BRATISLAVA. Svetové auto roka 2008 - Mazda2 - sa ocitlo v polovici svojho životného cyklu. Namieste je preto menšia omladzovacia kúra. Oživené tvary karosérie, interiér a vynovená technika majú rozšíriť počet majiteľov aktuálnej generácie „Dvojky“. V Európe ich Mazda momentálne registruje asi 207 000.
Krajšia a pohodlnejšia
Modernizácia sa po štylistickej stránke dotkla najmä prednej časti. Trojuholníková maska chladiča s horizontálnou lištou doteraz charakterizovala iba športovo ladené verzie, po facelifte ju majú všetky Mazdy2. Nový predný nárazník má organickejšie tvary v štýle „Trojky“ a Šestky“. Značnú časť na prvý pohľad veľkého otvoru pre prívod vzduchu do motorového priestoru kryje lišta z nelakovaného plastu.
Na palubnej doske pribudli okrem kvalitnejších materiálov aj prvky, ktoré ju majú opticky zušľachtiť - napríklad čierne lesklé lišty. Odkladací priestor pred spolujazdcom je teraz úplne zakrytý.
Väčšinu noviniek na prvý pohľad nevidno. Konštruktéri preladili podvozok „Dvojky“ s cieľom urobiť ju komfortnejšou. Zvýšená tuhosť karosérie im dovolila použiť mäkšie naladené pruženie. Poddajnejšie sú aj silentbloky a torzné tyče vzadu. Tieto úpravy vraj nemajú negatívny vplyv na ovládateľnosť auta.
V znamení prísnejšej emisnej normy
Blížiaci sa začiatok platnosti emisnej normy Euro 5 sa odrazil na modifikáciách poháňacích jednotiek. Zážihový štvorvalec 1,3 MZR je k dispozícii v dvoch výkonových verziách - 55 kW (75 k) a 62 kW (84 k).
Vďaka použitiu nového alternátora, oleja s nižšou viskozitou a „dlhšiemu“ druhému až piatemu stupňu päťstupňovej manuálnej prevodovky, klesli hodnoty priemernej spotreby paliva i emisie CO2. Oba varianty agregátu 1,3 MZR charakterizujú rovnaké cifry - 5,1 l/100 km, 119 g/km.
V ponuke naďalej zostáva agregát 1,5 MZR (75 kW/102 k). Okrem päťstupňovej manuálnej prevodovky ho je možné získať aj so štvorstupňovým automatom. Podľa typu prevodového ústrojenstva si v priemere vypýta 5,8 alebo 6,3 l/100 km a do ovzdušia vypustí 135 až 146 gramov CO2 na kilometer.
Dva namiesto štyroch ventilov
Najväčšími zmenami prešiel turbodiesel 1,6 MZ-CD. Nazaujímavejšie je upustenie od štvorventilovej techniky. Nahradili ju tradičné dva ventily na valec, turbodúchadlo má pevnú geometriu lopatiek a upravený systém priameho vstrekovania common-rail posiela palivo do valcov pod tlakom 1600 bar. Výsledkom je o 3,6 kW (5 k) vyšší výkon – 70 kW (95 k). Najvyšší krútiaci moment 205 Nm je dostupný v rozsahu 1750 - 3000 ot./min.
Turbodiesel spolupracuje výhradne s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Výrobcom udávaná kombinovaná spotreba nafty má hodnotu 4,2 l/100 km, emisie CO2 - 110 g/km.
Autor: fg