Treba zastaviť, keď je chodec na opačnej strane priechodu?

Chodci to na cestách nemajú vôbec jednoduché. Jeden z vás nám napísal, ako unikal na priechode pred električkami.

Na cestách sú situácie, kedy chodec vstúpi na priechod širokej viacpruhovej cesty. Musia vodiči zastaviť pred priechodom, keď je chodec na opačnej strane cesty?

Ondrej: "Nie je mi jasné dávanie prednosti chodcom na priechode s ostrovčekmi po bokoch, teda nie je nimi prerušený.

skica.jpg

Ráta sa to ako jeden dlhý prechod a keď chodec je už na ňom a ja na opačnej strane, musím zastaviť? Alebo funugje ako klasický ostrovčekový?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Keďže chodec je najzraniteľnejší účastník cestnej premávky, zákon ustanovil také dopravné pravidlá, aby čo najviac znížil riziko jeho zranenia. Preto najmä vodič je ten, kto musí dávať pozor, aby sa chodcovi nič nestalo.

Neznamená to však, že chodci si môžu robiť na ceste čo chcú a zodpovedný je vždy vodič. Nemali by napríklad po jednom prechádzať cez cestu a podobne.

Dať prednosť chodcovi

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný
f) dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, pritom ho nesmie ohroziť,

Ak sa však už chodec ocitne na priechode pre chodcov, vodič je povinný dať mu prednosť.

Čo to znamená dať chodcovi prednosť? Prednosť v jazde zákon o cestnej premávke definuje ako "povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy". Prednosť chodcom by sa analogicky dala vysvetliť ako povinnosť vodiča nenútiť chodca uskočiť pred autom, prípadne ho nenútiť spomaliť, zastaviť, na koniec priechodu utekať alebo vrátiť sa na jeho začiatok.

Z obrázka vyplýva, že ide o jeden priechod pre chodcov, neprerušený, ktorý má svoje konce na oboch stranách vozovky. V situácii, o ktorej nám napísal Ondrej, by však vodič nie vždy musel zastaviť pred priechodom. Najmä, ak by chodec vstúpil na priechod na opačnej strane cesty. Vtedy totiž vodič chodca nijako neohrozí a ani neobmedzí.

Slušný vodič chodca pustí, keď môže

§ 53, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Chodci, ktorí prechádzajú cez priechod pre chodcov, musia brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel najmä tým, že neprechádzajú jednotlivo, ale v skupinách. To platí aj voči vodičom odbočujúcim na cestu, cez ktorú chodci prechádzajú. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť.

Samozrejme, netreba zabúdať na to, že chodec má na priechode prednosť. Ak by mala nastať situácia, že chodec by mohol byť ohrozený vodičom a prinútený zastaviť na priechode alebo sa uhnúť autu, nezabudnite pred priechodom zastaviť a chodca pustiť.

A ak už jedno auto na viacpruhovej ceste pred priechodom zastane, iné autá idúce rovnakým smerom v iných pruhoch musia tiež zastaviť pred priechodom.

Ak by bol priechod pre chodcov prerušený ostrovčekom, potom to pre vodičov znamená, že prednosť majú dať chodcom iba vtedy, keď vstúpia na vozovku do jazdného smeru, v ktorom sú autá týchto vodičov.

Slušný vodič však pustí chodca cez cestu aj bez toho, aby chodec musel nohu položiť na vozovku. A aj v situácii, keď je chodec na opačnom konci cesty. Nikdy totiž neviete, do akej miery sa chodec obáva o svoje zdravie pri prechode cez cestu. A prečo mu jeho život neuľahčiť, keď vy ako vodiči stratíte len niekoľko sekúnd?

Kto má prednosť? Chodec na priechode alebo električka?

Martin: "V Bratislave, na križovatke Vazovovej a Radlinského majú električky križovatku do 'T'. Keď som prechádzal po priechode cez Radlinského, prichádzajúca električka (odbočujúca na Vazovovú) mi nedala prednosť, aj keď som bol už takmer v polovici priechodu. A tak som musel ostať stáť uprostred cesty, na ďalšej električkovaj koľaji.

Medzičasom sa vynorila električka z Vazovovej a vôbec sa netvárila, že chce zastaviť, keď jej stojím v trase. Mal som asi tak sekundu na to jej uhnúť po tom, ako zašla odbáčajúca električka. Táto arogancia vodičov električiek voči chodcom a vynucovanie si prednosti vyzváňaním, je nehorázna."

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Ak vodič zníži rýchlosť jazdy alebo ak zastaví vozidlo pred priechodom pre chodcov alebo pred priechodom pre cyklistov, aby umožnil prejsť cez cestu chodcom alebo cyklistom, vodiči ostatných vozidiel idúcich rovnakým smerom sú takisto povinní znížiť rýchlosť jazdy alebo zastaviť vozidlo; to neplatí pre vodiča električky.

Z toho, čo napísal Martin, sa dá ťažko určiť to, či mal prednosť na priechode on alebo prvá električka. Chodec totiž nesmie vstupovať na vozovku a to ani na priechode pre chodcov, ak by vzhľadom na rýchlosť prichádzajúcich vozidiel, nemohol bezpečne prejsť cez cestu.

Na druhú stranu, aj vodič električky je povinný dať prednosť chodcovi na priechode. Pri druhej električke to platí jednoznačne, pretože Martin už na priechode bol.

Bohužiaľ, chodci majú smolu v tom, že len oni sami sa môžu zachrániť pred nehodou, ak sa vodič električky rozhodne nedať im prednosť na priechode pre chodcov.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  2. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  3. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  4. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  5. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  6. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  7. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  9. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  10. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  1. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 9 133
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 552
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 067
  4. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 828
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 801
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 797
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 664
  8. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 1 022
  9. Ušetrite až 60 % nákladov na elektrinu využitím slnečnej energie 1 003
  10. Obchodné centrum Galéria Shopping Košice 718

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ďalší spor v koalícii, ministra za SNS kritizuje jeho tajomník z Mosta

Na čom bude lietať slovenská armáda v budúcnosti, mal povedať minister obrany do konca septembra. Rozhodnutie chce oddialiť o rok, čo je podľa Ondrejcsáka zásadný problém

DOMOV

Ftáčnik vedie v prieskume na bratislavského župana

Jakubec nezískal ani dve percentá.

KOMENTÁRE

Ak nebudeme na Západe, budeme pod Ruskom

Amerika či Británia si môžu populizmus dovoliť, my nie.

Neprehliadnite tiež

Kľúče od auta už podľa BMW nepotrebujeme. Čo ich nahradí?

Automobilka zatiaľ neprezradila, kedy by chcela kľúče zrušiť.

Tesla predstaví elektrický kamión už v októbri

Súčasťou predstavenia už budú aj testovacie jazdy.

Škoda pri menších modeloch končí s dieslovými motormi

Z ponuky vypadnú pri Fabii a neskôr aj Rapide.