Kto spôsobil haváriu? Kto nedal prednosť, alebo kto neprispôsobil rýchlosť?

Každá dopravná nehoda je nepríjemná. Ak vás však určia vinníkom a vy máte istotu v tom, že ste žiadne predpisy neporušili, pocit nespravodlivosti je zaručený.

Marek z Košíc nám napísal o nehode, ktorej bol pred tromi rokmi účastníkom. Na príjazdovej ceste k parkovisku hypermarketu vo východoslovenskej metropole doňho narazil motorkár, keď Marek odbočoval vľavo. Policajti určili za vinníka Mareka. Skutočne však zavinil nehodu?

Marek:"Šiel som v jesenný nedeľný podvečer, šero-takmer tma, po obslužnej komunikácii pre parkovisko pri Hypernove v Košiciach. Pre doplnenie obrazotvornosti prikladám aj satelitnú fotografiu s grafickým popisom situácie.

hypernova1.jpg

Rýchlosť auta nepresiahla 30 km/h. Premávka bola veľmi slabá. Pri kóji č.13 - miesto je označené ukazovátkom som sa rozhodol odbočiť a nájsť parkovacie miesto."

Havária sa stala v okamihu

"Odbočoval som veľmi pomaly, rýchlosť auta nebola vyššia ako 10 km/h. Pri odbočovaní som kontroloval celý horizont pred sebou, v tomto momente som si bol istý, že môžem bez problémov odbočiť.

V okamihu, keď som bol už prednou časťou vozidla takmer v uličke č. 13, zbadal som záblesk po pravej strane a potom zacítil náraz. S hrôzou som zistil, že išlo o motocyklistu, ktorý vychádzal z uličky č. 14 - pohyb motocyklistu znázorňujú čierne šípky. Miesto stretu logicky vyplýva zo situácie.

V prvom okamihu som začal pomáhať motocyklistovi, ktorý okrem narazeného ramena obišiel bez väčších problémov. Okrem rozbitej kapotáže na motorke a vypáčeného blatníka na mojom aute neboli žiadne väčšie škody."

Policajti im odporučili, aby si to vodiči vyriešili sami

"Okamžite som ale zavolal na políciu a policajti boli na mieste za menej ako 2 minúty.

Policajt vyhodnotil situáciu tak, že vzhľadom na dopravné značenie určil za vinníka mňa, ale s dovetkom, že ak sa dohodnem s poškodeným a telefonicky odvolám účasť policajtov, títo nebudú nehodu dokumentovať. Mám zavolať akurát Slovexpertu, ktorá nehodu zdokumentuje pre potreby likvidácie škôd na poisťovni.

Tak som po dohovore s poškodeným aj urobil a policajti odišli s tým, že sme sa nikdy nevideli."

Ako to mohlo byť z pohľadu motorkára?

"Počas čakania na zástupcu Slovexperty som nadviazal družný rozhovorom s motocyklistom. Až teraz som si začal dávať do kopy celú situáciu.

Chlapec mal 20 rokov, motorku mal 2 dni, navyše zaregistrovaná bola v Nemecku. Mimochodom, jednalo sa o objem 1000 cm3. Stál som ako obarený, keď mi povedal doslova toto: "Tak, ja ani nemôžem byť na Vás veľmi zlý, lebo tá motorka to je taký stroj, že iba ťuknem do plynu a má 60-ku." Som si istý, že nehodu som nezavinil.

Jediné vysvetlenie je také, že v momente keď motocyklista vyšiel z uličky č. 14, ja som bol už bokom k hlavnej, teda obslužnej komunikácii, takže ma nemohol podľa svetiel v tme vidieť."

Aké dôkazy môžu pomôcť?

"Dnes, po troch rokoch, je už celá kauza zabudnutá, všetko sa skončilo iba pár škrabancami a narazeným ramenom, pre však mňa znamená aj iba ďalšiu skúsenosť a potvrdenie pravidla, že je potrebné dávať pozor aj na to čo robia ostatní vodiči.

Napriek tomu, je možné dožadovať sa vyšetrenia takejto nehody aj za použitia napríklad priemyselnej televízie, ktorou hypermarkety monitorujú priestory parkovísk?"

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.

