SME
Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Oživená legenda alebo len marketing? Renaulty Gordini skúšame na Slovakia Ringu

Keď Renault potvrdil, že plánuje oživiť značku Gordini, výskali sme nadšením. V tom čase sme mali za sebou prvé skúsenosti so znovuzrodeným Abarthom.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

SLOVAKIA RING. Keď Renault potvrdil, že plánuje oživiť značku Gordini, výskali sme nadšením. V tom čase sme mali za sebou prvé skúsenosti s novodobými Abarthami. Myšlienka, že dôjde k vzkrieseniu ďalšieho mena, ktoré kedysi hýbalo svetom motoristického športu, musí rozžiariť tvár každého priaznivca štyroch kolies.

Krátko pred minuloročnými Vianocami však prišlo vytriezvenie. Gordini je marketingový ťah. Namiesto vylepšení techniky existujúcich modelov Twingo RS a Clio RS, došlo iba k úpravám ich vzhľadu a rozšíreniu výbavy. To je presne opačný postup, aký praktizoval samotný Amédée Gordini pred asi päťdesiatimi rokmi.

Smutné, napriek tomu ale nemôžeme Renault prvoplánovo odsúdiť. Je to práve francúzska značka, ktorá prostredníctvom svojej športovej divízie pláva proti prúdu. V časoch šetrenia nákladov vyrába autá, o ktorých vie, že z nich nepredá stovky tisíc kusov. A v dobe bruselského „ekoterorizmu" sa v jej portfóliu objavujú dva športové hatchbacky s poctivými atmosférickými motormi, doslova prahnúcimi po vysokých otáčkach.

Potrebujú však skvosty z dielne Renault Sport takto vyčačkať a nedalo sa zo slávneho mena vyťažiť viac ako len samolepky a niekoľko parádičiek v interiéri? Prečo by nemohla byť verzia Gordini napríklad vrcholom modelového radu Mégane, namiesto nástupcu R26R? V tejto úlohe si ho vieme predstaviť.

Nie je tajomstvom, že Renault pripravuje ešte ostrejšiu verziu modelu Mégane R.S., ktorá by mala byť po dynamickej stránke vyrovnanejším súperom Focusu RS. Hovorí sa o výkone 199 kW/270 až 221 kW/300 k. Uvidíme, či dostane prívlastok Gordini

Modro-biely imidž

Pre Twingo aj Clio je typický modrý metalický lak Malte a dva biele pruhy tiahnúce sa karosériou. Rovnaké farebné zladenie charakterizovalo niekdajšie autá Gordini. Biely odtieň dostali aj niektoré doplnky. Jediné, čo nám opticky nie je celkom po chuti, sú zliatinové disky s priemerom 17 palcov, konkrétne ich modro-strieborná farebná kombinácia. Teda zvlášť na Cliu. Na Twingu ešte ujdú, ale Cliu sa vôbec nehodia.

58_gordini_big.jpg Hliníkovým diskom Twinga kombinácia modrej so striebornou ešte sadne, Cliu vôbec.

Kabíny oboch modelov sa dizajnéri snažili čo najviac odlíšiť od štandardných verzií RS. Časť venca volantu je preto modrá, dva biele pruhy vyznačujú jeho stredovú polohu ako na pretekárskych volantoch (slúži na učenie, koľko točiť s volantom) a zároveň nadväzujú na stvárnenie karosérie.

53_gordini_big.jpg

Koberček s modrým lemom a nápisom Gordini k hliníkovým pedálom pasuje.

Modré sú aj lemy koberčekov alebo časti sedadiel. V kombinácii s lesklými čiernymi a sivými plastovými časťami vyzerá interiér až trochu prečačkane. Pochvalu dizajnérom musíme napriek tomu vysloviť za priam dokonalú imitáciu koženého poťahu palubnej dosky, ktorá je samozrejme z plastu, ale keby sme si nesiahli, neuveríme. Tak verne vyzerá prešívanie bielou niťou.

52_gordini_big.jpg

Vrchná časť venca volantu je modrá. Dva biele pruhy nadväzujú na farebné stvárnenie karosérie.

Naopak, odpustiť by sme si vedeli lacno pôsobiacu hlavicu radiacej páky s modrou manžetou. Vôbec nepochybujeme, že sa nájde množstvo ľudí, ktorým sa imidžovejšie prevedenie modelov RS páči. Dokonca budú hrdo nosiť nádherný „merchandising", ktorý výrobca pre majiteľov týchto áut pripravil.

54_gordini_big.jpg

Gýčovú hlavicu radiacej páky s modrou manžetou by sme si vedeli odpustiť.

Fanúšikovia niekdajších kreácií pána Gordiniho by ale všetky modré doplnky v interiéri najradšej vymenili napríklad za výfukové systémy vytvorené špeciálne pre Twingo a Clio Gordini alebo iné balíky ďalšieho tuningu. Hoci ak sa bavíme o Cliu RS s cupovým podvozkom, to auto je tak dokonalé, že ťažko na ňom ešte niečo vylepšovať.

55_gordini_big.jpg

Ak si nesiahnete, neuveríte, že toto je plast a nie koža. Imitáciu robí dokonalou prešívanie bielou niťou.

Rozzúrená „nákupná taška"

Nech má človek akýkoľvek názor na tento nálepkový a farebný tuning, keď si sadne za volant, ruky aj nohy ho začnú svrbieť a očká sa mu rozžiaria. Po technickej stránke sú to klasické RS-y, tie najlepšie mašiny vo svojich segmentoch.

Kto jazdil ktorýmkoľvek autom s visačkou Renault Sport vie, že mu v bežnej premávke a na hrboľatých cestách musí veľa odpustiť. To platí najmä pre neposedné Twingo. Extréme tvrdý podvozok vám sprostredkuje aj cigaretový ohorok ležiaci na ceste. Krátke sprevodovanie vyžaduje časté radenie a krátke predné sedáky ku komfortu jazdy tiež neprispievajú.

59_gordini_big.jpg

Priveľa ozdôb a farieb na tak malé auto. Radšej mohli zainvestovať do menšieho a krajšieho volantu.

Lenže stačí niekoľko kilometrov zakrútenej okresky s kvalitným asfaltom, či nebodaj možnosť previesť sa na okruhu, ako sa to podarilo nám, a v sekunde zabudnete na všetky starosti. To, čo sa v meste javí ako nedostatok, dostáva na okruhu zmysel.

logo_slovring_big.jpg

Najrýchlejšie kolo:
Renault Clio Gordini: 2:48,904
Renault Twingo Gordini: 2:58,346

Zážihový štvorvalec 1.6 16V (98 kW/133 k) vie s 1.049 kg vážiacim Twingom Gordini slušne pohnúť. Treba mu však poriadne stúpiť na krk. Peklo začína od asi 4.500 1/min a vrcholí s nástupom obmedzovača. Krátkej päťstupňovej prevodovke by prospel precíznejší chod radiacej páky v kulise.

51_gordini_big.jpg

Interiér Clia sa snaží vyzerať hodnotnejšie, luxusnejšie. Tak skvelý stroj to ale podľa nás nepotrebuje.

Nedotáčavosť je pre Twingo Gordini cudzí pojem, široko rozkročený podvozok má priľnavosti na rozdávanie (za príplatok 500 € môžete mať ešte tuhšie pruženie Cup). Radosť z jazdy trochu kazí vyšší posed za volantom a mäkké bočnice sedadiel, ktoré telu v zákrutách neponúkajú dostatočnú oporu.

Kráľ hot hatchov

Clio je po všetkých stránkach dospelejšie. Naladením podvozka (k dispozícii sme mali príplatkový Cup) pripomína súťažné auto. Je síce tuhý, ale dokáže si omnoho lepšie poradiť s nerovnosťami než jeho ekvivalent v Twingu.

Aj vplyvom dlhšieho rázvoru je pokojnejší, zadná náprava na hrboľoch nemá tendenciu poskakovať. Kolesá takmer dokonale opisujú reliéf vozovky. Napísané v skratke: Clio je za každých okolností prilepené k ceste.

60_gordini_big.jpg57_gordini_big.jpg

Chybou je, že do Twinga ani Clia Gordini sa nedajú objednať výborné anatomické sedačky Recaro.

