ZLATÉ MORAVCE, OLICHOV. Vodiči na hlavnom ťahu do Zlatých Moraviec stoja v kolóne, aby dali prednosť stavebnému mechanizmu. Testovací Mini Countryman však frčí po rozostavanej rýchlostnej ceste vedľa nich oveľa rýchlejšie.
S autom určeným aj do ľahkého terénu spoznávame svetlú šoférsku budúcnosť na Slovensku. Testovacím polygónom je úsek komunikácie R1 pri Zlatých Moravciach. Teraz je auto zablatené po uši, ale už o rok a pol tadiaľ prejdeme s každým autom ešte rýchlejšie a hlavne bezpečnejšie.
Pri pohľade na zablatenú novinku značky Mini si uvedomujeme, že toto auto netreba chcieť pochopiť, treba ho vnímať emóciami, ktoré budú prudko pozitívne alebo prudko negatívne. Ťažko však povedať, či je väčšou hviezdou testu rýchlostná cesta alebo Countryman. Vďaka vyššiemu podvozku a brilantne nastavenému pruženiu Mini spoznávame pre mnohých nepoznané úseky ciest a tiež budúcnosť značky Mini.
Mini nemôže byť iné ako doposiaľ. Jeho dizajn ladí aj so strojmi. Najmä teraz, keď je to päťdverové kompaktné auto veľkosti Golfa.
Neopustí tradície Odhodlanie, s akým sa Mini drží tradičnej koncepcie tvarov karosérie a interiéru vyráža dych. Ani natiahnutím karosérie, pridaním dvoch kresiel dozadu a väčšieho kufra nestráca svoje črty.
Vždy tu nájdete rýchlomer ako kuchynská váha, nízke čelné sklo a páčkové prepínače. Sedadlá bočným vedením nevyniknú, ale vzadu sa dvom výborne sedí.
Kompromis vyhovuje Inžinieri automobilky Mini našli výborný kompromis v nastavení stabilizačného systému, ktorý chráni a po čiastočnom vypnutí dovolí šoférovi prežívať radosť z jazdy. Countryman dokáže na šmykľavom podklade jazdiť miernym šmykom bez toho, aby stabilizácia zasiahla. Aktivuje sa až vtedy, ak musí dať šofér kontru volantom na zrovnanie veľkého šmyku.
Mini po tomto projekte vie, aké náročné je z tradície mini urobiť maxi. Podarilo sa to čiastočne.
K dokonalej zábave by bolo treba systém vypnúť, ale napriek tomu sa dá s Mini zažiť bezpečné a efektívne šmýkanie. V podstate systém umožní šoférovi efektívny a rýchly šmyk. Vodič sa naučí s autom narábať jemne, bez rizika neovládateľného auta. Oveľa väčšou prekážkou k radosti je automatická prevodovka.
Prevodovka nevyhovuje Ak berieme Mini Coutryman ako štýlové auto pre štyroch do mesta, so zaujímavým kufrom, slušným miestom na sedenie vzadu a vyšším podvozkom, nebude prekážať ani automatická prevodovka. To však stačí verzia so slabším motorom a šesťstupňovou automatickou prevodovkou.
Stredová koľajnica prechádzajúca celým autom je skôr módny výstrelok a ani posuvné boxy a odkladacie priestory nás nezaujali. Jedine puzdro na okuliare je dostatočne veľké.
Verziu Countryman Cooper S s výkonom 132 kW automatická prevodovka za príplatok 1540 eur úplne pochová. Neskoro sa spamätáva, v manuálnom režime radí sama a nie je taká komfortná, ako bývali automaty v BMW.
Príplatkové tlačidlo športového režimu nemá význam, lebo automat neguje všetky snahy motora. Napriek nízkemu počtu najazdených kilometrov bola zrejme prevodovka príčinou vysokej spotreby. Ak Countryman Cooper S tak bez drahého automatu.
Zaberá naraz a úžasne Mini nezverejnilo veľa technických informácií o svojom pohone všetkých kolies „ALL4". Pre jazdu a bezpečnosť je veľmi dôležité, že pohon nečaká na preklz predných kolies, ale štandardne rozdeľuje silu motora medzi nápravy v pomere 50:50.
Zvláštna koncepcia pohodlného sedenia pre dvoch. Auto plné individualizmu má miesto pre štyroch. Aspoň sa nehrá na päťmiestne auto ako niektoré kompaktné autá, v ktorých sa pohodlne odvezú iba štyria.
Zmena pomeru prichádza až po zaregistrovaní preklzu alebo od toho, či vodič zatáča do zákruty alebo z nej vychádza. Countryman je pod plynom na šmykľavom blate stabilný a nemení charakter správania. Ešte lepšie je, že pri krížení náprav mu pomáha špeciálna trakčná kontrola s elektronickou uzávierkou.
Mini vyšlo z rovného povrchu do strmého svahu šikmo aj vtedy, ak boli dve kolesá vo vzduchu a ostatné dve na zlom povrchu. Countryman nevyzerá ako vysoké SUV, ale mnohé by v ľahkom teréne a na snehu zahanbil. Dvojakosť auta, športovo zvládnuť rýchlu zákrutu na asfalte a zároveň prekonávať rozbité cesty je úžasná. Že nie je lacné, iba pre štyroch a svojské, to už je iná kapitola.
SME spokojní SME nespokojní
kvality podvozka audiosystém
pohon všetkých kolies automatická prevodovka
originálne poňatie auta spotreba
nastavenie ESP -
univerzálnosť nastavenia pre blato aj asfalt -
sedenie vzadu pre dvoch -
pocit z riadenia auta -
Kupujem - nekupujem
Pod extravagantným kabátom je špičková technika, neuveriteľne dobrý podvozok a výborný pohon všetkých kolies. Racionálne dôvody na kúpu nevidím a keby mal Countryman splniť úlohu auta pre radosť, nesmel by mať automatickú prevodovku. Kvôli nej nekupujem. Čakám na verziu Countryman John Works s 260 koňovým motorom a manuálom. Bude taká? (Rasťo Chvála)
Mini Coutryman CooperS ALL4 – základné údaje Cena modelu od (eur) 20 200
Cena testovanej verzie od (eur) 27900
Motor 1,6 twin scrool turbo
Výkon (kw/k) 135/184
Krútiaci moment (Nm) 240
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 7,6
Maximálny rýchlosť (km/h) 215
Spotreba - výrobca (l/100km) 6,1
Spotreba v teste (l/100km) 9,7
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1385 kg
Objem kufra (l) 350 – 450 litrov
Rázvor (mm) 2595
Dĺžka (mm) 4110
Výška (mm) 1561
Šírka (mm) 1789
Výška podvozka (mm) 150
Nesmú meškať ani deň Ako prvá redakcia na Slovensku sa môžeme preháňať po budúcej rýchlostnej ceste R1, ale iba na presne vyhradených úsekoch a tak, aby kvôli nám nestáli práce na stavbe. Deň omeškania odovzdávania jednotlivých častí stavieb nie je prípustný a celú stavbu by predražil. Medzi Hronským Beňadikom a Nitrou pracujú dve tisícky ľudí a stovky áut.
Vidíme budúcnosť Pobyt na stavbe nám dovoľuje nahliadnuť do úžasného mechanizmu stavby. „Môžete tu natáčať, ale iba do pol jednej, lebo potom mi dovezú štrk", hovorí muž v stavbárskom oblečení a skôr než začneme vyjednávať, dáva príkaz do vysielačky na iný koniec stavby. Zvyknutí na novinársky nepresný čas neveríme vlastným očiam, keď na minútu presne prichádza kolóna tatroviek naložených štrkom.
Tadiaľto budeme už o necelé dva roky uháňať 130 kilometrovou rýchlosťou a míňať nebezpečný úsek cez obec Olichov. Teraz sme to vyskúšali iba s autom vhodným aj na nespevnený povrch.
Petr Müller, ktorý má na starosti daný úsek stavby, vykomunikoval, kde sa môžeme presunúť a nebudeme nikomu prekážať. Zároveň hrdo poznamenáva, že tento úsek rýchlostnej cesty skráti čas jazdy o viac než pol hodinu.
Komunikujú v číslach Stavbári medzi sebou rozprávajú jazykom, ktorému ťažko porozumieť, lebo mosty, križovatky a iné cestné objekty majú svoje čísla. Za číslami sa ukrýva cesta, ktorá by už pred letom 2012 mala kompletne nahradiť nešťastnú cestu smrti.
Stavba možno nateraz komplikuje motoristom život na klasickom ťahu prvej triedy, na druhej strane znamená nádej na svetlejšiu budúcnosť. To sme cítili už teraz, keď sme po stavbe uháňali rýchlejšie ako kolóna na susednej starej ceste.