SME
Pondelok, 8. marec, 2021 | Meniny má Alan, AlanaKrížovkyKrížovky
JAZDILI SME PO CESTE, KTORÁ SKRÁTI JAZDU Z HRONSKÉHO BEŇADIKA DO NITRY O POL HODINY.

TEST: Countryman zvládol rozostavanú rýchlostnú cestu

Mini Coutryman testujeme tam, kde by chceli vodiči jazdiť už dnes. Na budúcej bezpečnej štvorprúdovej komunikácii. Extravagantné auto nezastavilo ani blato, ani obavy stavebného technika, že zapadneme.

Zrejme kvôli regulácii pohonu všetkých kolies nemožno stabilizačný systém úplne vypnúť. Napriek tomu môžete jazdiť jemným šmykom a celkom bezpečne.Zrejme kvôli regulácii pohonu všetkých kolies nemožno stabilizačný systém úplne vypnúť. Napriek tomu môžete jazdiť jemným šmykom a celkom bezpečne. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

ZLATÉ MORAVCE, OLICHOV. Vodiči na hlavnom ťahu do Zlatých Moraviec stoja v kolóne, aby dali prednosť stavebnému mechanizmu. Testovací Mini Countryman však frčí po rozostavanej rýchlostnej ceste vedľa nich oveľa rýchlejšie.

S autom určeným aj do ľahkého terénu spoznávame svetlú šoférsku budúcnosť na Slovensku. Testovacím polygónom je úsek komunikácie R1 pri Zlatých Moravciach. Teraz je auto zablatené po uši, ale už o rok a pol tadiaľ prejdeme s každým autom ešte rýchlejšie a hlavne bezpečnejšie.

Pri pohľade na zablatenú novinku značky Mini si uvedomujeme, že toto auto netreba chcieť pochopiť, treba ho vnímať emóciami, ktoré budú prudko pozitívne alebo prudko negatívne. Ťažko však povedať, či je väčšou hviezdou testu rýchlostná cesta alebo Countryman. Vďaka vyššiemu podvozku a brilantne nastavenému pruženiu Mini spoznávame pre mnohých nepoznané úseky ciest a tiež budúcnosť značky Mini.

MINI_ZADOK.jpg

Mini nemôže byť iné ako doposiaľ. Jeho dizajn ladí aj so strojmi. Najmä teraz, keď je to päťdverové kompaktné auto veľkosti Golfa.

Neopustí tradície

Odhodlanie, s akým sa Mini drží tradičnej koncepcie tvarov karosérie a interiéru vyráža dych. Ani natiahnutím karosérie, pridaním dvoch kresiel dozadu a väčšieho kufra nestráca svoje črty.

Vždy tu nájdete rýchlomer ako kuchynská váha, nízke čelné sklo a páčkové prepínače. Sedadlá bočným vedením nevyniknú, ale vzadu sa dvom výborne sedí.

Kompromis vyhovuje

Inžinieri automobilky Mini našli výborný kompromis v nastavení stabilizačného systému, ktorý chráni a po čiastočnom vypnutí dovolí šoférovi prežívať radosť z jazdy. Countryman dokáže na šmykľavom podklade jazdiť miernym šmykom bez toho, aby stabilizácia zasiahla. Aktivuje sa až vtedy, ak musí dať šofér kontru volantom na zrovnanie veľkého šmyku.

MINI_INTERIER.jpg

Mini po tomto projekte vie, aké náročné je z tradície mini urobiť maxi. Podarilo sa to čiastočne.

K dokonalej zábave by bolo treba systém vypnúť, ale napriek tomu sa dá s Mini zažiť bezpečné a efektívne šmýkanie. V podstate systém umožní šoférovi efektívny a rýchly šmyk. Vodič sa naučí s autom narábať jemne, bez rizika neovládateľného auta. Oveľa väčšou prekážkou k radosti je automatická prevodovka.

Prevodovka nevyhovuje

Ak berieme Mini Coutryman ako štýlové auto pre štyroch do mesta, so zaujímavým kufrom, slušným miestom na sedenie vzadu a vyšším podvozkom, nebude prekážať ani automatická prevodovka. To však stačí verzia so slabším motorom a šesťstupňovou automatickou prevodovkou.

MINI_KOLAJNICA.jpg

Stredová koľajnica prechádzajúca celým autom je skôr módny výstrelok a ani posuvné boxy a odkladacie priestory nás nezaujali. Jedine puzdro na okuliare je dostatočne veľké.

Verziu Countryman Cooper S s výkonom 132 kW automatická prevodovka za príplatok 1540 eur úplne pochová. Neskoro sa spamätáva, v manuálnom režime radí sama a nie je taká komfortná, ako bývali automaty v BMW.

Príplatkové tlačidlo športového režimu nemá význam, lebo automat neguje všetky snahy motora. Napriek nízkemu počtu najazdených kilometrov bola zrejme prevodovka príčinou vysokej spotreby. Ak Countryman Cooper S tak bez drahého automatu.

Zaberá naraz a úžasne

Mini nezverejnilo veľa technických informácií o svojom pohone všetkých kolies „ALL4". Pre jazdu a bezpečnosť je veľmi dôležité, že pohon nečaká na preklz predných kolies, ale štandardne rozdeľuje silu motora medzi nápravy v pomere 50:50.

MINI_SEDENIE.jpg

Zvláštna koncepcia pohodlného sedenia pre dvoch. Auto plné individualizmu má miesto pre štyroch. Aspoň sa nehrá na päťmiestne auto ako niektoré kompaktné autá, v ktorých sa pohodlne odvezú iba štyria.

Zmena pomeru prichádza až po zaregistrovaní preklzu alebo od toho, či vodič zatáča do zákruty alebo z nej vychádza. Countryman je pod plynom na šmykľavom blate stabilný a nemení charakter správania. Ešte lepšie je, že pri krížení náprav mu pomáha špeciálna trakčná kontrola s elektronickou uzávierkou.

Mini vyšlo z rovného povrchu do strmého svahu šikmo aj vtedy, ak boli dve kolesá vo vzduchu a ostatné dve na zlom povrchu. Countryman nevyzerá ako vysoké SUV, ale mnohé by v ľahkom teréne a na snehu zahanbil. Dvojakosť auta, športovo zvládnuť rýchlu zákrutu na asfalte a zároveň prekonávať rozbité cesty je úžasná. Že nie je lacné, iba pre štyroch a svojské, to už je iná kapitola.

SME spokojní SME nespokojní
kvality podvozka audiosystém
pohon všetkých kolies automatická prevodovka
originálne poňatie auta

spotreba

nastavenie ESP -
univerzálnosť nastavenia pre blato aj asfalt -
sedenie vzadu pre dvoch -
pocit z riadenia auta -

Kupujem - nekupujem

Pod extravagantným kabátom je špičková technika, neuveriteľne dobrý podvozok a výborný pohon všetkých kolies. Racionálne dôvody na kúpu nevidím a keby mal Countryman splniť úlohu auta pre radosť, nesmel by mať automatickú prevodovku. Kvôli nej nekupujem. Čakám na verziu Countryman John Works s 260 koňovým motorom a manuálom. Bude taká? (Rasťo Chvála)
Mini Coutryman CooperS ALL4 – základné údaje
Cena modelu od (eur) 20 200
Cena testovanej verzie od (eur) 27900
Motor 1,6 twin scrool turbo
Výkon (kw/k) 135/184
Krútiaci moment (Nm) 240
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 7,6
Maximálny rýchlosť (km/h) 215
Spotreba - výrobca (l/100km) 6,1
Spotreba v teste (l/100km) 9,7
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1385 kg
Objem kufra (l) 350 – 450 litrov
Rázvor (mm) 2595
Dĺžka (mm) 4110
Výška (mm) 1561
Šírka (mm) 1789
Výška podvozka (mm) 150

Nesmú meškať ani deň

Ako prvá redakcia na Slovensku sa môžeme preháňať po budúcej rýchlostnej ceste R1, ale iba na presne vyhradených úsekoch a tak, aby kvôli nám nestáli práce na stavbe. Deň omeškania odovzdávania jednotlivých častí stavieb nie je prípustný a celú stavbu by predražil. Medzi Hronským Beňadikom a Nitrou pracujú dve tisícky ľudí a stovky áut.

Vidíme budúcnosť

Pobyt na stavbe nám dovoľuje nahliadnuť do úžasného mechanizmu stavby. „Môžete tu natáčať, ale iba do pol jednej, lebo potom mi dovezú štrk", hovorí muž v stavbárskom oblečení a skôr než začneme vyjednávať, dáva príkaz do vysielačky na iný koniec stavby. Zvyknutí na novinársky nepresný čas neveríme vlastným očiam, keď na minútu presne prichádza kolóna tatroviek naložených štrkom.

MINI_CESTA.jpg

Tadiaľto budeme už o necelé dva roky uháňať 130 kilometrovou rýchlosťou a míňať nebezpečný úsek cez obec Olichov. Teraz sme to vyskúšali iba s autom vhodným aj na nespevnený povrch.

Petr Müller, ktorý má na starosti daný úsek stavby, vykomunikoval, kde sa môžeme presunúť a nebudeme nikomu prekážať. Zároveň hrdo poznamenáva, že tento úsek rýchlostnej cesty skráti čas jazdy o viac než pol hodinu.

Komunikujú v číslach

Stavbári medzi sebou rozprávajú jazykom, ktorému ťažko porozumieť, lebo mosty, križovatky a iné cestné objekty majú svoje čísla. Za číslami sa ukrýva cesta, ktorá by už pred letom 2012 mala kompletne nahradiť nešťastnú cestu smrti.

Stavba možno nateraz komplikuje motoristom život na klasickom ťahu prvej triedy, na druhej strane znamená nádej na svetlejšiu budúcnosť. To sme cítili už teraz, keď sme po stavbe uháňali rýchlejšie ako kolóna na susednej starej ceste.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  2. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  4. Čo napĺňa v práci úspešné ženy v jednej z najznámejších firiem?
  5. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  6. Nové číslo Historickej revue
  7. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  8. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  9. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  10. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  1. Faculty of Management Comenius University in Bratislava
  2. Čo napĺňa v práci úspešné ženy v jednej z najznámejších firiem?
  3. Svieže jarné ceny v PLANEO Elektro sú aj v marci extra výhodné
  4. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  5. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  6. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  7. Nové číslo Historickej revue
  8. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  9. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  10. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 24 885
  2. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 14 634
  3. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 12 585
  4. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj 12 056
  5. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 10 802
  6. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 10 504
  7. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 9 809
  8. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele 7 926
  9. Nové číslo Historickej revue 7 607
  10. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 6 150
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Riaditeľ NAKA Branislav Zurian preveruje prieťahy policajtov pri vyšetrovaní podozrení, ktoré sa objavili po vražde Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej.

Šéf NAKA podal na obvineného svedka zo SIS trestné oznámenie.

13 h

Celé Slovensko je v čiernej fáze.

7 h

Neprehliadnite tiež

Nová Dacia Sandero Access

Nájdu sa nové modely, kombi aj hybrid.

5. mar

Zameral sa na populárny rozmer.

5. mar
Porsche Taycan 4S Cross Turismo

Strešný box zvláda vysokú rýchlosť.

5. mar
Ilustračné foto.

Koniec nových áut so spaľovacím motorom hrozí už v roku 2025.

4. mar