SME

Choroba vám znemožňuje šoférovať? Lekár a aj vy by ste to mali oznámiť polícii

Každý lekár, ktorý zistí u držiteľa vodičského preukazu zmenu zdravotného stavu, ktorá môže ovplyvniť jeho šoférovanie, je povinný to ohlásiť do piatich pracovných dní polícii.

Každý lekár, ktorý zistí u držiteľa vodičského preukazu zmenu zdravotného stavu, ktorá môže ovplyvniť jeho šoférovanie, je povinný ohlásiť túto skutočnosť do piatich pracovných dní polícii.

BRATISLAVA. Ak lekár zistí, že vodič nemôže šoférovať pre svoj zdravotný stav, do piatich dní o tom musí informovať políciu. Takýmto spôsobom musí postupovať každý poskytovateľ zdravotnej starostlivosti, ktorý i mimo pravidelnej lekárskej prehliadky zistí nedostatky v zdravotnej alebo psychickej spôsobilosti vodiča.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V praxi by sa teda podľa polície nemalo stať, že vodič, ktorý nie je zdravotne spôsobilý na vedenie vozidla, by mohol ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky. Ak si svoju ohlasovateľskú povinnosť lekár nesplní, vydavateľ povolenia na prevádzkovanie zdravotnej starostlivosti mu môže udeliť sankciu do výšky 16 596 eur.

V prípade vodičov sa zákon spolieha iba na ich zodpovednosť.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Ak si lekár splní povinnosť, cesty budú bezpečnejšie

§ 90, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Ak posudzujúci lekár pri lekárskej prehliadke podľa § 87 ods. 3 až 6 zistí zmenu zdravotnej spôsobilosti, je povinný najneskôr do piatich pracovných dní odo dňa vykonania lekárskej prehliadky oznámiť túto skutočnosť orgánu Policajného zboru príslušnému podľa miesta pobytu posudzovanej osoby.

(2) Ak posudzujúci psychológ pri psychologickom vyšetrení podľa § 88 ods. 4 až 6 zistí zmenu psychickej spôsobilosti na vedenie motorového vozidla, oznámi túto skutočnosť najneskôr do piatich pracovných dní odo dňa vykonania pravidelného psychologického vyšetrenia orgánu Policajného zboru príslušnému podľa miesta pobytu posudzovanej osoby.

(3) Povinnosť podľa odseku 1 má aj iný lekár, ktorý zistí skutočnosti podmieňujúce alebo vylučujúce zdravotnú spôsobilosť na vedenie motorového vozidla mimo pravidelných lekárskych prehliadok. Povinnosť podľa odseku 2 má aj iný psychológ, ktorý zistí skutočnosti podmieňujúce alebo vylučujúce psychickú spôsobilosť na vedenie motorového vozidla mimo pravidelných psychologických vyšetrení.

SkryťVypnúť reklamu

"Už pri diagnostikovaní choroby je lekár povinný zistené skutočnosti oznámiť príslušnému orgánu Policajného zboru (PZ), ktorým je v tomto prípade dopravný inšpektorát podľa miesta pobytu posudzovanej osoby. Aj samotná liečba si vyžaduje dohľad lekára a pravidelné kontroly. Nemalo by sa teda stať, že príslušné orgány nebudú informované o zmene zdravotnej spôsobilosti osoby," uviedla pre TASR hovorkyňa Prezídia PZ Denisa Baloghová.

V prípade, že lekár zmeny v zdravotnom stave vodiča nenahlási polícii, zodpovednosť za porušenie jeho povinnosti by mal vyvodiť orgán, ktorý je vydavateľom povolenia na prevádzkovanie zdravotnej starostlivosti (napríklad vyšší územný celok).

To sa však môže reálne udiať až spätne, respektíve vtedy, keď je zdravotne nespôsobilý vodič účastníkom dopravnej nehody a zistí sa, že šoférovať vlastne nemal.

SkryťVypnúť reklamu

Aj vodič má lehoty na oznámenie zmeny svojho zdravotného stavu

Zmenu zdravotnej, ako aj psychickej spôsobilosti je do siedmich dní povinný ohlásiť polícii aj samotný držiteľ vodičského preukazu. Zákon o cestnej premávke ale nestanovuje žiadnu pokutu v prípade, že tak neurobí.

"Vodič by mal aj sám zvážiť, či je schopný viesť vozidlo," zdôraznila Baloghová. Pripomenula, že podľa zákona nesmie viesť vozidlo ani po požití lieku v čase, keď jeho účinok môže znížiť schopnosť šoférovať, ale ani v prípade nevoľnosti.

"Ak v takomto stave spôsobí dopravnú nehodu, pri výmere sankcie sa prihliada aj na závažnosť nehody, najmä na spôsob spáchania a následky, na okolnosti, za ktorých bol spáchaný, ako aj na mieru zavinenia," vysvetlila hovorkyňa Prezídia PZ.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nedá sa to ľahko odhaliť

Dopravný expert Ján Bazovský pripustil, že môže nastať situácia, keď lekár zabudne alebo jednoducho nesplní svoju ohlasovaciu povinnosť v tomto smere.

Od pacienta sa zase na druhej strane dá asi len ťažko očakávať, že sa polícii ohlási sám. Legislatívne sa však podľa neho takéto prípady pravdepodobne upraviť lepšie nedajú. "Dá sa to zistiť, až keď sa niečo stane. Neviem si dosť dobre predstaviť, ako by sa dala táto zákonnosť iným spôsobom presadiť," vyjadril sa pre TASR.

Pripomenul, že bezdôvodne polícia zadržať vodičský preukaz nemôže.

Povinné lekárske prehliadky

Podľa platnej legislatívy sa pravidelnej lekárskej prehliadke musia podrobiť vodiči najskôr dva mesiace pred dosiahnutím veku 65 rokov, najneskôr však dva mesiace po jeho dosiahnutí. Následne ich musia absolvovať každé dva roky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prísnejšie pravidlá v súčasnosti platia iba pre profesionálnych vodičov, ktorí musia ísť na lekársku prehliadku každých päť rokov ešte pred dosiahnutím 65. roku veku.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 818
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 767
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 698
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 389
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 279
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 746
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 289
  8. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 2 015
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Zuzana Pelaez: O šialenej slovenskej Veľkej noci a o tých zahraničných, nepornografických.
  2. Milan Srnka: „Škaredý Ovečkin“, legenda kolaborujúca s vojnovým zločincom
  3. Emil Sútor : Čo je sójový lecitín a prečo ho nájdete v čokoláde?
  4. Anton Lisinovič: Recenzia: Setkání se smrtí (kniha)
  5. Martin Eštočák: Zdražie parkovanie v Prešove o 100 %? Návrh, ktorý zatiaľ neprešiel, no občania by mali byť v strehu
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Vladimír Bojničan: Dodatok 2. Ku blogu - Dnes je to už jasné: dogmatické konzervy a klerikáli sa rozhodli rozbiť západnú civilizáciu
  8. Lukáš Čelinák: Regulácia cien potravín: Nástroj k ožobračeniu tých najchudobnejších?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 961
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 70 559
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 46 537
  4. Rado Surovka: Raši dostal padáka 26 893
  5. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 22 678
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 018
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 032
  8. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 563
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťZatvoriť reklamu