Treba zastaviť, keď je chodec na opačnej strane priechodu?

Chodci to na cestách nemajú vôbec jednoduché. Jeden z vás nám napísal, ako unikal na priechode pred električkami.

Na cestách sú situácie, kedy chodec vstúpi na priechod širokej viacpruhovej cesty. Musia vodiči zastaviť pred priechodom, keď je chodec na opačnej strane cesty?

Ondrej: "Nie je mi jasné dávanie prednosti chodcom na priechode s ostrovčekmi po bokoch, teda nie je nimi prerušený.

skica.jpg

Ráta sa to ako jeden dlhý prechod a keď chodec je už na ňom a ja na opačnej strane, musím zastaviť? Alebo funugje ako klasický ostrovčekový?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Keďže chodec je najzraniteľnejší účastník cestnej premávky, zákon ustanovil také dopravné pravidlá, aby čo najviac znížil riziko jeho zranenia. Preto najmä vodič je ten, kto musí dávať pozor, aby sa chodcovi nič nestalo.

Neznamená to však, že chodci si môžu robiť na ceste čo chcú a zodpovedný je vždy vodič. Nemali by napríklad po jednom prechádzať cez cestu a podobne.

Dať prednosť chodcovi

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný
f) dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, pritom ho nesmie ohroziť,

Ak sa však už chodec ocitne na priechode pre chodcov, vodič je povinný dať mu prednosť.

Čo to znamená dať chodcovi prednosť? Prednosť v jazde zákon o cestnej premávke definuje ako "povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy". Prednosť chodcom by sa analogicky dala vysvetliť ako povinnosť vodiča nenútiť chodca uskočiť pred autom, prípadne ho nenútiť spomaliť, zastaviť, na koniec priechodu utekať alebo vrátiť sa na jeho začiatok.

Z obrázka vyplýva, že ide o jeden priechod pre chodcov, neprerušený, ktorý má svoje konce na oboch stranách vozovky. V situácii, o ktorej nám napísal Ondrej, by však vodič nie vždy musel zastaviť pred priechodom. Najmä, ak by chodec vstúpil na priechod na opačnej strane cesty. Vtedy totiž vodič chodca nijako neohrozí a ani neobmedzí.

Slušný vodič chodca pustí, keď môže

§ 53, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Chodci, ktorí prechádzajú cez priechod pre chodcov, musia brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel najmä tým, že neprechádzajú jednotlivo, ale v skupinách. To platí aj voči vodičom odbočujúcim na cestu, cez ktorú chodci prechádzajú. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť.

Samozrejme, netreba zabúdať na to, že chodec má na priechode prednosť. Ak by mala nastať situácia, že chodec by mohol byť ohrozený vodičom a prinútený zastaviť na priechode alebo sa uhnúť autu, nezabudnite pred priechodom zastaviť a chodca pustiť.

A ak už jedno auto na viacpruhovej ceste pred priechodom zastane, iné autá idúce rovnakým smerom v iných pruhoch musia tiež zastaviť pred priechodom.

Ak by bol priechod pre chodcov prerušený ostrovčekom, potom to pre vodičov znamená, že prednosť majú dať chodcom iba vtedy, keď vstúpia na vozovku do jazdného smeru, v ktorom sú autá týchto vodičov.

Slušný vodič však pustí chodca cez cestu aj bez toho, aby chodec musel nohu položiť na vozovku. A aj v situácii, keď je chodec na opačnom konci cesty. Nikdy totiž neviete, do akej miery sa chodec obáva o svoje zdravie pri prechode cez cestu. A prečo mu jeho život neuľahčiť, keď vy ako vodiči stratíte len niekoľko sekúnd?

Kto má prednosť? Chodec na priechode alebo električka?

Martin: "V Bratislave, na križovatke Vazovovej a Radlinského majú električky križovatku do 'T'. Keď som prechádzal po priechode cez Radlinského, prichádzajúca električka (odbočujúca na Vazovovú) mi nedala prednosť, aj keď som bol už takmer v polovici priechodu. A tak som musel ostať stáť uprostred cesty, na ďalšej električkovaj koľaji.

Medzičasom sa vynorila električka z Vazovovej a vôbec sa netvárila, že chce zastaviť, keď jej stojím v trase. Mal som asi tak sekundu na to jej uhnúť po tom, ako zašla odbáčajúca električka. Táto arogancia vodičov električiek voči chodcom a vynucovanie si prednosti vyzváňaním, je nehorázna."

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Ak vodič zníži rýchlosť jazdy alebo ak zastaví vozidlo pred priechodom pre chodcov alebo pred priechodom pre cyklistov, aby umožnil prejsť cez cestu chodcom alebo cyklistom, vodiči ostatných vozidiel idúcich rovnakým smerom sú takisto povinní znížiť rýchlosť jazdy alebo zastaviť vozidlo; to neplatí pre vodiča električky.

Z toho, čo napísal Martin, sa dá ťažko určiť to, či mal prednosť na priechode on alebo prvá električka. Chodec totiž nesmie vstupovať na vozovku a to ani na priechode pre chodcov, ak by vzhľadom na rýchlosť prichádzajúcich vozidiel, nemohol bezpečne prejsť cez cestu.

Na druhú stranu, aj vodič električky je povinný dať prednosť chodcovi na priechode. Pri druhej električke to platí jednoznačne, pretože Martin už na priechode bol.

Bohužiaľ, chodci majú smolu v tom, že len oni sami sa môžu zachrániť pred nehodou, ak sa vodič električky rozhodne nedať im prednosť na priechode pre chodcov.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  6. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  7. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  10. Vysoká hra o súdne trovy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 14 633
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 794
  3. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 3 770
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 706
  5. Splnený sen 1 409
  6. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 1 404
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 355
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 164
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 968
  10. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 939

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Cítila každý vpich ihly. Lekárov so slzami v očiach prosila, aby už prestali

Denník SME oslovil všetky univerzitné a fakultné nemocnice. Ani jedna nedostala podnet na násilie či neetické správanie personálu počas pôrodu.

KOMENTÁRE

Orbán môže mať čoskoro v regióne nového spojenca. Andreja Babiša

Babiš má blízko k jeho politickej kultúre.

Neprehliadnite tiež

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.

Motory v autách by mohli dostať turbo pre každý valec, pomôže to odozve

Konštruktéri snívajú o trojvalci s tromi turbami a šiestimi škrtiacimi klapkami.

Honda Civic jazdí lahodne a konečne vyzerá dobre (test)

Dojem trochu kazí ovládanie elektroniky na palube.

Malé autá sú čoraz drahšie, ľudia chcú výbavu z veľkých áut

Zákazníci si aj pri kompaktných autách radi priplatia za bohatú výbavu a možnosť prispôsobiť si vzhľad.