SME

V najrýchlejšom Porsche všetkých čias

Walter Röhrl, dvojnásobný majster sveta v rely a žijúca legenda motoristického športu, predviedol verejnosti najrýchlejšie sériovo vyrábané Porsche všetkých čias. Pokoj, s akým ovládal Porsche GT2 RS doslova vyrážal dych.

Dvojica. Majster volantu Walter Röhrl a Porsche, ktoré on sám považuje za najlepší model na okruhové jazdenie spolu s GT3 RS. Na bežné cesty mu postačí 911 Turbo.Dvojica. Majster volantu Walter Röhrl a Porsche, ktoré on sám považuje za najlepší model na okruhové jazdenie spolu s GT3 RS. Na bežné cesty mu postačí 911 Turbo. (Zdroj: FOTO PRE SME - DIRK MICHAEL DECKBAR)

HUNGARORING, BUDAPEŠŤ. Najrýchlejšie sériové Porsche všetkých čias, prvý kus z limitovanej série 500 vozidiel, zrýchlenie z pokoja na stovku za 3,5 sekundy, maximálna rýchlosť 330 kilometrov za hodinu a Nordschleife za 7 minút 18 sekúnd.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Viete si predstaviť jazdu v Porsche GT2 RS na sedadle spolujazdca bez toho, aby vás ani v kútiku srdca nemrzelo, že nešoférujete?

Áno, pokiaľ za volantom sedí Walter Röhrl. Dvojnásobný majster sveta v rely a v súčasnosti dvorný jazdec automobilky Porsche poctil svojou účasťou prezentáciu modelu GT2RS na okruhu Hungaroring.

SkryťVypnúť reklamu

Ostatní, ktorí nemajú na konte dva tituly majstra sveta a milióny kilometrov za volantom súťažných áut, sa museli „uspokojiť" s Porsche 911 Turbo.

Pozornosť je prvoradá Legendárny jazdec už poskytol stovky rozhovorov a povedal médiám asi všetko a napriek tomu ho obkľúčili novinári z východnej Európy: „Walter, čo je podľa vás základom bezpečnej jazdy?" skúšam svojou otázkou prerušiť sériu otázok o rely a novinkách Porsche.

„Prvoradé je sústredenie na jazdu. Sám niekedy prejdem úsek cesty, ktorý si vôbec nepamätám," priznal majster volantu. Stratu koncentrácie podľa neho spôsobí jediný telefonát alebo myšlienky na to, čo budeme robiť na druhý deň.

Treba pozerať ďaleko pred seba a sledovať, čo sa deje pred nami. „Nestačí vnímať iba auto pred sebou, ale tiež to pred ním", povedal Röhl.

SkryťVypnúť reklamu

Turbu pristane manuál Neformálne a pútavé rozprávanie Waltera Röhrla rázne ukončila pracovníčka automobilky, aby sa nezabudlo, že vonku čaká Porsche 911 Turbo.

Ani po dvadsiatke kôl na Hungaroringu nemôžem hodnotiť 911 Turbo, pretože to bol v podstate prvý seriózny kontakt s Porsche na okruhu. Jazdili sme síce v závese za inštruktorom, avšak posledné kolo, keď som išiel bezprostredne za ním, sme si obaja užili.

Do boxovej uličky sme vchádzali s obrovským náskokom pred zvyškom kolóny. Podobne sa na rýchlu jazdu chytil aj Walter Röhl, ktorý ani po šesťdesiatke nestratil zmysel pre súťaživosť a jazdil predo mnou, akoby som mal to tempo zvládať s ľahkosťou.

Porsche 911 Turbo bolo na vlhkom pretekárskom okruhu zábavné a zároveň ľahko ovládateľné. Verzia s manuálnou prevodovkou oslovila viac.

SkryťVypnúť reklamu

(FOTO PRE SME - DIRK MICHAEL DECKBAR)

Napriek prvým skúsenostiam však nejaké dojmy auto s vodou chladeným plochým šesťvalcom za zadnou nápravou a výkonom 368 kW (500 koní) zanechalo. Najmä schopnosť správať sa, akoby bola jazda na okruhu pre cestné Porsche prirodzená vec.

Hoci Porsche 911 Turbo nie je ešte pretekárske, netrápi sa na okruhu ako mnohé rýchle sériové automobily. Potrebuje iba jemné zaobchádzanie a len vo vhodnej chvíli znesie na mokrom okruhu plný plyn. Svoju hmotnosť nezaprie, ale na moje veľké prekvapenie je ľahšie ovládateľné, než som čakal.

Redaktor auto.sme.sk na sedadle spolujazdca. Jasný dôkaz, že 911 Turbo jazdí rýchlo.

(FOTO PRE SME - DIRK MICHAEL DECKBAR)

Jedine príplatková dvojspojková automatická prevodovka PDK zaostáva za charakterom auta. Neradí tak rýchlo ako sme čakali a preradenia sú v športovom režime príliš mäkké. Automat je riešením pre tých, ktorí čakajú od rýchleho Porsche komfort.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kto má záľubu v okruhoch určite si lepšie zajazdí so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Na druhej strane prevodovka PDK šetrí extrémne výkonné auto a vo verzii Turbo S umožní aj amatérovi zvládnuť príkladný pretekársky štart.

Tradičná pýcha značky. Demonštrovanie štartu s plnou kontrolou elektroniky. Zvuk aj zrýchlenie je úžasné. 911 Turbo S zvládne stovku za 3,3 sekundy.

(FOTO PRE SME - DIRK MICHAEL DECKBAR)

Katapultuje na stovku Porsche prostredníctvom ešte silnejšej verzie Turbo S, ktorá dosahuje výkon 390 kW (530 k) demonštruje schopnosť zrýchliť z pokoja na stokilometrovú rýchlosť za 3,3 sekundy bez toho, aby nešikovný vodič spálil spojku alebo inak ublížil autu za 174 568 eur.

Inak povedané, dvojspojková prevodovka PDK dodávaná vo verzii Turbo S štandardne, dokáže v spolupráci so systémom Porsche traction management PTM a pohonom všetkých kolies zvládnuť ideálny štart. Stačí stupiť na brzdový pedál, potom stlačiť plyn na podlahu a počkať, kým otáčkomer vystúpi do ideálnej pozície.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Motor začne štekať pod tlakom obmedzovača, ale auto ostáva pokojné. Keď však šofér pustí brzdu, auto vyletí dopredu ako vystrelené. Ideálnym naprogramovaním štartu dosiahnete stovku za 3,3 sekundy a bez pretekárskych skúseností.

Pohľad na krivku výkonu a krútiaceho momentu napovedá veľa o chraktere modelu TurboS. Keď brutálny krútiaci momnet na úrovni 700 Nm začína strácať maximum, vtedy sa začne výkon šplhať na úroveň 530 koní, kde ešte chvíľu zotrvá. Toto Turbo má vrchol.

(FOTO PRE SME - DIRK MICHAEL DECKBAR)

Profesorská jazda vyrazila dych Skúška zrýchlenia bola poslednou návnadou pred vrcholom dňa. Porsche GT2 RS síce v zrýchlení na stovku testované TurboS neprekoná, ale nad stokilometrovou rýchlosťou prichádza jeho chvíľa.

Verzia s odľahčenými časťami karosérie, zníženým predným spojlerom a interiérom bez autorádia dosiahne dvestovku za 9,8 sekundy. Po necelej minúte môže tachometer preletieť tristovku a zastaví sa na maximálnej rýchlosti 330 kilometrov za hodinu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vyskúšali sme „nultý" kus z limitovanej série 500 kusov. Porsche predáva svoj momentálny vrchol za 240 240 eur.

(FOTO PRE SME - DIRK MICHAEL DECKBAR)

V kokpite auta snov a s oboma rukami na volante ma s úsmevom víta Walter Röhrl. V tej chvíli ešte netuším, že na kamere vypínam nahrávanie namiesto zapnutia a z pamätnej jazdy bude na páske iba začiatok a koniec.

Napokon, počas jazdy sme veľa nehovorili a dojem ostáva v pamäti. Walter totiž riadil Porsche GT2 RS s mimoriadnym pokojom. Ani raz sa auto nesprávalo neisto, hoci Walter brzdil až tam, kde by si to väčšina smrteľníkov nedovolila.

Do každej zákruty trafil presne ideálnu stopu a vo výjazde predviedol plný záber motora s vyše šesťsto koňmi. Pri nájazde do boxov ešte stihol stlačiť časomieru na hodinkách. Tento vekom dôchodca sa aj sám so sebou preteká.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Walter má ruky vždy na volante ako treba a pozerá tam, kde chce ísť a nie, kde sa rúti auto. Profesorská jazda vyvolala úžasný pocit istoty, akoby sa Porsche v niektorých častiach okruhu ani nevalilo dvestovkou.

Aj majster sveta Walter Röhrl má počas jazdy obe ruky na volante a v zákrute pozerá tam, kde chce ísť a nie tam, kde ide auto.

(FOTO PRE SME - DIRK MICHAEL DECKBAR)

Porsche vyrobí iba 500 kusov modelu GT2 RS a nepochybujem o tom, že sa nájde 500 ľudí, čo zaň dokážu zaplatiť 240 tisíc eur. Pochybujem však, že sa nájde šofér, ktorý ho zvládne tak, ako Walter Röhl.

Technické údaje Značka Porsche Porsche Porsche

Model 911 Turbo 911 Turbo S GT2RS

Cena od (eur) 151400 174 568 240240

Motor šesťvalec plochý šesť. plochý šesť.plochý

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prepĺňanie biturbo biturbo biturbo

Objem (cm3) 3800 3800 3600

Kompresný pomer 9,8:1 9,8:1 9,0:1

Výkon (kW/k) 368/500 390/530 456/620

Pri otáčkach (ot./min.) 6000 6250-6750 6500

Krútiaci moment (Nm) 650 700 700

Pri otáčkach (ot./min.) 1950-5000 2100 – 4250 2250-5500

Poháňaná náprava obidve obidve zadná

Prevodovka man./6 st. PDK man./6

Spotreba priemer (l/100km) 11,6 11,4 11,9

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 3,7 3,3 3,5

Zrýchlenie z 0-200 km/h (s) 11,9 10,8 9,8

Maximálna rýchlosť (km/h) 312 315 330

Pneumatiky vpredu 235/35 ZR 19 235/35ZR19 245/35ZR19

Pneumatiky vzadu 305/30 ZR 19 305/30 ZR 19 325/30ZR 19

Brzdy vpredu-priemer (mm) 350 380 PCCB 380 PCCB

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Brzdy vzadu-priemer (mm) 350 350 PCCB 350 PCCB

Dĺžka (mm) 4450 4450 4469

Šírka (mm) 1852 1852 1852

Výška (mm) 1300 1300 1285

Rázvor náprav (mm) 2350 2350 2350

Objem nádrže (l) 67 67 67

Pohotovostná hmotnosť (kg) 1570 1585 1370

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 588
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 504
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 264
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 835
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 759
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 712
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 884
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  2. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  3. Eva Bachletová: Naše svetlo
  4. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  5. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  6. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  7. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  8. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 887
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 30 520
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 423
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 841
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 440
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 131
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 130
  8. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 6 467
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu