Marek z Košíc nám napísal o nehode, ktorej bol pred tromi rokmi účastníkom. Na príjazdovej ceste k parkovisku hypermarketu vo východoslovenskej metropole doňho narazil motorkár, keď Marek odbočoval vľavo. Policajti určili za vinníka Mareka. Skutočne však zavinil nehodu?
Marek:"Šiel som v jesenný nedeľný podvečer, šero-takmer tma, po obslužnej komunikácii pre parkovisko pri Hypernove v Košiciach. Pre doplnenie obrazotvornosti prikladám aj satelitnú fotografiu s grafickým popisom situácie.
Rýchlosť auta nepresiahla 30 km/h. Premávka bola veľmi slabá. Pri kóji č.13 - miesto je označené ukazovátkom som sa rozhodol odbočiť a nájsť parkovacie miesto."
Havária sa stala v okamihu
"Odbočoval som veľmi pomaly, rýchlosť auta nebola vyššia ako 10 km/h. Pri odbočovaní som kontroloval celý horizont pred sebou, v tomto momente som si bol istý, že môžem bez problémov odbočiť.
V okamihu, keď som bol už prednou časťou vozidla takmer v uličke č. 13, zbadal som záblesk po pravej strane a potom zacítil náraz. S hrôzou som zistil, že išlo o motocyklistu, ktorý vychádzal z uličky č. 14 - pohyb motocyklistu znázorňujú čierne šípky. Miesto stretu logicky vyplýva zo situácie.
V prvom okamihu som začal pomáhať motocyklistovi, ktorý okrem narazeného ramena obišiel bez väčších problémov. Okrem rozbitej kapotáže na motorke a vypáčeného blatníka na mojom aute neboli žiadne väčšie škody."
Policajti im odporučili, aby si to vodiči vyriešili sami
"Okamžite som ale zavolal na políciu a policajti boli na mieste za menej ako 2 minúty.
Policajt vyhodnotil situáciu tak, že vzhľadom na dopravné značenie určil za vinníka mňa, ale s dovetkom, že ak sa dohodnem s poškodeným a telefonicky odvolám účasť policajtov, títo nebudú nehodu dokumentovať. Mám zavolať akurát Slovexpertu, ktorá nehodu zdokumentuje pre potreby likvidácie škôd na poisťovni.
Tak som po dohovore s poškodeným aj urobil a policajti odišli s tým, že sme sa nikdy nevideli."
Ako to mohlo byť z pohľadu motorkára?
"Počas čakania na zástupcu Slovexperty som nadviazal družný rozhovorom s motocyklistom. Až teraz som si začal dávať do kopy celú situáciu.
Chlapec mal 20 rokov, motorku mal 2 dni, navyše zaregistrovaná bola v Nemecku. Mimochodom, jednalo sa o objem 1000 cm3. Stál som ako obarený, keď mi povedal doslova toto: "Tak, ja ani nemôžem byť na Vás veľmi zlý, lebo tá motorka to je taký stroj, že iba ťuknem do plynu a má 60-ku." Som si istý, že nehodu som nezavinil.
Jediné vysvetlenie je také, že v momente keď motocyklista vyšiel z uličky č. 14, ja som bol už bokom k hlavnej, teda obslužnej komunikácii, takže ma nemohol podľa svetiel v tme vidieť."
Aké dôkazy môžu pomôcť?
"Dnes, po troch rokoch, je už celá kauza zabudnutá, všetko sa skončilo iba pár škrabancami a narazeným ramenom, pre však mňa znamená aj iba ďalšiu skúsenosť a potvrdenie pravidla, že je potrebné dávať pozor aj na to čo robia ostatní vodiči.
Napriek tomu, je možné dožadovať sa vyšetrenia takejto nehody aj za použitia napríklad priemyselnej televízie, ktorou hypermarkety monitorujú priestory parkovísk?"
§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.
Policajti jednoznačne určili za vinníka Mareka. Pravdepodobne sa spoľahli na ustanovenie zákona, podľa ktorého je vodič odbočujúci vľavo povinný dať prednosť v jazde protiidúcim vozidlám. Aj keď Marek spomínal dopravné značenie, z následkov nehody je však takmer isté, že Marek nedal pri odbočovaní prednosť motorkárovi, lebo zdá sa, že inak by motorka do Marekovho auta nanarazila. Mohlo sa to však stať aj inak.
Motorkár šiel pred výjazdom z parkovacej uličky tak rýchlo, že v čase, keď sa Marek pripravoval na odbočovanie a pomaly začínal svoj manéver presunu do vedľajšej uličky, motorkára ešte nevidel pre parkujúce vozidlá. A možno ho aj videl, len neočakával, že motocyklista pôjde rýchlo.
Jeden mal dať prednosť, druhý mal ísť primeranou rýchlosťou
V každom prípade, Marek tvrdil, že pred začatím odbočovania vľavo, dal všetkým prednosť. Teda nikoho nedonútil spomaliť a ani zmeniť smer cesty. Až keď bol pred dokončením odbočovacieho manévru, doňho narazila motorka.
§ 16, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. ...
Zákon vyžaduje, aby vodič odbočujúci vľavo dával počas celej doby odbočovania prednosť protiidúcim vozidlám. A to Marek na prvý pohľad nesplnil. Ak sa však motorka prirútila k jeho autu tak rýchlo, že ju nemohol v začiatkoch manévru odbočovania očakávať, vina by naňho padnúť nemala.
Marek splnil všetky podmienky zákona a ani nenútil motorkára ísť neprimeranou rýchlosťou. To znamená, že aj keď v konečnom dôsledku porušil predpisy, priestupok nespáchal, pretože priestupkom je zavinené konanie.
Motorkár, aj keď neprekročil najvyššiu povolenú rýchlosť, vchádzal do križovatky, za ktorou sú v krátkom slede umiestnené ďalšie križovatky. Mal teda rýchlosť prispôsobiť okolnostiam, ktoré možno predvídať. Marek síce tiež mohol predvídať, že sa objaví rýchloidúci motorkár, no to by potom nikdy v živote neodbočil vľavo.
Vinník nehody sa nie vždy dá určiť pohľadom
To, či je Marekova verzia udalosti pravdivá alebo nie, nedokážu policajti zhodnotiť len z pohľadu na následky situácie. Bez analýzy rýchlosti vozidiel a ďalších vplyvov sa môže ľahko stať, že vinna padne nespravodlivo na nevinného.
Marek sa pýtal, či je možné použiť ako dôkaz toho, ako sa nehoda stala, zábery z priemyselných kamier. Polícia má oprávnenie vyžiadať si všetky dôkazy, ktoré by mohli pomôcť objasniť nehodu. Teda aj zábery z kamier, ktoré by mohli jednoznačne určiť, kto spôsobil haváriu.
Marek spolu s motorkárom však súhlasili, že políciu odvolajú z miesta nehody a tak sa zbavili možnosti oficiálneho vyšetrenia nehody. Teraz je možné sa už len dohadovať, ako sa to stalo.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.