Treba zastaviť, keď je chodec na opačnej strane priechodu?

Chodci to na cestách nemajú vôbec jednoduché. Jeden z vás nám napísal, ako unikal na priechode pred električkami.

Na cestách sú situácie, kedy chodec vstúpi na priechod širokej viacpruhovej cesty. Musia vodiči zastaviť pred priechodom, keď je chodec na opačnej strane cesty?

Ondrej: "Nie je mi jasné dávanie prednosti chodcom na priechode s ostrovčekmi po bokoch, teda nie je nimi prerušený.

skica.jpg

Ráta sa to ako jeden dlhý prechod a keď chodec je už na ňom a ja na opačnej strane, musím zastaviť? Alebo funugje ako klasický ostrovčekový?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Keďže chodec je najzraniteľnejší účastník cestnej premávky, zákon ustanovil také dopravné pravidlá, aby čo najviac znížil riziko jeho zranenia. Preto najmä vodič je ten, kto musí dávať pozor, aby sa chodcovi nič nestalo.

Neznamená to však, že chodci si môžu robiť na ceste čo chcú a zodpovedný je vždy vodič. Nemali by napríklad po jednom prechádzať cez cestu a podobne.

Dať prednosť chodcovi

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný
f) dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, pritom ho nesmie ohroziť,

Ak sa však už chodec ocitne na priechode pre chodcov, vodič je povinný dať mu prednosť.

Čo to znamená dať chodcovi prednosť? Prednosť v jazde zákon o cestnej premávke definuje ako "povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy". Prednosť chodcom by sa analogicky dala vysvetliť ako povinnosť vodiča nenútiť chodca uskočiť pred autom, prípadne ho nenútiť spomaliť, zastaviť, na koniec priechodu utekať alebo vrátiť sa na jeho začiatok.

Z obrázka vyplýva, že ide o jeden priechod pre chodcov, neprerušený, ktorý má svoje konce na oboch stranách vozovky. V situácii, o ktorej nám napísal Ondrej, by však vodič nie vždy musel zastaviť pred priechodom. Najmä, ak by chodec vstúpil na priechod na opačnej strane cesty. Vtedy totiž vodič chodca nijako neohrozí a ani neobmedzí.

Slušný vodič chodca pustí, keď môže

§ 53, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Chodci, ktorí prechádzajú cez priechod pre chodcov, musia brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel najmä tým, že neprechádzajú jednotlivo, ale v skupinách. To platí aj voči vodičom odbočujúcim na cestu, cez ktorú chodci prechádzajú. Chodec nesmie vstupovať na vozovku, a to ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť.

Samozrejme, netreba zabúdať na to, že chodec má na priechode prednosť. Ak by mala nastať situácia, že chodec by mohol byť ohrozený vodičom a prinútený zastaviť na priechode alebo sa uhnúť autu, nezabudnite pred priechodom zastaviť a chodca pustiť.

A ak už jedno auto na viacpruhovej ceste pred priechodom zastane, iné autá idúce rovnakým smerom v iných pruhoch musia tiež zastaviť pred priechodom.

Ak by bol priechod pre chodcov prerušený ostrovčekom, potom to pre vodičov znamená, že prednosť majú dať chodcom iba vtedy, keď vstúpia na vozovku do jazdného smeru, v ktorom sú autá týchto vodičov.

Slušný vodič však pustí chodca cez cestu aj bez toho, aby chodec musel nohu položiť na vozovku. A aj v situácii, keď je chodec na opačnom konci cesty. Nikdy totiž neviete, do akej miery sa chodec obáva o svoje zdravie pri prechode cez cestu. A prečo mu jeho život neuľahčiť, keď vy ako vodiči stratíte len niekoľko sekúnd?

Kto má prednosť? Chodec na priechode alebo električka?

Martin: "V Bratislave, na križovatke Vazovovej a Radlinského majú električky križovatku do 'T'. Keď som prechádzal po priechode cez Radlinského, prichádzajúca električka (odbočujúca na Vazovovú) mi nedala prednosť, aj keď som bol už takmer v polovici priechodu. A tak som musel ostať stáť uprostred cesty, na ďalšej električkovaj koľaji.

Medzičasom sa vynorila električka z Vazovovej a vôbec sa netvárila, že chce zastaviť, keď jej stojím v trase. Mal som asi tak sekundu na to jej uhnúť po tom, ako zašla odbáčajúca električka. Táto arogancia vodičov električiek voči chodcom a vynucovanie si prednosti vyzváňaním, je nehorázna."

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Ak vodič zníži rýchlosť jazdy alebo ak zastaví vozidlo pred priechodom pre chodcov alebo pred priechodom pre cyklistov, aby umožnil prejsť cez cestu chodcom alebo cyklistom, vodiči ostatných vozidiel idúcich rovnakým smerom sú takisto povinní znížiť rýchlosť jazdy alebo zastaviť vozidlo; to neplatí pre vodiča električky.

Z toho, čo napísal Martin, sa dá ťažko určiť to, či mal prednosť na priechode on alebo prvá električka. Chodec totiž nesmie vstupovať na vozovku a to ani na priechode pre chodcov, ak by vzhľadom na rýchlosť prichádzajúcich vozidiel, nemohol bezpečne prejsť cez cestu.

Na druhú stranu, aj vodič električky je povinný dať prednosť chodcovi na priechode. Pri druhej električke to platí jednoznačne, pretože Martin už na priechode bol.

Bohužiaľ, chodci majú smolu v tom, že len oni sami sa môžu zachrániť pred nehodou, ak sa vodič električky rozhodne nedať im prednosť na priechode pre chodcov.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  4. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  5. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  6. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  7. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  8. Accessible Urban Living
  9. RPSP – A good intention ruined by execution
  10. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 8 696
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 653
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 566
  4. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 646
  5. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 2 353
  6. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 271
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 830
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 694
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 580
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 355

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Faktúra za Kiskove lety stojí na vode

Premiér Robert Fico sa už takmer mesiac vyhráža tým, že pošle Andrejovi Kiskovi faktúru na takmer milión eur za lety do Popradu.

KOMENTÁRE

Faktúra za Kiskove lety pripomína šmejďácku historku

Niekto sa pokúša navodiť dojem, ako keby sa jednotlivé lety nemuseli schvaľovať.

BLOG MATÚŠA STEISA

Je bitcoin len zlatá baňa alebo finančná bublina?

Bitcoin má tento rok má za sebou skutočne divokú jazdu.

Neprehliadnite tiež

Vyskúšali sme novinky od BMW: modely 6 GT a X3 M40i

X3 M40i je jedno z najzábavnejších súčasných BMW.

Vjazdy do Bratislavy sa upchali, vodiči stáli v dlhých kolónach

Pri ceste do práce bolo zdržanie na vyše 40 minút.

Dopravná hádanka: Môžete sa otočiť v zákaze odbočovania?

Vodička sa pýta, či pokutu dostala oprávnene.

Druhý najpredávanejší Peugeot sa vyrába už 30 rokov

Po dávnom odchode z Európy sa model 405 ďalej vyrába v Iráne.