Policajti jednoznačne určili za vinníka Mareka. Pravdepodobne sa spoľahli na ustanovenie zákona, podľa ktorého je vodič odbočujúci vľavo povinný dať prednosť v jazde protiidúcim vozidlám. Aj keď Marek spomínal dopravné značenie, z následkov nehody je však takmer isté, že Marek nedal pri odbočovaní prednosť motorkárovi, lebo zdá sa, že inak by motorka do Marekovho auta nanarazila. Mohlo sa to však stať aj inak.

Motorkár šiel pred výjazdom z parkovacej uličky tak rýchlo, že v čase, keď sa Marek pripravoval na odbočovanie a pomaly začínal svoj manéver presunu do vedľajšej uličky, motorkára ešte nevidel pre parkujúce vozidlá. A možno ho aj videl, len neočakával, že motocyklista pôjde rýchlo.

Jeden mal dať prednosť, druhý mal ísť primeranou rýchlosťou

V každom prípade, Marek tvrdil, že pred začatím odbočovania vľavo, dal všetkým prednosť. Teda nikoho nedonútil spomaliť a ani zmeniť smer cesty. Až keď bol pred dokončením odbočovacieho manévru, doňho narazila motorka.

§ 16, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. ...

Zákon vyžaduje, aby vodič odbočujúci vľavo dával počas celej doby odbočovania prednosť protiidúcim vozidlám. A to Marek na prvý pohľad nesplnil. Ak sa však motorka prirútila k jeho autu tak rýchlo, že ju nemohol v začiatkoch manévru odbočovania očakávať, vina by naňho padnúť nemala.

Marek splnil všetky podmienky zákona a ani nenútil motorkára ísť neprimeranou rýchlosťou. To znamená, že aj keď v konečnom dôsledku porušil predpisy, priestupok nespáchal, pretože priestupkom je zavinené konanie.

Motorkár, aj keď neprekročil najvyššiu povolenú rýchlosť, vchádzal do križovatky, za ktorou sú v krátkom slede umiestnené ďalšie križovatky. Mal teda rýchlosť prispôsobiť okolnostiam, ktoré možno predvídať. Marek síce tiež mohol predvídať, že sa objaví rýchloidúci motorkár, no to by potom nikdy v živote neodbočil vľavo.

Vinník nehody sa nie vždy dá určiť pohľadom

To, či je Marekova verzia udalosti pravdivá alebo nie, nedokážu policajti zhodnotiť len z pohľadu na následky situácie. Bez analýzy rýchlosti vozidiel a ďalších vplyvov sa môže ľahko stať, že vinna padne nespravodlivo na nevinného.

Marek sa pýtal, či je možné použiť ako dôkaz toho, ako sa nehoda stala, zábery z priemyselných kamier. Polícia má oprávnenie vyžiadať si všetky dôkazy, ktoré by mohli pomôcť objasniť nehodu. Teda aj zábery z kamier, ktoré by mohli jednoznačne určiť, kto spôsobil haváriu.

Marek spolu s motorkárom však súhlasili, že políciu odvolajú z miesta nehody a tak sa zbavili možnosti oficiálneho vyšetrenia nehody. Teraz je možné sa už len dohadovať, ako sa to stalo.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  3. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave
  4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  5. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  6. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  7. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  10. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  1. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  2. METRO ukáže zákazníkom najnovšie trendy v gastronómii
  3. Joint International Week 2018 na EU v Bratislave
  4. Podpredseda vlády Vietnamu podporuje spoluprácu s EU v BA
  5. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  6. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  7. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  1. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 944
  2. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 893
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 13 915
  4. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 13 688
  5. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 12 885
  6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 10 748
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 008
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 307
  9. Klima efekt bez klimatizácie 2 966
  10. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave 2 748

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Whisky: Najväčšie peklo bola Severná Kórea. Takú izoláciu si nevieme predstaviť

Spevák Slobodnej Európy precestoval svet. Cez to hodnotí aj Slovensko.

DOMOV

Pri Badíne sa zrazil autobus s nákladiakom, neprežili dvaja ľudia

Na mieste zasahovalo takmer 20 hasičov.

ŠPORT

Hokejová eufória. V Trenčíne čakali na lístky už od polnoci

O rozhodujúci zápas finále hokejovej ligy je enormný záujem.

Neprehliadnite tiež

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí