SME

Kto vyrieši problémy s parkovaním v mestách?

Mestá skúšajú osvedčené i originálne riešenia parkovacieho problému. Bez presvedčivého úspechu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Milan David)

Každé miesto, ktoré za niečo stojí, má problém s parkovaním. Povedal to raz Američan James Castle a jeho výrok sa stal možno najpoužívanejším citátom v traktátoch a článkoch o parkovaní.

Ak by mal pravdu, tak viaceré slovenské mestá, a nielen tie väčšie, sa môžu považovať za globálne atrakcie. No skôr to bude tak, že Castleho veta je jedinou útechou, ktorú šoféri v týchto mestách majú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Politik nemusí byť žiadnym marketingovým mágom, aby pochopil, že parkovanie je téma, ktorá voličov zaujíma. Preto ju tak často vidno práve teraz na predvolebných bilbordoch kandidátov na starostov.

SkryťVypnúť reklamu

No zatiaľ žiadne mesto na Slovensku svoj problém s parkovaním nevyriešilo a žiadny skutočný recept ani nie je na obzore. Iba niekoľko viac alebo menej úspešných riešení, ktoré väčšinou pomohli niektorej menšej lokalite, prípadne skupine ľudí.

Vývoj automobilizácie v Bratislave

Rok Počet osobných automobilov Počet osobných áut na 1000 obyvateľov
1970 27 460 89
1975 47 935 141
1980 68 192 181
1985 78 807 189
1990 100 648 226
1995 134 800
298
2000 177 243
396
2002 188 137
440

Zdroj: Územný plán hl. mesta SR Bratislavy

Parkovacie boxy

Jeden človek, jedno auto?

V roku 1970 bolo v Bratislave 89 áut na tisíc obyvateľov. Parkovacie miesta na sídliskách sa väčšinou plánovali podľa vtedajšieho stupňa automobilizácie - jedno státie na jednu bytovú jednotku.

Veľké zmeny sa diali hlavne v 90. rokoch, tempo pribúdania áut sa strojnásobilo.

V technickej norme novelizovanej v roku 2004 sa už počítalo s pomerom 1 : 2,5 parkovacích miest pre obytné a polyfunkčné domy na jeden byt. No tento výpočet už nezodpovedá skutočnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Každým rokom pribúda len v samotnej Bratislave 7- až 10-tisíc vozidiel. Podľa územného plánu mesta tu celkovo chýba 60-tisíc parkovacích plôch. S týmto problémom bojujú však takmer všetky veľké mestá.

V bratislavskej Vrakuni napríklad odštartovali pilotný projekt parkovacích boxov, ktoré na ploche pre dve autá vedia zaparkovať sedem. Systém funguje na princípe pásu a výťahu. Auto z rampy uloží do boxu automat, výťahom ho vyvezie vyššie a odloží do boxu.

Niekomu sa to môže zdať nepraktické a ešte viacerým nevzhľadné, pretože boxy sú veľké plechové škatule. A jeho psychologickou nevýhodou by mohla byť nedôvera vodičov, či je ich miláčik skutočne v dostatočne citlivej starostlivosti.

Niektoré firmy začínajú riešiť parkovanie vo vlastných budovách podobne - regálovými zakladačmi. No tento spôsob ešte nie je u nás zavedený v takom rozsahu ako v zahraničí.

SkryťVypnúť reklamu

Viacúrovňové plochy

Na klasické radové garáže už mestá nemôžu ani pomyslieť. Tie, čo vyrástli za socializmu, zaberajú príliš veľa miesta na to, koľko pojmú áut. Oveľa lepší je pomer medzi plochou a kapacitou na veľkoplošných poschodových parkoviskách.

Nové parkovacie garáže pod miestami, kde sú dnes detské ihriská a zeleň, si môžu získať tým viac priaznivcov, čím dôslednejšie budú skryté. Tak, aby ihriská a zeleň zostali v pôvodnom stave.

Mesto Košice pripravuje vypísanie súťaže na výstavbu parkovacích garáží v centre systémom postav, prevádzkuj a vráť.

Jednosmerky

Väčšina ulíc v centre väčších miest je jednosmerných, aby sa nimi popri zaparkovaných autách vôbec dalo prechádzať. Tím expertov, ktorí v tomto roku pripravili štúdiu Trvalo udržateľný rozvoj mobility v mestách, však upozorňuje aj na negatíva takýchto riešení.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak sa cesta zjednosmerní neuvážene, môže vyvolať 30- až 50-percentný prírastok premávky, čo má aj svoje ekologické dôsledky.

Riešenie typu preznačenie na kolmé parkovanie či odstraňovanie vrakov (v Žiline ich odstránili až 600) istotne motoristov teší, ale dlhodobo situáciu nerieši.

Záchytné parkoviská

Veľkou témou všade okrem Slovenska sú záchytné parkoviská. Aj v Prahe sú súčasťou integrovanej mestskej dopravy, napojené na zastávky a so službami P+R čiže "park and ride", teda požičania bicykla.

