BRATISLAVA. Snaha znížiť povolenú rýchlosť na celom úseku diaľnice medzi Trnavou a Bratislavou na 110 kilometrov za hodinu sa zatiaľ nepodarila. Na niektorých úsekoch cesty stále platí maximálna rýchlosť 130.
Spôsobil to chaos v dopravnom značení, ktoré na viacerých miestach obmedzenie ruší. Polícia na problém upozornila v utorok a žiada nápravu. NDS na odstránení pracuje.
Pozrite si, kde sú dopravné obmedzenia, radary, nehody na mape
Značka ruší všetko Tri pruhy
na úseku D1 medzi Bratislavou a Trnavou sa jazdí na troch pruhoch od novembra 2009; za rok sa tam stalo 142 nehôd, jeden človek zomrel; od 1. novembra platia značky s obmedzením rýchlosti, neplatia však na celom úseku.
„Zabudli na to, že ak v mieste výstavby obmedzia rýchlosť a následne zrušia obmedzenie, tak zrušia aj to predchádzajúce," hovorí dopravný odborník Jozef Drahovský.
Nejasné dopravné značenie uznáva aj Národná diaľničná spoločnosť. Tvrdí, že už na odstránení chyby pracuje. „Dali sme vyrobiť značky a osadíme ich čo možno v najkratšom možnom čase. Problém nastal v nesúlade projektu značenia, ktoré obmedzilo rýchlosť na 110 s projektom výstavby núdzových ostrovčekov," povedal hovorca NDS Marián Jánošík.
Polícia tvrdí, že si chybu tiež všimla, keď v utorok kontrolovala značenie. „Dopravná polícia upozornila na nedostatok v dopravnom značení správcu cesty, teda Národnú diaľničnú spoločnosť. Písomne zároveň požiadala o okamžitú nápravu," napísala hovorkyňa Prezídia Policajného zboru Denisa Baloghová. Značky sa nezmenili dovčera.
Stavba diaľničných ostrovčekov sa má skončiť 15. novembra, vtedy majú z cesty zmiznúť aj značky s osemdesiatkou. Po tomto dátume by už 110 mala platiť skutočne na celom úseku diaľnice D1 medzi Trnavou a Bratislavou, ak cestári nestihnú značky opraviť skôr.
Dopravný chaos „Takéto chyby sa nedejú len na diaľnici, ale často aj v mestách," hovorí analytik Drahovský. Chýba podľa neho mapa dopravného značenia. „Ide o podklad, kde by bolo zaznačené všetko aktuálne dopravné značenie. Na jeho základe by sa povoľovali lokálne úpravy," hovorí Drahovský.
Pripravované ostrovčeky, ktorých výstavba situáciu spôsobila, majú podľa správcu cesty zvýšiť bezpečnosť na diaľnici bez odstavného pruhu.
„Ide zase len o čiastočné, neodborné a polovičaté riešenie," hovorí dopravný expert zo Žilinskej univerzity Ján Čelko. Diaľnici podľa neho pomôže až kompletný odstavný pruh po celej dĺžke diaľnice.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.