SME
Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Môže byť autobus električkou? A ako sa vyhnúť autu v križovatke s koľajnicami?

To, že električka má v doprave osobité postavenie, sa učí v každej autoškole. Napriek tomu predpisy, ktoré sa týkajú šoférov voči električkám a koľajniciam, sú mnohým často nejasné.

To, že električka má v doprave osobité postavenie, sa učí v každej autoškole. Napriek tomu predpisy, ktoré sa týkajú šoférov voči električkám a ich koľajniciam, sú mnohým často nejasné. Nejasné sú najmä ak nechodia do miest, kde sa tento prostriedok vyskytuje.

Niekedy sa problém nemusí týkať priamo električky, ale jej náhrady. Aké zákony sa vzťahujú na tento prostriedok potom?

Peter: "V Košiciach pri radnici rekonštruujú križovatku (Moyzesova/ Hviezdoslavova), v dôsledku čoho sú na niektorých úsekoch električky nahradené autobusmi. Tieto autobusy miestami jazdia po električkovom páse. Zaujímalo by ma, či sa takto jazdiace autobusy považujú za električky, a teda či sa na nich vzťahujú odseky 4 a 5 paragrafu 19 o odbočovaní."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Autobus vždy ostane autobusom. Aj keď miestami jazdí po električkových pásoch. Môže tak ale iba v prípade, že to schválili kompetentní, čo by v prípade opísanom Petrom nemal byť problém. Niekedy sa jednoducho musí autobus presúvať aj po zjazdných trasách električiek, aby sa dostal k určeným zastávkam.

Električka má určité výsady kvôli tomu, že jej brzdná dráha je dlhšia a v pohybe ju obmedzujú koľaje. Autobus, hoci nahradzuje v tomto prípade električku, má stále výhodu voľného pohybu. To znamená, že aj keď autobus nahrádza niektorú z električiek, neriadi sa pravidlami určenými pre električky a ani ostatní vodiči sa k autobusu nemajú správať ako k električke.

Netreba tu ale zabúdať na pravidlách o hromadnej doprave - čiže pri vychádzaní zo zastávky treba dať autobusu prednosť a dbať na zvýšenú opatrnosť v úseku zastávky.

Ako sa vyhnúť autu v križovatke pri odbočovaní vľavo?

Aj druhý Peter má problém s električkou. Teda, jeho otázka sa netýka priamo električky, ale aby sme správne popísali situáciu a jej riešenie, tak budeme musieť zapojiť aj električku.

Peter: "V poslednom čase som si všimol, že vodiči často nesprávne prechádzajú križovatkou pri odbočovaní vľavo. Konkrétne sa toto často stáva na križovatke Saratovská - Drobného v Bratislave.

Autá odbočujúce vľavo z Repašského ulice a zároveň z Drobného ulice, by sa mali navzájom míňať po svojich praviciach. Namiesto toho sa často stáva, že protiidúci vodič sa tlačí skôr po mojej ľavej strane a tým mi zabráni obísť ho."

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
d) električkovým koľajovým pásom časť cesty určená predovšetkým na premávku električky,

V prvom rade si povedzme, že nejde o obyčajnú križovatku. Hlavná cesta - Saratovská - je dvojprúdová v každom smere jazdy. Okrem toho, v jej strede vedie električkový pás. Čiže odbočovanie vľavo sa nám tu komplikuje.

Pri jednoduchej križovatke je to jednoduché: vozidlá odbočujúce vľavo sa míňajú po pravej ruke. Lenže tu je uprostred cesty električkový koľajový pás. Ten je podľa zákona o cestnej premávke súčasťou cesty. A križovatkou kríženie alebo spájanie ciest. Aj takých, ktoré obsahujú električkový pás.

A tak sa v takejto križovatke treba zachovať, ako by to bola jednoduchá križovatka - teda vozidlá odbočujúce vľavo sa míňajú po pravej ruke. Električkový pás na tom nič nemení.


Zväčšiť mapu

Problémom sú často vodiči z vedľajšej

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke; to neplatí, ak vodič musí zastaviť vozidlo v križovatke z dôvodu dávania prednosti chodcom prechádzajúcim cez vozovku alebo pri odbočovaní doľava podľa § 19 ods. 4.

Problémom pri neriadených križovatkách s električkovou traťou je to, že vodiči z vedľajších ciest odbočujúci vľavo často vojdú do takej križovatky, o ktorej píše Peter bez toho, aby mali možnosť križovatkou plynule prejsť. Zároveň sa držia vpravo.

Takýmto spôsobom dávajú vodiči na dvakrát prednosť vozidlám na hlavnej. Porušujú však dopravné predpisy v bode, ktorý určuje zákaz vojsť do križovatky, ak ňou nemôžete prejsť a museli by ste v nej zastať z iných ako povolených dôvodov.

Vodiči na hlavnej majú potom problém pri svojom odbočovaní vľavo, pretože v uplatnení pravidla o míňaní sa vpravo im bránia autá z vedľajšej cesty stojace v križovatke na koľajovom páse električiek.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  2. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  8. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  4. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  8. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  9. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 9 872
  2. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 8 850
  3. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 507
  4. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 208
  5. Osem výnimočných slovenských hotelov pre zaslúžený odpočinok 7 723
  6. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 661
  7. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 7 656
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 7 276
  9. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 159
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 946
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Francis Fukuyama.

Hlavná myšlienka konca dejín platí dodnes, hovorí americký politológ.


10. jún
Matúš Krčmárik.

Kazateľ konca dejín si za ideou stojí.


10. jún
Christian Eriksen.

Zápas EURO 2020 prerušili, po dohode oboch tímov sa zápas dohral.


Sportnet 6 h

Takýto drastický záver školského roka sme si mohli odpustiť.


11. jún

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Multivan

Už nemá podvozok dodávky a dostal plug-in hybrid.


11. jún
Opel Grandland

Nový je interiér aj systém nočného videnia.


11. jún
Seat Arona Xperiance

Malé mestské SUV ostáva v ponuke aj so štvorvalcom.


10. jún
Všetky elektromobily mali rovnaké podmienky, keďže išli naraz za sebou.

S autami jazdili až do úplného vybitia batérie.


9. jún