SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Oživená legenda alebo len marketing? Renaulty Gordini skúšame na Slovakia Ringu

Keď Renault potvrdil, že plánuje oživiť značku Gordini, výskali sme nadšením. V tom čase sme mali za sebou prvé skúsenosti so znovuzrodeným Abarthom.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

SLOVAKIA RING. Keď Renault potvrdil, že plánuje oživiť značku Gordini, výskali sme nadšením. V tom čase sme mali za sebou prvé skúsenosti s novodobými Abarthami. Myšlienka, že dôjde k vzkrieseniu ďalšieho mena, ktoré kedysi hýbalo svetom motoristického športu, musí rozžiariť tvár každého priaznivca štyroch kolies.

Krátko pred minuloročnými Vianocami však prišlo vytriezvenie. Gordini je marketingový ťah. Namiesto vylepšení techniky existujúcich modelov Twingo RS a Clio RS, došlo iba k úpravám ich vzhľadu a rozšíreniu výbavy. To je presne opačný postup, aký praktizoval samotný Amédée Gordini pred asi päťdesiatimi rokmi.

Smutné, napriek tomu ale nemôžeme Renault prvoplánovo odsúdiť. Je to práve francúzska značka, ktorá prostredníctvom svojej športovej divízie pláva proti prúdu. V časoch šetrenia nákladov vyrába autá, o ktorých vie, že z nich nepredá stovky tisíc kusov. A v dobe bruselského „ekoterorizmu" sa v jej portfóliu objavujú dva športové hatchbacky s poctivými atmosférickými motormi, doslova prahnúcimi po vysokých otáčkach.

Potrebujú však skvosty z dielne Renault Sport takto vyčačkať a nedalo sa zo slávneho mena vyťažiť viac ako len samolepky a niekoľko parádičiek v interiéri? Prečo by nemohla byť verzia Gordini napríklad vrcholom modelového radu Mégane, namiesto nástupcu R26R? V tejto úlohe si ho vieme predstaviť.

Nie je tajomstvom, že Renault pripravuje ešte ostrejšiu verziu modelu Mégane R.S., ktorá by mala byť po dynamickej stránke vyrovnanejším súperom Focusu RS. Hovorí sa o výkone 199 kW/270 až 221 kW/300 k. Uvidíme, či dostane prívlastok Gordini

Modro-biely imidž

Pre Twingo aj Clio je typický modrý metalický lak Malte a dva biele pruhy tiahnúce sa karosériou. Rovnaké farebné zladenie charakterizovalo niekdajšie autá Gordini. Biely odtieň dostali aj niektoré doplnky. Jediné, čo nám opticky nie je celkom po chuti, sú zliatinové disky s priemerom 17 palcov, konkrétne ich modro-strieborná farebná kombinácia. Teda zvlášť na Cliu. Na Twingu ešte ujdú, ale Cliu sa vôbec nehodia.

58_gordini_big.jpg Hliníkovým diskom Twinga kombinácia modrej so striebornou ešte sadne, Cliu vôbec.

Kabíny oboch modelov sa dizajnéri snažili čo najviac odlíšiť od štandardných verzií RS. Časť venca volantu je preto modrá, dva biele pruhy vyznačujú jeho stredovú polohu ako na pretekárskych volantoch (slúži na učenie, koľko točiť s volantom) a zároveň nadväzujú na stvárnenie karosérie.

53_gordini_big.jpg

Koberček s modrým lemom a nápisom Gordini k hliníkovým pedálom pasuje.

Modré sú aj lemy koberčekov alebo časti sedadiel. V kombinácii s lesklými čiernymi a sivými plastovými časťami vyzerá interiér až trochu prečačkane. Pochvalu dizajnérom musíme napriek tomu vysloviť za priam dokonalú imitáciu koženého poťahu palubnej dosky, ktorá je samozrejme z plastu, ale keby sme si nesiahli, neuveríme. Tak verne vyzerá prešívanie bielou niťou.

52_gordini_big.jpg

Vrchná časť venca volantu je modrá. Dva biele pruhy nadväzujú na farebné stvárnenie karosérie.

Naopak, odpustiť by sme si vedeli lacno pôsobiacu hlavicu radiacej páky s modrou manžetou. Vôbec nepochybujeme, že sa nájde množstvo ľudí, ktorým sa imidžovejšie prevedenie modelov RS páči. Dokonca budú hrdo nosiť nádherný „merchandising", ktorý výrobca pre majiteľov týchto áut pripravil.

54_gordini_big.jpg

Gýčovú hlavicu radiacej páky s modrou manžetou by sme si vedeli odpustiť.

Fanúšikovia niekdajších kreácií pána Gordiniho by ale všetky modré doplnky v interiéri najradšej vymenili napríklad za výfukové systémy vytvorené špeciálne pre Twingo a Clio Gordini alebo iné balíky ďalšieho tuningu. Hoci ak sa bavíme o Cliu RS s cupovým podvozkom, to auto je tak dokonalé, že ťažko na ňom ešte niečo vylepšovať.

55_gordini_big.jpg

Ak si nesiahnete, neuveríte, že toto je plast a nie koža. Imitáciu robí dokonalou prešívanie bielou niťou.

Rozzúrená „nákupná taška"

Nech má človek akýkoľvek názor na tento nálepkový a farebný tuning, keď si sadne za volant, ruky aj nohy ho začnú svrbieť a očká sa mu rozžiaria. Po technickej stránke sú to klasické RS-y, tie najlepšie mašiny vo svojich segmentoch.

Kto jazdil ktorýmkoľvek autom s visačkou Renault Sport vie, že mu v bežnej premávke a na hrboľatých cestách musí veľa odpustiť. To platí najmä pre neposedné Twingo. Extréme tvrdý podvozok vám sprostredkuje aj cigaretový ohorok ležiaci na ceste. Krátke sprevodovanie vyžaduje časté radenie a krátke predné sedáky ku komfortu jazdy tiež neprispievajú.

59_gordini_big.jpg

Priveľa ozdôb a farieb na tak malé auto. Radšej mohli zainvestovať do menšieho a krajšieho volantu.

Lenže stačí niekoľko kilometrov zakrútenej okresky s kvalitným asfaltom, či nebodaj možnosť previesť sa na okruhu, ako sa to podarilo nám, a v sekunde zabudnete na všetky starosti. To, čo sa v meste javí ako nedostatok, dostáva na okruhu zmysel.

logo_slovring_big.jpg

Najrýchlejšie kolo:
Renault Clio Gordini: 2:48,904
Renault Twingo Gordini: 2:58,346

Zážihový štvorvalec 1.6 16V (98 kW/133 k) vie s 1.049 kg vážiacim Twingom Gordini slušne pohnúť. Treba mu však poriadne stúpiť na krk. Peklo začína od asi 4.500 1/min a vrcholí s nástupom obmedzovača. Krátkej päťstupňovej prevodovke by prospel precíznejší chod radiacej páky v kulise.

51_gordini_big.jpg

Interiér Clia sa snaží vyzerať hodnotnejšie, luxusnejšie. Tak skvelý stroj to ale podľa nás nepotrebuje.

Nedotáčavosť je pre Twingo Gordini cudzí pojem, široko rozkročený podvozok má priľnavosti na rozdávanie (za príplatok 500 € môžete mať ešte tuhšie pruženie Cup). Radosť z jazdy trochu kazí vyšší posed za volantom a mäkké bočnice sedadiel, ktoré telu v zákrutách neponúkajú dostatočnú oporu.

Kráľ hot hatchov

Clio je po všetkých stránkach dospelejšie. Naladením podvozka (k dispozícii sme mali príplatkový Cup) pripomína súťažné auto. Je síce tuhý, ale dokáže si omnoho lepšie poradiť s nerovnosťami než jeho ekvivalent v Twingu.

Aj vplyvom dlhšieho rázvoru je pokojnejší, zadná náprava na hrboľoch nemá tendenciu poskakovať. Kolesá takmer dokonale opisujú reliéf vozovky. Napísané v skratke: Clio je za každých okolností prilepené k ceste.

60_gordini_big.jpg57_gordini_big.jpg

Chybou je, že do Twinga ani Clia Gordini sa nedajú objednať výborné anatomické sedačky Recaro.

Dvojliter pod kapotou (147,5 kW/203 k) slušne ťahá od asi 3.000 1/min a krásne znie. Aj v jeho prípade platí, že čím je ručička otáčkomera bližšie k červenému poľu, tým sa vodič dostáva do väčšej extázy. Motor, na pomery súčasných áut, reaguje na stlačenie akcelerátora naozaj bezprostredne.

71_okruh_big.jpg
slovakiaring_logo.jpgDo obchodnej pasáže aj na okruh. Časy dosiahnuté na Slovakia Ringu nás potešili.

Auto nemá samosvor, čo na prvé počutie znie ako veľké negatívum. Pravdou ale je, že predná náprava nemá problém s prenosom sériového výkonu ani na mokrú vozovku. V kombinácii s dostatočne strmým a komunikatívnym riadením sa z Clia stáva vážny súper pre výkonnejšie autá. Súper, ktorý ich dokáže poraziť.

Kupujem - nekupujem

Ktorýkoľvek z modelov divízie Renault Sport berieme bez mihnutia oka, obzvlášť Clio RS. Gordini je iba výbava a estetické prvky navyše. V prípade Twinga si za ne priplatíte 1.900 €, v Cliu 2.700 €. My sa uspokojíme s verziami RS a ušetrené financie investujeme do benzínu a do výletov na okruhy.

Všetko pre šport

AmedeeGordini_mala.jpgLegendárny úpravca Amédée Gordini bol pôvodom Talian. Spočiatku kooperoval s automobilkou Simca, ale najlepšie roky svojej existencie zažil vďaka spolupráci s Renaultom. Spojenie Renault-Gordini bolo veľkým pojmom prakticky v každom odvetví automobilového športu.

Z najväčších úspechov spomeňme aspoň šnúru víťazstiev vo vytrvalostnom maratóne 24 hodín Le Mans v rokoch 1962 až 1969, množstvo vavrínov z automobilových súťaží alebo šesť rokov trvajúca účasť v seriáli F1. Pôsobenie značky Gordini ukončili finančné problémy jej zakladateľa a nútený predaj spoločnosti.

Renault Twingo RS Gordini
Motor 1.6 16V
zdvihový objem [cm3] 1598
výkon [kW/k] 98/133
pri otáčkach [1/min] 6750
krútiaci moment [Nm] 160
pri otáčkach [1/min] 4400
maximálna rýchlosť [km/h] 201
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 8,7
nameraná spotreba [l/100 km] 7,1-9,8
emisie CO2 [g/km] 159
pohotovostná hmotnosť [kg] 1049
batožinový priestor [l] 165-285-959
cena modelu od [€] 15.390
Renault Clio RS Gordini
Motor 2.0 16V
zdvihový objem [cm3] 1998
výkon [kW/k] 147,5/203
pri otáčkach [1/min] 7100
krútiaci moment [Nm] 215
pri otáčkach [1/min] 5400
maximálna rýchlosť [km/h] 225
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 6,9
nameraná spotreba [l/100 km] 7,9-13,0
emisie CO2 [g/km] 195
pohotovostná hmotnosť [kg] 1240
batožinový priestor [l] 288
cena modelu od [€] 24.600
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  2. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Aj matematika sa dá skrotiť
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Už tretí rok mení dm "Black Friday" na "Giving Friday"
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  10. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 715
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 21 530
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 624
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 271
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 300
  6. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 125
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 078
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 896
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 619
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 508
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Renault

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Moniku Jankovskú privádzajú na NAKA v Nitre.

Norbert Bödör chodil do centrály Smeru, priznal Fico

Fico zastáva Jankovskú aj po priznaní sa k machináciám na súdoch.

Predseda Smeru Robert Fico.
Petra Vlhová po triumfe v Lechu.
Komentár Zuzany Kepplovej

Fico už znie ako Harabin

Medzi hoaxy pridaj právničinu, zatrep a hoď do okna najbližšieho paláca.

Zuzana Kepplová.

Neprehliadnite tiež

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021

Hyundai chystá nový mestský crossover. Bude lacnejší než Kona?

Auto dostalo meno po meste na juhu Francúzska.

Hyundai Bayon odhaľuje prvý detail.

Kedy sa oplatí Dacia Duster, ktorej chutí benzín aj LPG? (test)

Technické riešenia motora mu veštia dlhý život.

Dacia Duster LPG