SME
Utorok, 22. september, 2020 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

Žene do idúceho auta na diaľnici udrel blesk

Zažiť za volantom situáciu, keď očakávate to najhoršie, nie je nič príjemné. Beznádej a hrôzu zažila aj jedna z vás, Anna, ktorá nám napísala o svojej ceste autom z Nemecka na Slovensko.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Búrka ju zastihla medzi Viedňou a Bratislavou. Krátko pred naším hlavným mestom ju trafil blesk. Anna prežila, auto nie.

To, čo zažila Anna za volantom, keď jej auto zasiahol blesk, si prečítajte v druhej časti tohto článku.

Občas sa stane, že blesk trafí auto

Po prečítaní príbehu sme kontaktovali odborníka na automobilovú elektroinštaláciu z autorizovaného servisu prémiovej nemeckej značky. Potvrdil nám, že podobný prípad zhruba pred pol rokom riešil. Zásahy vozidiel bleskom teda nie sú celkom raritou.

Vtedy autu po zásahu blesku prestali fungovať riadiace jednotky podporných systémov ako ABS a ESP, motor však nebol problém naštartovať. Majiteľ tak ostal ušetrený od časti nebezpečenstva, ktoré by mu na diaľnici za zníženej viditeľnosti hrozilo.

Hrozí niečo vodičovi po zásahu auta bleskom?

Po zásahu bleskom prejde kostrou automobilu silný elektrický prúd s obrovským napätím a môže zlikvidovať elektroinštaláciu, v lepšom prípade "len" jej časti.

Vodičovi podľa slov odborníka nehrozí po zásahu vozidla nebezpečenstvo zásahu prúdom, keďže karoséria auta tvorí takzvanú Faradayovu klietku. Teoreticky existuje možnosť, že by sa vplyvom prúdu vznietila nejaká časť elektroinštalácie vozidla, takže po prekonaní šoku je treba mať na pamäti aj túto možnosť.

Najväčším nebezpečenstvom je situácia, keď auto ostane neosvetlené a s výrazne obmedzenými manévrovacími možnosťami na diaľnici v podstate vydané napospas osudu. V prípade hustejšej premávky je riziko havárie veľmi vysoké.

Je tu tiež šanca, že blesk trafí aj niekoho iného. Ten si totiž za svoj cieľ vyberá zväčša zvýšené osamotené objekty, hoci to nie je vždy pravidlo. To potvrdzuje aj príklad našej čitateľky, ktorá v čase zásahu prechádzala územím s veternými elektrárňami. Tie práve svojím charakterom priťahujú blesky mimoriadne často.

So šťastím môžete po zásahu bleskom vyviaznuť bez zranení

Po zásahu elektrickej sústavy je pravdepodobné aj zlyhanie svetiel a stieračov, takže z auta nemusí byť doslova nič vidieť. Ak sa vypne aj motor, prestane fungovať posilňovač riadenia a bŕzd, čiže auto bude len veľmi ťažko ovládateľné. Naša čitateľka podala s prispením veľkej dávky šťastia takmer heroický výkon, keď takéto vozidla dokázala domanévrovať na krajnicu bez vážnejšej kolízie, hoci za cenu niekoľkých pätníkov.

Po úspešnom vyviaznutí zo situácie je samozrejmosťou dôkladná prehliadka vozidla odborníkmi. Prípadné neobjavené poškodenia v elektroinštalácií sa môžu v budúcnosti stať potenciálnym zdrojom problémov.

Vracala sa po diaľnici z práce z Nemecka

Anna: "Bol piatok pred polnocou, vracala som sa na týždeň dovolenky na Slovensko (pracujem v Nemecku). Bola som veľmi unavená z celého pracovného týždňa, ale s vidinou týždňovej dovolenky v Chorvátsku sa mi išlo dobre.

Keď som po troch hodinách relatívne bezproblémovej jazdy prechádzala Viedeň, strhla sa búrka. Silný nárazový vietor, hustý lejak. Ale ja som vodič ostrieľaný, opatrný, na toto som už zvyknutá, veď pôjdem pomalšie a hlavne, že nedostanem nejaký šmyk.

Pri odbočke na A6-ku smerom na Kittsee ma už riadne "mrle žerú", ale za polhodimu som v Bratislave, tak si dám rádio hlasnejšie a pospevujem si v rytme slovenského hitového rádia. Teda, lejak sa spustil riadny, taký som už dávno nezažila, spomaľujem na 100-80 km/h. A do toho tie hromy a blesky, ale v intenzite takej, že pomaly po tme vidím ako za bieleho dňa."

Uvažovala o prečkaní búrky v úkryte

Anna: "Aj ma párkrát napadla myšlienka, že zastanem pod niektorým z početných nadjazdov na tomto úseku, ale to by som asi zaspala. A okrem iného, nie som na ceste sama, ostatné autá idú tiež, aj rýchlejšie ako ja.

V úseku, kde naši rakúski susedia majú veterné elektrárne, sa ma zmocní strach, lebo dva blesky udrú zľava, pár metrov od diaľnice, tri sprava. Intuitívne dávam nohu dolu z plynu a neviem, čo mám robiť, blesky šľahajú všade na okolí.

V tom mi hlavou prebehne myslienka - a teraz to musí trafiť aj mňa, veď toto nevykľučkujem, ako mám ísť ďalej medzi kvapkami dažďa?"

Zasiahol ju blesk

Anna: "A potom už len "cvak", ako keď doma vybijete poistky. Nastala tma, všetko vyplo. Aj svetlá, aj stierače zastali. Chvíľu rozmýšľam v kabíne, bolo to ono? To ma fakt trafilo? Je to vôbec možné? Ale mňa nič nebolí a nič mi nie je.

Nevidím, kam idem, brzdy nejdú, možno tak na 10%, od zúfalstva plačem a predsatvujem si všetky tie veci, ktoré som v živote nestihla spraviť a zažiť. Nadávam na svoj život a rámujem biele stĺpiky na okraji vozovky.

Otváram dvere a snažím sa zistiť, kam sa rútim. Čakám, kedy to napikujem do betónových zvodidiel vedľa vozovky, stále sa snažím tlačiť ten nenormálne tvrdý brzdový pedál, až konečne stojím."

Auto zostalo stáť na diaľnici

Anna: "Neosvetlená, po tme, v hustom daždi, poriadne vytŕčam do ľavého rýchlostného pruhu. Prvé, čo ma napadá: padaj z toho auta, lebo prvý, čo pôjde za tebou, ťa zrámuje.

Otváram dvere a modlím sa, aby ma niektorý z tých stále početných bleskov vonku netrafil. Ešte letmý pohľad do spätného zrkadla ... nie, to už nestíham.

Dve autá paralelne za mnou sa blížia, betónové zvodidlá sprava, zľava. Ak ostanem v aute, mám väčšiu šancu na prežitie.

Dvere znovu zatváram, chytám sa volantu oboma rukami, skláňam hlavu, zatváram oči, zatínam zuby a čakám na náraz. Počujem strašné škrípanie bŕzd, trvá to neskutočne dlho, ešte stále brzdí ... už musí naraziť.

Ticho, nič sa nedeje. Otváram oči, kukám do späťáku a tam zas tma.

Fajn, rýchlo mobil, vyskakujem z auta, volám a snažím sa z kufra vybrať aspoň výstražný trojuholník, ale ten kufor sa nedá otvoriť ani mechanicky ani na kľúč elektronicky. A ja som v priebehu minúty tak mokrá, že mi nejde ani mobil. Čo teraz?"

Pomohol jej mladý rakúsky pár

Anna: "Napadlo ma, že mám v kabíne reflexné vesty, jednu na seba, dve do rúk. Musím niekoho stopnúť, lebo ináč tu asi zamrznem. Mávam vestami "o 106", modlím sa zároveň, aby ma nikto nezrámoval. Ibaže, nikomu sa nechce zastaviť, trúbia na mňa, blikajú svetlami, spomaľujú, ale nikto nestojí.

Keď sa už snažím márne zastaviť asi 6-7 okoloidúce auto, konečne jedno vyhadzuje všetky štyri smerovky a mne padá kameň zo srdca. Chvalabohu, aspoň ma označil, aspoň ostatným nespôsobím vážnu dopravnú nehodu.

Mladý rakúsky párik mi zavolá cestnú políciu, dá mi teplú deku, spolu odtlačíme auto do ľavého odstavného pruhu a policajti ma berú na hraničný priechod."

Zničené auto krátko po záručnej prehliadke

Anna: "Príbeh by mal ešte dlhé pokračovanie čo sa týka opravy auta, ale to tu rozoberať nechcem. Je to len auto. Škoda len, že som ho ešte v ten deň vyzdvihla z nemeckého servisu zo záručnej prehliadky pri 120 tis. km - nové brzdy aj obloženia, filtre, olej, dokonca brzdná kvapalina. No proste, keď smola, tak riadna.

V robote som dala výpoveď. Ak sa mi niečo páči, kúpim si to. Žijem každý deň tak, aby som večer mohla povedať, to bol ale krásny deň.

Začala som sa venovať konečne svojím koníčkom. Viac ľuďom hovorím, ako ich mám rada, rozdávam často malé darčeky ľuďom, na ktorých mi záleží. Ak sa smejem, tak riadne nahlas a z celého srdca."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  2. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  3. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  7. Home (ale aj) Office
  8. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  9. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  1. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  2. Zvislé zdvíhacie zariadenia pre vozičkárov
  3. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur, hlasovať
  4. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  5. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  6. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  7. Poznanie
  8. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  9. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  10. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 35 390
  2. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 35 216
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 21 250
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 15 126
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 11 463
  6. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 11 189
  7. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 10 958
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 428
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 136
  10. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 8 778
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič
Dobré ráno

Dobré ráno: Matovič tvrdí, že jeho manželka je iba obeťou

O čom je nový škandál okolo krachujúcej finančnej skupiny.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Trochu nudy do toho vládnutia

Priame kompetencie predsedu vlády sú na papieri skromné.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Škoda Octavia dostala ďalšie verzie. Vyskúšali sme ich a pozreli sa na ceny

Klasická verzia RS je od plug-in hybridnej výrazne lacnejšia.

Elektrifikované verzie Škody Octavia

Nissan Z Proto je lákavou ochutnávkou nového modelu

Sériová podoba je za rohom, v Európe sa predávať nebude.

Nissan Z Proto

Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR

Máte auto s AdBlue? Úlohu navyše sa neoplatí zanedbať (otázky a odpovede)

Doplnenie roztoku s močovinou často nevydrží až do servisného intervalu.