SME
Nedeľa, 1. november, 2020 | Meniny má Denis, DenisaKrížovkyKrížovky
GARÁŽ

Francúzske prototypy (ne)zapadli prachom

Citroën, Peugeot, Renault i karosáreň Heuliez vytvorili mnoho zaujímavých automobilov, ktoré sa však nedostali do sériovej výroby.

(Zdroj: Heuliez)

BRATISLAVA. Niektoré slúžili ako pútače pozornosti návštevníkov na autosalónoch, na iných automobilky skúmali odozvu verejnosti a ďalšie boli predobrazmi budúcich sériových modelov. Reč je o prototypoch, ktoré dnes nájdeme iba ak v múzeách jednotlivých automobiliek. Niektoré mali viac šťastia a vyrobili z nich aspoň menšie série.

Citroën AX Evasion. Predstavili ho na parížskom autosalóne v roku 1988. Prototyp vozidla typu MPV mal štvoricu dverí: tri bočné a ďalšie, ktoré sprístupňovali batožinový priestor. Do 3730 mm dlhého auta sa zmestilo údajne až sedem pasažierov. Vozidlo postavila karosáreň Heuliez. K jeho výrobe nedošlo. Názov Evasion však neskôr využíval sériový van značky Citroën.

 

Citroën Berlingo Bulle odhalili na autosalóne v Paríži v roku 1996. Kompaktné MPV malo oblú karosériu. Neskôr z nej odvodili sériové Berlingo.

Malosériové kupé Citroën M35 vzniklo v roku 1969. Poháňal ho rotačný motor Wankel s výkonom 36 kW (49 k). Vyrobili 267 z plánovaných 500 kusov. Jeho nástupcom sa stal Citroën GS Birotor.

Citroën M7 malo byť nové terénne vozidlo určené pre francúzsku armádu. Napokon z neho vznikli iba dva exempláre. Jeden mal klasický podvozok s hydraulickými tlmičmi, druhý využíval hydropneumatické pruženie. Písal sa rok 1970.

Predná časť Peugeotu 207 Spider stelesňovala predobraz budúceho sériového hatchbacku 207. Zážihový dvojliter (130 kW/177 k) bol umiestnený vzadu naprieč. Prototyp využívalo športové oddelenie Peugeot Sport na rôzne prezentačné účely. Dodnes existuje okruhový pohár, v ktorom pretekajú identické 207-čky Spider.

Peugeot 309 Break reprezentoval kombi verziu odvodenú od 309-tky. Mala štvoricu dverí a debutovala na ženevskom autosalóne v roku 1988.

Peugeot 405 Mi16 Coupé bol vytvorený prioritne pre americký trh. Francúzska automobilka sa však z USA za krátky čas stiahla a projekt bol zastavený.

Peugeot v spolupráci s firmou Heuliez vyrobil svoje prvé malé MPV s panoramatickou strechou už v roku 1972. Bol zostrojený na báze sériového modelu 204. Prototyp vyrobili v dvoch variantoch: osobnej a úžitkovej.

Štúdia malého terénneho vozidla Peugeot AGADES mala pohon všetkých štyroch kolies a motor zo športového modelu 205 GTI. Niektoré jej konštrukčné prvky neskôr prevzal sériový Peugeot 106.

Renault postavil jeden z najrýchlejších vanov na svete (možno aj najrýchlejší). Pri príležitosti zisku šiesteho titulu v seriáli F1 vznikli dva exempláre modelu Espace, vybaveného motorom z monospotu F1. Desaťvalec s objemom 3,5 l dosiahol výkon 552 kW (750 k). Autá využívali na reprezentačné účely.

Renault Fuego Cabrio mal podobný osud, ako Peugeot 405 Mi16 Coupé. Francúzi ho vyvíjali pre americký trh, ale vzápätí z neho odišli. Kabriolet mal elektricky ovládanú plátenú strechu a pod kapotou zážihový turbomotor. Vytvorili ho v roku 1982.

Malé úžitkové vozidlo Renault Le Van Auto vzniklo pre americký trh. Šlo o klasický Renault 5 so zaplechovanými zadnými bočnými oknami i tretími dverami. Na nich bolo umiestnené rezervné koleso.

Renault Super Cinq Van bol jeden z mnohých derivátov úspešnej „Päťky“, ktorý sa však nedostal do sériovej výroby. Štvormiestne auto malo posuvné bočné zadné dvere.

Renault uvažoval nad doplnením svojej vlajkovej lode Safrane o karosársku verziu kombi. V roku 1994 vyrobil prototyp Long Cours, ktorý sa pýšil štyrmi samostatnými sedadlami. Z plánov napokon zišlo.

Karosáreň Heuliez na ženevskom autosalóne v roku 1992 predstavila koncept, kombinujúci van a SUV. Luxusné auto s aerodynamickou karosériou (koeficient odporu vzduchu, cx=0,28) poháňal osemvalec z dielne Mercedes-Benz. Napokon z neho vznikli iba tri exempláre.

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 673
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 708
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 586
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 857
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 15 492
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 237
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 565
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 11 383
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 086
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci 10 950
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Naď očakáva, že počas víkendu otestujú aspoň tri milióny ľudí

Najväčšie problémy spôsobovali drive through odberové miesta.

celoplošné testovanie na Covid-19.
Autorská strana Beaty Balogovej

Ako neprísť o Dušičky počas korony

Covid zasahuje aj do nášho vzťahu s mŕtvymi.

Ilustračné foto.
Internista v nemeckom meste Chemnitz a člen skupiny Lovci šarlatáni, ktorá sa usiluje vyvracať mýty a bludy v medicíne, Roland Oravský.
Premiér Matovič hovorí o prvých výsledkoch testovania.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L