Otázkou je, či by boli naši šoféri ochotní na nich odparkovať a ísť ďalej pešo, električkou alebo na požičanom bicykli. Väčšie parkoviská umiestnené na okraji sídlisk sa u nás neujali, každý chce zaparkovať rovno pod svojím bytom a čo najbližšie k cieľu cesty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jediné takéto parkovisko pri bratislavskom Auparku po čase začali využívať len pre potreby tohto zariadenia. A tak sa záchytné parkoviská na divoko robia z akejkoľvek nezastavanej plochy, alebo ešte lepšie z parkoviska pri nejakom hypermarkete.

Stáva sa, že si firmy dokonca organizujú odvozy svojich pracovníkov z takéhoto miesta vlastnými autobusmi. Ako divoké parkovisko slúžia napríklad aj legálne, aj nelegálne plochy pri Národnom divadle v Bratislave.

Lepšia MHD

Možno by mali záchytné parkoviská lepšiu šancu uspieť, ak by mali šoféri dôstojný, rýchly a relatívne pohodlný spôsob, ako pokračovať do cieľa cesty. V Bratislave namiesto toho majú MHD. O jej schopnosti konkurovať individuálnej doprave najlepšie hovoria čísla.

Počet cestujúcich MDH klesá nepretržite už od roku 1993. V roku 2002 takto cestovalo 44 percent obyvateľov, individuálnou dopravou 30 percent a pešo či bicyklom išlo asi 26 percent obyvateľov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vývoj prepravy osôb v Bratislave

Spôsob prepravy 1981 1990 1994 2002
MHD 60,4 % 52,6 % 48,4 % 44,0 %
IAD (Individuálna automobilová doprava) 12,0 % 17,7 % 21,6 % 30,0 %
Peší a bicykle 27,6 % 29,7 % 30,0 % 26,0 %
Podiel MHD : IAD 83:17 75:25 69:31 59:41

Bratislava sa síce pridala k európskej charte, ktorá hovorí aj o zvýšení počtu ľudí prepravujúcich sa hromadnou dopravy, čím by sa mohol efektívne znížiť počet áut v meste. To by si však vyžadovalo kvalitnejšiu MHD, odstavné parkoviská a celkovo nový režim pohybu áut v centre.

Mestá na to nemajú

Ak má pravdu Štúdia trvalo udržateľného rozvoja mobility v mestách z júna tohto roku, na ktorej sa podieľali viaceré odborné inštitúcie, tak vyhliadky na lepšie časy sú nedostupné asi ako voľné parkovacie miesto v centre Bratislavy.

Pri hľadaní príčin súčasného stavu sa vynorila kombináciu niekoľkých problémov. Sú nimi napríklad nejasné vlastníctvo verejných priestorov, dopravných trás a zariadení, neustále prerozdeľovanie správcovstva a kompetencií pozemných komunikácií.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Štúdia kritizuje, že riešenia v oblasti dopravy sa prijímajú často na základe nepodložených informácií, povrchného porovnávania s inými krajinami, ale aj pre nutnosť plniť volebný program, prípadne pod tlakom médií, spoločenských skupín či občianskych združení.

Aj v tejto oblasti prevládajú osobné, krátkodobé záujmy a politické, mocenské snahy schvaľujúcich orgánov na úkor odbornosti, nezaujatosti a objektívnosti.

Prognóza vývoja automobilizácie

Rok Vozidiel na 1000 obyvateľov Počet obyvateľov na 1 osobné vozidlo Počet osobných vozidiel
1998 368 2,71
166 348
2000 396 2,51
177 243
2010 476 2,10
228 830
2020 500 2,00
253 650
2030 510 1,96
280 600

Zdroj: Územný plán hl. mesta SR Bratislavy

Mestá majú či mali len istý počet disponibilných plôch, ktoré sa dali použiť pre potreby parkovania, no veľmi často s nimi hospodárili nezodpovedne. Bez dostatočnej úvahy boli navyše schválené veľké investičné programy, ktoré nároky na parkovanie len zvýšili.

Odborníci sa zhodli aj na tom, že dnes leží prakticky celá ťarcha doriešenia dopravy v mestách na pleciach miestnych samospráv, ktoré na tieto úlohy nemajú dostačujúce odborné vybavenie a finančné prostriedky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Nedostatok státí v centre, ale aj na sídliskách je alarmujúci, odstavenie vozidiel vyžaduje obrovské priestory, ktoré v našich mestách nie sú a ani nebudú," hovorí Karol Iglódy z dopravného úseku Útvaru hlavného architekta v Košiciach.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 061
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 550
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 347
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 986
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 763
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 746
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 834
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  2. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  3. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  4. Eva Bachletová: Naše svetlo
  5. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  6. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  7. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  8. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 002
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 25 501
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 441
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 852
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 503
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 155
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 905
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 7 700
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu