SME

Oživená legenda alebo len marketing? Renaulty Gordini skúšame na Slovakia Ringu

Keď Renault potvrdil, že plánuje oživiť značku Gordini, výskali sme nadšením. V tom čase sme mali za sebou prvé skúsenosti so znovuzrodeným Abarthom.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

SLOVAKIA RING. Keď Renault potvrdil, že plánuje oživiť značku Gordini, výskali sme nadšením. V tom čase sme mali za sebou prvé skúsenosti s novodobými Abarthami. Myšlienka, že dôjde k vzkrieseniu ďalšieho mena, ktoré kedysi hýbalo svetom motoristického športu, musí rozžiariť tvár každého priaznivca štyroch kolies.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Krátko pred minuloročnými Vianocami však prišlo vytriezvenie. Gordini je marketingový ťah. Namiesto vylepšení techniky existujúcich modelov Twingo RS a Clio RS, došlo iba k úpravám ich vzhľadu a rozšíreniu výbavy. To je presne opačný postup, aký praktizoval samotný Amédée Gordini pred asi päťdesiatimi rokmi.

SkryťVypnúť reklamu

Smutné, napriek tomu ale nemôžeme Renault prvoplánovo odsúdiť. Je to práve francúzska značka, ktorá prostredníctvom svojej športovej divízie pláva proti prúdu. V časoch šetrenia nákladov vyrába autá, o ktorých vie, že z nich nepredá stovky tisíc kusov. A v dobe bruselského „ekoterorizmu" sa v jej portfóliu objavujú dva športové hatchbacky s poctivými atmosférickými motormi, doslova prahnúcimi po vysokých otáčkach.

Potrebujú však skvosty z dielne Renault Sport takto vyčačkať a nedalo sa zo slávneho mena vyťažiť viac ako len samolepky a niekoľko parádičiek v interiéri? Prečo by nemohla byť verzia Gordini napríklad vrcholom modelového radu Mégane, namiesto nástupcu R26R? V tejto úlohe si ho vieme predstaviť.

Nie je tajomstvom, že Renault pripravuje ešte ostrejšiu verziu modelu Mégane R.S., ktorá by mala byť po dynamickej stránke vyrovnanejším súperom Focusu RS. Hovorí sa o výkone 199 kW/270 až 221 kW/300 k. Uvidíme, či dostane prívlastok Gordini

SkryťVypnúť reklamu

Modro-biely imidž Pre Twingo aj Clio je typický modrý metalický lak Malte a dva biele pruhy tiahnúce sa karosériou. Rovnaké farebné zladenie charakterizovalo niekdajšie autá Gordini. Biely odtieň dostali aj niektoré doplnky. Jediné, čo nám opticky nie je celkom po chuti, sú zliatinové disky s priemerom 17 palcov, konkrétne ich modro-strieborná farebná kombinácia. Teda zvlášť na Cliu. Na Twingu ešte ujdú, ale Cliu sa vôbec nehodia.

Hliníkovým diskom Twinga kombinácia modrej so striebornou ešte sadne, Cliu vôbec.

Kabíny oboch modelov sa dizajnéri snažili čo najviac odlíšiť od štandardných verzií RS. Časť venca volantu je preto modrá, dva biele pruhy vyznačujú jeho stredovú polohu ako na pretekárskych volantoch (slúži na učenie, koľko točiť s volantom) a zároveň nadväzujú na stvárnenie karosérie.

SkryťVypnúť reklamu

Koberček s modrým lemom a nápisom Gordini k hliníkovým pedálom pasuje.

Modré sú aj lemy koberčekov alebo časti sedadiel. V kombinácii s lesklými čiernymi a sivými plastovými časťami vyzerá interiér až trochu prečačkane. Pochvalu dizajnérom musíme napriek tomu vysloviť za priam dokonalú imitáciu koženého poťahu palubnej dosky, ktorá je samozrejme z plastu, ale keby sme si nesiahli, neuveríme. Tak verne vyzerá prešívanie bielou niťou.

Vrchná časť venca volantu je modrá. Dva biele pruhy nadväzujú na farebné stvárnenie karosérie.

Naopak, odpustiť by sme si vedeli lacno pôsobiacu hlavicu radiacej páky s modrou manžetou. Vôbec nepochybujeme, že sa nájde množstvo ľudí, ktorým sa imidžovejšie prevedenie modelov RS páči. Dokonca budú hrdo nosiť nádherný „merchandising", ktorý výrobca pre majiteľov týchto áut pripravil.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Gýčovú hlavicu radiacej páky s modrou manžetou by sme si vedeli odpustiť.

Fanúšikovia niekdajších kreácií pána Gordiniho by ale všetky modré doplnky v interiéri najradšej vymenili napríklad za výfukové systémy vytvorené špeciálne pre Twingo a Clio Gordini alebo iné balíky ďalšieho tuningu. Hoci ak sa bavíme o Cliu RS s cupovým podvozkom, to auto je tak dokonalé, že ťažko na ňom ešte niečo vylepšovať.

Ak si nesiahnete, neuveríte, že toto je plast a nie koža. Imitáciu robí dokonalou prešívanie bielou niťou.

Rozzúrená „nákupná taška" Nech má človek akýkoľvek názor na tento nálepkový a farebný tuning, keď si sadne za volant, ruky aj nohy ho začnú svrbieť a očká sa mu rozžiaria. Po technickej stránke sú to klasické RS-y, tie najlepšie mašiny vo svojich segmentoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kto jazdil ktorýmkoľvek autom s visačkou Renault Sport vie, že mu v bežnej premávke a na hrboľatých cestách musí veľa odpustiť. To platí najmä pre neposedné Twingo. Extréme tvrdý podvozok vám sprostredkuje aj cigaretový ohorok ležiaci na ceste. Krátke sprevodovanie vyžaduje časté radenie a krátke predné sedáky ku komfortu jazdy tiež neprispievajú.

Priveľa ozdôb a farieb na tak malé auto. Radšej mohli zainvestovať do menšieho a krajšieho volantu.

Lenže stačí niekoľko kilometrov zakrútenej okresky s kvalitným asfaltom, či nebodaj možnosť previesť sa na okruhu, ako sa to podarilo nám, a v sekunde zabudnete na všetky starosti. To, čo sa v meste javí ako nedostatok, dostáva na okruhu zmysel.

Najrýchlejšie kolo:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Renault Clio Gordini: 2:48,904

Renault Twingo Gordini: 2:58,346

Zážihový štvorvalec 1.6 16V (98 kW/133 k) vie s 1.049 kg vážiacim Twingom Gordini slušne pohnúť. Treba mu však poriadne stúpiť na krk. Peklo začína od asi 4.500 1/min a vrcholí s nástupom obmedzovača. Krátkej päťstupňovej prevodovke by prospel precíznejší chod radiacej páky v kulise.

Interiér Clia sa snaží vyzerať hodnotnejšie, luxusnejšie. Tak skvelý stroj to ale podľa nás nepotrebuje.

Nedotáčavosť je pre Twingo Gordini cudzí pojem, široko rozkročený podvozok má priľnavosti na rozdávanie (za príplatok 500 € môžete mať ešte tuhšie pruženie Cup). Radosť z jazdy trochu kazí vyšší posed za volantom a mäkké bočnice sedadiel, ktoré telu v zákrutách neponúkajú dostatočnú oporu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kráľ hot hatchov Clio je po všetkých stránkach dospelejšie. Naladením podvozka (k dispozícii sme mali príplatkový Cup) pripomína súťažné auto. Je síce tuhý, ale dokáže si omnoho lepšie poradiť s nerovnosťami než jeho ekvivalent v Twingu.

Aj vplyvom dlhšieho rázvoru je pokojnejší, zadná náprava na hrboľoch nemá tendenciu poskakovať. Kolesá takmer dokonale opisujú reliéf vozovky. Napísané v skratke: Clio je za každých okolností prilepené k ceste.

Chybou je, že do Twinga ani Clia Gordini sa nedajú objednať výborné anatomické sedačky Recaro.

Dvojliter pod kapotou (147,5 kW/203 k) slušne ťahá od asi 3.000 1/min a krásne znie. Aj v jeho prípade platí, že čím je ručička otáčkomera bližšie k červenému poľu, tým sa vodič dostáva do väčšej extázy. Motor, na pomery súčasných áut, reaguje na stlačenie akcelerátora naozaj bezprostredne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Do obchodnej pasáže aj na okruh. Časy dosiahnuté na Slovakia Ringu nás potešili.

Auto nemá samosvor, čo na prvé počutie znie ako veľké negatívum. Pravdou ale je, že predná náprava nemá problém s prenosom sériového výkonu ani na mokrú vozovku. V kombinácii s dostatočne strmým a komunikatívnym riadením sa z Clia stáva vážny súper pre výkonnejšie autá. Súper, ktorý ich dokáže poraziť.

Kupujem - nekupujem

Ktorýkoľvek z modelov divízie Renault Sport berieme bez mihnutia oka, obzvlášť Clio RS. Gordini je iba výbava a estetické prvky navyše. V prípade Twinga si za ne priplatíte 1.900 €, v Cliu 2.700 €. My sa uspokojíme s verziami RS a ušetrené financie investujeme do benzínu a do výletov na okruhy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všetko pre šport Legendárny úpravca Amédée Gordini bol pôvodom Talian. Spočiatku kooperoval s automobilkou Simca, ale najlepšie roky svojej existencie zažil vďaka spolupráci s Renaultom. Spojenie Renault-Gordini bolo veľkým pojmom prakticky v každom odvetví automobilového športu.

Z najväčších úspechov spomeňme aspoň šnúru víťazstiev vo vytrvalostnom maratóne 24 hodín Le Mans v rokoch 1962 až 1969, množstvo vavrínov z automobilových súťaží alebo šesť rokov trvajúca účasť v seriáli F1. Pôsobenie značky Gordini ukončili finančné problémy jej zakladateľa a nútený predaj spoločnosti.

Renault Twingo RS Gordini Motor 1.6 16V

zdvihový objem [cm3] 1598

výkon [kW/k] 98/133

SkryťVypnúť reklamu
reklama

pri otáčkach [1/min] 6750

krútiaci moment [Nm] 160

pri otáčkach [1/min] 4400

maximálna rýchlosť [km/h] 201

zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 8,7

nameraná spotreba [l/100 km] 7,1-9,8

emisie CO2 [g/km] 159

pohotovostná hmotnosť [kg] 1049

batožinový priestor [l] 165-285-959

cena modelu od [€] 15.390

Renault Clio RS Gordini Motor 2.0 16V

zdvihový objem [cm3] 1998

výkon [kW/k] 147,5/203

SkryťVypnúť reklamu
reklama

pri otáčkach [1/min] 7100

krútiaci moment [Nm] 215

pri otáčkach [1/min] 5400

maximálna rýchlosť [km/h] 225

zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 6,9

nameraná spotreba [l/100 km] 7,9-13,0

emisie CO2 [g/km] 195

pohotovostná hmotnosť [kg] 1240

batožinový priestor [l] 288

cena modelu od [€] 24.600

Renault

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Štát nie je záchrana. O dôchodok sa musíte postarať sami, hovorí manažérka z poisťovne
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  2. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  6. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  8. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 17 296
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 10 001
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 9 489
  4. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 7 637
  5. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 7 634
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 7 333
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 7 300
  8. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 4 454
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Bilohuščin: Neutralitou ku kapitulácii
  2. Vlado Jakubkovič: Zatiaľ čo Slovensko chátra, parlament rieši „muž je muž“
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (20. - 26.6.1925)
  4. Tomáš Susko: JFK a Izraelský jadrový program
  5. Marian Nanias: Jadrová energia – pozor na (nerozumných) politikov.
  6. Martin Fronk: Modrá noblesa, tichá sila a šľachtická tradícia dobročinnosti v Rakúsko-Uhorsku
  7. Ivan Čáni: Jaroslav Naď je zločinec. Vlastizradca a zlodej. Naposledy videný v Kanade.
  8. Timotej Opálek: Neil Young & The Chrome Hearts - Talkin To The Trees
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 20 189
  2. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 12 189
  3. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 9 831
  4. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 8 961
  5. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 992
  6. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 7 945
  7. Jozef Foltýn: Djokovič ešte stále nič nepochopil 7 510
  8. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 7 416
  1. Marian Nanias: Jadrová energia – pozor na (nerozumných) politikov.
  2. Radko Mačuha: Tiso získal vďaka kolaborácii s Hitlerom Slovenskú štátnosť.
  3. Marcel Rebro: Ruské útoky na civilné ciele: Zámerné barbarstvo 21. storočia
  4. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  5. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  6. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  7. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  8. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
SkryťZatvoriť reklamu