Dvojliter pod kapotou (147,5 kW/203 k) slušne ťahá od asi 3.000 1/min a krásne znie. Aj v jeho prípade platí, že čím je ručička otáčkomera bližšie k červenému poľu, tým sa vodič dostáva do väčšej extázy. Motor, na pomery súčasných áut, reaguje na stlačenie akcelerátora naozaj bezprostredne.

71_okruh_big.jpg
slovakiaring_logo.jpgDo obchodnej pasáže aj na okruh. Časy dosiahnuté na Slovakia Ringu nás potešili.

Auto nemá samosvor, čo na prvé počutie znie ako veľké negatívum. Pravdou ale je, že predná náprava nemá problém s prenosom sériového výkonu ani na mokrú vozovku. V kombinácii s dostatočne strmým a komunikatívnym riadením sa z Clia stáva vážny súper pre výkonnejšie autá. Súper, ktorý ich dokáže poraziť.

Kupujem - nekupujem

Ktorýkoľvek z modelov divízie Renault Sport berieme bez mihnutia oka, obzvlášť Clio RS. Gordini je iba výbava a estetické prvky navyše. V prípade Twinga si za ne priplatíte 1.900 €, v Cliu 2.700 €. My sa uspokojíme s verziami RS a ušetrené financie investujeme do benzínu a do výletov na okruhy.

Všetko pre šport

AmedeeGordini_mala.jpgLegendárny úpravca Amédée Gordini bol pôvodom Talian. Spočiatku kooperoval s automobilkou Simca, ale najlepšie roky svojej existencie zažil vďaka spolupráci s Renaultom. Spojenie Renault-Gordini bolo veľkým pojmom prakticky v každom odvetví automobilového športu.

Z najväčších úspechov spomeňme aspoň šnúru víťazstiev vo vytrvalostnom maratóne 24 hodín Le Mans v rokoch 1962 až 1969, množstvo vavrínov z automobilových súťaží alebo šesť rokov trvajúca účasť v seriáli F1. Pôsobenie značky Gordini ukončili finančné problémy jej zakladateľa a nútený predaj spoločnosti.

Renault Twingo RS Gordini
Motor 1.6 16V
zdvihový objem [cm3] 1598
výkon [kW/k] 98/133
pri otáčkach [1/min] 6750
krútiaci moment [Nm] 160
pri otáčkach [1/min] 4400
maximálna rýchlosť [km/h] 201
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 8,7
nameraná spotreba [l/100 km] 7,1-9,8
emisie CO2 [g/km] 159
pohotovostná hmotnosť [kg] 1049
batožinový priestor [l] 165-285-959
cena modelu od [€] 15.390
Renault Clio RS Gordini
Motor 2.0 16V
zdvihový objem [cm3] 1998
výkon [kW/k] 147,5/203
pri otáčkach [1/min] 7100
krútiaci moment [Nm] 215
pri otáčkach [1/min] 5400
maximálna rýchlosť [km/h] 225
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 6,9
nameraná spotreba [l/100 km] 7,9-13,0
emisie CO2 [g/km] 195
pohotovostná hmotnosť [kg] 1240
batožinový priestor [l] 288
cena modelu od [€] 24.600
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  8. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  4. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  8. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  9. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 9 894
  2. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 8 848
  3. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 508
  4. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 218
  5. Osem výnimočných slovenských hotelov pre zaslúžený odpočinok 7 701
  6. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 7 673
  7. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 662
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 7 311
  9. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 177
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 954
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Francis Fukuyama.

Hlavná myšlienka konca dejín platí dodnes, hovorí americký politológ.


10. jún
Matúš Krčmárik.

Kazateľ konca dejín si za ideou stojí.


10. jún
Christian Eriksen.

Zápas EURO 2020 prerušili, po dohode oboch tímov sa zápas dohral.


Sportnet 6 h

Takýto drastický záver školského roka sme si mohli odpustiť.


11. jún

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Multivan

Už nemá podvozok dodávky a dostal plug-in hybrid.


11. jún
Opel Grandland

Nový je interiér aj systém nočného videnia.


11. jún
Seat Arona Xperiance

Malé mestské SUV ostáva v ponuke aj so štvorvalcom.


10. jún
Všetky elektromobily mali rovnaké podmienky, keďže išli naraz za sebou.

S autami jazdili až do úplného vybitia batérie.


9. jún