BRATISLAVA. Nemecký autoklub pravidelne budí pozornosť, keď pripravuje rôzne skúšky. Azda najviac šokoval crash-test, pri ktorom sa čelne zrazili Audi Q7 a Fiat 500. Talian získal v bariérových testoch päť hviezdičiek od nezávislého inštitútu EuroNCAP, Nemec len štyri. Pri ich vzájomnej čelnej zrážke sa ale prejavil veľký hmotnostný rozdiel a posádka Fiatu by obstála podstatne horšie, než pasažieri v Audi.
Malé auto verzus kompakt Tentoraz Nemci, v spolupráci so švajčiarskym autoklubom, proti sebe postavili dvoch vyrovnanejších súperov - malé auto Ford Fiesta a kompaktný Peugeot 308. Hmotnostný rozdiel medzi nimi predstavuje asi 200 kilogramov.
Zástupcovia dvoch najrozšírenejších segmentov na európskych cestách absolvovali čelnú zrážku. Podmienky boli podobné ako v laboratóriách EuroNCAP, ale namiesto do deformovateľnej prekážky autá kolidovali navzájom. Vozidlá dosiahli rýchlosť 56 km/h (v testoch EuroNCAP jazdia rýchlosťou 64 km/h) a pri strete zasiahli 40 percent svojich predných častí.
Deformačné zóny na naplno neuplatnili Následky sú podstatne horšie, než aké zistili technici EuroNCAP. Ani v jednom z vozidiel sa v plnom rozsahu neuplatnili deformačné zóny. Veľká časť energie z nárazu prešla do pozdĺžnych nosníkov. Predné dvere šli otvoriť iba ťažko. Pri strete došlo k väčšej pravdepodobnosti poranení, než v prípade bariérových skúšok EuroNCAP.
ADAC chcel týmto testom zákazníkom opäť pripomenúť, že päť hviezdičiek nie je všetko. Zároveň uvádza, že by výrobcovia mali pri vývoji vozidiel viac zohľadniť scenáre kolízií, aké sa stávajú v bežnej premávke. Súčasne majú pristúpiť k akejsi kompatibilite bezpečnostných štruktúr svojich áut. Tá by mohla znížiť riziko poranení posádky až o sedem percent.
Opäť kritika Krátko po zverejnení výsledkov crash-testu sa objavili hlasy, ktoré ADAC ostro kritizujú. Ten si do skúšok s nie práve najlepšími výsledkami opäť nevybral žiadny model niektorej domácej - nemeckej - automobilky, ale zahraničných konkurentov. Údajne chce aj takýmto spôsobom vplývať na potenciálnych zákazníkov.
Autor: fg