SME
Nedeľa, 28. november, 2021 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Hyundai ix20: Komfortnejší brat Vengy

Hyundai ix20 prichádza na náš trh presne rok po uvedení technicky identickej dvojičky Kia Venga. Voči súrodencovi sa chce presadiť najdynamickejším dizajnom v segmente.

(Zdroj: Hyundai)

Hyundai ix20 prichádza na náš trh presne rok po uvedení technicky identickej dvojičky Kia Venga. Voči súrodencovi sa chce presadiť najdynamickejším dizajnom v segmente a komfortnejším podvozkom s lepšie odhlučnenou kabínou. Roomster a Merivu zase potrápi rovnakými zbraňami ako Venga - nadpriemerne veľkým vnútorným priestorom na malom pôdoryse a dobrou cenou.

Viete vôbec, prečo sa toto auto volá ix20 a nie Matrix ako jeho predchodca? Keď nám to vysvetľoval zástupca značky počas prezentácie, chvíľu som mal pocit, že sa v tých kategóriách a podkategóriách stratí. Nie je to tak dávno, čo Hyundai presedlal na nové označovanie svojich modelov.

Názvy ako Sonata, Matrix, Accent a iné nahradil kombináciou písmen s číslami. Malé „i" je označenie pre osobné automobily, „x" zase znemená nejaké extra navyše. V prípade crossoverov je to pohon 4x4 a využiteľnosť aj v teréne. Nový malý van si „x" vyslúžil extra priestorom. A ešte nám ostalo číslo 20, ktoré prináleží segmentu B, čiže malým automobilom.

Model ix20 je kompletne európskym produktom, čo vidieť na ňom zvonka aj zvnútra. Navrhli a vyvinuli ho v európskej centrále automobilky v nemeckom Frankfurte nad Mohanom. Vyrábajú ho kúsok od našich hraníc v českých Nošoviciach.

Treba ho vidieť naživo

Na prvých snímkach sa mi jeho dizajn zdal trochu zvláštny, najmä interpretácia veľkej šesťuhoľníkovej masky chladiča v malom aute, ktorá je novým identifikačným znakom vozidiel značky Hyundai. Na fotografiách totiž nevynikli krásne štýlové hrany použité na predných blatníkoch, pod prednými reflektormi, na prednej kapote a vychádzajúce spoza zadných skupinových svetiel, ktoré autu dodávajú veľmi silný dynamický náboj.

Nechcem preháňať, ale sám som bol prekvapený ako Hyundai ix20 naživo dobre vyzerá. Nebyť znaku na prednej maske, povedal by som, že to je novinka niektorej nemeckej značky. Toto auto je pekným príkladom ako sa aj z rodinného presúvadla dá urobiť oku lahodiaci atlét.

Veľmi pekným detailom sú predné podlhovasté svetlá aj maska chladiča, ktorá môže mať dvojakú výplň. Klasickú mriežku alebo asymetrické vzorky pripomínajúce avantgardné umelecké dielo. Táto luxusnejšia maska chladiča je samozrejme určená len pre lepšie vybavené verzie.

Priestoru na rozdávanie

Vonkajšími rozmermi Hyundai ix20 zaostáva spomedzi konkurentov len za Merivou a Roomsterom, ktorí ho prerastajú o 188 mm resp. 114 mm na dĺžku a o 15 mm resp. 7 mm na výšku. Zaujímavé je ale porovnanie rázvorov náprav, kde rozdiel medzi ix20 a Merivou činí už len 29 mm (2615 mm vs. 2644 mm). Škoda má rázvor-2600 mm.

Na papieri sú to pekné čísla, ale oveľa impozantnejšie je sledovať ako sa prejavili na vnútornom priestore. V danej kategórii je to asi najpriestrannejšie auto na trhu, s veľkorysou ponukou miesta pre predných aj zadných pasažierov vo všetkých smeroch. A to nehovorím zbrucha, ale s vedomím o nameraných vnútorných rozmeroch v porovnaní s Merivou v rámci porovnávacieho testu, ktorý pripravujeme.

Silnou stránkou modelu ix20 je pohodlie nastupovania. Vďaka nízkemu prahu, priestorovej voľnosti v oblasti nôh a vysokému posedu, ktorý oslobodzuje pasažierov od gymnastických cvičení pri nastupovaní. Komfortom sedenia na zadných sedadlách sa Hyundai ix20 vyrovná o kategóriu väčším vozidlám.

Veľmi príjemná pre pohodlie cestovania, ale tiež štveranie sa detí do detských sedačiek je široká ulička medzi prednými a zadnými sedadlami s rovnou podlahou. Zadné sedadlá sa samostatne posúvajú dopredu v rozsahu 130 mm. V závislosti od ich polohy batožinový priestor potom ponúka objem od 440 l (v základnej polohe úplne vzadu) do 570 l.

Upravovať sa dá tiež sklon operadiel, ktoré pri zložení do jednej roviny s podlahou je možné zacvaknutím uzamknúť, aby pri prevážaní bicykla alebo iných dlhých predmetov nebuchotali. Po zložení zadných operadiel do podlahy prepravná kapacita ix20 narastie na 1253 l. Podobne ako vo Venge aj tu nájdete dvojité dno podlahy a pod ňou buď dojazdové rezervné koleso alebo lepiacu sadu (pri vyšších výbavách s väčším rozmerom kolies).

Na materiáloch a vypracovaní sa nešetrilo

Najviac zmien v porovnaní s Vengou vidieť v kokpite, ktorý dostal iný prístrojový panel, kompletne prepracovanú stredovú konzolu, krajší volant aj odlišné výplne dverí s lepšie tvarovanou lakťovou opierkou, čo je na dlhých cestách dosť podstatná vec.

Kvalita materiálov je dobrá. Jediný detail v kabíne nenaznačuje, že by návrhári niečo odflákli, podcenili alebo niekde chceli nasilu ušetriť. Rovnako vypracovanie sa drží na úrovni, akú Kórejci nastolili poslednými modelmi.

Výbava vozidla v podstate zodpovedá tomu, s čím prišla Venga. Jedine svietenie do zákrut hmlovkami má ix20 navyše. Táto funkcia je súčasťou najvyššieho výbavového stupňa. Hyundai ponúka tri stupne výbavy Classic, Comfort a Style.

Už základ s motorom 1.4 CVVT za 11.790 € je pomerne dosť bohatý. Zákazník v ňom dostane šesť airbagov, ABS s EBD, aktívne opierky hlavy, úchyty Isofix, výškovo aj pozdĺžne nastaviteľný volant, posilňovač riadenia, palubný počítač, el. ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá, el. ovládanie predných okien, tónované sklá, funkcia denného svietenia hmlovkami, autorádio so šiestimi reproduktormi a USB a AUX vstupmi s ďalšie prvky.

Porovnateľne vybavený model (LX) stojí u Kie stojí 11.460 €, ale s tým, že v štandardnej výbave má aj ESP s asistentom pre rozjazd do kopca, ale nemá zase rádio (330 €). Kia si na výmenu nechá viac priplatiť za metalízu 430 € (Hyundai 380 €) a manuálna klimatizáciu, ktorá u Vengy stojí 1.090 € (ix20 - 950 €).

Radšej benzín

Nový malý veľký Hyundai poháňajú štyri motory - dva pomerne hlučné, dychtivé a výkonovo nevýrazné naftové štvorvalce 1.4 CRDi (57 kW/77 k a 66 kW/90 k) a benzínové motory 1.4 CVVT (66 kW/90 k) a 1.6 CVVT (92 kW/125 k). Berúc do úvahy parametre a hlavne oveľa kultivovanejší prejav benzínových motorov, nad naftovou sekciou ani nemá zmysel rozmýšľať.

Oba benzíny sú tichšie, svižnejšie a lepšie reagujú na plyn. Už 1.4 CVVT je po dynamickej stránke úplne dostačujúci, no 1.6 CVVT nadchne ešte viac, hoci je smädnejší. Okrem energického ťahu oba motory zaujmú tiež minimálnym prenosom vibrácii do karosérie na voľnobehu. Neraz som na križovatke nevedel, či mi zhasol motor alebo ho len nepočujem a necítim.

Konštruktéri tvrdia, že podvozok ix20 je vo viacerých detailoch naladený inak než Venga. Podľa mňa majú pravdu a musím dodať, že nielen inak, ale lepšie. Použitím mäkších tlmičov sa zlepšil komfort pruženia a v kabíne je tiež lepšie odhlučnený. Na nekvalitných cestách sa správa kultivovanejšie, no zároveň ostal rovnako obratný a schopný v držaní stopy .

Kanibalizácia?

Na záver si neodpustím malú poznámku na vzájomné súperenie dvoch sesterských značiek Kia a Hyundai. Keď sa Kórejcov opýtate, či sa značky Kia a Hyundai ponukou rovnakých modelov a vzájomnou konkurenciou nekanibalizujú, dostanete odpoveď, že každá značka má vlastný charakter, svojskú príchuť a tým pádom oslovuje inú skupinu zákazníkov.

Skutočnosť je však trochu iná, o čom by vedeli rozprávať predajcovia oboch značiek. A to je trochu na škodu. Aj v iných koncernoch sa využívajú spoločné platformy a iné prvky, ale jednotlivé modely nie sú si navzájom až tak podobné ako napríklad cee´d a i30, či Venga a ix20, prípadne ix35 a Sportage, hoci vďaka úplne odlišnému vonkajšiemu dizajnu dostali obe autá naozaj rozdielny nádych.

Kórejskí súrodenci súperia o zákazníka aj v oblasti popredajných služieb. Zatiaľ čo Kia boduje sedemročnou zárukou, Hyundai vyrukoval s trojitou päťročnou zárukou , ktorá obsahuje - záruku päť rokov na celé auto bez obmedzenia najazdených kilometrov, päť rokov asistenčné služby zadarmo a zvýhodnené servisné prehliadky po dobu piatich rokov.

Nebolo by praktickejšie, keby sa dohodli na spoločnej stratégii sboja s konkurenciou a nevybíjali si energiu na súperenie medzi sebou?

Technické parametre vozidiel Hyundai ix20
Motor 1.4 CVVT 1.6 CVVT 1.4 CRDi 1.4 CRDi
Zdvihový objem [cm3] 1396 1591 1396 1396
Výkon [kW/k] 66/90 92/125 57/77 66/90
pri otáčkach [1/min] 6000 6300 4000 4000
Krútiaci moment [Nm] 137 156 220 220
pri otáčkach [1/min] 4000 4200 1750-2350 1750-2750
Pohotovostná hmotnosť [kg] 1178 1180 1270 1270
Palivová spotreba [l/100 km] 6,0 6,4 4,5 4,5
Emisie CO2 [g/km] 140 148 119 119
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 12,8 10,9 15,5 14,5
Maximálna rýchlosť [km/h] 168 184 160 167
Rozmery
dĺžka 4100 mm
šírka 1765 mm
výška 1600 mm
rázvor náprav 2615 mm
objem batožinového priestoru 440/1253 l
objem palivovej nádrže 48 l
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  2. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  3. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  4. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  6. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  9. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  10. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  1. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  2. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  3. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  4. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  5. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  6. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  7. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  10. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 269
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 478
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 242
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 118
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 128
  6. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 630
  7. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 406
  8. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 337
  9. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 872
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 805
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Víťazná americká lyžiarka Mikaela Shiffrinová (uprostred) pózuje v cieli s druhou Slovenkou Petrou Vlhovou (vľavo) a treťou Švajčiarkou Wendy Holdenerovou (vpravo).

Slovenská lyžiarka skončila druhá.


47m
Spisovateľ Lukáš Cabala.

Vedie antikvariát a píše knihy.


24. nov
Aj na území dnešného Slovenska máme zdokumentované prípady, kedy sa medvedice ujali ľudských detí.

Pre dobro mláďat sú aj promiskuitné.


26. nov
Peter Tkačenko

Pochovávať vládu pre dlhovú brzdu a dôchodky je absurdné.


8 h

Neprehliadnite tiež

Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


9 h
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov
Kia Niro

V ponuke budú opäť hybridy aj elektrická verzia.


25. nov

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Trading: Když už chcete rychle a spekulativně obchodovat, věnujte se oblasti, které rozumíte
  2. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #26 - Pol roka a prvý kilometer
  3. Jaroslav Polaček: Pamätáte si ešte na modré tabuľky? Ja už ani nie!
  4. Ján Marton: Progresívna vízia ministerstva pôdohospodárstva je skôr halucináciou diletantov.
  5. Tomáš Sedliačik: Obeťami konšpirácií sme všetci
  6. Adam Sedláček: Bravčové ucho pod stromčekom a sukňa nad kolenami
  7. František Lefler: Vianočné trhy v Nemecku
  8. Štefan Vrátny: Vakcéri, antivakcéri, a čo by bolo správne
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 328
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 308
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 496
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 465
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 6 070
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 139
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 615
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 020
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu