BRATISLAVA. Mazda vyvíja nové poháňacie jednotky, prevodovky, karosérie a platformy s cieľom ponúknuť viac radosti z jazdy a šetriť palivo i životné prostredie. Novinky budú na trh uvádzané postupne od roku 2011 v rôznych modeloch japonskej automobilky.
Konštruktéri sa spočiatku zameriavajú na ľahkú konštrukciu ako základnú hodnotu značky, spolu s optimalizáciou konvenčných motorov. V ďalších fázach budú postupne zavedené nové technológie, ako sú regeneratívne brzdné systémy a hybridné systémy. Mazda si kladie za cieľ znížiť spotrebu paliva celej flotily o 30 percent do roku 2015 (v porovnaní s rokom 2008).
Tajomstvo je v kompresnom pomere?
Zážihový agregát Mazda SkyActiv-G dosiahne úroveň spotreby paliva bez použitia elektrických komponentov, ktoré boli až doteraz vyhradené pre hybridné poháňacie jednotky. Agregát je vybavený priamym vstrekovaním paliva a má kompresný pomer 14,0:1, čo je údajne najvyššia hodnota, aká bola vôbec dosiahnutá pri sériovom zážihovom motore kdekoľvek na svete.
Aj vďaka nemu dosahuje o 15 percent nižšiu spotrebu paliva a zároveň o 15 percent vyšší krútiaci moment. Vyšší krútiaci moment pri nízkych a stredných otáčkach motora znamená lepšie jazdné vlastnosti a nižšiu spotrebou paliva pri každodennom jazdení.
Turbodiesel SkyActiv-D pracuje s kompresným pomerom 14,0:1, čo je vraj vôbec najnižšia hodnota pre vznetový motor. Mazda uvádza, že vďaka nemu dosiahol pokles spotreby paliva o 20 percent a predovšetkým čisté spaľovanie. Aj bez nákladného následného spracovania kvôli zníženiu emisií NOx splní nový motor Mazda SkyActiv-D budúce emisné normy Euro 6.
Dvojfázové turbodúchadlo vytvára hladkú a lineárnu odozvu od nízkych až po vysoké otáčky motora a zvyšuje krútiaci moment pri nízkych aj vysokých otáčkach až do zásahu obmedzovača pri 5200 ot./min.
Nové prevodovky
Spoločnosť Mazda vyvinula novú automatickú prevodovku SkyActiv-Drive, ktorá kombinuje výhody konvenčnej automatickej prevodovky, plynule meniteľný prevodový pomer a dvojitú spojku. Dramaticky rozšírený rozsah uzávierky zvyšuje účinnosť meniča momentu, zvyšuje účinnosť prenosu krútiaceho momentu a poskytuje pocit priamej jazdy, ktorý je porovnateľný s manuálnou prevodovkou. Nová prevodovka SkyActiv-Drive znižuje spotrebu paliva o sedem percent v porovnaní so súčasnou automatickou prevodovkou.
Manuálna prevodovka SkyActiv-MT je predovšetkým ľahká a kompaktná, so zníženým vnútorným trením, ktorá rovnako prispieva k nižšej spotrebe paliva. Jej kompaktné rozmery umožňujú vytvoriť efektívne rozmery vozidla.
Nižšia hmotnosť, vyššia tuhosť
Mazda je presvedčená, že zníženie hmotnosti vozidla je kľúčom k zníženiu spotreby paliva a emisií CO2. Ústrednú úlohu bude hrať nová karoséria SkyActiv-Body a platforma vozidiel SkyActiv-Chassis. Novovyvinutá, vysokopevná karoséria je o osem percent ľahšia a o 30 percent tuhšia, než doteraz používané karosérie Mazda.
Nižšia hmotnosť bola dosiahnutá z veľkej časti zvýšeným použitím vysokopevnostnej ocele a optimalizovaným spájaním materiálov. Koncept podvozka SkyActiv-Chassis prichádza s novými závesmi, ktoré sú o 14 percent ľahšie než súčasné závesy a poskytujú presné ovládanie a vysoký jazdný komfort.
Autor: fg, Mazda