SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Tehotná žena nemusí byť pripútaná, ak má povolenie od lekára

Keď pred pár rokmi začalo byť používanie autosedačky povinné, mnohí sa proti tomu búrili. Dnes už je to inak. Autosedačky sa pokladajú za spoľahlivú ochranu dieťaťa.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Keď pred pár rokmi začalo byť používanie autosedačky povinné, mnohí sa proti tomu búrili.

"Veď doteraz sme sa v aute vozili aj ôsmi ľudia naraz a šlo to. Autosedačky sú drahé. Doteraz to šlo aj bez nich, zase nejaký hlúpy výmysel." To boli najčastejšie vety, ktorými slovenskí vodiči pokrstili autosedačky.

Dnes už je to inak. Autosedačky sa pokladajú za spoľahlivú ochranu dieťaťa.

Autosedačka na mieste spolujazdca?

Peter: "Dnes sa mi naskytol kuriózny pohľad, keď v dvojmiestnom Porsche cabrio sedelo na mieste spolujazdca v detskej sedačke dieťa, ktoré mohlo mať štyri roky. Porušila vodička tohto vozidla zákon? Keď auto nemá zadné sedadlá, nesmú sa v ňom deti prepravovať?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Tým, ktorí sa ešte stále riadia starým zákonom, ktorý určoval, že "osoba mladšia ako 12 rokov a osoba s telesnou výškou menšou ako 150 cm sa nesmie prepravovať na sedadle vedľa vodiča" sa táto situácia môže zdať zvláštna.

Dnes však platí zákon o cestnej premávke. Z jeho znenia a zo znenia príslušného nariadenia vlády vyplýva, že ak dieťa sedí v autosedačke, môže pokojne sedieť aj vpredu. Je pritom jedno, o aké auto ide. Čiže vodička auta, ktorú videl Peter, žiadny predpis neporušila.

To isté sa dá odpovedať aj Marcelovi, ktorý vlastní vozidlo kategórie N1, Seat Inca. To je auto, ktoré má vpredu dve sedadlá a za nimi mrežu. Aj v ňom sa môže zviesť dieťa, no musí byť v autosedačke ak má výšku menšiu ako 150 cm.

Peter: "Mám tehotnú manželku a chcel by som sa opýtať, ako je to v jej prípade s povinnosťou používať bezpečnostné pásy. Tiež som ostal zmätený, keď som v televízii zachytil, že vo vyššom štádiu tehotenstva je potrebné vypnúť airbag. Následne ma zaujíma od kedy je povinné pri pre prevoze dieťaťa používať detskú autosedačku. Je to potrebné aj pri prevoze z pôrodnice?"

Bezpečnostné pásy sú pri jazde autom povinné. Existujú však určité výnimky. Ak máte od lekára pre zdravotné dôvody osvedčenie o oslobodení od použitia bezpečnostných systémov vozidla, nie ste povinní mať zapnutý pás.

Toto však nemajú všetky tehotné ženy. Na internete nájdete rôzne rady, ako zapnúť pás tak, aby nezavadzal. Najčastejšia z nich je, že si tehotná má jeden pás dať až pod bruško. Ten druhý, ktorý by sa mal ťahať už cez hruď, nech si tehotná posunie na bok trupu.

01.jpg

Airbag pomáha aj tehotným

Informácia o tom, že tehotným by sa mal vypínať airbag je mylná. Dokonca aj z rôznych testov automobiliek vyplýva, že žena i dieťa sú viac chránené s airbagom ako bez neho.

Peter sa nás taktiež pýta, od kedy možno voziť dieťa v autosedačke. V nej možno voziť už novorodencov. Ak je dieťa nižšej hmotnosti, nie je dobré prevážať ho dlho. V tom prípade, je lepšie sadnúť si ku dieťaťu a vyhýbať sa dlhým trasám.

Pokiaľ ide o prevoz z nemocnice, dieťa by malo byť umiestnené v autosedačke. Konkrétne ide o typ 0, takzvané "vajíčko" alebo aj "škrupinka". V ňom sa prevážajú deti do 10 kilogramov. Táto sedačka môže byť uchytená proti smeru jazdy. Pri takomto otočení nezabudnite vypnúť airbag, ak je autosedačka na prednom sedadle vybavenom airbagom.

Kategórie autosedačiek

Autosedačky sa delia do viacerých kategórií. Delenie je podľa hmotnosti dieťaťa. Prvá je skupina 0, v ktorej vozíme novorodencov. Malé deti do hmotnosti 13 kg môžu byť umiestnené v autosedačke skupiny 0+.

Ďalšou kategóriou je skupina I. Do nej patria deti od 9 do 18 kilogramov. Dieťa už sedí v smere jazdy. Sedačka je pripevnené k sedadlu bezpečnostnými pásmi. V sedačke je dieťa pripútané ďalším päťbodovým bezpečnostným pásom

Skupina II je určená deťom s hmotnosťou od 15 do 25 kilogramov. Posledná skupina III patrí deťom od 22 do 36 kilogramov. Tieto skupiny sú vybavené autosedačkami v podobe sedáka bez operadla. Sedák bez operadla zvýši dieťa do správnej pozície tak, aby mohlo použiť pásy pre dospelých. Musí byť upevnené tak, aby sa neposúval.

Používanie autosedačiek možno zaberá miesto a čas, ale ochráni vaše dieťa. Preto je lepšie myslieť dopredu. Nielenže sa vyhnete pokute za nepoužívanie autosedačky, ale predovšetkým ochránite vaše dieťa.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 28 127
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 25 443
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 510
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 11 246
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 986
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 700
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 566
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 418
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 413
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 325
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kedy sa dostanete na rad? Zverejnili podrobnosti očkovacej stratégie

Mladší ako 45 rokov sa dostanú na rad ako poslední.

Očkovanie v UNLP.

Koronavírus: Pribudlo 2 484 nových prípadov. Potvrdili aj ďalších sto úmrtí na covid (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 228-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 737 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

Ilustračné foto.

Vlhovej brat: Aj v lyžovaní je politika. Každý chce s nami vybabrať

Vlha hovorí, prečo posledné preteky nedopadli podľa očakávaní.

Petra Vlhová, Boris Vlha
Nemecká kancelárka Angela Merkelová.

Neprehliadnite tiež

Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon

Ktoré autá sa na Slovensku v minulom roku najčastejšie kupovali?

Niektorým značkám predaje klesli aj o polovicu.

Skokanom minulého roka je Škoda Kamiq, ktorá sa ako nováčik dostala na 6. miesto.