SME
Nedeľa, 20. september, 2020 | Meniny má Ľuboslav(a)KrížovkyKrížovky

Oživená legenda alebo len marketing? Renaulty Gordini skúšame na Slovakia Ringu

Keď Renault potvrdil, že plánuje oživiť značku Gordini, výskali sme nadšením. V tom čase sme mali za sebou prvé skúsenosti so znovuzrodeným Abarthom.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

SLOVAKIA RING. Keď Renault potvrdil, že plánuje oživiť značku Gordini, výskali sme nadšením. V tom čase sme mali za sebou prvé skúsenosti s novodobými Abarthami. Myšlienka, že dôjde k vzkrieseniu ďalšieho mena, ktoré kedysi hýbalo svetom motoristického športu, musí rozžiariť tvár každého priaznivca štyroch kolies.

Krátko pred minuloročnými Vianocami však prišlo vytriezvenie. Gordini je marketingový ťah. Namiesto vylepšení techniky existujúcich modelov Twingo RS a Clio RS, došlo iba k úpravám ich vzhľadu a rozšíreniu výbavy. To je presne opačný postup, aký praktizoval samotný Amédée Gordini pred asi päťdesiatimi rokmi.

Smutné, napriek tomu ale nemôžeme Renault prvoplánovo odsúdiť. Je to práve francúzska značka, ktorá prostredníctvom svojej športovej divízie pláva proti prúdu. V časoch šetrenia nákladov vyrába autá, o ktorých vie, že z nich nepredá stovky tisíc kusov. A v dobe bruselského „ekoterorizmu" sa v jej portfóliu objavujú dva športové hatchbacky s poctivými atmosférickými motormi, doslova prahnúcimi po vysokých otáčkach.

Potrebujú však skvosty z dielne Renault Sport takto vyčačkať a nedalo sa zo slávneho mena vyťažiť viac ako len samolepky a niekoľko parádičiek v interiéri? Prečo by nemohla byť verzia Gordini napríklad vrcholom modelového radu Mégane, namiesto nástupcu R26R? V tejto úlohe si ho vieme predstaviť.

Nie je tajomstvom, že Renault pripravuje ešte ostrejšiu verziu modelu Mégane R.S., ktorá by mala byť po dynamickej stránke vyrovnanejším súperom Focusu RS. Hovorí sa o výkone 199 kW/270 až 221 kW/300 k. Uvidíme, či dostane prívlastok Gordini

Modro-biely imidž

Pre Twingo aj Clio je typický modrý metalický lak Malte a dva biele pruhy tiahnúce sa karosériou. Rovnaké farebné zladenie charakterizovalo niekdajšie autá Gordini. Biely odtieň dostali aj niektoré doplnky. Jediné, čo nám opticky nie je celkom po chuti, sú zliatinové disky s priemerom 17 palcov, konkrétne ich modro-strieborná farebná kombinácia. Teda zvlášť na Cliu. Na Twingu ešte ujdú, ale Cliu sa vôbec nehodia.

58_gordini_big.jpg Hliníkovým diskom Twinga kombinácia modrej so striebornou ešte sadne, Cliu vôbec.

Kabíny oboch modelov sa dizajnéri snažili čo najviac odlíšiť od štandardných verzií RS. Časť venca volantu je preto modrá, dva biele pruhy vyznačujú jeho stredovú polohu ako na pretekárskych volantoch (slúži na učenie, koľko točiť s volantom) a zároveň nadväzujú na stvárnenie karosérie.

53_gordini_big.jpg

Koberček s modrým lemom a nápisom Gordini k hliníkovým pedálom pasuje.

Modré sú aj lemy koberčekov alebo časti sedadiel. V kombinácii s lesklými čiernymi a sivými plastovými časťami vyzerá interiér až trochu prečačkane. Pochvalu dizajnérom musíme napriek tomu vysloviť za priam dokonalú imitáciu koženého poťahu palubnej dosky, ktorá je samozrejme z plastu, ale keby sme si nesiahli, neuveríme. Tak verne vyzerá prešívanie bielou niťou.

52_gordini_big.jpg

Vrchná časť venca volantu je modrá. Dva biele pruhy nadväzujú na farebné stvárnenie karosérie.

Naopak, odpustiť by sme si vedeli lacno pôsobiacu hlavicu radiacej páky s modrou manžetou. Vôbec nepochybujeme, že sa nájde množstvo ľudí, ktorým sa imidžovejšie prevedenie modelov RS páči. Dokonca budú hrdo nosiť nádherný „merchandising", ktorý výrobca pre majiteľov týchto áut pripravil.

54_gordini_big.jpg

Gýčovú hlavicu radiacej páky s modrou manžetou by sme si vedeli odpustiť.

Fanúšikovia niekdajších kreácií pána Gordiniho by ale všetky modré doplnky v interiéri najradšej vymenili napríklad za výfukové systémy vytvorené špeciálne pre Twingo a Clio Gordini alebo iné balíky ďalšieho tuningu. Hoci ak sa bavíme o Cliu RS s cupovým podvozkom, to auto je tak dokonalé, že ťažko na ňom ešte niečo vylepšovať.

55_gordini_big.jpg

Ak si nesiahnete, neuveríte, že toto je plast a nie koža. Imitáciu robí dokonalou prešívanie bielou niťou.

Rozzúrená „nákupná taška"

Nech má človek akýkoľvek názor na tento nálepkový a farebný tuning, keď si sadne za volant, ruky aj nohy ho začnú svrbieť a očká sa mu rozžiaria. Po technickej stránke sú to klasické RS-y, tie najlepšie mašiny vo svojich segmentoch.

Kto jazdil ktorýmkoľvek autom s visačkou Renault Sport vie, že mu v bežnej premávke a na hrboľatých cestách musí veľa odpustiť. To platí najmä pre neposedné Twingo. Extréme tvrdý podvozok vám sprostredkuje aj cigaretový ohorok ležiaci na ceste. Krátke sprevodovanie vyžaduje časté radenie a krátke predné sedáky ku komfortu jazdy tiež neprispievajú.

59_gordini_big.jpg

Priveľa ozdôb a farieb na tak malé auto. Radšej mohli zainvestovať do menšieho a krajšieho volantu.

Lenže stačí niekoľko kilometrov zakrútenej okresky s kvalitným asfaltom, či nebodaj možnosť previesť sa na okruhu, ako sa to podarilo nám, a v sekunde zabudnete na všetky starosti. To, čo sa v meste javí ako nedostatok, dostáva na okruhu zmysel.

logo_slovring_big.jpg

Najrýchlejšie kolo:
Renault Clio Gordini: 2:48,904
Renault Twingo Gordini: 2:58,346

Zážihový štvorvalec 1.6 16V (98 kW/133 k) vie s 1.049 kg vážiacim Twingom Gordini slušne pohnúť. Treba mu však poriadne stúpiť na krk. Peklo začína od asi 4.500 1/min a vrcholí s nástupom obmedzovača. Krátkej päťstupňovej prevodovke by prospel precíznejší chod radiacej páky v kulise.

51_gordini_big.jpg

Interiér Clia sa snaží vyzerať hodnotnejšie, luxusnejšie. Tak skvelý stroj to ale podľa nás nepotrebuje.

Nedotáčavosť je pre Twingo Gordini cudzí pojem, široko rozkročený podvozok má priľnavosti na rozdávanie (za príplatok 500 € môžete mať ešte tuhšie pruženie Cup). Radosť z jazdy trochu kazí vyšší posed za volantom a mäkké bočnice sedadiel, ktoré telu v zákrutách neponúkajú dostatočnú oporu.

Kráľ hot hatchov

Clio je po všetkých stránkach dospelejšie. Naladením podvozka (k dispozícii sme mali príplatkový Cup) pripomína súťažné auto. Je síce tuhý, ale dokáže si omnoho lepšie poradiť s nerovnosťami než jeho ekvivalent v Twingu.

Aj vplyvom dlhšieho rázvoru je pokojnejší, zadná náprava na hrboľoch nemá tendenciu poskakovať. Kolesá takmer dokonale opisujú reliéf vozovky. Napísané v skratke: Clio je za každých okolností prilepené k ceste.

60_gordini_big.jpg57_gordini_big.jpg

Chybou je, že do Twinga ani Clia Gordini sa nedajú objednať výborné anatomické sedačky Recaro.

Dvojliter pod kapotou (147,5 kW/203 k) slušne ťahá od asi 3.000 1/min a krásne znie. Aj v jeho prípade platí, že čím je ručička otáčkomera bližšie k červenému poľu, tým sa vodič dostáva do väčšej extázy. Motor, na pomery súčasných áut, reaguje na stlačenie akcelerátora naozaj bezprostredne.

71_okruh_big.jpg
slovakiaring_logo.jpgDo obchodnej pasáže aj na okruh. Časy dosiahnuté na Slovakia Ringu nás potešili.

Auto nemá samosvor, čo na prvé počutie znie ako veľké negatívum. Pravdou ale je, že predná náprava nemá problém s prenosom sériového výkonu ani na mokrú vozovku. V kombinácii s dostatočne strmým a komunikatívnym riadením sa z Clia stáva vážny súper pre výkonnejšie autá. Súper, ktorý ich dokáže poraziť.

Kupujem - nekupujem

Ktorýkoľvek z modelov divízie Renault Sport berieme bez mihnutia oka, obzvlášť Clio RS. Gordini je iba výbava a estetické prvky navyše. V prípade Twinga si za ne priplatíte 1.900 €, v Cliu 2.700 €. My sa uspokojíme s verziami RS a ušetrené financie investujeme do benzínu a do výletov na okruhy.

Všetko pre šport

AmedeeGordini_mala.jpgLegendárny úpravca Amédée Gordini bol pôvodom Talian. Spočiatku kooperoval s automobilkou Simca, ale najlepšie roky svojej existencie zažil vďaka spolupráci s Renaultom. Spojenie Renault-Gordini bolo veľkým pojmom prakticky v každom odvetví automobilového športu.

Z najväčších úspechov spomeňme aspoň šnúru víťazstiev vo vytrvalostnom maratóne 24 hodín Le Mans v rokoch 1962 až 1969, množstvo vavrínov z automobilových súťaží alebo šesť rokov trvajúca účasť v seriáli F1. Pôsobenie značky Gordini ukončili finančné problémy jej zakladateľa a nútený predaj spoločnosti.

Renault Twingo RS Gordini
Motor 1.6 16V
zdvihový objem [cm3] 1598
výkon [kW/k] 98/133
pri otáčkach [1/min] 6750
krútiaci moment [Nm] 160
pri otáčkach [1/min] 4400
maximálna rýchlosť [km/h] 201
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 8,7
nameraná spotreba [l/100 km] 7,1-9,8
emisie CO2 [g/km] 159
pohotovostná hmotnosť [kg] 1049
batožinový priestor [l] 165-285-959
cena modelu od [€] 15.390
Renault Clio RS Gordini
Motor 2.0 16V
zdvihový objem [cm3] 1998
výkon [kW/k] 147,5/203
pri otáčkach [1/min] 7100
krútiaci moment [Nm] 215
pri otáčkach [1/min] 5400
maximálna rýchlosť [km/h] 225
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 6,9
nameraná spotreba [l/100 km] 7,9-13,0
emisie CO2 [g/km] 195
pohotovostná hmotnosť [kg] 1240
batožinový priestor [l] 288
cena modelu od [€] 24.600
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  2. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  4. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  6. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  7. Home (ale aj) Office
  8. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  9. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu
  10. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov
  1. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  2. Poznanie
  3. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  6. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  7. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  8. Cenovo dostupná autokamera Mio a pritom sa skvelými funkciami
  9. Nová služba v Prešove – celoročný bezplatný zber elektroodpadu
  10. Prečo sa kanalizácia v našich mestách upcháva, keď prší?
  1. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 31 984
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 27 021
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 21 774
  4. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 12 600
  5. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 12 507
  6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 947
  7. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 10 690
  8. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 709
  9. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 9 681
  10. Zažite liečivú silu minerálnych vôd. Obľubovali ich aj králi 9 641
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Renault

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo 131 nových prípadov, najviac opäť v Bratislave (minúta po minúte)

Slovensko eviduje celkovo 6 677 prípadov nákazy koronavírusom. Pandémia si doteraz vyžiadala 39 obetí.

Testovanie na nový koronavírus.
Autorská strana Michaely Terenzani

Robte už niečo s tými migrantmi

Facebookové skupiny cudzincov žijúcich na Slovensku sú plné príbehov z oddelení cudzineckej polície.

Čakanie pre cudzineckou políciou vo Vajnoroch pri Bratislave.
Aneta Büdi sa stala riaditeľkou Asociácie profesionálnych hokejových klubov.
Primož Roglič s tímovými kolegami, ktorí ho utešujú.

Neprehliadnite tiež

Seat Leon Sportstourer je kombi bez zbytočných kompromisov (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR

Máte auto s AdBlue? Úlohu navyše sa neoplatí zanedbať (otázky a odpovede)

Doplnenie roztoku s močovinou často nevydrží až do servisného intervalu.

Desať áut, na ktoré sa predčasne zabudlo

Za slabé predaje mohla väčšinou vysoká cena.

Hyundai zverejnil ceny novej generácie i20. Čo ponúkne konkurent Fabie?

Základná výbava sa pod 10-tisíc eur nezmestí.

Hyundai i20