SME

Hyundai ix20: Komfortnejší brat Vengy

Hyundai ix20 prichádza na náš trh presne rok po uvedení technicky identickej dvojičky Kia Venga. Voči súrodencovi sa chce presadiť najdynamickejším dizajnom v segmente.

(Zdroj: Hyundai)

Hyundai ix20 prichádza na náš trh presne rok po uvedení technicky identickej dvojičky Kia Venga. Voči súrodencovi sa chce presadiť najdynamickejším dizajnom v segmente a komfortnejším podvozkom s lepšie odhlučnenou kabínou. Roomster a Merivu zase potrápi rovnakými zbraňami ako Venga - nadpriemerne veľkým vnútorným priestorom na malom pôdoryse a dobrou cenou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Viete vôbec, prečo sa toto auto volá ix20 a nie Matrix ako jeho predchodca? Keď nám to vysvetľoval zástupca značky počas prezentácie, chvíľu som mal pocit, že sa v tých kategóriách a podkategóriách stratí. Nie je to tak dávno, čo Hyundai presedlal na nové označovanie svojich modelov.

SkryťVypnúť reklamu

Názvy ako Sonata, Matrix, Accent a iné nahradil kombináciou písmen s číslami. Malé „i" je označenie pre osobné automobily, „x" zase znemená nejaké extra navyše. V prípade crossoverov je to pohon 4x4 a využiteľnosť aj v teréne. Nový malý van si „x" vyslúžil extra priestorom. A ešte nám ostalo číslo 20, ktoré prináleží segmentu B, čiže malým automobilom.

Model ix20 je kompletne európskym produktom, čo vidieť na ňom zvonka aj zvnútra. Navrhli a vyvinuli ho v európskej centrále automobilky v nemeckom Frankfurte nad Mohanom. Vyrábajú ho kúsok od našich hraníc v českých Nošoviciach.

Treba ho vidieť naživo Na prvých snímkach sa mi jeho dizajn zdal trochu zvláštny, najmä interpretácia veľkej šesťuhoľníkovej masky chladiča v malom aute, ktorá je novým identifikačným znakom vozidiel značky Hyundai. Na fotografiách totiž nevynikli krásne štýlové hrany použité na predných blatníkoch, pod prednými reflektormi, na prednej kapote a vychádzajúce spoza zadných skupinových svetiel, ktoré autu dodávajú veľmi silný dynamický náboj.

SkryťVypnúť reklamu

Nechcem preháňať, ale sám som bol prekvapený ako Hyundai ix20 naživo dobre vyzerá. Nebyť znaku na prednej maske, povedal by som, že to je novinka niektorej nemeckej značky. Toto auto je pekným príkladom ako sa aj z rodinného presúvadla dá urobiť oku lahodiaci atlét.

Veľmi pekným detailom sú predné podlhovasté svetlá aj maska chladiča, ktorá môže mať dvojakú výplň. Klasickú mriežku alebo asymetrické vzorky pripomínajúce avantgardné umelecké dielo. Táto luxusnejšia maska chladiča je samozrejme určená len pre lepšie vybavené verzie.

Priestoru na rozdávanie Vonkajšími rozmermi Hyundai ix20 zaostáva spomedzi konkurentov len za Merivou a Roomsterom, ktorí ho prerastajú o 188 mm resp. 114 mm na dĺžku a o 15 mm resp. 7 mm na výšku. Zaujímavé je ale porovnanie rázvorov náprav, kde rozdiel medzi ix20 a Merivou činí už len 29 mm (2615 mm vs. 2644 mm). Škoda má rázvor-2600 mm.

SkryťVypnúť reklamu

Na papieri sú to pekné čísla, ale oveľa impozantnejšie je sledovať ako sa prejavili na vnútornom priestore. V danej kategórii je to asi najpriestrannejšie auto na trhu, s veľkorysou ponukou miesta pre predných aj zadných pasažierov vo všetkých smeroch. A to nehovorím zbrucha, ale s vedomím o nameraných vnútorných rozmeroch v porovnaní s Merivou v rámci porovnávacieho testu, ktorý pripravujeme.

Silnou stránkou modelu ix20 je pohodlie nastupovania. Vďaka nízkemu prahu, priestorovej voľnosti v oblasti nôh a vysokému posedu, ktorý oslobodzuje pasažierov od gymnastických cvičení pri nastupovaní. Komfortom sedenia na zadných sedadlách sa Hyundai ix20 vyrovná o kategóriu väčším vozidlám.

Veľmi príjemná pre pohodlie cestovania, ale tiež štveranie sa detí do detských sedačiek je široká ulička medzi prednými a zadnými sedadlami s rovnou podlahou. Zadné sedadlá sa samostatne posúvajú dopredu v rozsahu 130 mm. V závislosti od ich polohy batožinový priestor potom ponúka objem od 440 l (v základnej polohe úplne vzadu) do 570 l.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Upravovať sa dá tiež sklon operadiel, ktoré pri zložení do jednej roviny s podlahou je možné zacvaknutím uzamknúť, aby pri prevážaní bicykla alebo iných dlhých predmetov nebuchotali. Po zložení zadných operadiel do podlahy prepravná kapacita ix20 narastie na 1253 l. Podobne ako vo Venge aj tu nájdete dvojité dno podlahy a pod ňou buď dojazdové rezervné koleso alebo lepiacu sadu (pri vyšších výbavách s väčším rozmerom kolies).

Na materiáloch a vypracovaní sa nešetrilo Najviac zmien v porovnaní s Vengou vidieť v kokpite, ktorý dostal iný prístrojový panel, kompletne prepracovanú stredovú konzolu, krajší volant aj odlišné výplne dverí s lepšie tvarovanou lakťovou opierkou, čo je na dlhých cestách dosť podstatná vec.

Kvalita materiálov je dobrá. Jediný detail v kabíne nenaznačuje, že by návrhári niečo odflákli, podcenili alebo niekde chceli nasilu ušetriť. Rovnako vypracovanie sa drží na úrovni, akú Kórejci nastolili poslednými modelmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výbava vozidla v podstate zodpovedá tomu, s čím prišla Venga. Jedine svietenie do zákrut hmlovkami má ix20 navyše. Táto funkcia je súčasťou najvyššieho výbavového stupňa. Hyundai ponúka tri stupne výbavy Classic, Comfort a Style.

Už základ s motorom 1.4 CVVT za 11.790 € je pomerne dosť bohatý. Zákazník v ňom dostane šesť airbagov, ABS s EBD, aktívne opierky hlavy, úchyty Isofix, výškovo aj pozdĺžne nastaviteľný volant, posilňovač riadenia, palubný počítač, el. ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá, el. ovládanie predných okien, tónované sklá, funkcia denného svietenia hmlovkami, autorádio so šiestimi reproduktormi a USB a AUX vstupmi s ďalšie prvky.

Porovnateľne vybavený model (LX) stojí u Kie stojí 11.460 €, ale s tým, že v štandardnej výbave má aj ESP s asistentom pre rozjazd do kopca, ale nemá zase rádio (330 €). Kia si na výmenu nechá viac priplatiť za metalízu 430 € (Hyundai 380 €) a manuálna klimatizáciu, ktorá u Vengy stojí 1.090 € (ix20 - 950 €).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Radšej benzín Nový malý veľký Hyundai poháňajú štyri motory - dva pomerne hlučné, dychtivé a výkonovo nevýrazné naftové štvorvalce 1.4 CRDi (57 kW/77 k a 66 kW/90 k) a benzínové motory 1.4 CVVT (66 kW/90 k) a 1.6 CVVT (92 kW/125 k). Berúc do úvahy parametre a hlavne oveľa kultivovanejší prejav benzínových motorov, nad naftovou sekciou ani nemá zmysel rozmýšľať.

Oba benzíny sú tichšie, svižnejšie a lepšie reagujú na plyn. Už 1.4 CVVT je po dynamickej stránke úplne dostačujúci, no 1.6 CVVT nadchne ešte viac, hoci je smädnejší. Okrem energického ťahu oba motory zaujmú tiež minimálnym prenosom vibrácii do karosérie na voľnobehu. Neraz som na križovatke nevedel, či mi zhasol motor alebo ho len nepočujem a necítim.

Konštruktéri tvrdia, že podvozok ix20 je vo viacerých detailoch naladený inak než Venga. Podľa mňa majú pravdu a musím dodať, že nielen inak, ale lepšie. Použitím mäkších tlmičov sa zlepšil komfort pruženia a v kabíne je tiež lepšie odhlučnený. Na nekvalitných cestách sa správa kultivovanejšie, no zároveň ostal rovnako obratný a schopný v držaní stopy .

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kanibalizácia? Na záver si neodpustím malú poznámku na vzájomné súperenie dvoch sesterských značiek Kia a Hyundai. Keď sa Kórejcov opýtate, či sa značky Kia a Hyundai ponukou rovnakých modelov a vzájomnou konkurenciou nekanibalizujú, dostanete odpoveď, že každá značka má vlastný charakter, svojskú príchuť a tým pádom oslovuje inú skupinu zákazníkov.

Skutočnosť je však trochu iná, o čom by vedeli rozprávať predajcovia oboch značiek. A to je trochu na škodu. Aj v iných koncernoch sa využívajú spoločné platformy a iné prvky, ale jednotlivé modely nie sú si navzájom až tak podobné ako napríklad cee´d a i30, či Venga a ix20, prípadne ix35 a Sportage, hoci vďaka úplne odlišnému vonkajšiemu dizajnu dostali obe autá naozaj rozdielny nádych.

Kórejskí súrodenci súperia o zákazníka aj v oblasti popredajných služieb. Zatiaľ čo Kia boduje sedemročnou zárukou, Hyundai vyrukoval s trojitou päťročnou zárukou , ktorá obsahuje - záruku päť rokov na celé auto bez obmedzenia najazdených kilometrov, päť rokov asistenčné služby zadarmo a zvýhodnené servisné prehliadky po dobu piatich rokov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nebolo by praktickejšie, keby sa dohodli na spoločnej stratégii sboja s konkurenciou a nevybíjali si energiu na súperenie medzi sebou?

Technické parametre vozidiel Hyundai ix20 Motor 1.4 CVVT 1.6 CVVT 1.4 CRDi 1.4 CRDi

Zdvihový objem [cm3] 1396 1591 1396 1396

Výkon [kW/k] 66/90 92/125 57/77 66/90

pri otáčkach [1/min] 6000 6300 4000 4000

Krútiaci moment [Nm] 137 156 220 220

pri otáčkach [1/min] 4000 4200 1750-2350 1750-2750

Pohotovostná hmotnosť [kg] 1178 1180 1270 1270

Palivová spotreba [l/100 km] 6,0 6,4 4,5 4,5

Emisie CO2 [g/km] 140 148 119 119

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 12,8 10,9 15,5 14,5

Maximálna rýchlosť [km/h] 168 184 160 167

Rozmery dĺžka 4100 mm

šírka 1765 mm

výška 1600 mm

rázvor náprav 2615 mm

objem batožinového priestoru 440/1253 l

objem palivovej nádrže 48 l

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  2. S týmto smartfónom ti frajer na dovolenke urobí dokonalé fotky
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  4. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  5. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  6. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel
  7. Odborník na reštaurovanie: Lacné úpravy ničia kamenné pamiatky
  8. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy?
  1. TIPOS spustil novú kampaň
  2. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  3. S týmto smartfónom ti frajer na dovolenke urobí dokonalé fotky
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  6. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  7. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave
  8. Ku kybernetickej bezpečnosti prispejú aj dobrovoľné hlásenia
  1. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 11 288
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 7 684
  3. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 6 745
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 6 136
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 866
  6. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 3 643
  7. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu? 3 250
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone 3 138
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť.
  2. Viktor Pamula: 5%. Nový záväzok NATO v Európe ? Bude to stačiť ?
  3. Dávid Polák: Všetko, čo ste nechceli vedieť o Gaze
  4. Rudolf Brídzik: Načo mi je perie ?
  5. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?
  6. Jozef Sitko: Domovina hnevu a mamonu?
  7. Ján Košč: Zisky namiesto miezd? Odborníci budú diskutovať o skutočných príčinách inflácie
  8. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy.
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 110 590
  2. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 35 970
  3. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 16 343
  4. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu. 13 038
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 10 268
  6. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 9 588
  7. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode? 9 140
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 8 931
  1. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?
  2. Marcel Rebro: Taxík do zóny smrti
  3. Radko Mačuha: Alojz Hlina má niečo čo Fico nikdy nebude mať.
  4. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman
  5. Radko Mačuha: Slovenská "Hospoda na Mýtince".
  6. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  7. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  8. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
SkryťZatvoriť reklamu