V Nemecku by sa od nového roka mal zvýšiť podiel biozložky v pohonných hmotách z doterajších piatich percent na desať. Na Slovensku sa od 15. októbra znížil podiel biozložky v palivách z 5,75 na 3,7% energetického objemu. Od nového roka by sa mal potom zvýšiť na 3,8%.
Spolková vláda zdvihla v rámci svojho ekologického programu minimálny podiel primiešavaného liehu s ohľadom na nové európske normy. Informovalo o tom internetové vydanie denníka Sueddeutsche Zeitung.
Energetický objem biopalív
Nariadenie vlády pre koniec roka 2010 určilo, že v predávaných pohonných látkach sa majú nachádzať biozložky, ktoré by mali tvoriť podiel minimálne 3,7% energetického objemu ropného paliva.
To znamená, že sa má do benzínov alebo nafty primiešať toľko biozložiek, aby množstvo energie pri ich spálení zodpovedalo energii pri spálení určeného objemu ropného paliva.
Teda, ak nariadenie určilo minimálny objem biozložiek na 3,7% energetického obsahu celkového množstva pohonných látok uvedených na trh, v litri paliva má byť viac ako 6% biozložky a zvyšok má byť benzín.
Nariadenie ešte musia potvrdiť spolkové vlády a nový benzín E10 by sa mal na čerpacích staniciach objavovať od začiatku nového roka. Otázniky visia nad tým, či ho dovtedy všetky čerpacie stanice stihnú do sortimentu zaradiť, pretože to bude vyžadovať isté prestavby.
Viac biozložiek v benzíne znamená novú pohonnú látku
Súčasne by na benzínkach malo ostať v predaji aj doterajšie palivo s päťpercentným podielom etanolu, nakoľko zvýšený obsah liehu môže starším vozidlám podľa odborníkov spôsobovať problémy napríklad s palivovou sústavou.
Podľa odhadov nemeckého ministerstva životného prostredia sa tento problém týka troch až tri a pol milióna vozidiel. Z radov pumpárov sa však ozývajú pochybnosti, koľko čerpacích staníc bude ochotných znášať zvýšené náklady na logistiku spojené s viacerými druhmi paliva.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Biozložky: drahšie, menej energetické a nie tak ekologické, ako sa zdalo
Pritom súčasne so správami o zavedení nového zmiešavacieho pomeru sa ozývajú hlasy, že ani toto nebude zadarmo. Primiešavaný lieh má totiž o niečo menší obsah energie, než ropná zložka palív.
Problémom môže byť aj zvýšenie ceny bioetanolu, ktoré po zvýšení dopytu následkom normy zrejme nastane. Do cien sa pravdepodobne premietnu aj spomínané náklady na logistiku širšieho sortimentu.
Sami ekológovia považujú pritom efekt tejto normy na celkové emisie oxidu uhličitého za sporný, a to z viacerých dôvodov.
Dopestovanie plodín vhodných na výrobu etanolu sa samo o sebe nezaobíde bez spotreby pohonných hmôt a emisií výfukových plynov pri práci na poliach. Destilácia je takisto energeticky náročný proces a bez emisií sa nezaobíde ani preprava plodín do liehovaru a potom do rafinérie na zmiešavanie. Pri horení biopalív sa navyše emituje viac oxidov dusíka, ktoré sú niekoľkostonásobne účinnejším skleníkovým plynom oproti CO2.
Biopalivá na Slovensku
Na Slovensku sa momentálne primiešavajú do motorových palív biozložky, ktoré majú podiel 3,7% energetickej hodnoty ropného paliva. V našich podmienkach sa zvyčajne dáva do benzínu etyltercbutyléteru (ETBE). Ten sa získava úpravou z etanolu. Do motorovej nafty idú estery repkového oleja.
V našej krajine tieto prímesy prijali motoristi v podstate bez pripomienok. Už niekoľko rokov sa biozložky v pohonných látkach na Slovensku nachádzajú. V Českej republike sa organizovali demonštrácie za aj proti primiešavaniu biozložiek do paliva.
Biopalivo E85 - výhody i nevýhody
Povedali sme si niečo o povinnom primiešavaní biozložiek do paliva. V mnohých európskych krajinách majú biozložky v palivách oveľa väčší podiel ako na Slovensku a nemálo motoristov takéto pohonné látky preferuje.
Ide o palivo E85, čo je 85 percentná zmes liehu s naturalom 95. Na Slovensku sa síce momentálne nenachádza infraštruktúra čerpacích staníc s týmto palivom, no do budúcnosti nemusí ísť o beznádejný projekt. Už len preto, že vozidlá uspôsobené pre takýto pohon dokážu spaľovať akúkoľvek zmes benzínu s etanolom od čistého naturalu až po 85% podiel etanolu.
Biozložky majú vyššiu spotrebu alebo dávajú menší výkon
O prípadnom účinku biozložiek v palive na funkčnosť pohonného ústrojenstva motorových vozidiel sa vedú mnohé diskusie.
Všeobecne je známy fakt, že lieh je "menej výhrevný" oproti ropnému benzínu a v malej miere tak spôsobuje úbytok výkonu, ktorý následne užívateľ kompenzuje pridaním plynu a tým vyššou spotrebou. Ide tu zhruba o odchýlku o dve percentá oproti čisto ropným benzínom. Toto platí pre vozidlá tankujúce benzín s povinne pridávanými percentami etanolu.
Ako vplývajú biozložky na motor
Také jednoznačné to už nie je s účinkom na palivovú sústavu vozidla. Lieh môže rozpúšťať nečistoty uložené v palivovej sústave a tie môžu narobiť paseku ďalej vo vstrekovačoch alebo spaľovacom priestore.
U starších vozidiel môžu vzniknúť problémy s netesnosťou hadičiek, prípadne palivového čerpadla. Lieh je navyše hydrofilný, čiže viaže vodu, čo môže spôsobiť problémy pri skladovaní, napríklad pokiaľ bolo vozidlo dlhšie odstavené.
Obhajcovia biopalív radi forsírujú fakt, že lieh horí chladnejšie. Znižuje tak namáhanie motora a navyše má, laicky povedané, vyššie oktánové číslo. Pri zvýšení kompresného pomeru by teda mal zvýšiť aj krútiaci moment, čo je možné dosiahnuť pri E85 (v tomto pomere sa podľa dodávateľov biozložiek pohybuje oktánové číslo paliva až okolo cifry 109).
Pokiaľ však nebudete pri samostatnej prestavbe brúsiť hlavu motora alebo inak zvyšovať kompresný pomer (a zakladať si na problém v prípade natankovania paliva s nižším oktánovým číslom), samotné chladnejšie horenie sa nemá šancu na výkone prejaviť výraznejším spôsobom.
Čo sa stane, keď si motor "cucne" E85
V prípade prestavby benzínového vozidla na E85 sa mnoho vodičov dušuje, že sa spotreba znížila.
Teoreticky to možné. Podiel by na tom mohli mať napríklad kvalitnejšie sviečky a filtre, ktoré takáto prestavba vozidla vyžaduje. Tie sú mimochodom dobrou cestou na zníženie spotreby aj u motora spaľujúceho klasický benzín, respektíve jeho dnes distribuovanú verziu E5.
V prípade, že do neupraveného benzínového motora natankujete E85, podľa dodávateľa prestavieb motoru neublížite, riadiaca jednotka si však so zmenenými hodnotami z lambda sondy nemusí dať rady a motor môže bežať v núdzovom režime.
Po natankovaní ropného benzínu by sa mali veci vrátiť do pôvodného stavu. Naopak motory uspôsobené pre E85 dokážu spaľovať čistý ropný benzín alebo zmes s až 85 percentami liehu.
Kde nájdete E85?
V súčasnosti sa na Slovensku nenachádzajú čerpacie stanice, ktoré by ponúkali E85. Pre niektorých slovenských motoristov by však kúpa vozidla kompatibilného s týmto palivom mohla stáť za zváženie. Predovšetkým, pokiaľ cestujú do zahraničia.
E85 ponúka viacero čerpačiek napríklad v Rakúsku, Maďarsku alebo Českej Republike (najbližšie v Brne alebo Valašskom Meziříčí). Cena sa pohybuje okolo 0,95 eur.
Návratnosť v prípade prestavby je otázna, keďže set na štvorvalcový motor stojí u českého dodávateľa zhruba 600 eur. Kúpa nového vozidla, prípadne dovoz ojazdeného už v továrni postaveného na prevádzku s týmto palivom však istú logiku mať môže.
Jozef Lednický
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Autor: Jozef Lednický