SME
Streda, 8. december, 2021 | Meniny má MarínaKrížovkyKrížovky

Štatistiky nehôd potvrdili zlý stav ciest

Cesty označené za nebezpečné sú naozaj miestom, kde sa stávajú najhoršie a najčastejšie nehody. Ako môžete znížiť riziko?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Štúdie teoretickej nebezpečnosti ciest sa, žiaľ, zhodujú s reálnym počtom nehôd a ich následkami. Cesty označené za nebezpečné sú naozaj miestom, kde sa stávajú najhoršie a najčastejšie nehody.

BRATISLAVA. Program EuroRAP hodnotí bezpečnosť konkrétnej cesty podľa toho, do akej miery dokáže ochrániť účastníkov nehody pred úmrtím a ťažkým zranením. Slovenská správa ciest zase vyhodnocuje priamo štatistiky dopravnej nehodovosti a z nich určuje kritické nehodové lokality. Teda označuje miesta, kde sa na úseku dlhom maximálne pol kilometra stane v jednom roku viac nehôd, ako je stanovený kritický počet.

Napríklad v roku 2009 boli za kritické nehodové lokality označené úseky s viac ako šiestimi dopravnými nehodami. Okrem miest s vysokým počtom nehôd označuje Slovenská správa ciest kritické nehodové lokality podľa následkov na zdraví a majetku.

Majú najviac nehôd

V minulom roku pripadlo na kilometer našich ciest 0,63 dopravnej nehody. Okresy ako Bratislava, Nitra, Zvolen, Žilina, Poprad a Košice majú na kilometer ciest od 1,13 až po 1,41 dopravnej nehody za rok, čo výrazne prevyšuje slovenský priemer.

Rovnako vysokú hustotu nehôd na kilometer ciest vykazujú okresy Žiar nad Hronom, Martin, Ružomberok a Považská Bystrica. Pre šoférov sú najnebezpečnejšie úseky ciest prvej triedy mimo obcí a na hlavných ťahoch.

Diaľnice tvoria bezpečie

Nielen podľa EuroRAP-u, ale tiež podľa štatistík Slovenskej správy ciest sú rýchlostné cesty a diaľnice najbezpečnejšie. Kritickou nehodovou lokalitou s najviac kolíziami je diaľnica D1 medzi Bratislavou a Trnavou. Časté nehody dokumentujú na diaľnici D1 pred Liptovským Mikulášom v smere z Ružomberka.

Napriek bezpečnému charakteru na diaľnici nezriedka dochádza k tragédiám. Najviac ľudských životov vyhaslo na diaľnici D2 v okolí Malaciek a na diaľnici D1 pri Behárovciach.

EuroRAP má krutú pravdu

Štatistiky dopravnej nehodovosti a následkov nehôd vo vzťahu k cestám dávajú za pravdu štúdii EuroRAP. Tie cesty, ktoré boli označené s vyšším stredným rizikom a vysokým rizikom, sú aj v skutočnosti miestom najhorších a častých nehôd.

Slovensko má ešte stále veľa ciest, ktoré vzhľadom na svoj stav a hustotu dopravy dokážu kruto potrestať chybu vodiča. Pre vznik ťažkej nehody na zlých cestách je najhoršia nepozornosť a zanedbanie povinností vodiča.

Prečítajte si viac o rizikových úsekoch ciest v článku:
Väčšina ciest na Slovensku je nebezpečná

Ako môžete znížiť riziko havárie

Cesty neodpustia vodičom ani malú chybu. Tie väčšie sa pri predbiehaní alebo rýchlej jazde končia často tragicky. Preto viac ako inokedy zvážte, či sa oplatí predbiehať.

Vlečiete sa v kolóne zo Zvolena smerom do Košíc a v Detve sa ešte spomalí? Za tabuľou obce nevydržíte a začnete predbiehať, lebo na ceste je prerušovaná čiara a pred zákrutou sa črtá dosť dlhá rovina. Je však dosť krátka na bezpečné predbehnutie, ak zo zákruty vyletí auto.

Kríže lemujúce jednu z najhorších zákrut našich ciest sú dôkazom, že niektoré miesta vyzerajú naoko bezpečne, no ak niekto začne predbiehať, niet sa kam uhnúť, lebo krajnica je súčasťou bielej čiary.

Na iných miestach zasa ostali prerušované čiary z čias, keď vnútri zákruty nerástli kríky. Široké cesty okolo Slovenskej Ľupče a Medzibrodu sú naoko lákavé na bezpečné predbiehanie, a pritom patria k najnebezpečnejším na Slovensku vôbec.

Hlavné ťahy a cesty prvej triedy sú neprehľadnejšie ako kedysi, dopravné značenie často zodpovedá stavu, keď boli priekopy čisté a výhľad podstatne lepší. Nehovoriac o hustote dopravy, ktorá vzrástla niekoľkonásobne.

1. Zvažujte predbiehanie

V praxi to znamená, že dnes lepšie zvažujte predbiehanie, buďte trpezlivý a nezačnite predchádať kolónu iba preto, že je na ceste prerušovaná čiara a v protismere nič nejde. Autá v protismere idú často rýchlejšie, než si myslíme a aj autá, ktoré predbiehame, už nechodia 60-kilometrovou rýchlosťou.

Pri vyťaženosti dnešných ciest nezabudnite predbiehať na plný výkon motora, aby manéver trval čo najkratšie.

2. Nepozornosť zabíja

Jazda v kolóne a čakanie na príležitosť menia vnímanie okolia. Najmä pozornosť môže jazdou za niekým ochabnúť. Vodič reaguje už iba na auto pred sebou, čo býva často neskoro.

Snažte sa pozerať čo najviac dopredu a analyzovať správanie vodičov okolo seba. Udržaním bezpečného odstupu si zabezpečíte čas na prípadný manéver.

3. Križovatky zvyšujú riziko

Veľký pozor si dávajte na miestach, kde cesty prvej triedy pretínajú priľahlé cesty. Veľkým problémom napríklad cesty smrti okolo Zlatých Moraviec sú miesta, kde hlavný ťah križuje ostatné cesty.

Podľa skúmania expertov, dnešná doprava je príliš hustá na to, aby boli takéto križovatky na ceste prvej triedy bez pripájacích pruhov alebo rozšírenia pre odbočujúce vozidlá. Autá, ktoré odbočujú alebo vychádzajú na cestu, tvoria pre rýchlo idúcu kolónu problém.

Pravidlo, že v križovatke sa nepredbieha, dnes platí dvojnásobne a v podstatne väčšej vzdialenosti od križovatky, než sme boli zvyknutí. Kým pred štvrťstoročím križovalo auto cestu prvej triedy zriedkavo, dnes sú zriedkavé chvíle, keď do križovatky na ceste prvej triedy nikto nevcháda.

Ak podľa návestí očakávate križovatku, na predbiehanie kolóny sa vykašlite.

4. Pocit voľnosti neprospieva

Veľkým rizikom ciest na dolniakoch sú stromy a nečakané zákruty. Keď sa šoféri dostanú z hustej premávky hoci aj malého mesta na voľnejšiu a pomerne širokú cestu, majú snahu dohnať stratené. Po niekoľkokilometrových rovinkách však bývajú ostré zákruty nastavené na podstatne nižšiu rýchlosť.

Kedysi šofér v starom aute pociťoval deväťdesiatku ako dosť vysokú rýchlosť a aj na suchom asfalte musel do zákruty spomaliť. Dnešné auto podobnú zákrutu na suchej ceste prejde v deväťdesiatke, akoby sa nič nedialo. Na mokrom a šmykľavom asfalte však nemusí zvládnuť ani 70-kilometrovú rýchlosť.

Na cestách sa nedajte viesť podvedomým pocitom ticha v aute. Radšej jazdite dynamicky, pribrzdite pred zákrutou a včas nad ňou uvažujte.

Rastislav Chvála
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  2. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  3. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave? Vyberajte lokalitu s potenciálom
  4. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  5. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  6. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  7. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  8. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  10. Slávnostné vianočné outfity pre celú rodinu
  1. Slávnostné vianočné outfity pre celú rodinu
  2. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  3. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave?
  4. Kvalitná divina na pár klikov. LESY SR spúšťajú e-shop
  5. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  6. METROPOLIS bude postavený podľa japonského know-how
  7. Rekonštrukcia prsníka po chirurgickej liečbe
  8. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  9. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  10. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 194
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 890
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 334
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 329
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 909
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 190
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 160
  8. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 794
  9. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 2 496
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 2 182
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Eduard Heger, minister financií Igor Matovič a minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský.

Lengvarský do mesiaca preverí ako zaviesť povinné očkovanie.


6 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako zvládajú obchody a obchodníci pandémiu.


a 2 ďalší 1 h

Neprehliadnite tiež

Suzuki S-Cross

Jediný motor sa dá kombinovať s automatom aj pohonom 4x4.


12 h
Mazda 2 Hybrid

Spolupráce pri znižovaní emisií budú čoraz častejšie.


6. dec
Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu, alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec

Blogy SME

  1. Sylvia Smatanová: Máme predsa lockdown
  2. Jano Richter: Dnešnému jubilantovi
  3. Martina Paulenová: Najlepší budík
  4. Branislav Maček: Riešenie: akceptujte vôľu pacienta !
  5. Elena Antalová: Giordano Bruno nie je prášok na pranie
  6. Anna Milanová: Fantazijné kvety vo váze... 2021
  7. Marek Mačuha: Sloboda slova aj pre hoaxerov
  8. Ján Marton: Jedna postkomunistická poľnohospodárska vízia ako doraziť vidiek.
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 12 189
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 008
  3. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 245
  4. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 988
  5. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 808
  6. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 576
  7. Pavol Ondreáš: Vypneme Európu 2 770
  8. Věra Tepličková: Kapitán je späť. Rozdal úlohy, funkcie a je pripravený 2 695
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu