SME

Vozidlá diplomatov nemajú problém s parkovaním

Rokmi je s parkovaním čoraz väčší problém. Nesúvisí to len s nedostatkom parkovacích miest, ale aj s drzosťou niektorých vodičov. Preto je parkovanie zdrojom rôznych otázok.

Čím viac je na cestách áut, tým menej miest na parkovanie je voľných. Jednoduchá úmera.

Rokmi je s parkovaním čoraz väčší problém. Nesúvisí to len s nedostatkom parkovacích miest, ale aj s drzosťou niektorých vodičov. Preto je mnohokrát naše parkovanie zdrojom rôznych otázok.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kamil: "Chcel by som sa opýtať na správnosť/možnosť parkovania v obci na obojsmernej ceste. Za akých podmienok je možné parkovať s vozidlom na kraji cesty?

Je bežnou praxou, že vozidlá mierne presahujú jedným kolesom súvislý biely pruh na pravej krajnici, na ľavej strane sú umiestnene garáže, vjazd a výjazd vozidiel z/do garáži nie je obmedzený, vozidlo na pravej krajnici parkuje oproti, za úrovňou začiatku a konca garáží. Je takéto parkovanie to v súlade s predpismi?"

SkryťVypnúť reklamu

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Vodič je povinný prednostne použiť na parkovanie parkovisko. Ak takáto možnosť možnosť nie je, zákon povoľuje aj parkovanie pri okraji cesty. Konkrétne na pravom okraji v smere jazdy. Autá musia stáť za sebou, čo najbližšie k okraju.

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo. Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade. Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy. Pri státí vodič vozidla nesmie obmedziť pohyb chodcov ani cyklistov.

SkryťVypnúť reklamu

V obci môžete parkovať aj kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty, alebo zastaviť v druhom rade. Dôležité však je, aby zostal voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy.

To znamená, že na okraji cesty v obci smiete parkovať, musíte však dodržiavať aj ďalšie predpisy, ktoré zakazujú státie na niektorých miestach (napr. pripájací pruh, verejná zeleň a pod.). V každom prípade, z toho, čo nám napísal Kamil by nemal parkovať tak, aby obmedzil premávku a pre každý smer jazdy by mal nechať 3 metre voľnú šírku vozovky.

Ak by ste predpísané podmienky nesplnili, mohli by vás odtiahnuť na vaše náklady. Správca cesty totiž môže odstrániť vozidlo stojace na ceste vrátane chodníka, ak je na mieste, kde tvorí prekážku cestnej premávky. Príkaz na to môže dať aj policajt.

SkryťVypnúť reklamu

Diplomatická imunita zabraňuje pokute za priestupok

Karol: "Môže parkovať vozidlo, ktoré má označenie CD, na vyhradenom mieste pre zdravotne postihnutých, keď okolo bolo dosť voľného miesta na parkovanie?"

Označenie CD, alebo ľudovo nazývané "čierno-biele" označenie, používajú diplomatické vozidlá. Takéto autá takmer s istotou vedú ľudia, ktorý majú možnosť využívať diplomatickú imunitu. Medzi jej klady patrí aj to, že sa držiteľ imunity môže vyhnúť pokute.

"Konanie osôb používajúcich výsady a imunity podľa zákona alebo medzinárodného práva, ktoré má znaky priestupku, nemožno ako priestupok prejednať. Nemožno ani vykonať sankciu alebo v jej výkone pokračovať, ak osoba, ktorej bola sankcia uložená, sa stala neskôr osobou požívajúcou podľa zákona alebo podľa medzinárodného práva výsady a imunity," tvrdí zákon.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To znamená, že aj keď vodič porušuje dopravné predpisy, nemôžu mu dať pokutu alebo ho sankcionovať, ak má medzinárodnú imunitu. Aj keď auto s označením CD nemalo stáť na vyhradenom mieste pre zdravotne postihnutých, jeho vodiča by bolo v podstate nemožné sankcionovať.

Jediné, čo by sa v takomto prípade dalo robiť, je požiadať vodiča o preparkovanie a dúfať, že tak urobí.

Skratka cez plnú čiaru môže byť drahá

Magdaléna: "Chcela by som sa spýtať na odbočenie na miesto mimo cesty. Konkrétne ide o úsek na Pražskej ulici.

Smerom z mesta je tesne pred semaforom slepá ulica (po ľavej strane), kde vlastníme byt aj garáž - Sokolská ulica. V prípade, ak by som chcela doľava odbočiť, musím prejsť cez plnú čiaru. Je tam aj časť vyšrafovaná (takže je miesto, aby som neohrozila, prípadne nebrzdila premávku).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak tak neurobím, musím sa ísť otočiť na Kramáre, resp. pred Patrónkou, čo je niekoľko kilometrov, nehovoriac o dopravnej špičke. Môžem teda odbočiť doľava, cez plnú čiaru? Môžem sa v tomto prípade riadiť pravidlom o odbočení na miesto mimo cestu?"

Cez plnú čiaru vodič zvyčajne nesmie prechádzať. Ak ale odbočuje na miesto mimo cesty alebo vchádza z miesta mimo cesty, je prejazd cez plnú čiaru povolený.

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Cestnou premávkou na účely tohto zákona sa rozumie užívanie diaľnic, ciest, miestnych komunikácií a účelových komunikácií (ďalej len "cesta") vodičmi vozidiel a chodcami.

Aj keď garáž, dvor alebo byt je miestom mimo cesty, pre príjazdovú cestu k nim to neplatí. Ani pre spomínanú Sokolskú ulicu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Každý je povinný rešpektovať a dodržiavať dopravné predpisy. Tie platia na cestách a Sokolská ulica takou je. Preto, aj keď v smere z centra musí Magdaléna obchádzať plnú čiaru cez Patrónku, nič iné jej neostáva, ak nechce porušovať dopravné predpisy.

Magdaléna taktiež spomína vyšrafovanú časť. Tou by mala byť vodorovné značenie oficiálne nazývané "šikmé rovnobežné čiary". Do tohto priestoru vodič smie vchádzať, ak je to potrebné na obchádzanie alebo na odbočenie na miesto mimo cesty alebo na poľnú cestu, lesnú cestu, cestičku pre cyklistov alebo do obytnej zóny, alebo do pešej zóny".

Ak by Sokolská ulica bola označená ako niektorá zo spomínaných zón a Magdaléna by mala povolenie do takejto zóny vojsť s vozidlom, bola by to pre ňu jediná možnosť, ako si skrátiť cestu bez hrozby pokuty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zväčšiť mapu

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 581
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 341
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 924
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 807
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 574
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 454
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 113
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  2. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  3. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  4. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  5. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  6. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  7. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  8. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 095
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 558
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 326
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 252
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 042
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 447
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 476
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu