Do roku 2014 v zmysle rozhodnutia Európskej komisie by mali všetky štáty EÚ zaviesť a prevádzkovať tzv. celoeurópsky systém palubného volania - eCall. Ide o tiesňové volanie z motorového vozidla v prípade nehody.
BRATISLAVA. O úlohách i postupe Slovenskej republiky pri zavádzaní systému eCall diskutovali dnes v Bratislave zástupcovia ministerstiev vnútra, dopravy, štátnej správy, súkromných inštitúcií a firiem, ktoré sa na zavádzaní systému majú podieľať. Organizátorom stretnutia bol Autoklub Slovenskej republiky (AKSR).
Ako povedal pre TASR jeho prezident Štefan Mihálik, palubný systém eCall vo vozidle by mal zabezpečiť núdzové volanie pre záchranné zložky v prípade dopravnej nehody a zabezpečiť urýchlenú pomoc. Podľa jeho slov štúdie EÚ ukázali, že systém eCall dokáže samostatne komunikovať s centrom tiesňového volania a lokalizovať miesto nehody, čím výrazne zníži čas reakcie na nehodu.
Odhaduje sa, že v prípade zásahu na vidieku je to zníženie času o 50 % a v prípade mesta o 40 %. To umožní zníženie úmrtnosti na cestách EÚ pri dopravných nehodách približne o 2500 ľudí ročne, zníži následky závažných zranení, obmedzí kolóny a zápchy o 20 %. Odhadovaná úspora v rámci EÚ je približne 26 miliárd eur.
Investície do zariadenia na jedno vozidlo sú 150 eur. Od roku 2010 by mali automobilky do nových automobilov už štandardne montovať systém eCall. Vyžaduje si to aj vybudovanie tzv. regionálneho dispečingu v každej členskej krajine pri odhadovaných nákladoch na jedno centrum približne 50.000 eur.
Podľa Mihálika je však Slovensko, ktoré je signatárom Memoranda o porozumení, čím sa okrem iného zapojilo do paneurópskeho systému pre tiesňové volania, v omeškaní. Kým v Českej republike už niekoľko rokov skúšajú eCall v rámci pilotného programu, u nás sa o tom zatiaľ iba diskutuje. V tejto súvislosti vyjadril nádej, že pilotný projekt by sa mohol v SR spustiť na budúci rok.