Treba zastaviť, keď je chodec na opačnej strane priechodu?

Chodci to na cestách nemajú vôbec jednoduché. Jeden z vás nám napísal, ako unikal na priechode pred električkami.

Na cestách sú situácie, kedy chodec vstúpi na priechod širokej viacpruhovej cesty. Musia vodiči zastaviť pred priechodom, keď je chodec na opačnej strane cesty?

Ondrej: "Nie je mi jasné dávanie prednosti chodcom na priechode s ostrovčekmi po bokoch, teda nie je nimi prerušený.

skica.jpg

Ráta sa to ako jeden dlhý prechod a keď chodec je už na ňom a ja na opačnej strane, musím zastaviť? Alebo funugje ako klasický ostrovčekový?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Keďže chodec je najzraniteľnejší účastník cestnej premávky, zákon ustanovil také dopravné pravidlá, aby čo najviac znížil riziko jeho zranenia. Preto najmä vodič je ten, kto musí dávať pozor, aby sa chodcovi nič nestalo.

Neznamená to však, že chodci si môžu robiť na ceste čo chcú a zodpovedný je vždy vodič. Nemali by napríklad po jednom prechádzať cez cestu a podobne.

Dať prednosť chodcovi

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný
f) dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, pritom ho nesmie ohroziť,

Ak sa však už chodec ocitne na priechode pre chodcov, vodič je povinný dať mu prednosť.

Čo to znamená dať chodcovi prednosť? Prednosť v jazde zákon o cestnej premávke definuje ako "povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy". Prednosť chodcom by sa analogicky dala vysvetliť ako povinnosť vodiča nenútiť chodca uskočiť pred autom, prípadne ho nenútiť spomaliť, zastaviť, na koniec priechodu utekať alebo vrátiť sa na jeho začiatok.

Z obrázka vyplýva, že ide o jeden priechod pre chodcov, neprerušený, ktorý má svoje konce na oboch stranách vozovky. V situácii, o ktorej nám napísal Ondrej, by však vodič nie vždy musel zastaviť pred priechodom. Najmä, ak by chodec vstúpil na priechod na opačnej strane cesty. Vtedy totiž vodič chodca nijako neohrozí a ani neobmedzí.

Slušný vodič chodca pustí, keď môže

§ 53, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Chodci, ktorí prechádzajú cez priechod pre chodcov, musia brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel najmä tým, že neprechádzajú jednotlivo, ale v skupinách. To platí aj voči vodičom odbočujúcim na cestu, cez ktorú chodci prechádzajú. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť.

Samozrejme, netreba zabúdať na to, že chodec má na priechode prednosť. Ak by mala nastať situácia, že chodec by mohol byť ohrozený vodičom a prinútený zastaviť na priechode alebo sa uhnúť autu, nezabudnite pred priechodom zastaviť a chodca pustiť.

A ak už jedno auto na viacpruhovej ceste pred priechodom zastane, iné autá idúce rovnakým smerom v iných pruhoch musia tiež zastaviť pred priechodom.

Ak by bol priechod pre chodcov prerušený ostrovčekom, potom to pre vodičov znamená, že prednosť majú dať chodcom iba vtedy, keď vstúpia na vozovku do jazdného smeru, v ktorom sú autá týchto vodičov.

Slušný vodič však pustí chodca cez cestu aj bez toho, aby chodec musel nohu položiť na vozovku. A aj v situácii, keď je chodec na opačnom konci cesty. Nikdy totiž neviete, do akej miery sa chodec obáva o svoje zdravie pri prechode cez cestu. A prečo mu jeho život neuľahčiť, keď vy ako vodiči stratíte len niekoľko sekúnd?

Kto má prednosť? Chodec na priechode alebo električka?

Martin: "V Bratislave, na križovatke Vazovovej a Radlinského majú električky križovatku do 'T'. Keď som prechádzal po priechode cez Radlinského, prichádzajúca električka (odbočujúca na Vazovovú) mi nedala prednosť, aj keď som bol už takmer v polovici priechodu. A tak som musel ostať stáť uprostred cesty, na ďalšej električkovaj koľaji.

Medzičasom sa vynorila električka z Vazovovej a vôbec sa netvárila, že chce zastaviť, keď jej stojím v trase. Mal som asi tak sekundu na to jej uhnúť po tom, ako zašla odbáčajúca električka. Táto arogancia vodičov električiek voči chodcom a vynucovanie si prednosti vyzváňaním, je nehorázna."

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Ak vodič zníži rýchlosť jazdy alebo ak zastaví vozidlo pred priechodom pre chodcov alebo pred priechodom pre cyklistov, aby umožnil prejsť cez cestu chodcom alebo cyklistom, vodiči ostatných vozidiel idúcich rovnakým smerom sú takisto povinní znížiť rýchlosť jazdy alebo zastaviť vozidlo; to neplatí pre vodiča električky.

Z toho, čo napísal Martin, sa dá ťažko určiť to, či mal prednosť na priechode on alebo prvá električka. Chodec totiž nesmie vstupovať na vozovku a to ani na priechode pre chodcov, ak by vzhľadom na rýchlosť prichádzajúcich vozidiel, nemohol bezpečne prejsť cez cestu.

Na druhú stranu, aj vodič električky je povinný dať prednosť chodcovi na priechode. Pri druhej električke to platí jednoznačne, pretože Martin už na priechode bol.

Bohužiaľ, chodci majú smolu v tom, že len oni sami sa môžu zachrániť pred nehodou, ak sa vodič električky rozhodne nedať im prednosť na priechode pre chodcov.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 147
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 347
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 457
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 393
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 721
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 401
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 003
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 510
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 837
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 675

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Môj dom, môj hrad. Sternbergovci si to môžu povedať už 800 rokov

So súrodencami sa tu pretekali na trojkolkách, pre miestnych robili omše. Na súkromnom hrade Český Šternberk hradný pán stále býva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.