SME
Pondelok, 21. september, 2020 | Meniny má MatúšKrížovkyKrížovky
TECHNOLÓGIE

Mazda chystá revolúciu: nové motory, prevodovky i karosérie

Konštruktéri japonskej automobilky majú za cieľ ponúknuť viac radosti z jazdy pri nižšej spotrebe paliva a emisiách.

(Zdroj: Mazda)

BRATISLAVA. Mazda vyvíja nové poháňacie jednotky, prevodovky, karosérie a platformy s cieľom ponúknuť viac radosti z jazdy a šetriť palivo i životné prostredie. Novinky budú na trh uvádzané postupne od roku 2011 v rôznych modeloch japonskej automobilky.

Konštruktéri sa spočiatku zameriavajú na ľahkú konštrukciu ako základnú hodnotu značky, spolu s optimalizáciou konvenčných motorov. V ďalších fázach budú postupne zavedené nové technológie, ako sú regeneratívne brzdné systémy a hybridné systémy. Mazda si kladie za cieľ znížiť spotrebu paliva celej flotily o 30 percent do roku 2015 (v porovnaní s rokom 2008).

Tajomstvo je v kompresnom pomere?

Zážihový agregát Mazda SkyActiv-G dosiahne úroveň spotreby paliva bez použitia elektrických komponentov, ktoré boli až doteraz vyhradené pre hybridné poháňacie jednotky. Agregát je vybavený priamym vstrekovaním paliva a má kompresný pomer 14,0:1, čo je údajne najvyššia hodnota, aká bola vôbec dosiahnutá pri sériovom zážihovom motore kdekoľvek na svete.

Aj vďaka nemu dosahuje o 15 percent nižšiu spotrebu paliva a zároveň o 15 percent vyšší krútiaci moment. Vyšší krútiaci moment pri nízkych a stredných otáčkach motora znamená lepšie jazdné vlastnosti a nižšiu spotrebou paliva pri každodennom jazdení.

Turbodiesel SkyActiv-D pracuje s kompresným pomerom 14,0:1, čo je vraj vôbec najnižšia hodnota pre vznetový motor. Mazda uvádza, že vďaka nemu dosiahol pokles spotreby paliva o 20 percent a predovšetkým čisté spaľovanie. Aj bez nákladného následného spracovania kvôli zníženiu emisií NOx splní nový motor Mazda SkyActiv-D budúce emisné normy Euro 6.

Dvojfázové turbodúchadlo vytvára hladkú a lineárnu odozvu od nízkych až po vysoké otáčky motora a zvyšuje krútiaci moment pri nízkych aj vysokých otáčkach až do zásahu obmedzovača pri 5200 ot./min.

Nové prevodovky

Spoločnosť Mazda vyvinula novú automatickú prevodovku SkyActiv-Drive, ktorá kombinuje výhody konvenčnej automatickej prevodovky, plynule meniteľný prevodový pomer a dvojitú spojku. Dramaticky rozšírený rozsah uzávierky zvyšuje účinnosť meniča momentu, zvyšuje účinnosť prenosu krútiaceho momentu a poskytuje pocit priamej jazdy, ktorý je porovnateľný s manuálnou prevodovkou. Nová prevodovka SkyActiv-Drive znižuje spotrebu paliva o sedem percent v porovnaní so súčasnou automatickou prevodovkou.

Manuálna prevodovka SkyActiv-MT je predovšetkým ľahká a kompaktná, so zníženým vnútorným trením, ktorá rovnako prispieva k nižšej spotrebe paliva. Jej kompaktné rozmery umožňujú vytvoriť efektívne rozmery vozidla.

Nižšia hmotnosť, vyššia tuhosť

Mazda je presvedčená, že zníženie hmotnosti vozidla je kľúčom k zníženiu spotreby paliva a emisií CO2. Ústrednú úlohu bude hrať nová karoséria SkyActiv-Body a platforma vozidiel SkyActiv-Chassis. Novovyvinutá, vysokopevná karoséria je o osem percent ľahšia a o 30 percent tuhšia, než doteraz používané karosérie Mazda.

Nižšia hmotnosť bola dosiahnutá z veľkej časti zvýšeným použitím vysokopevnostnej ocele a optimalizovaným spájaním materiálov. Koncept podvozka SkyActiv-Chassis prichádza s novými závesmi, ktoré sú o 14 percent ľahšie než súčasné závesy a poskytujú presné ovládanie a vysoký jazdný komfort.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  3. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  7. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  8. Home (ale aj) Office
  9. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  10. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  1. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur, hlasovať
  2. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  3. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  4. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  5. Poznanie
  6. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  7. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  8. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  9. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  10. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  1. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 34 727
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 34 303
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 21 369
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 14 687
  5. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 11 524
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 11 229
  7. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 11 045
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 745
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 357
  10. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 9 052
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vydierania volavkou sa Kollár nebojí. Ak bude pekná, vyspím sa s ňou, tvrdí

Český bezpečnostný expert tvrdí, že sa Kollárovi tieto slová môžu vypomstiť.

Predseda NR SR Boris Kollár.
Peter Krupa a Marian Kotleba na súde v Pezinku.

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo ďalšie úmrtie na koronavírus (minúta po minúte)

Slovensko eviduje celkovo 6 677 prípadov nákazy koronavírusom. Pandémia si doteraz vyžiadala 40 obetí.

Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Škoda Octavia dostala ďalšie verzie. Vyskúšali sme ich a pozreli sa na ceny

Klasická verzia RS je od plug-in hybridnej výrazne lacnejšia.

Elektrifikované verzie Škody Octavia

Nissan Z Proto je lákavou ochutnávkou nového modelu

Sériová podoba je za rohom, v Európe sa predávať nebude.

Nissan Z Proto

Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR

Máte auto s AdBlue? Úlohu navyše sa neoplatí zanedbať (otázky a odpovede)

Doplnenie roztoku s močovinou často nevydrží až do servisného intervalu.