Aj keď to nebolo pre nikoho ideálne riešenie a skomplikovalo v niektorých situáciách prácu policajtom, vodiči si mohli byť v podstate istí, že ich nemôže len tak niekto zastaviť a zneužiť to.
Kvôli zákonodarcom však teraz musia premýšľať o tom, či je ten človek v civile policajt alebo nie. Od toho totiž závisia prípadné negatívne následky: zakážu mi šoférovať alebo ma niekto prepadne?
Minister vnútra Daniel Lipšic v tejto súvislosti v pondelok rozhodol, že policajti, ktorí budú chcieť zastavovať autá v civile, budú musieť mať na rukách reflexnú pásku. Takto ich chce odlíšiť od prípadných stopárov alebo podvodníkov. Podľa Lucie Garajovej z tlačového oddelenia ministerstva vnútra vydá minister v najbližších dňoch nariadenie, ktoré bude záväzné pre všetky policajné zložky.
Minulosť - autá smeli zastavovať aj policajti v civile
V minulosti, pred 1. februárom 2009, smeli podľa zákona o premávke na pozemných komunikáciách zastavovať autá aj policajti v civile. Tento zákon však už neplatí.
Prečítajte si o novinkách, ktoré prináša novela vyhlášky k zákonu o cestnej premávke
Možnosť policajtov v civile zastavovať autá podporuje aj zákon o policajnom zbore, ktorý platí dodnes. Môžete sa v ňom dočítať, že policajti môžu zastavovať autá pri plnení úloh vyplývajúcich zo zákona o policajnom zbore.
Potvrdila to aj hovorkyňa Prezídia Policajného zboru, Denisa Baloghová, ktorá agentúre SITA povedala: "Oprávnenie na zastavovanie a prehliadku auta má už viac ako 15 rokov policajt v občianskom odeve aj zo zákona o Policajnom zbore."
Od februára 2009 zastavovali len uniformovaní policajti
Príchod zákona o cestnej premávke prinútil policajtov obliecť na seba uniformy, ak chceli zastavovať vozidlá. Jedinou možnosťou, ako sa to dalo obísť, bolo využiť možnosť udeliť si okamžite potrebnú výnimku v cestnej premávke.
A tak sme na Slovensku mali obdobie trvajúce viac ako rok a pol, kedy jeden zákon tvrdil, že policajt je oprávnený zastavovať vozidlá a druhý, podľa ktorého iba policajt v rovnošate je oprávnený zastavovať vozidlá. Oba zákony sú pritom rovnocenné. Ak policajti nechceli porušiť ani jeden zo zákonov, zastavovať autá mohli len v rovnošate.
Od konca októbra 2010 to však už znovu neplatí. V niektorých situáciách je nevyhnutné, aby aj neuniformovaný policajt mal možnosť zastaviť vozidlá, premávku a podobne. A tak tam, kde zákonodarcovia pomohli policajtom, môžu uškodiť vodičom. Minister vnútra sa však rozhodol vodičom pomôcť.
"Aby sme sa vyhli akýmkoľvek nedorozumeniam, nariadením ministra vnútra napravíme predpisy zanechané predchádzajúcim vedením. Policajti v civile budú viditeľne označení," vyhlásil Lipšic. Podľa ministra totiž neexistuje žiaden dôvod, aby sa pri kontrole vozidiel policajti skrývali.
"Vodiči tak budú jednoznačne vedieť, či ich zastavuje príslušník Policajného zboru. Zanikne tak obava, že v dobrej viere zastavia gaunerom, ktorí by nové pravidlá zneužili na páchanie trestného činu," uviedol minister.
Kto všetko môže zastavovať autá a kedy?
§ 14, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:
(1) Poverená osoba podľa § 63 ods. 2 písm. e) zákona môže dávať pokyny na zastavenie vozidla len na priechode pre chodcov; kde priechod nie je alebo je neschodný, smie dávať pokyny na zastavenie aj na inom mieste na vozovke, pritom musí mať na sebe reflexný bezpečnostný odev.
(2) Pri zastavovaní vozidiel poverená osoba používa zastavovací terč (č. Z 5b); za zníženej viditeľnosti poverená osoba dáva pokyny na zastavenie vozidla červeným svetlom, ktorým pohybuje v hornom polkruhu.
(3) Poverená osoba nemôže dávať pokyny na zastavenie vozidla v blízkosti križovatky s riadenou premávkou, a to ani na priechode pre chodcov.
Zastavovať autá môžu aj iní, nielen policajti. Napríklad uniformovaný vojenský policajt alebo vojak s nápisom POLÍCIA, obecný policajt v rovnošate a ďalší:
- sprievodca vedených alebo hnaných zvierat, ak to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky,
- vedúci organizovaného útvaru školskej mládeže alebo organizovanej skupiny detí, ktoré nepodliehajú povinnej školskej dochádzke alebo sprievodca osôb so zdravotným postihnutím pri prechádzaní cez vozovku,
- osoba vykonávajúca prácu na ceste spojenú s jej údržbou, opravou alebo s výstavbou, ak to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky,
- osoba pribratá na zaistenie bezpečnej prevádzky železničného priecestia,
- dostatočne spôsobilá osoba staršia ako 18 rokov, ktorú na to písomne poveril orgán Policajného zboru s určením prípadov, v ktorých môže taká osoba zastavovať vozidlá (§ 63, ods. 2, písm. e),
- iné osoby, ak je to nevyhnutné na zaistenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky alebo na zaistenie ochrany života, zdravia alebo majetku osôb.
Stavbára spoznáte ľahko - je pri vjazdoch na stavbu a musí mať reflexnú vestu. Ani človeka, ktorý ženie zvieratá, prakticky nemôžete nerozoznať.
Ľahko spoznáte aj takého, čo sa stará o deti (napríklad učiteľ s triedou) alebo železničiara pri železničnom priecestí. Pri nehode takisto nebudete očakávať podvodníkov. A takzvaná poverená osoba má svoje pravidlá, ktoré musí splniť. Toto všetko sú momenty, ktoré podvodníkom sťažujú zastavenie vozidla.
Novela zákona a vyhlášky však podvodníkom umožnila maskovať sa jednoducho za policajtov. Stačilo, aby boli v civile, zdvihli ruku a po zastavení auta povedali vodičovi slovo Polícia. Teraz k tomu budú potrebovať ešte reflexnú pásku na ruku.
Zastavenie auta - v civile a so zdvihnutou rukou
§ 13, zákon č. 171/1993 Z.z.:
(1) Policajt je povinný pred služobným zákrokom preukázať svoju príslušnosť k Policajnému zboru, ak to povaha a okolnosti služobného zákroku dovoľujú.
Policajtom stačí na to, aby mohli zastaviť vozidlo, zdvihnúť ruku. Musia to však spraviť včas, zreteľne a tak, aby vodič mohol bezpečne zastaviť vozidlo a aby sa neohrozila bezpečnosť cestnej premávky. Policajt pritom nesmie zabudnúť preukázať svoju príslušnosť k policajnému zboru.
Donedávna dávali policajti o sebe vedieť pri zastavovaní vozidiel tým, že boli oblečený v rovnošate. Povinne. Dnes im zákon umožňuje zastaviť vozidlo v civile.
Policajt sa však následne musí preukázať príslušnosťou k Policajnému zboru "ústnym vyhlásením polícia, služobným preukazom, prípadne odznakom kriminálnej či finančnej polície", uviedla Baloghová. Dnes teda stačí, aby človek v civile povedal slovo Polícia a pre vás to znamená, že je to policajt.
Aké situácie môžete zažiť?
Pokojne sa môže stať, že človek v civile s reflexnou páskou na ruke vás bude zastavovať so zdvihnutou rukou. Urobí to včas, aby ste mali možnosť bezpečne zastaviť. Dnešný právny stav vám dáva dve možnosti - buď situáciu vyhodnotíte tak, že vás zastavuje policajt (alebo niekto, kto to smie), alebo vás zastavuje človek, ktorý chce zneužiť situáciu.
§ 137, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Porušením pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom je
j) neuposlúchnutie pokynu, výzvy alebo príkazu policajta v súvislosti s výkonom jeho oprávnení pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky,
V prvom prípade asi zastavíte, lebo si uvedomíte, že nezastavenie policajtovi môže znamenať aj zákaz šoférovania na dva roky. Potom vám zostáva už len dúfať, že je to policajt a preukáže sa vám odznakom, nielen slovom Polícia.
V druhom prípade asi nezastavíte. Aj keby to bol policajt mávajúci odznakom, v idúcom aute nemáte šancu odznak identifikovať. A už vôbec nie počuť slovo Polícia. Na to, aby policajt splnil zákonné podmienky, musí sa najprv preukázať a až potom zastavovať vozidlo. To sa však dá jednoznačne iba v rovnošate.
Aj keď sa minister Lipšic snaží pomôcť motoristom, reflexná páska nie je ideálnym riešením, pretože na základe nej sa nedá jednoznačne povedať, že ten, kto ju má na ruke, je policajt. Napríklad v minulosti policajti rozdávali reflexné pásky na ruky deťom.
Následky nepotešia
V každom z opísaných prípadov vodič riskuje problémy. V prvom, že dôverčivo natrafí na podvodníkov. V druhom na skutočných policajtov, ktorí budú následne zisťovať, prečo vodič nezastavil.
Namiesto toho, aby tvorcovia upravili zákon a vyhlášku tak, aby vodič mohol mať na ceste väčšiu istotu a znížili mu tak pravdepodobnosť nepríjemností, stal sa pravý opak. A páska na ruke to nezachráni.
Predpisy sa vrátili do minulosti. Aj napriek snahe ministra sa vodič môže ľahko dostať do situácie, kedy sa bude menej sústrediť na šoférovanie a viac na premýšľanie o tom, kto ho to vlastne zastavuje a aké následky to môže mať. To nie je cesta k zvýšeniu bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.