SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Rozmery pneumatík na plastovom techničáku nenájdete

Od júna oficiálne vstúpilo do života slovenských vodičov osvedčenie o evidencii v podobe čipovej karty. S ňou sa postupne vynárajú otázky o tom, aké údaje sa na karte nachádzajú.

Od júna oficiálne vstúpilo do života slovenských vodičov osvedčenie o evidencii v podobe čipovej karty. S ňou sa postupne vynárajú aj rôzne praktické otázky.

Štefan: "Prednedávnom som menil ŠPZ kvôli zmene bydliska. Dostal som klasickú papierovú verziu ako aj novú vo formáte kreditnej karty. Na tej sú vytlačené určíte údaje o motorovom vozidle. Čo však s alternatívnymi údajmi ako sú dodatočné rozmery pneumatík resp fólie? Čo potom pri policajnej kontrole? Vie si policajt zistiť aj tieto údaje z čipovej karty?"

Ján: "Budú na tejto čipovej karte nahraté aj emisné a technické kontroly?"

Informácie na zadnej strane čipovej karty

Značka, Typ /variant/ verzia, Obchodný názov, Identifikačné číslo vozidla VIN, Najväčšia prípustná celková hmotnosť, Prevádzková hmotnosť, Doba platnosti, ak nie je neobmedzená, Kategória vozidla, Číslo typového schválenia ES, O1/O2 Najväčšia prípustná hmotnosť prípojného vozidla brzdeného a nebrzdeného, Zdvihový objem valcov, Najväčší výkon motora, Druh paliva / zdroj energie, Pomer výkon / hmotnosť (len pri kategórii L), Farba vozidla, Počet miest na sedenie, Počet miest na státie, Najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla.

V klasickom papierovom osvedčení o evidencii nájdeme informácie o predpísaných rozmeroch pneumatík, prípadne aj o alternatívnych rozmeroch pneumatík. Podľa vyhlášky a smernice určenej krajinám Európskej únie sa však už do čipovej karty táto informácia nezapisuje.

„Údaje o rozmeroch pneumatík, o tom, či má vodič fólie na oknách sa na osvedčení o evidencii nenachádzajú," hovorí hovorca Prezídia policajného zboru Viktor Plézel.

Vo vyhláške sa však píše, že čipová karta môže obsahovať ďalšie doplňujúce informácie", preto je možné, že rozmery pneumatík neskôr na karte nahrané budú. To isté platí aj pre fólie. Momentálne tam však tieto informácie nenájdete.

Ak už vlastníte osvedčenie ako čipovú kartu, musíte ho mať so sebou. Pri policajnej kontrole predkladáte plastovú kartičku, nie papierové osvedčenie. Preto, ak predložíte čipovú karty, údaje o rozmeroch pneumatík vám policajt neskontroluje.

Technické a emisné kontroly na čipe budú

"Prostredníctvom čipu bude môcť v budúcnosti kontrola na ceste pomocou prenosných čítačiek preveriť údaje o vykonaných technických a emisných kontrolách, kontrolách originality, platnosti povinného zmluvného poistenia zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou vozidla a taktiež prípadnom pátraní po vozidle," informuje Plézel.

To znamená, že ak vás polícia zastaví, prostredníctvom čipovej karty si v budúcnosti bude môcť overiť, či ste prešli technickou a emisnou kontrolou, alebo kontrolou originality. Bude si môcť taktiež preveriť, či práve vaše vozidlo nepatrí medzi tie, po ktorých polícia pátra.

Zatiaľ však na čipových kartách takéto údaje nenájdete.

Ak si aj naďalej nieste istí tým, aké údaje vaša čipová karta obsahuje, môžete si ju preveriť. "V súčasnosti si tieto údaje môže preveriť každý držiteľ na jednotlivých dopravných inšpektorátoch prostredníctvom tzv. kioskov, ktoré sú napojené na jednotlivé databázy," upresňuje Plézel.

Kedy ísť na technickú kontrolu?

