SME
reklama

Ak za vaše auto dajú zákaz zastavenia, hrozí vám pokuta?

Čo myslíte? Hrozí vám pokuta, ak vaše auto stojí na mieste, na ktoré dali čerstvý zákaz zastavenia? A kto je zodpovedný, ak sa z nákladiaku sype štrk, ktorý vám poškodí auto?

Aj tieto otázky nám položil jeden z vás, ktorý k nim pridal ešte jednu o otáčaní sa v križovatke so semaformi.

Marian: "Kedysi som dostal pokutu za otáčanie sa na svetelnej križovatke. Pokutu mi dali s poučením, že na križovatke so semaformi je otáčanie zakázané.

V poslednej dobe som veľa jazdil po Rakúsku, a preto viem, že otáčanie na regulovaných križovatkách je tam dovolené, ak sa tým neohrozia iní účastníci premávky. Pýtam sa, či je možné, aby boli takéto rozdiely medzi predpismi v jednotlivých krajinách. Je otáčanie sa na regulovanej križovatke na Slovensku principiálne zakázané?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Otáčanie sa v riadenej križovatke je na Slovensku zakázané "principiálne". Zákon o cestnej premávke jednoznačne určuje, že vodič sa nesmie otáčať v križovatke s riadenou premávkou. Ak teda križovatku riadia semafory alebo policajt a otáčanie sa nie je povolené dopravnou značkou, za otočenie sa v nej do protismernej premávky vám hrozí pokuta.

To, že v Rakúsku je dovolené otáčať sa do protismernej premávky na riadenej križovatke, vyplýva z medzinárodných predpisov. Podľa Viedenského dohovoru, v ktorom sa väčšina krajín sveta dohodla na dodržiavaní základných dopravných pravidiel, nie je takýto manéver vylúčený.

Viedenský dohovor ani nezakazuje otáčanie sa v riadenej križovatke, ani sa v ňom nenachádza ustanovenie, ktoré by ho vyslovene umožňovalo. A preto sa v tejto otázke môžu jednotlivé štáty rozhodnúť podľa svojich potrieb.

A keďže sa zjavne naši zákonodarci zhodli v tom, že otočenie sa v riadenej križovatke nie je bezpečné, zakázali ho. V Rakúsku na to môžu mať iný názor, ktorý je však ovplyvnený skúsenosťami so šoférmi z danej krajiny.

Ako sa zariadiť, keď zo dňa na deň pribudne za autom zákaz zastavenia?

Marian: "Pri vykonávaní stavebných prác pri ceste, pri ktorej sa dá parkovať, sa niekedy umiestnia značky so zákazom zastavenia, aby mali stavbári priestor na prácu. Problém je, keď sa to urobí veľmi krátkodobo, napríklad, keď sa tam dnes umiestni značka s platnosťou od zajtra.

Autá, ktoré tam dnes parkujú, musia teda do zajtra odísť. Lenže nie každý používa každý deň auto, takže sa môže stať, že tam zostane parkovať v zákaze bez toho, aby o tom vedel. Existujú nejaké zákonné lehoty, s akým predstihom sa musia takéto značky rozmiestniť?"

Pri zmene trvalých dopravných značiek zvyčajne správca komunikácie upozorňuje cez médiá na chystanú zmenu dopravného značenia tak, aby sa motoristi stihli pripraviť. Nie je to však pravidlo. O to menej sa tak deje pri umiestňovaní presnosného dopravného značenia.

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
x) zastavením uvedenie vozidla do pokoja na čas nevyhnutne potrebný na urýchlené nastúpenie alebo na vystúpenie prepravovaných osôb alebo na urýchlené naloženie alebo na zloženie nákladu,
s) státím uvedenie vozidla do pokoja na dlhšie, ako je čas dovolený na zastavenie,

Ak je dopravné značenie umiestnené pri ceste alebo nad ňou, je pre vodičov záväzné. Napriek tomu sa nedá povedať, že vodič vozidla poruší dopravné predpisy v prípade, o akom napísal Marian.

Vodič nesmie zastaviť a ani stáť za dopravnou značkou Zákaz zastavenia.

Nech hovoríme o zastavení alebo státí, podľa zákona o cestnej premávke ide v oboch prípadoch o uvedenie vozidla do pokoja na istú dobu. To znamená, že ak vozidlo uvediete do pokoja v čase, keď tam dopravná značka nie je, nemôžete porušiť dopravné predpisy, pretože zákaz zastavenia na mieste vznikol až po tom, čo zaparkujete.

Ak by vám za to chcel dať niekto pokutu, bolo by to skutočne nespravodlivé. Nehovoriac o tom, že priestupkom je zavinené konanie. A vodič nespôsobil to, že sa mu za autom objavila zákazová značka. Od motoristov je však slušné, že len čo sa dozvedia o novom dopravnom značení, čo najskôr sa mu prispôsobia.

Kto zodpovedá za škodu spôsobenú štrkom z nákladného auta?

Marian: "Stáva sa, že z nákladných vozidiel prevážajúcich štrk niekedy spadnú kamienky a môžu inému autu padnúť na okno a rozbiť ho. Normálne by škodu mal hradiť vodič nákladného vozidla, respektíve jeho poisťovňa. Nedávno som ale videl na jednom nákladiaku vzadu tabuľu v zmysle: "Transport štrku! Dodržiavajte primeraný odstup, naša poisťovňa nehradí prípadné vzniknuté škody na vašom aute!" Ak by došlo k škode, má takáto tabuľa nejakú platnosť?"

§ 51, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) ... Sypký materiál musí byť vždy zakrytý tak, aby sa zabránilo jeho vysypávaniu na cestu počas jazdy.

Taký nápis, o akom napísal Marian, nie je pre nikoho záväzný. Dôležité je to, čo sa píše v právnych predpisoch. Zákon o cestnej premávke určuje, že sypký náklad musí byť vždy zakrytý tak, aby sa nemohol vysypávať na cestu počas jazdy.

Toto však nie je vždy zabezpečené. Ak by vám štrk poškodil auto, vodič prípadne prevádzkovateľ vozidla je zodpovedný za škodu, ktorú vám prevážaný náklad spôsobí. Ak ide o podnikateľský subjekt, hrozí mu nielen náhrada škody ale aj nemalá pokuta.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 024
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 16 457
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 983
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 540
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 467
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 972
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 436
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 600
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 662
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 465
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 507
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 451
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 389
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 361
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 442
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu