SME
Štvrtok, 2. december, 2021 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Nissan Cube 1.6 16V: Veselá kocka alebo pojazdná chladnička?

Každému pripomína niečo iné. Extravagantný Nissan Cube dorazil aj na Slovensko, hoci v obmedzenej sérii kusov a iba s jedným motorom a jednou výbavou. Okrem netradičného dizajnu dokáže zaujať prakticky riešeným interiérom.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Toto bol jeden z najveselších testov posledného obdobia. Na reakciách ulice som sa bavil každý deň. Stačí ísť po meste a všímať si tváre ľudí. Extravagantná karoséria pripomínajúca pojazdnú chladničku vyvoláva v niektorých zdesenie, iní nevedia, čo si majú myslieť a tretia skupina sa škerí od ucha k uchu.

Jedni ho považujú za prototyp, iní za štvorkolesový vtip. Nikoho nenapadlo, že aj takto môže vyzerať užívateľsky veľmi príjemné a praktické auto do mesta. Zvonka kompaktné, ale vďaka nezvyčajne vysokej karosérii hranatých tvarov zároveň impozantne vzdušné a priestranné.

Exot z Ázie

Väčšine našincov meno Nissan Cube nič nehovorí. Pritom sa jedná už jeho tretiu generáciu. Popularitu získal až potom, keď sa jeho druhá generácia stala v Japonsku bestsellerom a ikonou. Tento úspech inšpiroval Japoncov povýšiť tretiu generáciu na globálny model.

Vďaka tomu sa dostal aj k nám, hoci len v obmedzenom množstve. Na Slovensku ho predávajú iba traja díleri. Na výber je len s jediným motorom a plnou výbavou za 18.000 €. Zdá sa vám to veľa? Poďme si rozobrať čo za túto cenu dostanete.

Kratší než Fabia

V prvom rade extravagantné a pre život v meste veľmi praktické auto. Určite budú niektorí z vás namietať, ako môže byť van praktický do mesta? Jeho čaro je v tom, že na malom pôdoryse ponúka neuveriteľne veľký vnútorný priestor s pôsobivo vzdušnou kabínou. Zo šoférskeho hľadiska to prináša obratnosť a ľahkú manévrovateľnosť v meste, z užívateľského pohľadu nadštandardný životný priestor, v ktorom dostáva vzdušnosť nový rozmer.

Povedali by ste, že toto auto merajúce 3980 mm je kratšie než Renault Clio (4027 mm), Fiat Punto Evo (4065 mm) alebo Škoda Fabia (4000 mm)? A tým pádom tiež kratšie než sesterský Nissan Note (4100 mm) aj s kratším rázvorom náprav (2530 vs 2600 mm), na ktorého platforme Cube spočíva.

Ako v obývačke

Ďalej dostanete extravagantný interiér, ktorý na prvý pohľad vyzerá lacno, pretože v Japonsku sa nikto nehrá na imidž a každý vie, že mäkké plasty sa horšie udržiavajú a ľahšie poškodia. Preto nie je náhoda, že všetky vnútorné panely sú z tvrdého plastu a že kolmý tvar palubnej dosky s displejom mulimediálneho systému integrovaným v strede pripomína izbovú stenu.

Zámerom tvorcov bolo totiž koncipovať kabínu ako pojazdnú obývačku, čomu zodpovedá aj tvar predných sedadiel, teda skôr foteliek a vysoká hrana bočných okien, ktorá má navodiť dojem, že posádka je ukrytá v kabíne pred okolím ako v byte.

K dispozícii je šesť držiakov na poháre, keby ste sa rozhodli urobiť si v aute párty a kvalitný audiosystém s prehľadne spracovanou navigáciou, keby bolo treba účastníkov párty rozviesť domov. Z ergonomického hľadiska nemám voči pracovisku vodiča výhrady. Snáď až na nízko ležiacu radiacu páku, ktorú ale nikto v tak extravagantnom aute, úplne odlišnom od všetkého nikto nerieši.

Celý interiér príjemne presvetľuje obrovská panoramatická strecha, ktorú má vodič prakticky celú pred sebou a tým vytvára dojem panoramatického čelného skla ako v aute Citroen C3. Je to zásluha predných stĺpikov natiahnutých dopredu, ktoré posunutím čelného skla až k prednej kapote umožnili posunúť dopredu panoramatickú strechu a majú zároveň hlavný podiel na vzdušnej atmosfére kabíny.

Panoramatická strecha sa dá cloniť dvomi typmi rolety. Prvým stupňom je jemná clona z ryžového papiera, typická pre ázijské obydlia. Druhá tmavá roleta zatieni strešné okno úplne.

Na výjazdy mimo mesta chýba väčší kufor

Vďaka vysokému sedeniu budú mať vzadu dostatok miesta pre nohy aj dospelí, dokonca ani deti ukotvené v detských sedačkách nebudú ešte okopávať predné operadlá. Posunúť zadné sedadlá viac dopredu si ale neviem predstaviť.

Batožinový priestor vyzerá byť malý, ale treba ho využiť na výšku. Potom skôr uveríte jeho objemu 410 l. Ja som do neho dokázal pobaliť celú rodinu na víkendový výlet (dvaja dospelí a tri deti), ale na týždňovú dovolenku by to chcelo predsa len viac miesta na kufre, prípadne box na strechu.

V cene vozidla je šesť airbagov, ABS, ESP, bezkľúčové štartovanie, multimediálny systém s audiom, navigáciou a parkovacou kamerou, automatické zapínanie svetiel s dažďovým senzorom, tempomat a iné.

Jazdí lepšie ako by ste čakali

A ako sa táto škatuľa správa na ceste? V prvom rade si treba uvedomiť, že Cube je určený do mesta, čomu zodpovedajú extrémne mäkké molitanové predné kresielka, ktoré v zákrutách telo vôbec nepodržia, ale pohodlne sa do nich usádza a lebedí pri krúžení mestskými uličkami.

Podvozok je skôr mäkký, napriek tomu dostatočne stabilný a pripravený so cťou ulahodiť aj vodičovi so športovými chúťkami. Vďaka širokému rozchodu kolies a kratučkým previsom vysoká karoséria minimálne ovplyvňuje jazdné vlastnosti. Na tak vysoké auto výborne reaguje na prudké zmeny smeru. V meste sa ľahko a precízne ovláda. Riadenie je japonsky komunikatívne a presné, brzdy si s ľahučkou karosériou hravo poradia.

Cube poháňa ostrý 1,6 l štvorvalec, ktorý patrí medzi najlepšie agregáty tejto objemovej triedy. Dynamikou a pružnosťou pripomína športový motor. Ochotne zaberá už odspodu a najväčšiu silu prejavuje vo vysokých otáčkach. Pritom nemá veľký apetít. V meste spotreboval 6,8 l/100 km. Z Bratislavy na Oravu a späť som to s plne naloženým autom otočil za 7,1 l/100 km.

Kupujem - nekupujem

Nissan Cube je extravagantné presúvadlo do mesta s úžasnou atmosférou v kabíne a pôsobivým priestorom na veľmi malom pôdoryse, kedykoľvek použiteľné aj mimo mesta. Nissan v ňom vidí alternatívu pre nemotoristov, ktorým autá nič nehovoria a reagujú hlavne na netradičný dizajn. Ja som srdcom motorista, napriek tomu by som ho bral všetkými desiatimi, pretože mám rád netradičné a pritom praktické autá, ktoré majú čo ponúknuť aj po dynamickej stránke.
Technické parametre

Motor 1.6 16V
Zdvihový objem [cm3] 1598
Výkon [kW/k] 81/110
pri otáčkach [1/min] 6000
Krútiaci moment [Nm] 153
pri otáčkach [1/min] 4400
Pohotovostná hmotnosť [kg] 1190-1230
Maximálna rýchlosť [km/h] 175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 11,3
Nameraná spotreba [l/100 km] 6,8 - 7,2
Emisie CO2 [g/km] 151
Batožinový priestor [l] 410
Rozmery -
Rázvor náprav [mm] 2530
Dĺžka [mm] 3980
Šírka [mm] 1695
Výška [mm] 1670
Objem palivovej nádrže [l] 52
Cena modelu od [€] 18.000

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vieme čo je úspech. Pomôžeme ho dosiahnuť aj vám
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  4. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  2. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  3. Tento rok turizmu neprial
  4. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  5. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  6. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  7. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  8. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  9. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  10. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 23 264
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 818
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 12 331
  4. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 8 062
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 688
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 058
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 741
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 885
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 211
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 020
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obvinený Jozef Brhel prichádza vypovedať na Prezídium policajného zboru v Bratislave.

Na výsluch prišiel z Kanárskych ostrovov.


15 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo robí pandémia so Slovenskom.


a 2 ďalší 9 h

Neprehliadnite tiež

Dacia Jogger

V ponuke sú zatiaľ dva motory, jeden na LPG.


21 h
Peugeot 2008

Golf úplne vypadol z aktuálnej desiatky najpredávanejších áut.


23 h
Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


30. nov
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov

Blogy SME

  1. Jan Pražák: Já ti říkal, že to děláš blbě!
  2. Štefan Vidlár: Mojim rovesňíkom!
  3. Agáta Krupová: Juraj Ďurček: Dejiny železníc horného Zemplína (o autorovi i knihe)
  4. Ctirad Klimčík: O študentoch
  5. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov
  6. Štefan Vidlár: Hňupík Hulík
  7. Věra Tepličková: Vydrž, Prťka alebo Ako nezatvoriť školu, v ktorej sa motá už len jeden zdravý učiteľ
  8. Jozef Rybár: Arriva - existenčný politický problém predsedu BSK Drobu...
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 10 188
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 744
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 971
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 061
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 898
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 633
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 603
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 479
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu