SME
Sobota, 26. september, 2020 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

Rozmery pneumatík na plastovom techničáku nenájdete

Od júna oficiálne vstúpilo do života slovenských vodičov osvedčenie o evidencii v podobe čipovej karty. S ňou sa postupne vynárajú otázky o tom, aké údaje sa na karte nachádzajú.

Od júna oficiálne vstúpilo do života slovenských vodičov osvedčenie o evidencii v podobe čipovej karty. S ňou sa postupne vynárajú aj rôzne praktické otázky.

Štefan: "Prednedávnom som menil ŠPZ kvôli zmene bydliska. Dostal som klasickú papierovú verziu ako aj novú vo formáte kreditnej karty. Na tej sú vytlačené určíte údaje o motorovom vozidle. Čo však s alternatívnymi údajmi ako sú dodatočné rozmery pneumatík resp fólie? Čo potom pri policajnej kontrole? Vie si policajt zistiť aj tieto údaje z čipovej karty?"

Ján: "Budú na tejto čipovej karte nahraté aj emisné a technické kontroly?"

Informácie na zadnej strane čipovej karty

Značka, Typ /variant/ verzia, Obchodný názov, Identifikačné číslo vozidla VIN, Najväčšia prípustná celková hmotnosť, Prevádzková hmotnosť, Doba platnosti, ak nie je neobmedzená, Kategória vozidla, Číslo typového schválenia ES, O1/O2 Najväčšia prípustná hmotnosť prípojného vozidla brzdeného a nebrzdeného, Zdvihový objem valcov, Najväčší výkon motora, Druh paliva / zdroj energie, Pomer výkon / hmotnosť (len pri kategórii L), Farba vozidla, Počet miest na sedenie, Počet miest na státie, Najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla.

V klasickom papierovom osvedčení o evidencii nájdeme informácie o predpísaných rozmeroch pneumatík, prípadne aj o alternatívnych rozmeroch pneumatík. Podľa vyhlášky a smernice určenej krajinám Európskej únie sa však už do čipovej karty táto informácia nezapisuje.

„Údaje o rozmeroch pneumatík, o tom, či má vodič fólie na oknách sa na osvedčení o evidencii nenachádzajú," hovorí hovorca Prezídia policajného zboru Viktor Plézel.

Vo vyhláške sa však píše, že čipová karta môže obsahovať ďalšie doplňujúce informácie", preto je možné, že rozmery pneumatík neskôr na karte nahrané budú. To isté platí aj pre fólie. Momentálne tam však tieto informácie nenájdete.

Ak už vlastníte osvedčenie ako čipovú kartu, musíte ho mať so sebou. Pri policajnej kontrole predkladáte plastovú kartičku, nie papierové osvedčenie. Preto, ak predložíte čipovú karty, údaje o rozmeroch pneumatík vám policajt neskontroluje.

Technické a emisné kontroly na čipe budú

"Prostredníctvom čipu bude môcť v budúcnosti kontrola na ceste pomocou prenosných čítačiek preveriť údaje o vykonaných technických a emisných kontrolách, kontrolách originality, platnosti povinného zmluvného poistenia zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou vozidla a taktiež prípadnom pátraní po vozidle," informuje Plézel.

To znamená, že ak vás polícia zastaví, prostredníctvom čipovej karty si v budúcnosti bude môcť overiť, či ste prešli technickou a emisnou kontrolou, alebo kontrolou originality. Bude si môcť taktiež preveriť, či práve vaše vozidlo nepatrí medzi tie, po ktorých polícia pátra.

Zatiaľ však na čipových kartách takéto údaje nenájdete.

Ak si aj naďalej nieste istí tým, aké údaje vaša čipová karta obsahuje, môžete si ju preveriť. "V súčasnosti si tieto údaje môže preveriť každý držiteľ na jednotlivých dopravných inšpektorátoch prostredníctvom tzv. kioskov, ktoré sú napojené na jednotlivé databázy," upresňuje Plézel.

Kedy ísť na technickú kontrolu?

Anonym: "Potreboval by som vedieť, kedy treba ísť na TK, pretože nikto mi nevie nikde povedať naisto. Vždy sa hovorí len dátum prvej evidencie. Môžete mi poradiť?"

§ 47, vyhláška č. 578/2006 Z.z.:

(1) Technickej kontrole pravidelnej podlieha vozidlo

a) kategórie L1e a L2e v lehote štyroch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v štvorročných lehotách,
b) kategórie L3e, L4e, L5e, L6e, L7e, M1, N1, O1 a O2 v lehote štyroch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v dvojročných lehotách,
c) kategórie M2, N2, N3, O3 a O4 v lehote jedného roka po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v jednoročných lehotách,

Autor otázky má pravdepodobne osobné auto. To patrí do skupiny označenej ako M1. Tie sú povinné podrobiť sa technickej kontrole v lehote štyroch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v dvojročných lehotách.

To znamená, že ak ste si kúpili nové auto, najbližšia povinná kontrola vás čaká až po štyroch rokoch od dňa, kedy ste boli auto "zapísať" na polícii. Dôležitý je teda dátum prvej evidencie vozidla a zvyčajne nie dátum jeho výroby.

Auto teda v predajni môže stáť aj rok, no na technickú kontrolu bude musieť ísť do 4 rokov od prvej evidencie auta na polícii. Ak však auto predajca nepredal po 12 mesiacoch od výroby, 4 roky do technickej kontroly sa začnú počítať od dátumu výroby.

Samozrejme, kontrolu musíte podstúpiť ešte pred dátumom skončenia platnosti. Napríklad, ak ste boli poslednýkrát na kontrole 1.11., ďalšia kontrola musí byť najneskôr do 31.10.

Následná dvojročná lehota platí aj pre motocykle, štvorkolky a traktory. Ak vlastníte malé motocykle dvojkolesové a trojkolesové, technické kontroly sú pre vás povinné vždy do štyroch rokov od poslednej kontroly.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  2. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  5. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  6. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  7. Týchto 5 nehôd v domácnosti vás presvedčí - poistenie sa oplatí
  8. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  9. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  2. Mobilný zdvihák pre pacienta
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  5. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  6. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  7. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  8. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  9. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  10. Štyri znaky nesprávneho zateplenia a ako sa im vyhnúť
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 25 084
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 081
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 15 112
  4. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 12 328
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 10 352
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 837
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 825
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 427
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 256
  10. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 7 629
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dejiny

Pustý kút Uhorska premenil na kultúrnu krajinu. Kto bol František Štefan Lotrinský?

Manžel Márie Terézie bol nadaný podnikateľ a vizionár.

Podcast Dejiny - historický podcast v spolupráci s magazínom Historická revue.
Infektologička Alena Koščálová
Minister zdravotníctva SR Marek Krajčí.

Flegr: Slovensko má ešte šancu druhú vlnu zvrátiť

Rozhovor s biológom a parazitológom, profesorom Jaroslavom Flegrom.

Jaroslav Flegr.

Neprehliadnite tiež

Peugeot 508 PSE
DS3 Crossback E-Tense

Volkswagen ID.4 je nový súrodenec Škody Enyaq

Vyrábať sa bude v Nemecku aj v USA.

Volkswagen ID.4
Renault Arkana