SME
Utorok, 22. september, 2020 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

Ak za vaše auto dajú zákaz zastavenia, hrozí vám pokuta?

Čo myslíte? Hrozí vám pokuta, ak vaše auto stojí na mieste, na ktoré dali čerstvý zákaz zastavenia? A kto je zodpovedný, ak sa z nákladiaku sype štrk, ktorý vám poškodí auto?

Aj tieto otázky nám položil jeden z vás, ktorý k nim pridal ešte jednu o otáčaní sa v križovatke so semaformi.

Marian: "Kedysi som dostal pokutu za otáčanie sa na svetelnej križovatke. Pokutu mi dali s poučením, že na križovatke so semaformi je otáčanie zakázané.

V poslednej dobe som veľa jazdil po Rakúsku, a preto viem, že otáčanie na regulovaných križovatkách je tam dovolené, ak sa tým neohrozia iní účastníci premávky. Pýtam sa, či je možné, aby boli takéto rozdiely medzi predpismi v jednotlivých krajinách. Je otáčanie sa na regulovanej križovatke na Slovensku principiálne zakázané?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Otáčanie sa v riadenej križovatke je na Slovensku zakázané "principiálne". Zákon o cestnej premávke jednoznačne určuje, že vodič sa nesmie otáčať v križovatke s riadenou premávkou. Ak teda križovatku riadia semafory alebo policajt a otáčanie sa nie je povolené dopravnou značkou, za otočenie sa v nej do protismernej premávky vám hrozí pokuta.

To, že v Rakúsku je dovolené otáčať sa do protismernej premávky na riadenej križovatke, vyplýva z medzinárodných predpisov. Podľa Viedenského dohovoru, v ktorom sa väčšina krajín sveta dohodla na dodržiavaní základných dopravných pravidiel, nie je takýto manéver vylúčený.

Viedenský dohovor ani nezakazuje otáčanie sa v riadenej križovatke, ani sa v ňom nenachádza ustanovenie, ktoré by ho vyslovene umožňovalo. A preto sa v tejto otázke môžu jednotlivé štáty rozhodnúť podľa svojich potrieb.

A keďže sa zjavne naši zákonodarci zhodli v tom, že otočenie sa v riadenej križovatke nie je bezpečné, zakázali ho. V Rakúsku na to môžu mať iný názor, ktorý je však ovplyvnený skúsenosťami so šoférmi z danej krajiny.

Ako sa zariadiť, keď zo dňa na deň pribudne za autom zákaz zastavenia?

Marian: "Pri vykonávaní stavebných prác pri ceste, pri ktorej sa dá parkovať, sa niekedy umiestnia značky so zákazom zastavenia, aby mali stavbári priestor na prácu. Problém je, keď sa to urobí veľmi krátkodobo, napríklad, keď sa tam dnes umiestni značka s platnosťou od zajtra.

Autá, ktoré tam dnes parkujú, musia teda do zajtra odísť. Lenže nie každý používa každý deň auto, takže sa môže stať, že tam zostane parkovať v zákaze bez toho, aby o tom vedel. Existujú nejaké zákonné lehoty, s akým predstihom sa musia takéto značky rozmiestniť?"

Pri zmene trvalých dopravných značiek zvyčajne správca komunikácie upozorňuje cez médiá na chystanú zmenu dopravného značenia tak, aby sa motoristi stihli pripraviť. Nie je to však pravidlo. O to menej sa tak deje pri umiestňovaní presnosného dopravného značenia.

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
x) zastavením uvedenie vozidla do pokoja na čas nevyhnutne potrebný na urýchlené nastúpenie alebo na vystúpenie prepravovaných osôb alebo na urýchlené naloženie alebo na zloženie nákladu,
s) státím uvedenie vozidla do pokoja na dlhšie, ako je čas dovolený na zastavenie,

Ak je dopravné značenie umiestnené pri ceste alebo nad ňou, je pre vodičov záväzné. Napriek tomu sa nedá povedať, že vodič vozidla poruší dopravné predpisy v prípade, o akom napísal Marian.

Vodič nesmie zastaviť a ani stáť za dopravnou značkou Zákaz zastavenia.

Nech hovoríme o zastavení alebo státí, podľa zákona o cestnej premávke ide v oboch prípadoch o uvedenie vozidla do pokoja na istú dobu. To znamená, že ak vozidlo uvediete do pokoja v čase, keď tam dopravná značka nie je, nemôžete porušiť dopravné predpisy, pretože zákaz zastavenia na mieste vznikol až po tom, čo zaparkujete.

Ak by vám za to chcel dať niekto pokutu, bolo by to skutočne nespravodlivé. Nehovoriac o tom, že priestupkom je zavinené konanie. A vodič nespôsobil to, že sa mu za autom objavila zákazová značka. Od motoristov je však slušné, že len čo sa dozvedia o novom dopravnom značení, čo najskôr sa mu prispôsobia.

Kto zodpovedá za škodu spôsobenú štrkom z nákladného auta?

Marian: "Stáva sa, že z nákladných vozidiel prevážajúcich štrk niekedy spadnú kamienky a môžu inému autu padnúť na okno a rozbiť ho. Normálne by škodu mal hradiť vodič nákladného vozidla, respektíve jeho poisťovňa. Nedávno som ale videl na jednom nákladiaku vzadu tabuľu v zmysle: "Transport štrku! Dodržiavajte primeraný odstup, naša poisťovňa nehradí prípadné vzniknuté škody na vašom aute!" Ak by došlo k škode, má takáto tabuľa nejakú platnosť?"

§ 51, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) ... Sypký materiál musí byť vždy zakrytý tak, aby sa zabránilo jeho vysypávaniu na cestu počas jazdy.

Taký nápis, o akom napísal Marian, nie je pre nikoho záväzný. Dôležité je to, čo sa píše v právnych predpisoch. Zákon o cestnej premávke určuje, že sypký náklad musí byť vždy zakrytý tak, aby sa nemohol vysypávať na cestu počas jazdy.

Toto však nie je vždy zabezpečené. Ak by vám štrk poškodil auto, vodič prípadne prevádzkovateľ vozidla je zodpovedný za škodu, ktorú vám prevážaný náklad spôsobí. Ak ide o podnikateľský subjekt, hrozí mu nielen náhrada škody ale aj nemalá pokuta.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  2. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  6. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  7. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  8. Home (ale aj) Office
  9. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  10. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  1. Týchto 5 nehôd v domácnosti presvedčí, že poistenie sa oplatí
  2. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  3. Zvislé zdvíhacie zariadenia pre vozičkárov
  4. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur
  5. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  6. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  7. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  8. Poznanie
  9. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 38 230
  2. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 36 365
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 19 169
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 16 180
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 12 271
  6. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 10 067
  7. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 972
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 8 517
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 8 421
  10. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 8 007
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Píše Ivan Mikloš

O nevypočítateľnosti Trumpa a Matoviča (píše Ivan Mikloš)

Čo určuje nevypočítateľnosť Igora Matoviča a ako môže táto hnacia sila ovplyvniť budúcnosť krajiny?

Premiér Igor Matovič (OĽaNO).
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ako to bolo s Havranom

Na počiatku bolo klamstvo.

Peter Tkačenko

Cigániková: Obchodovať so Záborskou o interrupciách v podstatných veciach nebudem

Rozhovory ZKH s poslankyňou za SaS Jankou Bittó Cigánikovou.

Cigániková

Neprehliadnite tiež

Opel Mokka-e

Škoda Octavia dostala ďalšie verzie. Vyskúšali sme ich

Klasická verzia RS je od plug-in hybridnej výrazne lacnejšia.

Elektrifikované verzie Škody Octavia

Nissan Z Proto je lákavou ochutnávkou nového modelu

Sériová podoba je za rohom, v Európe sa predávať nebude.

Nissan Z Proto

Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR