Aj tieto otázky nám položil jeden z vás, ktorý k nim pridal ešte jednu o otáčaní sa v križovatke so semaformi.
Marian: "Kedysi som dostal pokutu za otáčanie sa na svetelnej križovatke. Pokutu mi dali s poučením, že na križovatke so semaformi je otáčanie zakázané.
V poslednej dobe som veľa jazdil po Rakúsku, a preto viem, že otáčanie na regulovaných križovatkách je tam dovolené, ak sa tým neohrozia iní účastníci premávky. Pýtam sa, či je možné, aby boli takéto rozdiely medzi predpismi v jednotlivých krajinách. Je otáčanie sa na regulovanej križovatke na Slovensku principiálne zakázané?"
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Otáčanie sa v riadenej križovatke je na Slovensku zakázané "principiálne". Zákon o cestnej premávke jednoznačne určuje, že vodič sa nesmie otáčať v križovatke s riadenou premávkou. Ak teda križovatku riadia semafory alebo policajt a otáčanie sa nie je povolené dopravnou značkou, za otočenie sa v nej do protismernej premávky vám hrozí pokuta.
To, že v Rakúsku je dovolené otáčať sa do protismernej premávky na riadenej križovatke, vyplýva z medzinárodných predpisov. Podľa Viedenského dohovoru, v ktorom sa väčšina krajín sveta dohodla na dodržiavaní základných dopravných pravidiel, nie je takýto manéver vylúčený.
Viedenský dohovor ani nezakazuje otáčanie sa v riadenej križovatke, ani sa v ňom nenachádza ustanovenie, ktoré by ho vyslovene umožňovalo. A preto sa v tejto otázke môžu jednotlivé štáty rozhodnúť podľa svojich potrieb.
A keďže sa zjavne naši zákonodarci zhodli v tom, že otočenie sa v riadenej križovatke nie je bezpečné, zakázali ho. V Rakúsku na to môžu mať iný názor, ktorý je však ovplyvnený skúsenosťami so šoférmi z danej krajiny.
Ako sa zariadiť, keď zo dňa na deň pribudne za autom zákaz zastavenia?
Marian: "Pri vykonávaní stavebných prác pri ceste, pri ktorej sa dá parkovať, sa niekedy umiestnia značky so zákazom zastavenia, aby mali stavbári priestor na prácu. Problém je, keď sa to urobí veľmi krátkodobo, napríklad, keď sa tam dnes umiestni značka s platnosťou od zajtra.
Autá, ktoré tam dnes parkujú, musia teda do zajtra odísť. Lenže nie každý používa každý deň auto, takže sa môže stať, že tam zostane parkovať v zákaze bez toho, aby o tom vedel. Existujú nejaké zákonné lehoty, s akým predstihom sa musia takéto značky rozmiestniť?"
Pri zmene trvalých dopravných značiek zvyčajne správca komunikácie upozorňuje cez médiá na chystanú zmenu dopravného značenia tak, aby sa motoristi stihli pripraviť. Nie je to však pravidlo. O to menej sa tak deje pri umiestňovaní presnosného dopravného značenia.
§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
x) zastavením uvedenie vozidla do pokoja na čas nevyhnutne potrebný na urýchlené nastúpenie alebo na vystúpenie prepravovaných osôb alebo na urýchlené naloženie alebo na zloženie nákladu,
s) státím uvedenie vozidla do pokoja na dlhšie, ako je čas dovolený na zastavenie,
Ak je dopravné značenie umiestnené pri ceste alebo nad ňou, je pre vodičov záväzné. Napriek tomu sa nedá povedať, že vodič vozidla poruší dopravné predpisy v prípade, o akom napísal Marian.
Vodič nesmie zastaviť a ani stáť za dopravnou značkou Zákaz zastavenia.
Nech hovoríme o zastavení alebo státí, podľa zákona o cestnej premávke ide v oboch prípadoch o uvedenie vozidla do pokoja na istú dobu. To znamená, že ak vozidlo uvediete do pokoja v čase, keď tam dopravná značka nie je, nemôžete porušiť dopravné predpisy, pretože zákaz zastavenia na mieste vznikol až po tom, čo zaparkujete.
Ak by vám za to chcel dať niekto pokutu, bolo by to skutočne nespravodlivé. Nehovoriac o tom, že priestupkom je zavinené konanie. A vodič nespôsobil to, že sa mu za autom objavila zákazová značka. Od motoristov je však slušné, že len čo sa dozvedia o novom dopravnom značení, čo najskôr sa mu prispôsobia.
Kto zodpovedá za škodu spôsobenú štrkom z nákladného auta?
Marian: "Stáva sa, že z nákladných vozidiel prevážajúcich štrk niekedy spadnú kamienky a môžu inému autu padnúť na okno a rozbiť ho. Normálne by škodu mal hradiť vodič nákladného vozidla, respektíve jeho poisťovňa. Nedávno som ale videl na jednom nákladiaku vzadu tabuľu v zmysle: "Transport štrku! Dodržiavajte primeraný odstup, naša poisťovňa nehradí prípadné vzniknuté škody na vašom aute!" Ak by došlo k škode, má takáto tabuľa nejakú platnosť?"
§ 51, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) ... Sypký materiál musí byť vždy zakrytý tak, aby sa zabránilo jeho vysypávaniu na cestu počas jazdy.
Taký nápis, o akom napísal Marian, nie je pre nikoho záväzný. Dôležité je to, čo sa píše v právnych predpisoch. Zákon o cestnej premávke určuje, že sypký náklad musí byť vždy zakrytý tak, aby sa nemohol vysypávať na cestu počas jazdy.
Toto však nie je vždy zabezpečené. Ak by vám štrk poškodil auto, vodič prípadne prevádzkovateľ vozidla je zodpovedný za škodu, ktorú vám prevážaný náklad spôsobí. Ak ide o podnikateľský subjekt, hrozí mu nielen náhrada škody ale aj nemalá pokuta.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.