SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Zimné pneumatiky nepodceňujte

Stále sa nájdu motoristi, ktorí spochybňujú prezúvanie pneumatík z letných na zimné. Viete, prečo sa oplatia zimné pneumatiky a čo sa môže stať, ak prezúvanie odignorujete?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Stále sa nájdu motoristi, ktorí spochybňujú prezúvanie pneumatík z letných na zimné. Viete, prečo sa oplatí na zimu namontovať na autá zimné pneumatiky a čo sa môže stať, ak to odignorujete?

Nielen pre vašu vlastnú bezpečnosť má veľký význam prezuť v tomto období pneumatiky z letných na zimné. A vôbec netreba čakať na prvý sneh, ba ani na známych sedem stupňov na Celziovej stupnici.

Ako vplýva teplota na správanie sa pneumatík

§ 38, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1 môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené zimnými pneumatikami s označením "M+S", "M.S." alebo "M & S"; motorové vozidlá kategórie M2, M3, N2 a N3 musia byť vybavené takými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca a v prípadoch, ktoré sú uvedené v časti vety pred bodkočiarkou.

Z technologického hľadiska je veľmi dôležité, aby boli pneumatiky priľnavé k povrchu vozovky, aj keď je vonku chladno.

"Ak vonkajšia teplota klesne pod +7 °C, mäkšia zmes zimnej pneumatiky s vyšším počtom lamiel si zachová väčšiu pružnosť a priľnavosť k vozovke. Ak je teplota nula stupňov, brzdná dráha vozidla s letnými pneumatikami sa predĺži o tri metre v porovnaní so zimným obutím. Pri -10 °C je brzdná dráha dlhšia o 7 metrov a pri -20 stupňoch až o 12 m, informoval nás Boris Tománek zo spoločnosti Goodyear.

Podľa neho si tiež treba uvedomiť aj ďalšie fakty. Ak je hĺbka dezénu zimnej pneumatiky 6 mm, prejde vozidlo pri brzdení kratšiu vzdialenosť, ako keď je dezén hlboký len 2 mm. Pri výbere je dôležitá konštrukcia a zmes zimnej pneumatiky.

Čo je pri výbere zimných pneumatík dôležité

Nie každé zimné pneumatiky sa hodia na každé auto. Veľmi záleží na tom, aké máte auto, či výkonné alebo "mestské". Rozhodovanie by malo ovplyvniť aj to, či jazdíte športovým alebo pokojným štýlom a aj to, kadiaľ jazdíte najviac, či v meste, mimo mesta, alebo v horách.

Prečítajte si viac v článku Rady a tipy. Kým vymeníte disky a pneumatiky

Boris Tománek nám povedal aj vzdialenosti, na ktoré auto v zime zabrzdí z rýchlosti 50 km/h. Na zimných pneumatikách je to asi 46,5 m, pri letnom obutí až 70,4 m.

Rýchlosť 70 km/h je na klzkom povrchu ešte nebezpečnejšia. Brzdná dráha na letných pneumatikách je až 112 m (na zimných 70 m). Teda tam, kde auto so zimným obutím už stojí, vozidlo s letnými gumami má ešte rýchlosť 49 km/h. V zime je jazda rýchlosťou 70 km/h na letných pneumatikách obrovským rizikom pre ostatných.

Zimné pneumatiky nie sú všeliek

§ 38, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vodič motorového vozidla je povinný zabezpečiť splnenie podmienky podľa odseku 1, ak vzhľadom na ročné obdobie možno predpokladať, že na trase, ktorou bude s motorovým vozidlom prechádzať, bude sa na vozovke nachádzať súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza.

Aj keď máte na aute zimné obutie, neznamená to, že pre vás prestali platiť zákony fyziky.

V zime teda buďte vždy pripravený ihneď brzdiť, ak to vyžaduje situácia. Treba sa mierniť v rýchlosti jazdy a najmä ponechať si odstup od vozidla pred vami na dve sekundy.

Kedysi sa hovorilo "jednadvadsať, dvaadvadsať". Ak to poviete pri bode, kde je auto pred vami a za tieto dve sekundy sa svojím autom nedostanete za túto hranicu - máte správny odstup. V opačnom prípade nabúrate pri núdzovom brzdení.

Toto pravidlo platí a kto ho ignoruje, je hazardér. Pritom odborníci už dokázali, že rýchlosť reakcie vodiča na nečakanú situáciu je oneskorená minimálne o 0,8 sekundy. Vodič začne v najlepšom prípade brzdiť až po prejdení štyroch metrov.

Jazdite a brzdite s rozumom

Najnebezpečnejšia je jazda v skupine vozidiel. Predvídavosť a včasné spomalenie pred križovatkou, priechodom pre chodcov, či pred odbočovacím pruhom je vizitkou dobrého šoféra.

Napríklad, v zimných mesiacoch, aj keď nesneží, môže sa na moste alebo v zákrute vytvárať námraza. Nebezpečný je tiež biely pruh na priechode pre chodcov, na ktorom sa auto pri prudkom brzdení šmýka.

Častou otázkou je, či sa dá jazdiť v lete na zimných pneumatikách. Napríklad preto, že ešte majú hĺbku dezénu 3 mm, čo v zime nestačí. Naopak, zimné v lete tiež nie sú najlepším riešením. Zimná pneumatika má v lete väčší valivý odpor a teda sa zvýši aj spotreba. Podobne je to pri celoročných pneumatikách, ktoré sú zložením zmesi viac zimné," doplnil Tománek.

Spýtali sme sa aj na to, či má význam voliť na zimu užšie pneumatiky s menším priemerom (napríklad, namiesto 15-palcových dať na zimu 14-palcové disky). Toto riešenie má opodstatnenie predovšetkým v severských štátoch (Švédsko, Nórsko, Fínsko), prípadne u nás vo vysokých horských oblastiach, kde je veľa snehu a užšia pneumatika si ľahšie preráža cestu.

((video))

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  6. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 21 978
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 832
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 254
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 280
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 089
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 322
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 025
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


23 h
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


5. okt
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  2. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  3. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  4. Erik Kriššák: Dotyk rán
  5. Katarína Vanišová: Gólový fenomén opäť úradoval. Bude lepší ako Messi s Ronaldom?
  6. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  7. Viktória Holejová: Na zdravie (Slovensko)!
  8. Ján Marton: Vlčanov odkaz potravinovým podvodníkom - poďte, u nás sa Vám nič nemôže stať.
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 481
  2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 5 404
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 851
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 251
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 066
  6. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 848
  7. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 2 831
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 819
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu