SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

V Rusku mu kontrolovali alkohol dýchaním do policajnej čiapky

Rusko má široké cesty, policajtov čo si bežne pýtajú úplatky a šoférov, ktorý nezvládajú parkovanie do radu stojacich vozidiel. Môžete tu stretnúť aj rôzne kuriozity na cestách.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Rusko má široké cesty, policajtov čo si bežne pýtajú úplatky a šoférov, ktorí nezvládajú parkovanie do radu stojacich vozidiel. Môžete tu však stretnúť aj rôzne kuriozity na cestách a treba rátať so zápchami.

Peter Novák (pseudonym; respondent si neželal byť menovaný pravým menom - pozn. redakcie) bol v Rusku od roku 2005 do roku 2009. Za tú dobu prešiel veľký kus tejto rozľahlej krajiny a za tú dobu sa tam na ceste stretol s naozaj všeličím. Nám porozprával ako sa jazdí v Rusku, prečo dýchal policajtovi do čapice a aký má rekord v zápche.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ako by ste opísali ruské cesty?

Ruské cesty je potrebné v prvom rade rozdeliť podľa oblastí. Najlepšie sú v hlavnom meste a vo veľkých mestách (Petrohrad a pod.) a v ich najbližšom okolí.

Hlavná trasa z Moskvy na západ cez Bielorusko je po celom úseku Ruska dvojprúdová v oboch smeroch. Nejedná sa o diaľnicu v klasickom slova zmysle, prechádza cez okolia miest, sú tam rýchlostné obmedzenia - 50, 70 a pod., avšak je celkom kvalitná.

Cesty mimo hlavné ťahy sú v Rusku na dosť zlej úrovni, jazdil som aj po Dagestane a po hlavnom meste Machačkala, tam nie sú cesty veľmi kvalitné. Väčšina ciest je asfaltová, v dedinkách sú pochopiteľne aj cesty prašné, ktoré sa na jar a na jeseň menia na cesty blatové.

Značenie je na hlavných ťahoch dobré, v Moskve tiež. Podľa mňa je značenie v Moskve určite lepšie ako v Bratislave.

Skryť Vypnúť reklamu

V čom je značenie lepšie?

Značenie ulíc v Moskve je na tabuliach uvedené napr. ulica Kazakova 400m, potom ulica Kazakova 100, napísané aj latinkou aj azbukou. Návestia pred križovatkami, pred obchvatmi sú značené tiež veľmi dobre.

Na cestách mimo veľké mestá sú tie návestia poredšie, je ich určite menej. A mimo hlavné ťahy už aj chýba latinka, je len azbuka. Na cestách nižšej triedy je značenie dosť slabé, chýbajúce.

Myslíte, že sú cesty v Rusku bezpečné?

Cesty sú cez deň bezpečné, v noci bývali v minulosti (1993 - 1995) mimo mestá problémy s bezpečnosťou, napríklad mizli kamióny, avšak teraz je situácia podstatne lepšia.

V noci však na rôznych odpočívadlách vždy hrozí riziko. Treba byť opatrný a pozorný.

Ako často ste videli pracovať cestárov?

Skryť Vypnúť reklamu

Cestárov som stretal veľmi často, hlavné ťahy opravujú dostatočne dobre.

Cesty nižšej triedy sú veľmi často len plátané. Diery sú zasypané asfaltom a "ono sa to nejak ujazdí". V zime nie je vždy mimo hlavných ťahov kvalitná údržba, avšak jazdiť sa dá.

Keby ste mali porovnať stav ciest na Slovensku a v Moskve, kde sú na tom lepšie?

V Moskve a vo veľkých mestách sú cesty určite lepšie ako na Slovensku, mimo nich to je zase horšie. V Moskve opravujú cesty zásadne len v noci a cez voľné dni, inak by nemali šancu nič urobiť kvôli autám.

Vo veľkých mestách cesty pekne frézujú, asfaltujú, mimo nich však niekde frézujú, niekde len tak vyčistia jamy a zasypú asfaltom. Takáto oprava samozrejme aj menej vydrží.

Niekde sú dosť vyjazdené jamy, lebo váženie kamiónov nie je brané veľmi vážne a ak sa vážia, tak porušenia sa riešia úplatkami.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako jazdia Rusi?

Rusi jazdia jednoznačne podstatne až neporovnateľne agresívnejšie než naši vodiči.

Obzvlášť agresívne jazdia vodiči drahých áut a špeciálne aj vodiči Lady 2109. Sú schopní predbehnúť sprava úplne bez problémov, cez dvojitú plnú, predbehnúť na križovatke zľava a postaviť sa pred čakajúce vozidlo. To sú úplne bežné situácie.

Na Slovensku sa jazdí omnoho pomalšie, disciplinovanejšie a agresívni vodiči v porovnaní s Ruskom tu nie sú.

Takže je veľký rozdiel medzi slovenskými šoférmi a ruskými?

Rozdiel medzi vodičmi je najmä v tom, že ruský vodič očakáva kolíziu zo všetkých smerov a snaží sa byť pripravený. Slovenský vodič sa kochá v jazdnom pruhu a pokiaľ sa stane niečo nepredvídané, mnohí nevedia reagovať adekvátne.

Skryť Vypnúť reklamu

Ruskí vodiči sú zvyknutí čakať v zápchach, určite okamžite využijú vaše zaváhanie v kolóne vozidiel a šupnú sa vám tam. Mnohí ruskí vodiči však nezvládajú parkovanie do radu stojacich vozidiel. V tom sú naši vodiči lepší.

Ako sa jazdilo Vám? Cítili ste sa na ceste dobre, alebo ste jazdili nerád?

Ja osobne milujem šoférovanie po Rusku. Obrovská krajina, široké cesty, úplne úchvatné. V Dagestane v horách je divoká príroda, úzka cesta, pod ňou rieka, fantázia.

Len zápchy v Moskve sú neskutočné. Mám osobný rekord 10 km som išiel 9,5 hod.

Také zápchy sú bežné?

V zápchach sa jazdí bežne, čaká sa dlhé desiatky minút bez pohybu. V porovnaní s Moskvou neexistujú na Slovensku zápchy. Zdržanie 15-20 minút je na smiech a v Moskve sa v rádiu zápcha menšia ako hodinu ani nehlási.

Skryť Vypnúť reklamu

Akú najväčšiu kuriozitu ste na ceste zažili?

Kuriozít bolo niekoľko - konské povozy v noci bez pohoniča krížom cez cestu, alebo ma prenasledovalo auto s Čečencami po hlavnej trase na Bielorusko.

Prečo Vás prenasledovali?

Naháňali ma lebo som bol na odpočívadle sám, asi očakávali, že mám nejaké peniaze, ktoré by sa im hodili. Na takýchto miestach som však mal vždy naštartovaný motor. Prešli okolo mňa, mali nejaké blbé otázky, tak som vyrazil. Skúšali do do rýchlosti 210 km/h, potom som im zmizol.

Ku kurióznym by som zaradil aj preverovanie požitia alkoholu dýchaním do policajnej čapice.

Do čapice? To bol nejaký rozmar policajta?

Nebol to rozmar, fúkal som do čapice úplne vážne. V dychu je predsa cítiť alkohol. Nenafúkal som, ale policajt si aj tak niečo vypýtal, zaplatil som a rozišli sme sa v pohode.

Skryť Vypnúť reklamu

Čiže prístup ruských policajtov je iný ako tých slovenských?

Ruskí policajti - dopraváci - GAI - gosuderstvennaya avtoinspekcija - je kapitola sama o sebe. Pýtanie úplatkov je úplne bežné za čokoľvek, radšej vodič ani nediskutuje a zaplatí, ak chce rýchlo pokračovať v ceste.

V noci majú svietiaci obušok, vyberú si vás v Moskve na šesťprúdovej vozovke plnej áut a ostatní vodiči spomalia, lebo vás pustia na kraj vozovky kde vás bude policajt riešiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  3. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  8. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  9. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  5. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  6. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  7. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  8. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  9. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  10. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 570
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 533
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 925
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 251
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 718
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 197
  7. Aká je chémia vôní 9 089
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 630
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 479
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 030
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021