SME
Pondelok, 28. september, 2020 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky

Viete, koľko biopalív tankujete do auta a koľko by ste mohli?

V Nemecku by sa od nového roka mal zvýšiť podiel biozložky v pohonných hmotách z doterajších piatich percent na desať. Na Slovensku sa ich podiel znižuje.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V Nemecku by sa od nového roka mal zvýšiť podiel biozložky v pohonných hmotách z doterajších piatich percent na desať. Na Slovensku sa od 15. októbra znížil podiel biozložky v palivách z 5,75 na 3,7% energetického objemu. Od nového roka by sa mal potom zvýšiť na 3,8%.

Spolková vláda zdvihla v rámci svojho ekologického programu minimálny podiel primiešavaného liehu s ohľadom na nové európske normy. Informovalo o tom internetové vydanie denníka Sueddeutsche Zeitung.

Energetický objem biopalív

Nariadenie vlády pre koniec roka 2010 určilo, že v predávaných pohonných látkach sa majú nachádzať biozložky, ktoré by mali tvoriť podiel minimálne 3,7% energetického objemu ropného paliva.

To znamená, že sa má do benzínov alebo nafty primiešať toľko biozložiek, aby množstvo energie pri ich spálení zodpovedalo energii pri spálení určeného objemu ropného paliva.

Teda, ak nariadenie určilo minimálny objem biozložiek na 3,7% energetického obsahu celkového množstva pohonných látok uvedených na trh, v litri paliva má byť viac ako 6% biozložky a zvyšok má byť benzín.

Nariadenie ešte musia potvrdiť spolkové vlády a nový benzín E10 by sa mal na čerpacích staniciach objavovať od začiatku nového roka. Otázniky visia nad tým, či ho dovtedy všetky čerpacie stanice stihnú do sortimentu zaradiť, pretože to bude vyžadovať isté prestavby.

Viac biozložiek v benzíne znamená novú pohonnú látku

Súčasne by na benzínkach malo ostať v predaji aj doterajšie palivo s päťpercentným podielom etanolu, nakoľko zvýšený obsah liehu môže starším vozidlám podľa odborníkov spôsobovať problémy napríklad s palivovou sústavou.

Podľa odhadov nemeckého ministerstva životného prostredia sa tento problém týka troch až tri a pol milióna vozidiel. Z radov pumpárov sa však ozývajú pochybnosti, koľko čerpacích staníc bude ochotných znášať zvýšené náklady na logistiku spojené s viacerými druhmi paliva.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Biozložky: drahšie, menej energetické a nie tak ekologické, ako sa zdalo

Pritom súčasne so správami o zavedení nového zmiešavacieho pomeru sa ozývajú hlasy, že ani toto nebude zadarmo. Primiešavaný lieh má totiž o niečo menší obsah energie, než ropná zložka palív.

Problémom môže byť aj zvýšenie ceny bioetanolu, ktoré po zvýšení dopytu následkom normy zrejme nastane. Do cien sa pravdepodobne premietnu aj spomínané náklady na logistiku širšieho sortimentu.

Sami ekológovia považujú pritom efekt tejto normy na celkové emisie oxidu uhličitého za sporný, a to z viacerých dôvodov.

Dopestovanie plodín vhodných na výrobu etanolu sa samo o sebe nezaobíde bez spotreby pohonných hmôt a emisií výfukových plynov pri práci na poliach. Destilácia je takisto energeticky náročný proces a bez emisií sa nezaobíde ani preprava plodín do liehovaru a potom do rafinérie na zmiešavanie. Pri horení biopalív sa navyše emituje viac oxidov dusíka, ktoré sú niekoľkostonásobne účinnejším skleníkovým plynom oproti CO2.

Biopalivá na Slovensku

Na Slovensku sa momentálne primiešavajú do motorových palív biozložky, ktoré majú podiel 3,7% energetickej hodnoty ropného paliva. V našich podmienkach sa zvyčajne dáva do benzínu etyltercbutyléteru (ETBE). Ten sa získava úpravou z etanolu. Do motorovej nafty idú estery repkového oleja.

V našej krajine tieto prímesy prijali motoristi v podstate bez pripomienok. Už niekoľko rokov sa biozložky v pohonných látkach na Slovensku nachádzajú. V Českej republike sa organizovali demonštrácie za aj proti primiešavaniu biozložiek do paliva.

Biopalivo E85 - výhody i nevýhody

Povedali sme si niečo o povinnom primiešavaní biozložiek do paliva. V mnohých európskych krajinách majú biozložky v palivách oveľa väčší podiel ako na Slovensku a nemálo motoristov takéto pohonné látky preferuje.

Ide o palivo E85, čo je 85 percentná zmes liehu s naturalom 95. Na Slovensku sa síce momentálne nenachádza infraštruktúra čerpacích staníc s týmto palivom, no do budúcnosti nemusí ísť o beznádejný projekt. Už len preto, že vozidlá uspôsobené pre takýto pohon dokážu spaľovať akúkoľvek zmes benzínu s etanolom od čistého naturalu až po 85% podiel etanolu.

Biozložky majú vyššiu spotrebu alebo dávajú menší výkon

O prípadnom účinku biozložiek v palive na funkčnosť pohonného ústrojenstva motorových vozidiel sa vedú mnohé diskusie.

Všeobecne je známy fakt, že lieh je "menej výhrevný" oproti ropnému benzínu a v malej miere tak spôsobuje úbytok výkonu, ktorý následne užívateľ kompenzuje pridaním plynu a tým vyššou spotrebou. Ide tu zhruba o odchýlku o dve percentá oproti čisto ropným benzínom. Toto platí pre vozidlá tankujúce benzín s povinne pridávanými percentami etanolu.

Ako vplývajú biozložky na motor

Také jednoznačné to už nie je s účinkom na palivovú sústavu vozidla. Lieh môže rozpúšťať nečistoty uložené v palivovej sústave a tie môžu narobiť paseku ďalej vo vstrekovačoch alebo spaľovacom priestore.

U starších vozidiel môžu vzniknúť problémy s netesnosťou hadičiek, prípadne palivového čerpadla. Lieh je navyše hydrofilný, čiže viaže vodu, čo môže spôsobiť problémy pri skladovaní, napríklad pokiaľ bolo vozidlo dlhšie odstavené.

Obhajcovia biopalív radi forsírujú fakt, že lieh horí chladnejšie. Znižuje tak namáhanie motora a navyše má, laicky povedané, vyššie oktánové číslo. Pri zvýšení kompresného pomeru by teda mal zvýšiť aj krútiaci moment, čo je možné dosiahnuť pri E85 (v tomto pomere sa podľa dodávateľov biozložiek pohybuje oktánové číslo paliva až okolo cifry 109).

Pokiaľ však nebudete pri samostatnej prestavbe brúsiť hlavu motora alebo inak zvyšovať kompresný pomer (a zakladať si na problém v prípade natankovania paliva s nižším oktánovým číslom), samotné chladnejšie horenie sa nemá šancu na výkone prejaviť výraznejším spôsobom.

Čo sa stane, keď si motor "cucne" E85

V prípade prestavby benzínového vozidla na E85 sa mnoho vodičov dušuje, že sa spotreba znížila.

Teoreticky to možné. Podiel by na tom mohli mať napríklad kvalitnejšie sviečky a filtre, ktoré takáto prestavba vozidla vyžaduje. Tie sú mimochodom dobrou cestou na zníženie spotreby aj u motora spaľujúceho klasický benzín, respektíve jeho dnes distribuovanú verziu E5.

V prípade, že do neupraveného benzínového motora natankujete E85, podľa dodávateľa prestavieb motoru neublížite, riadiaca jednotka si však so zmenenými hodnotami z lambda sondy nemusí dať rady a motor môže bežať v núdzovom režime.

Po natankovaní ropného benzínu by sa mali veci vrátiť do pôvodného stavu. Naopak motory uspôsobené pre E85 dokážu spaľovať čistý ropný benzín alebo zmes s až 85 percentami liehu.

Kde nájdete E85?

V súčasnosti sa na Slovensku nenachádzajú čerpacie stanice, ktoré by ponúkali E85. Pre niektorých slovenských motoristov by však kúpa vozidla kompatibilného s týmto palivom mohla stáť za zváženie. Predovšetkým, pokiaľ cestujú do zahraničia.

E85 ponúka viacero čerpačiek napríklad v Rakúsku, Maďarsku alebo Českej Republike (najbližšie v Brne alebo Valašskom Meziříčí). Cena sa pohybuje okolo 0,95 eur.

Návratnosť v prípade prestavby je otázna, keďže set na štvorvalcový motor stojí u českého dodávateľa zhruba 600 eur. Kúpa nového vozidla, prípadne dovoz ojazdeného už v továrni postaveného na prevádzku s týmto palivom však istú logiku mať môže.

Jozef Lednický
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Toto jedlo si v čínskej reštaurácii objednávajú iba tí, ktorí sa vyznajú
  2. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  3. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  4. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  5. Päť najlepších doplnkov výživy na naberanie svalovej hmoty.
  6. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  7. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  8. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  9. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  10. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  1. Jeseň je ideálny čas pre začatie diéty
  2. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  3. Mobilný zdvihák pre pacienta
  4. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  5. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  6. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  7. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  8. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  9. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  10. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 21 994
  2. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 16 288
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 919
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 12 607
  5. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 10 272
  6. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 9 896
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 386
  8. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 284
  9. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 233
  10. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 094
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister vnútra Roman Mikulec a dočasný policajný prezident Peter Kovařík (vzadu).
Podcast Dobré Ráno.

Prieskum Focusu: Matovič stráca dôveru aj u vlastných voličov

Rebríček dôveryhodnosti vedie Čaputová. Na chvoste je Kotleba.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Na Pellegriniho sa zasa usmievajú hviezdy

Preferencie OĽaNO a Igora Matoviča utekajú v ústrety Hlasu.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Audi A3 Sportback jazdí výborne, no napriek tomu mu čosi chýba (test)

Auto vodiča nenúti ovládať všetko cez obrazovky.

Audi A3 Sportback
Peugeot 508 PSE
DS3 Crossback E-Tense

Volkswagen ID.4 je nový súrodenec Škody Enyaq

Vyrábať sa bude v Nemecku aj v USA.

Volkswagen ID.4