Anonym: "Potreboval by som vedieť, kedy treba ísť na TK, pretože nikto mi nevie nikde povedať naisto. Vždy sa hovorí len dátum prvej evidencie. Môžete mi poradiť?"

§ 47, vyhláška č. 578/2006 Z.z.:

(1) Technickej kontrole pravidelnej podlieha vozidlo

a) kategórie L1e a L2e v lehote štyroch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v štvorročných lehotách,
b) kategórie L3e, L4e, L5e, L6e, L7e, M1, N1, O1 a O2 v lehote štyroch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v dvojročných lehotách,
c) kategórie M2, N2, N3, O3 a O4 v lehote jedného roka po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v jednoročných lehotách,

Autor otázky má pravdepodobne osobné auto. To patrí do skupiny označenej ako M1. Tie sú povinné podrobiť sa technickej kontrole v lehote štyroch rokov po jeho prvom prihlásení do evidencie a potom periodicky v dvojročných lehotách.

To znamená, že ak ste si kúpili nové auto, najbližšia povinná kontrola vás čaká až po štyroch rokoch od dňa, kedy ste boli auto "zapísať" na polícii. Dôležitý je teda dátum prvej evidencie vozidla a zvyčajne nie dátum jeho výroby.

Auto teda v predajni môže stáť aj rok, no na technickú kontrolu bude musieť ísť do 4 rokov od prvej evidencie auta na polícii. Ak však auto predajca nepredal po 12 mesiacoch od výroby, 4 roky do technickej kontroly sa začnú počítať od dátumu výroby.

Samozrejme, kontrolu musíte podstúpiť ešte pred dátumom skončenia platnosti. Napríklad, ak ste boli poslednýkrát na kontrole 1.11., ďalšia kontrola musí byť najneskôr do 31.10.

Následná dvojročná lehota platí aj pre motocykle, štvorkolky a traktory. Ak vlastníte malé motocykle dvojkolesové a trojkolesové, technické kontroly sú pre vás povinné vždy do štyroch rokov od poslednej kontroly.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  2. U-Multirank: Trnavská univerzita prvá spomedzi slovenských VŠ
  3. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  4. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  3. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  6. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  7. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  8. Zmeny v systéme revíznych postupov
  9. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  10. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 30 945
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 706
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 876
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 673
  5. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 7 511
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 338
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 727
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 971
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 205
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 135
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič pri predstavovaní návrhu na 500-eurové poukazy za očkovanie pre seniorov.

Návrh na vláde nepodporila SaS, smeruje do parlamentu.


4 h
Líder koalície SPOLU a predseda ODS Petr Fiala.

Vyhrať voľby nestačí, ukazuje po Igorovi Matovičovi aj nový český premiér.


30. nov
Násilie v domácnosti

Dve ženy sedeli za stolom a hovorili o násilí, alebo hrozivé omyly poslankyne Hatrákovej.


a 2 ďalší 30. nov
Lockdown v Amsterdame.

V Holandsku bol omikron skôr, než JAR zalarmovala svet.


4 h

Neprehliadnite tiež

Dacia Jogger

V ponuke sú zatiaľ dva motory, jeden na LPG.


11 h
Peugeot 2008

Golf úplne vypadol z aktuálnej desiatky najpredávanejších áut.


14 h
Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


30. nov
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Vydrž, Prťka alebo Ako nezatvoriť školu, v ktorej sa motá už len jeden zdravý učiteľ
  2. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov
  3. Štefan Vidlár: Hňupík Hulík
  4. Jozef Rybár: Arriva - existenčný politický problém predsedu BSK Drobu...
  5. Mária Drahošová: Upratovanie v sebe. Ako na to?
  6. Igor Múdry: Francúzaky po našom
  7. Dmytro Retynskyi: Hrozba ruského útoku na Ukrajinu
  8. Pavol Ondreáš: Vypneme Európu
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 9 939
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 800
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 958
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 057
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 984
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 605
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 507
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 400
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu