SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky
MAJSTER VOLANTU JAZDIL POKOJNE, AKOBY POD KAPOTOU NEBOLO 620 KONÍ

V najrýchlejšom Porsche všetkých čias

Walter Röhrl, dvojnásobný majster sveta v rely a žijúca legenda motoristického športu, predviedol verejnosti najrýchlejšie sériovo vyrábané Porsche všetkých čias. Pokoj, s akým ovládal Porsche GT2 RS doslova vyrážal dych.

Dvojica. Majster volantu Walter Röhrl a Porsche, ktoré on sám považuje za najlepší model na okruhové jazdenie spolu s GT3 RS. Na bežné cesty mu postačí 911 Turbo.Dvojica. Majster volantu Walter Röhrl a Porsche, ktoré on sám považuje za najlepší model na okruhové jazdenie spolu s GT3 RS. Na bežné cesty mu postačí 911 Turbo. (Zdroj: FOTO PRE SME - DIRK MICHAEL DECKBAR)

HUNGARORING, BUDAPEŠŤ. Najrýchlejšie sériové Porsche všetkých čias, prvý kus z limitovanej série 500 vozidiel, zrýchlenie z pokoja na stovku za 3,5 sekundy, maximálna rýchlosť 330 kilometrov za hodinu a Nordschleife za 7 minút 18 sekúnd.

Viete si predstaviť jazdu v Porsche GT2 RS na sedadle spolujazdca bez toho, aby vás ani v kútiku srdca nemrzelo, že nešoférujete?

Áno, pokiaľ za volantom sedí Walter Röhrl. Dvojnásobný majster sveta v rely a v súčasnosti dvorný jazdec automobilky Porsche poctil svojou účasťou prezentáciu modelu GT2RS na okruhu Hungaroring.

Ostatní, ktorí nemajú na konte dva tituly majstra sveta a milióny kilometrov za volantom súťažných áut, sa museli „uspokojiť" s Porsche 911 Turbo.

Pozornosť je prvoradá

Legendárny jazdec už poskytol stovky rozhovorov a povedal médiám asi všetko a napriek tomu ho obkľúčili novinári z východnej Európy: „Walter, čo je podľa vás základom bezpečnej jazdy?" skúšam svojou otázkou prerušiť sériu otázok o rely a novinkách Porsche.

„Prvoradé je sústredenie na jazdu. Sám niekedy prejdem úsek cesty, ktorý si vôbec nepamätám," priznal majster volantu. Stratu koncentrácie podľa neho spôsobí jediný telefonát alebo myšlienky na to, čo budeme robiť na druhý deň.

Treba pozerať ďaleko pred seba a sledovať, čo sa deje pred nami. „Nestačí vnímať iba auto pred sebou, ale tiež to pred ním", povedal Röhl.

Turbu pristane manuál

Neformálne a pútavé rozprávanie Waltera Röhrla rázne ukončila pracovníčka automobilky, aby sa nezabudlo, že vonku čaká Porsche 911 Turbo.

Ani po dvadsiatke kôl na Hungaroringu nemôžem hodnotiť 911 Turbo, pretože to bol v podstate prvý seriózny kontakt s Porsche na okruhu. Jazdili sme síce v závese za inštruktorom, avšak posledné kolo, keď som išiel bezprostredne za ním, sme si obaja užili.

Do boxovej uličky sme vchádzali s obrovským náskokom pred zvyškom kolóny. Podobne sa na rýchlu jazdu chytil aj Walter Röhl, ktorý ani po šesťdesiatke nestratil zmysel pre súťaživosť a jazdil predo mnou, akoby som mal to tempo zvládať s ľahkosťou.

P_JAZDA_TURBO.JPG

Porsche 911 Turbo bolo na vlhkom pretekárskom okruhu zábavné a zároveň ľahko ovládateľné. Verzia s manuálnou prevodovkou oslovila viac.
(FOTO PRE SME - DIRK MICHAEL DECKBAR)

Napriek prvým skúsenostiam však nejaké dojmy auto s vodou chladeným plochým šesťvalcom za zadnou nápravou a výkonom 368 kW (500 koní) zanechalo. Najmä schopnosť správať sa, akoby bola jazda na okruhu pre cestné Porsche prirodzená vec.

Hoci Porsche 911 Turbo nie je ešte pretekárske, netrápi sa na okruhu ako mnohé rýchle sériové automobily. Potrebuje iba jemné zaobchádzanie a len vo vhodnej chvíli znesie na mokrom okruhu plný plyn. Svoju hmotnosť nezaprie, ale na moje veľké prekvapenie je ľahšie ovládateľné, než som čakal.

P_SPOLUJAZDEC.JPG

Redaktor auto.sme.sk na sedadle spolujazdca. Jasný dôkaz, že 911 Turbo jazdí rýchlo.
(FOTO PRE SME - DIRK MICHAEL DECKBAR)

Jedine príplatková dvojspojková automatická prevodovka PDK zaostáva za charakterom auta. Neradí tak rýchlo ako sme čakali a preradenia sú v športovom režime príliš mäkké. Automat je riešením pre tých, ktorí čakajú od rýchleho Porsche komfort.

Kto má záľubu v okruhoch určite si lepšie zajazdí so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Na druhej strane prevodovka PDK šetrí extrémne výkonné auto a vo verzii Turbo S umožní aj amatérovi zvládnuť príkladný pretekársky štart.

P_START.JPG

Tradičná pýcha značky. Demonštrovanie štartu s plnou kontrolou elektroniky. Zvuk aj zrýchlenie je úžasné. 911 Turbo S zvládne stovku za 3,3 sekundy.
(FOTO PRE SME - DIRK MICHAEL DECKBAR)

Katapultuje na stovku

Porsche prostredníctvom ešte silnejšej verzie Turbo S, ktorá dosahuje výkon 390 kW (530 k) demonštruje schopnosť zrýchliť z pokoja na stokilometrovú rýchlosť za 3,3 sekundy bez toho, aby nešikovný vodič spálil spojku alebo inak ublížil autu za 174 568 eur.

Inak povedané, dvojspojková prevodovka PDK dodávaná vo verzii Turbo S štandardne, dokáže v spolupráci so systémom Porsche traction management PTM a pohonom všetkých kolies zvládnuť ideálny štart. Stačí stupiť na brzdový pedál, potom stlačiť plyn na podlahu a počkať, kým otáčkomer vystúpi do ideálnej pozície.

Motor začne štekať pod tlakom obmedzovača, ale auto ostáva pokojné. Keď však šofér pustí brzdu, auto vyletí dopredu ako vystrelené. Ideálnym naprogramovaním štartu dosiahnete stovku za 3,3 sekundy a bez pretekárskych skúseností.

diag_big_male.jpg

Pohľad na krivku výkonu a krútiaceho momentu napovedá veľa o chraktere modelu TurboS. Keď brutálny krútiaci momnet na úrovni 700 Nm začína strácať maximum, vtedy sa začne výkon šplhať na úroveň 530 koní, kde ešte chvíľu zotrvá. Toto Turbo má vrchol.
(FOTO PRE SME - DIRK MICHAEL DECKBAR)

Profesorská jazda vyrazila dych

Skúška zrýchlenia bola poslednou návnadou pred vrcholom dňa. Porsche GT2 RS síce v zrýchlení na stovku testované TurboS neprekoná, ale nad stokilometrovou rýchlosťou prichádza jeho chvíľa.

Verzia s odľahčenými časťami karosérie, zníženým predným spojlerom a interiérom bez autorádia dosiahne dvestovku za 9,8 sekundy. Po necelej minúte môže tachometer preletieť tristovku a zastaví sa na maximálnej rýchlosti 330 kilometrov za hodinu.

P_NUMBER.JPG

Vyskúšali sme „nultý" kus z limitovanej série 500 kusov. Porsche predáva svoj momentálny vrchol za 240 240 eur.
(FOTO PRE SME - DIRK MICHAEL DECKBAR)

V kokpite auta snov a s oboma rukami na volante ma s úsmevom víta Walter Röhrl. V tej chvíli ešte netuším, že na kamere vypínam nahrávanie namiesto zapnutia a z pamätnej jazdy bude na páske iba začiatok a koniec.

Napokon, počas jazdy sme veľa nehovorili a dojem ostáva v pamäti. Walter totiž riadil Porsche GT2 RS s mimoriadnym pokojom. Ani raz sa auto nesprávalo neisto, hoci Walter brzdil až tam, kde by si to väčšina smrteľníkov nedovolila.

Do každej zákruty trafil presne ideálnu stopu a vo výjazde predviedol plný záber motora s vyše šesťsto koňmi. Pri nájazde do boxov ešte stihol stlačiť časomieru na hodinkách. Tento vekom dôchodca sa aj sám so sebou preteká.

Walter má ruky vždy na volante ako treba a pozerá tam, kde chce ísť a nie, kde sa rúti auto. Profesorská jazda vyvolala úžasný pocit istoty, akoby sa Porsche v niektorých častiach okruhu ani nevalilo dvestovkou.

P_WALTER_ZAKRUTA.JPG

Aj majster sveta Walter Röhrl má počas jazdy obe ruky na volante a v zákrute pozerá tam, kde chce ísť a nie tam, kde ide auto.
(FOTO PRE SME - DIRK MICHAEL DECKBAR)

Porsche vyrobí iba 500 kusov modelu GT2 RS a nepochybujem o tom, že sa nájde 500 ľudí, čo zaň dokážu zaplatiť 240 tisíc eur. Pochybujem však, že sa nájde šofér, ktorý ho zvládne tak, ako Walter Röhl.

Technické údaje
Značka Porsche Porsche Porsche
Model 911 Turbo 911 Turbo S GT2RS
Cena od (eur) 151400 174 568 240240
Motor šesťvalec plochý šesť. plochý šesť.plochý
Prepĺňanie biturbo biturbo biturbo
Objem (cm3) 3800 3800 3600
Kompresný pomer 9,8:1 9,8:1 9,0:1
Výkon (kW/k) 368/500 390/530 456/620
Pri otáčkach (ot./min.) 6000 6250-6750 6500
Krútiaci moment (Nm) 650 700 700
Pri otáčkach (ot./min.) 1950-5000 2100 – 4250 2250-5500
Poháňaná náprava obidve obidve zadná
Prevodovka man./6 st. PDK man./6
Spotreba priemer (l/100km) 11,6 11,4 11,9
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 3,7 3,3 3,5
Zrýchlenie z 0-200 km/h (s) 11,9 10,8 9,8
Maximálna rýchlosť (km/h) 312 315 330
Pneumatiky vpredu 235/35 ZR 19 235/35ZR19 245/35ZR19
Pneumatiky vzadu 305/30 ZR 19 305/30 ZR 19 325/30ZR 19
Brzdy vpredu-priemer (mm) 350 380 PCCB 380 PCCB
Brzdy vzadu-priemer (mm) 350 350 PCCB 350 PCCB
Dĺžka (mm) 4450 4450 4469
Šírka (mm) 1852 1852 1852
Výška (mm) 1300 1300 1285
Rázvor náprav (mm) 2350 2350 2350
Objem nádrže (l) 67 67 67
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1570 1585 1370
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Keď štúdium (za)baví
  6. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  7. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  8. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  9. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  6. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  7. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  8. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 24 957
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 23 308
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 753
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 307
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 616
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 563
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 154
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 902
  9. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 811
  10. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 7 677
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Kollár leží po autonehode s obručou okolo hlavy v Nemocnici sv. Michala v Bratislave.

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.
Dobré ráno

Dobré ráno: Zvoliť generálneho prokurátora je len prvý krok

Vypočutia trvali 36 hodín, voľba mala byť už v tieto dni.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Kam až siaha rodina Borisa Kollára?

Predseda parlamentu zase raz nevyužil možnosť vyskúšať si, ako štát funguje pre jeho voličov a voličky.

Zuzana Kepplová

Neprehliadnite tiež

Hyundai chystá nový mestský crossover. Bude lacnejší než Kona?

Auto dostalo meno po meste na juhu Francúzska.

Hyundai Bayon odhaľuje prvý detail.

Kedy sa oplatí Dacia Duster, ktorej chutí benzín aj LPG? (test)

Technické riešenia motora mu veštia dlhý život.

Dacia Duster LPG
Mercedes-Benz triedy S Maybach