SME
Piatok, 24. marec, 2023 | Meniny má Gabriel
reklama

Tehotná žena nemusí byť pripútaná, ak má povolenie od lekára

Keď pred pár rokmi začalo byť používanie autosedačky povinné, mnohí sa proti tomu búrili. Dnes už je to inak. Autosedačky sa pokladajú za spoľahlivú ochranu dieťaťa.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Keď pred pár rokmi začalo byť používanie autosedačky povinné, mnohí sa proti tomu búrili.

"Veď doteraz sme sa v aute vozili aj ôsmi ľudia naraz a šlo to. Autosedačky sú drahé. Doteraz to šlo aj bez nich, zase nejaký hlúpy výmysel." To boli najčastejšie vety, ktorými slovenskí vodiči pokrstili autosedačky.

Dnes už je to inak. Autosedačky sa pokladajú za spoľahlivú ochranu dieťaťa.

Autosedačka na mieste spolujazdca?

Peter: "Dnes sa mi naskytol kuriózny pohľad, keď v dvojmiestnom Porsche cabrio sedelo na mieste spolujazdca v detskej sedačke dieťa, ktoré mohlo mať štyri roky. Porušila vodička tohto vozidla zákon? Keď auto nemá zadné sedadlá, nesmú sa v ňom deti prepravovať?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Tým, ktorí sa ešte stále riadia starým zákonom, ktorý určoval, že "osoba mladšia ako 12 rokov a osoba s telesnou výškou menšou ako 150 cm sa nesmie prepravovať na sedadle vedľa vodiča" sa táto situácia môže zdať zvláštna.

Dnes však platí zákon o cestnej premávke. Z jeho znenia a zo znenia príslušného nariadenia vlády vyplýva, že ak dieťa sedí v autosedačke, môže pokojne sedieť aj vpredu. Je pritom jedno, o aké auto ide. Čiže vodička auta, ktorú videl Peter, žiadny predpis neporušila.

To isté sa dá odpovedať aj Marcelovi, ktorý vlastní vozidlo kategórie N1, Seat Inca. To je auto, ktoré má vpredu dve sedadlá a za nimi mrežu. Aj v ňom sa môže zviesť dieťa, no musí byť v autosedačke ak má výšku menšiu ako 150 cm.

Peter: "Mám tehotnú manželku a chcel by som sa opýtať, ako je to v jej prípade s povinnosťou používať bezpečnostné pásy. Tiež som ostal zmätený, keď som v televízii zachytil, že vo vyššom štádiu tehotenstva je potrebné vypnúť airbag. Následne ma zaujíma od kedy je povinné pri pre prevoze dieťaťa používať detskú autosedačku. Je to potrebné aj pri prevoze z pôrodnice?"

Bezpečnostné pásy sú pri jazde autom povinné. Existujú však určité výnimky. Ak máte od lekára pre zdravotné dôvody osvedčenie o oslobodení od použitia bezpečnostných systémov vozidla, nie ste povinní mať zapnutý pás.

Toto však nemajú všetky tehotné ženy. Na internete nájdete rôzne rady, ako zapnúť pás tak, aby nezavadzal. Najčastejšia z nich je, že si tehotná má jeden pás dať až pod bruško. Ten druhý, ktorý by sa mal ťahať už cez hruď, nech si tehotná posunie na bok trupu.

01.jpg

Airbag pomáha aj tehotným

Informácia o tom, že tehotným by sa mal vypínať airbag je mylná. Dokonca aj z rôznych testov automobiliek vyplýva, že žena i dieťa sú viac chránené s airbagom ako bez neho.

Peter sa nás taktiež pýta, od kedy možno voziť dieťa v autosedačke. V nej možno voziť už novorodencov. Ak je dieťa nižšej hmotnosti, nie je dobré prevážať ho dlho. V tom prípade, je lepšie sadnúť si ku dieťaťu a vyhýbať sa dlhým trasám.

Pokiaľ ide o prevoz z nemocnice, dieťa by malo byť umiestnené v autosedačke. Konkrétne ide o typ 0, takzvané "vajíčko" alebo aj "škrupinka". V ňom sa prevážajú deti do 10 kilogramov. Táto sedačka môže byť uchytená proti smeru jazdy. Pri takomto otočení nezabudnite vypnúť airbag, ak je autosedačka na prednom sedadle vybavenom airbagom.

Kategórie autosedačiek

Autosedačky sa delia do viacerých kategórií. Delenie je podľa hmotnosti dieťaťa. Prvá je skupina 0, v ktorej vozíme novorodencov. Malé deti do hmotnosti 13 kg môžu byť umiestnené v autosedačke skupiny 0+.

Ďalšou kategóriou je skupina I. Do nej patria deti od 9 do 18 kilogramov. Dieťa už sedí v smere jazdy. Sedačka je pripevnené k sedadlu bezpečnostnými pásmi. V sedačke je dieťa pripútané ďalším päťbodovým bezpečnostným pásom

Skupina II je určená deťom s hmotnosťou od 15 do 25 kilogramov. Posledná skupina III patrí deťom od 22 do 36 kilogramov. Tieto skupiny sú vybavené autosedačkami v podobe sedáka bez operadla. Sedák bez operadla zvýši dieťa do správnej pozície tak, aby mohlo použiť pásy pre dospelých. Musí byť upevnené tak, aby sa neposúval.

Používanie autosedačiek možno zaberá miesto a čas, ale ochráni vaše dieťa. Preto je lepšie myslieť dopredu. Nielenže sa vyhnete pokute za nepoužívanie autosedačky, ale predovšetkým ochránite vaše dieťa.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Nové bývanie a hypotéka za 1,49 %? Pomôže developer
  3. Ako sa vás dotknú nasledujúce mesiace? Predpovedajú traja odborníci
  4. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  5. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  6. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  7. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  8. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  3. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  4. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  5. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  6. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  7. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  8. KOSIT i v tomto roku podporí upratovanie v Košiciach
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 180
  2. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 7 039
  3. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 4 638
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 910
  5. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 2 991
  6. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 707
  7. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 541
  8. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 2 439
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

V kauze vraždy Daniela Tupého obvili advokáta Adama Puškára.

Petržalský súd bude rozhodovať o väzbe v nedeľu.


1 h

Sulík na mňa písal hanopisy.


a 1 ďalší 2 h
Nataša Holinová

Našťastie prokuratúra nechala o väzobnom stíhaní Puškára rozhodnúť súd.


1 h
Spomienka na zavraždeného študenta Daniela Tupého pri pamätníku na nábreží Dunaja v Bratislave.

Mohli po takmer 18 rokoch použiť údaje o lokalizácii mobilov?


9 h

Neprehliadnite tiež

Nabíjanie na odpočívadle Čaradice. Ilustračné foto.

Cena stúpla najmä na verejných nabíjačkách.


23. mar
Renault Espace prvej generácie vyrobený v roku 1990 a piatej generácie z roku 2020.

Založil európsky segment MPV, dnes sa s ním lúčime.


Oliver Varchol 23. mar
Ford Explorer

Čoskoro sa vydá na cestu okolo sveta.


21. mar
Kia Niro HEV

Okrem dizajnu je už zaujímavejšia aj spotreba.


21. mar
reklama

Blogy SME

  1. Olívia Lacenová: Volkswagen mieri s e-autami do Kanady
  2. Martin Sukupčák: Martin Klus - please shut up
  3. Štefan Vidlár: Za čárú, za rubježom, za plotem...
  4. Irena Šimuneková: Trebichava - Kňaží stôl - Bradlo
  5. Miroslav Ferkl: Hrozby voľby ZLA!
  6. Rudolfa Vallová: Ficove rožky nie sú Sulíkové rožky
  7. Ľubomír Čižmár: Bechterevova choroba: Príznaky, príčiny a liečba
  8. Anna Miľanová: Dav a demokracia...
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 872
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 603
  3. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 472
  4. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 3 307
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 156
  6. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 3 027
  7. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 000
  8. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 2 939
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu