 kW (265 k). Silnejší agregát je vyhradený pre špičkovú verziu Aero, vybavenú napríklad adaptívnym podvozkom DriveSense. Má síce nižší zdvihový objem - 2,8 litra, ale prepĺňa ho turbodúchadlo, vďaka čomu produkuje 221 kW (300 k).
Oba motory spolupracujú so šesťstupňovými automatickými prevodovkami. Tie prenášajú krútiaci moment na všetky štyri kolesá prostredníctvom systému Saab XWD so zadným elektronicky riadeným diferenciálom eLSD. O prípadnej vznetovej alternatíve zatiaľ nepadlo ani slovo.
Autor: fg