SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Môže byť autobus električkou? A ako sa vyhnúť autu v križovatke s koľajnicami?

To, že električka má v doprave osobité postavenie, sa učí v každej autoškole. Napriek tomu predpisy, ktoré sa týkajú šoférov voči električkám a koľajniciam, sú mnohým často nejasné.

To, že električka má v doprave osobité postavenie, sa učí v každej autoškole. Napriek tomu predpisy, ktoré sa týkajú šoférov voči električkám a ich koľajniciam, sú mnohým často nejasné. Nejasné sú najmä ak nechodia do miest, kde sa tento prostriedok vyskytuje.

Niekedy sa problém nemusí týkať priamo električky, ale jej náhrady. Aké zákony sa vzťahujú na tento prostriedok potom?

Peter: "V Košiciach pri radnici rekonštruujú križovatku (Moyzesova/ Hviezdoslavova), v dôsledku čoho sú na niektorých úsekoch električky nahradené autobusmi. Tieto autobusy miestami jazdia po električkovom páse. Zaujímalo by ma, či sa takto jazdiace autobusy považujú za električky, a teda či sa na nich vzťahujú odseky 4 a 5 paragrafu 19 o odbočovaní."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Autobus vždy ostane autobusom. Aj keď miestami jazdí po električkových pásoch. Môže tak ale iba v prípade, že to schválili kompetentní, čo by v prípade opísanom Petrom nemal byť problém. Niekedy sa jednoducho musí autobus presúvať aj po zjazdných trasách električiek, aby sa dostal k určeným zastávkam.

Električka má určité výsady kvôli tomu, že jej brzdná dráha je dlhšia a v pohybe ju obmedzujú koľaje. Autobus, hoci nahradzuje v tomto prípade električku, má stále výhodu voľného pohybu. To znamená, že aj keď autobus nahrádza niektorú z električiek, neriadi sa pravidlami určenými pre električky a ani ostatní vodiči sa k autobusu nemajú správať ako k električke.

Netreba tu ale zabúdať na pravidlách o hromadnej doprave - čiže pri vychádzaní zo zastávky treba dať autobusu prednosť a dbať na zvýšenú opatrnosť v úseku zastávky.

Ako sa vyhnúť autu v križovatke pri odbočovaní vľavo?

Aj druhý Peter má problém s električkou. Teda, jeho otázka sa netýka priamo električky, ale aby sme správne popísali situáciu a jej riešenie, tak budeme musieť zapojiť aj električku.

Peter: "V poslednom čase som si všimol, že vodiči často nesprávne prechádzajú križovatkou pri odbočovaní vľavo. Konkrétne sa toto často stáva na križovatke Saratovská - Drobného v Bratislave.

Autá odbočujúce vľavo z Repašského ulice a zároveň z Drobného ulice, by sa mali navzájom míňať po svojich praviciach. Namiesto toho sa často stáva, že protiidúci vodič sa tlačí skôr po mojej ľavej strane a tým mi zabráni obísť ho."

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
d) električkovým koľajovým pásom časť cesty určená predovšetkým na premávku električky,

V prvom rade si povedzme, že nejde o obyčajnú križovatku. Hlavná cesta - Saratovská - je dvojprúdová v každom smere jazdy. Okrem toho, v jej strede vedie električkový pás. Čiže odbočovanie vľavo sa nám tu komplikuje.

Pri jednoduchej križovatke je to jednoduché: vozidlá odbočujúce vľavo sa míňajú po pravej ruke. Lenže tu je uprostred cesty električkový koľajový pás. Ten je podľa zákona o cestnej premávke súčasťou cesty. A križovatkou kríženie alebo spájanie ciest. Aj takých, ktoré obsahujú električkový pás.

A tak sa v takejto križovatke treba zachovať, ako by to bola jednoduchá križovatka - teda vozidlá odbočujúce vľavo sa míňajú po pravej ruke. Električkový pás na tom nič nemení.


Zväčšiť mapu

Problémom sú často vodiči z vedľajšej

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke; to neplatí, ak vodič musí zastaviť vozidlo v križovatke z dôvodu dávania prednosti chodcom prechádzajúcim cez vozovku alebo pri odbočovaní doľava podľa § 19 ods. 4.

Problémom pri neriadených križovatkách s električkovou traťou je to, že vodiči z vedľajších ciest odbočujúci vľavo často vojdú do takej križovatky, o ktorej píše Peter bez toho, aby mali možnosť križovatkou plynule prejsť. Zároveň sa držia vpravo.

Takýmto spôsobom dávajú vodiči na dvakrát prednosť vozidlám na hlavnej. Porušujú však dopravné predpisy v bode, ktorý určuje zákaz vojsť do križovatky, ak ňou nemôžete prejsť a museli by ste v nej zastať z iných ako povolených dôvodov.

Vodiči na hlavnej majú potom problém pri svojom odbočovaní vľavo, pretože v uplatnení pravidla o míňaní sa vpravo im bránia autá z vedľajšej cesty stojace v križovatke na koľajovom páse električiek.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  2. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Aj matematika sa dá skrotiť
  5. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  6. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  7. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Už tretí rok mení dm "Black Friday" na "Giving Friday"
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  10. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 708
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 21 580
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 620
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 266
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 313
  6. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 136
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 078
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 911
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 633
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 525
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Moniku Jankovskú privádzajú na súd.

Norbert Bödör chodil do centrály Smeru, priznal Fico

Fico zastáva Jankovskú aj po priznaní sa k machináciám na súdoch.

Predseda Smeru Robert Fico.
Petra Vlhová po triumfe v Lechu.
Komentár Zuzany Kepplovej

Fico už znie ako Harabin

Medzi hoaxy pridaj právničinu, zatrep a hoď do okna najbližšieho paláca.

Zuzana Kepplová.

Neprehliadnite tiež

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021

Hyundai chystá nový mestský crossover. Bude lacnejší než Kona?

Auto dostalo meno po meste na juhu Francúzska.

Hyundai Bayon odhaľuje prvý detail.

Kedy sa oplatí Dacia Duster, ktorej chutí benzín aj LPG? (test)

Technické riešenia motora mu veštia dlhý život.

Dacia Duster LPG