SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Vozidlá diplomatov nemajú problém s parkovaním

Rokmi je s parkovaním čoraz väčší problém. Nesúvisí to len s nedostatkom parkovacích miest, ale aj s drzosťou niektorých vodičov. Preto je parkovanie zdrojom rôznych otázok.

Čím viac je na cestách áut, tým menej miest na parkovanie je voľných. Jednoduchá úmera.

Rokmi je s parkovaním čoraz väčší problém. Nesúvisí to len s nedostatkom parkovacích miest, ale aj s drzosťou niektorých vodičov. Preto je mnohokrát naše parkovanie zdrojom rôznych otázok.

Kamil: "Chcel by som sa opýtať na správnosť/možnosť parkovania v obci na obojsmernej ceste. Za akých podmienok je možné parkovať s vozidlom na kraji cesty?

Je bežnou praxou, že vozidlá mierne presahujú jedným kolesom súvislý biely pruh na pravej krajnici, na ľavej strane sú umiestnene garáže, vjazd a výjazd vozidiel z/do garáži nie je obmedzený, vozidlo na pravej krajnici parkuje oproti, za úrovňou začiatku a konca garáží. Je takéto parkovanie to v súlade s predpismi?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Vodič je povinný prednostne použiť na parkovanie parkovisko. Ak takáto možnosť možnosť nie je, zákon povoľuje aj parkovanie pri okraji cesty. Konkrétne na pravom okraji v smere jazdy. Autá musia stáť za sebou, čo najbližšie k okraju.

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo. Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade. Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy. Pri státí vodič vozidla nesmie obmedziť pohyb chodcov ani cyklistov.

V obci môžete parkovať aj kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty, alebo zastaviť v druhom rade. Dôležité však je, aby zostal voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy.

To znamená, že na okraji cesty v obci smiete parkovať, musíte však dodržiavať aj ďalšie predpisy, ktoré zakazujú státie na niektorých miestach (napr. pripájací pruh, verejná zeleň a pod.). V každom prípade, z toho, čo nám napísal Kamil by nemal parkovať tak, aby obmedzil premávku a pre každý smer jazdy by mal nechať 3 metre voľnú šírku vozovky.

Ak by ste predpísané podmienky nesplnili, mohli by vás odtiahnuť na vaše náklady. Správca cesty totiž môže odstrániť vozidlo stojace na ceste vrátane chodníka, ak je na mieste, kde tvorí prekážku cestnej premávky. Príkaz na to môže dať aj policajt.

Diplomatická imunita zabraňuje pokute za priestupok

Karol: "Môže parkovať vozidlo, ktoré má označenie CD, na vyhradenom mieste pre zdravotne postihnutých, keď okolo bolo dosť voľného miesta na parkovanie?"

Označenie CD, alebo ľudovo nazývané "čierno-biele" označenie, používajú diplomatické vozidlá. Takéto autá takmer s istotou vedú ľudia, ktorý majú možnosť využívať diplomatickú imunitu. Medzi jej klady patrí aj to, že sa držiteľ imunity môže vyhnúť pokute.

"Konanie osôb používajúcich výsady a imunity podľa zákona alebo medzinárodného práva, ktoré má znaky priestupku, nemožno ako priestupok prejednať. Nemožno ani vykonať sankciu alebo v jej výkone pokračovať, ak osoba, ktorej bola sankcia uložená, sa stala neskôr osobou požívajúcou podľa zákona alebo podľa medzinárodného práva výsady a imunity," tvrdí zákon.

To znamená, že aj keď vodič porušuje dopravné predpisy, nemôžu mu dať pokutu alebo ho sankcionovať, ak má medzinárodnú imunitu. Aj keď auto s označením CD nemalo stáť na vyhradenom mieste pre zdravotne postihnutých, jeho vodiča by bolo v podstate nemožné sankcionovať.

Jediné, čo by sa v takomto prípade dalo robiť, je požiadať vodiča o preparkovanie a dúfať, že tak urobí.

Skratka cez plnú čiaru môže byť drahá

Magdaléna: "Chcela by som sa spýtať na odbočenie na miesto mimo cesty. Konkrétne ide o úsek na Pražskej ulici.

Smerom z mesta je tesne pred semaforom slepá ulica (po ľavej strane), kde vlastníme byt aj garáž - Sokolská ulica. V prípade, ak by som chcela doľava odbočiť, musím prejsť cez plnú čiaru. Je tam aj časť vyšrafovaná (takže je miesto, aby som neohrozila, prípadne nebrzdila premávku).

Ak tak neurobím, musím sa ísť otočiť na Kramáre, resp. pred Patrónkou, čo je niekoľko kilometrov, nehovoriac o dopravnej špičke. Môžem teda odbočiť doľava, cez plnú čiaru? Môžem sa v tomto prípade riadiť pravidlom o odbočení na miesto mimo cestu?"

Cez plnú čiaru vodič zvyčajne nesmie prechádzať. Ak ale odbočuje na miesto mimo cesty alebo vchádza z miesta mimo cesty, je prejazd cez plnú čiaru povolený.

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Cestnou premávkou na účely tohto zákona sa rozumie užívanie diaľnic, ciest, miestnych komunikácií a účelových komunikácií (ďalej len "cesta") vodičmi vozidiel a chodcami.

Aj keď garáž, dvor alebo byt je miestom mimo cesty, pre príjazdovú cestu k nim to neplatí. Ani pre spomínanú Sokolskú ulicu.

Každý je povinný rešpektovať a dodržiavať dopravné predpisy. Tie platia na cestách a Sokolská ulica takou je. Preto, aj keď v smere z centra musí Magdaléna obchádzať plnú čiaru cez Patrónku, nič iné jej neostáva, ak nechce porušovať dopravné predpisy.

Magdaléna taktiež spomína vyšrafovanú časť. Tou by mala byť vodorovné značenie oficiálne nazývané "šikmé rovnobežné čiary". Do tohto priestoru vodič smie vchádzať, ak je to potrebné na obchádzanie alebo na odbočenie na miesto mimo cesty alebo na poľnú cestu, lesnú cestu, cestičku pre cyklistov alebo do obytnej zóny, alebo do pešej zóny".

Ak by Sokolská ulica bola označená ako niektorá zo spomínaných zón a Magdaléna by mala povolenie do takejto zóny vojsť s vozidlom, bola by to pre ňu jediná možnosť, ako si skrátiť cestu bez hrozby pokuty.


Zväčšiť mapu

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  4. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  5. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  6. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  7. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  8. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  9. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  5. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  6. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  7. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  8. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  9. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  10. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 702
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 272
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 927
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 381
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 483
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 248
  7. Aká je chémia vôní 9 216
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 636
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 480
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 032
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021