SME
reklama

Mazda chystá revolúciu: nové motory, prevodovky i karosérie

Konštruktéri japonskej automobilky majú za cieľ ponúknuť viac radosti z jazdy pri nižšej spotrebe paliva a emisiách.

(Zdroj: Mazda)

BRATISLAVA. Mazda vyvíja nové poháňacie jednotky, prevodovky, karosérie a platformy s cieľom ponúknuť viac radosti z jazdy a šetriť palivo i životné prostredie. Novinky budú na trh uvádzané postupne od roku 2011 v rôznych modeloch japonskej automobilky.

Konštruktéri sa spočiatku zameriavajú na ľahkú konštrukciu ako základnú hodnotu značky, spolu s optimalizáciou konvenčných motorov. V ďalších fázach budú postupne zavedené nové technológie, ako sú regeneratívne brzdné systémy a hybridné systémy. Mazda si kladie za cieľ znížiť spotrebu paliva celej flotily o 30 percent do roku 2015 (v porovnaní s rokom 2008).

Tajomstvo je v kompresnom pomere?

Zážihový agregát Mazda SkyActiv-G dosiahne úroveň spotreby paliva bez použitia elektrických komponentov, ktoré boli až doteraz vyhradené pre hybridné poháňacie jednotky. Agregát je vybavený priamym vstrekovaním paliva a má kompresný pomer 14,0:1, čo je údajne najvyššia hodnota, aká bola vôbec dosiahnutá pri sériovom zážihovom motore kdekoľvek na svete.

Aj vďaka nemu dosahuje o 15 percent nižšiu spotrebu paliva a zároveň o 15 percent vyšší krútiaci moment. Vyšší krútiaci moment pri nízkych a stredných otáčkach motora znamená lepšie jazdné vlastnosti a nižšiu spotrebou paliva pri každodennom jazdení.

Turbodiesel SkyActiv-D pracuje s kompresným pomerom 14,0:1, čo je vraj vôbec najnižšia hodnota pre vznetový motor. Mazda uvádza, že vďaka nemu dosiahol pokles spotreby paliva o 20 percent a predovšetkým čisté spaľovanie. Aj bez nákladného následného spracovania kvôli zníženiu emisií NOx splní nový motor Mazda SkyActiv-D budúce emisné normy Euro 6.

Dvojfázové turbodúchadlo vytvára hladkú a lineárnu odozvu od nízkych až po vysoké otáčky motora a zvyšuje krútiaci moment pri nízkych aj vysokých otáčkach až do zásahu obmedzovača pri 5200 ot./min.

Nové prevodovky

Spoločnosť Mazda vyvinula novú automatickú prevodovku SkyActiv-Drive, ktorá kombinuje výhody konvenčnej automatickej prevodovky, plynule meniteľný prevodový pomer a dvojitú spojku. Dramaticky rozšírený rozsah uzávierky zvyšuje účinnosť meniča momentu, zvyšuje účinnosť prenosu krútiaceho momentu a poskytuje pocit priamej jazdy, ktorý je porovnateľný s manuálnou prevodovkou. Nová prevodovka SkyActiv-Drive znižuje spotrebu paliva o sedem percent v porovnaní so súčasnou automatickou prevodovkou.

Manuálna prevodovka SkyActiv-MT je predovšetkým ľahká a kompaktná, so zníženým vnútorným trením, ktorá rovnako prispieva k nižšej spotrebe paliva. Jej kompaktné rozmery umožňujú vytvoriť efektívne rozmery vozidla.

Nižšia hmotnosť, vyššia tuhosť

Mazda je presvedčená, že zníženie hmotnosti vozidla je kľúčom k zníženiu spotreby paliva a emisií CO2. Ústrednú úlohu bude hrať nová karoséria SkyActiv-Body a platforma vozidiel SkyActiv-Chassis. Novovyvinutá, vysokopevná karoséria je o osem percent ľahšia a o 30 percent tuhšia, než doteraz používané karosérie Mazda.

Nižšia hmotnosť bola dosiahnutá z veľkej časti zvýšeným použitím vysokopevnostnej ocele a optimalizovaným spájaním materiálov. Koncept podvozka SkyActiv-Chassis prichádza s novými závesmi, ktoré sú o 14 percent ľahšie než súčasné závesy a poskytujú presné ovládanie a vysoký jazdný komfort.

Autor: fg, Mazda

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 106
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 15 370
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 990
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 585
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 484
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 989
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 401
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg (vpredu v strede), švédsky premiér Ulf Kristersson (vpredu vpravo) a švédska korunná princezná Viktória (vpredu vľavo) pózujú pri príležitosti pristúpenia Švédska do NATO.

Uplynulo 20 rokov od vstupu Slovenska do NATO.


a 1 ďalší
Medveď hnedý.

Stratené dokumenty zásahového tímu hovorili o zastrelení mladej medvedice s hmotnosťou 67,9 kg.


Michal Wiezik
Gunnar diváka zaujíma aj vtedy, keď navonok nič významné nerobí.

V kinách je islandský film Samota.


Juraj Slafkovský oslavuje gól.

Zaznamenal svoj 41. bod v sezóne.


TASR a 1 ďalší
reklama
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 682
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 666
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 469
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 391
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 381
  6. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 370
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 359
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 789
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu