SME
Sobota, 27. november, 2021 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Viete, koľko biopalív tankujete do auta a koľko by ste mohli?

V Nemecku by sa od nového roka mal zvýšiť podiel biozložky v pohonných hmotách z doterajších piatich percent na desať. Na Slovensku sa ich podiel znižuje.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V Nemecku by sa od nového roka mal zvýšiť podiel biozložky v pohonných hmotách z doterajších piatich percent na desať. Na Slovensku sa od 15. októbra znížil podiel biozložky v palivách z 5,75 na 3,7% energetického objemu. Od nového roka by sa mal potom zvýšiť na 3,8%.

Spolková vláda zdvihla v rámci svojho ekologického programu minimálny podiel primiešavaného liehu s ohľadom na nové európske normy. Informovalo o tom internetové vydanie denníka Sueddeutsche Zeitung.

Energetický objem biopalív

Nariadenie vlády pre koniec roka 2010 určilo, že v predávaných pohonných látkach sa majú nachádzať biozložky, ktoré by mali tvoriť podiel minimálne 3,7% energetického objemu ropného paliva.

To znamená, že sa má do benzínov alebo nafty primiešať toľko biozložiek, aby množstvo energie pri ich spálení zodpovedalo energii pri spálení určeného objemu ropného paliva.

Teda, ak nariadenie určilo minimálny objem biozložiek na 3,7% energetického obsahu celkového množstva pohonných látok uvedených na trh, v litri paliva má byť viac ako 6% biozložky a zvyšok má byť benzín.

Nariadenie ešte musia potvrdiť spolkové vlády a nový benzín E10 by sa mal na čerpacích staniciach objavovať od začiatku nového roka. Otázniky visia nad tým, či ho dovtedy všetky čerpacie stanice stihnú do sortimentu zaradiť, pretože to bude vyžadovať isté prestavby.

Viac biozložiek v benzíne znamená novú pohonnú látku

Súčasne by na benzínkach malo ostať v predaji aj doterajšie palivo s päťpercentným podielom etanolu, nakoľko zvýšený obsah liehu môže starším vozidlám podľa odborníkov spôsobovať problémy napríklad s palivovou sústavou.

Podľa odhadov nemeckého ministerstva životného prostredia sa tento problém týka troch až tri a pol milióna vozidiel. Z radov pumpárov sa však ozývajú pochybnosti, koľko čerpacích staníc bude ochotných znášať zvýšené náklady na logistiku spojené s viacerými druhmi paliva.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Biozložky: drahšie, menej energetické a nie tak ekologické, ako sa zdalo

Pritom súčasne so správami o zavedení nového zmiešavacieho pomeru sa ozývajú hlasy, že ani toto nebude zadarmo. Primiešavaný lieh má totiž o niečo menší obsah energie, než ropná zložka palív.

Problémom môže byť aj zvýšenie ceny bioetanolu, ktoré po zvýšení dopytu následkom normy zrejme nastane. Do cien sa pravdepodobne premietnu aj spomínané náklady na logistiku širšieho sortimentu.

Sami ekológovia považujú pritom efekt tejto normy na celkové emisie oxidu uhličitého za sporný, a to z viacerých dôvodov.

Dopestovanie plodín vhodných na výrobu etanolu sa samo o sebe nezaobíde bez spotreby pohonných hmôt a emisií výfukových plynov pri práci na poliach. Destilácia je takisto energeticky náročný proces a bez emisií sa nezaobíde ani preprava plodín do liehovaru a potom do rafinérie na zmiešavanie. Pri horení biopalív sa navyše emituje viac oxidov dusíka, ktoré sú niekoľkostonásobne účinnejším skleníkovým plynom oproti CO2.

Biopalivá na Slovensku

Na Slovensku sa momentálne primiešavajú do motorových palív biozložky, ktoré majú podiel 3,7% energetickej hodnoty ropného paliva. V našich podmienkach sa zvyčajne dáva do benzínu etyltercbutyléteru (ETBE). Ten sa získava úpravou z etanolu. Do motorovej nafty idú estery repkového oleja.

V našej krajine tieto prímesy prijali motoristi v podstate bez pripomienok. Už niekoľko rokov sa biozložky v pohonných látkach na Slovensku nachádzajú. V Českej republike sa organizovali demonštrácie za aj proti primiešavaniu biozložiek do paliva.

Biopalivo E85 - výhody i nevýhody

Povedali sme si niečo o povinnom primiešavaní biozložiek do paliva. V mnohých európskych krajinách majú biozložky v palivách oveľa väčší podiel ako na Slovensku a nemálo motoristov takéto pohonné látky preferuje.

Ide o palivo E85, čo je 85 percentná zmes liehu s naturalom 95. Na Slovensku sa síce momentálne nenachádza infraštruktúra čerpacích staníc s týmto palivom, no do budúcnosti nemusí ísť o beznádejný projekt. Už len preto, že vozidlá uspôsobené pre takýto pohon dokážu spaľovať akúkoľvek zmes benzínu s etanolom od čistého naturalu až po 85% podiel etanolu.

Biozložky majú vyššiu spotrebu alebo dávajú menší výkon

O prípadnom účinku biozložiek v palive na funkčnosť pohonného ústrojenstva motorových vozidiel sa vedú mnohé diskusie.

Všeobecne je známy fakt, že lieh je "menej výhrevný" oproti ropnému benzínu a v malej miere tak spôsobuje úbytok výkonu, ktorý následne užívateľ kompenzuje pridaním plynu a tým vyššou spotrebou. Ide tu zhruba o odchýlku o dve percentá oproti čisto ropným benzínom. Toto platí pre vozidlá tankujúce benzín s povinne pridávanými percentami etanolu.

Ako vplývajú biozložky na motor

Také jednoznačné to už nie je s účinkom na palivovú sústavu vozidla. Lieh môže rozpúšťať nečistoty uložené v palivovej sústave a tie môžu narobiť paseku ďalej vo vstrekovačoch alebo spaľovacom priestore.

U starších vozidiel môžu vzniknúť problémy s netesnosťou hadičiek, prípadne palivového čerpadla. Lieh je navyše hydrofilný, čiže viaže vodu, čo môže spôsobiť problémy pri skladovaní, napríklad pokiaľ bolo vozidlo dlhšie odstavené.

Obhajcovia biopalív radi forsírujú fakt, že lieh horí chladnejšie. Znižuje tak namáhanie motora a navyše má, laicky povedané, vyššie oktánové číslo. Pri zvýšení kompresného pomeru by teda mal zvýšiť aj krútiaci moment, čo je možné dosiahnuť pri E85 (v tomto pomere sa podľa dodávateľov biozložiek pohybuje oktánové číslo paliva až okolo cifry 109).

Pokiaľ však nebudete pri samostatnej prestavbe brúsiť hlavu motora alebo inak zvyšovať kompresný pomer (a zakladať si na problém v prípade natankovania paliva s nižším oktánovým číslom), samotné chladnejšie horenie sa nemá šancu na výkone prejaviť výraznejším spôsobom.

Čo sa stane, keď si motor "cucne" E85

V prípade prestavby benzínového vozidla na E85 sa mnoho vodičov dušuje, že sa spotreba znížila.

Teoreticky to možné. Podiel by na tom mohli mať napríklad kvalitnejšie sviečky a filtre, ktoré takáto prestavba vozidla vyžaduje. Tie sú mimochodom dobrou cestou na zníženie spotreby aj u motora spaľujúceho klasický benzín, respektíve jeho dnes distribuovanú verziu E5.

V prípade, že do neupraveného benzínového motora natankujete E85, podľa dodávateľa prestavieb motoru neublížite, riadiaca jednotka si však so zmenenými hodnotami z lambda sondy nemusí dať rady a motor môže bežať v núdzovom režime.

Po natankovaní ropného benzínu by sa mali veci vrátiť do pôvodného stavu. Naopak motory uspôsobené pre E85 dokážu spaľovať čistý ropný benzín alebo zmes s až 85 percentami liehu.

Kde nájdete E85?

V súčasnosti sa na Slovensku nenachádzajú čerpacie stanice, ktoré by ponúkali E85. Pre niektorých slovenských motoristov by však kúpa vozidla kompatibilného s týmto palivom mohla stáť za zváženie. Predovšetkým, pokiaľ cestujú do zahraničia.

E85 ponúka viacero čerpačiek napríklad v Rakúsku, Maďarsku alebo Českej Republike (najbližšie v Brne alebo Valašskom Meziříčí). Cena sa pohybuje okolo 0,95 eur.

Návratnosť v prípade prestavby je otázna, keďže set na štvorvalcový motor stojí u českého dodávateľa zhruba 600 eur. Kúpa nového vozidla, prípadne dovoz ojazdeného už v továrni postaveného na prevádzku s týmto palivom však istú logiku mať môže.

Jozef Lednický
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  2. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  3. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  4. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  5. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  6. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  7. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  8. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  9. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  10. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  1. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  4. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  5. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  6. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  9. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  10. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 27 667
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 9 716
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 394
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 4 729
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 026
  6. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 575
  7. Neapolu odpustíte chaos, decentné Sorrento je únikom do pohody 2 412
  8. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 355
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 002
  10. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 870
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov
Kia Niro

V ponuke budú opäť hybridy aj elektrická verzia.


25. nov
BMW M4 Competition

Balík doplnkov Race Track predurčuje auto skôr na okruh než do premávky.


24. nov

Blogy SME

  1. Marek Strapko: Boh nám dal rozum - za tento dar treba ďakovať!
  2. Jana Hanuliaková: Poslali sme list všetkým primátorom a primátorkám okresných miest na Slovensku
  3. Štefan Vidlár: Záhorák šecko skúr ví... Druhý veseuý dzíl
  4. Matúš Lazúr: Pán Delta povolal z Afriky mocného čarodeja Omikróna
  5. Štefan Vidlár: Čovjeci bezcitňí
  6. Ján Marton: Schválená poľnohospodárska politika - európska totalita pred dverami.
  7. Anton Kovalčík: Postkoloniálna Teória.
  8. Otilia Horrocks: Omikron za dverami
  1. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 151
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 7 745
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 6 839
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 421
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 5 822
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 4 997
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 027
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 3 808
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu