ORECHOVÁ POTôŇ. Jeden je mäkší, lepšie vybavený, jedným slovom komfortnejší. Druhý je tvrdší, agresívnejší, efektívnejší v prenose výkonu na cestu a mal by byť o sekundu na kilometer rýchlejší. Obháji výrobca toto tvrdenie? Oba Mégany RS sme podrobili nekompromisnej konfrontácii s časomierou na Slovakia Ringu.
Nad pýchou slovenského motorizmu sedí prvá jesenná hmla a spolu s ňou aj jeden veľký otáznik nad uskutočnením nášho testu. Kým sa nedvihne, nemôžeme vyraziť na trať. Tento čas preto využívame na študovanie rozdielov medzi oboma vozidlami. Obe sú na prvý pohľad identické, žlté a rovnako nabrúsené. Vizuálne sa odlišujú úplne minimálne.
Model Cup vsádza na čierne doplnky - má čierne vonkajšie spätné zrkadlá, masku chladiča, prítlačné krídlo v prednom nárazníku inšpirované monopostom F1 aj hliníkové disky kolies. Luxusnejšia dvojička má v testovanej verzii všetky spomínané prvky lakované na strieborno, ale to nie je pravidlo. Môžu byť tiež čierne.
Obe vozidlá sú vybavené brzdovou sústavou Brembo, vpredu s kotúčmi priemeru 340 mm. Rozdiel je len v tom, že Cup má červené strmene a ryhované kotúče. Obutie oboch verzií je odlišné. Výrobca ich dodáva štandardne na 18-palcových kolesách, ale Lux s civilnejšími pneumatikami Dunlop SP Sport rozmeru 225/40 R18.
Cup jazdí na športovejších plášťoch Michelin Pilot Sport rozmeru 235/40 R18 s väčšou styčnou plochou na vonkajšej strane behúňa podporujúcej vedenie stopy. Oveľa podstatnejšie rozdiely sú ukryté pod karosériou a v interiéri.
Po troch hodinách nášho prešľapovania na Slovakia Ringu sa hmla konečne zdvihla a my môžeme začať s tým, kvôli čomu sme sem prišli - jazdami na čas. Z pôvodne plánovaných štyroch hodín máme na to však len hodinu, čo nám vystačí len na tri kolá s každým autom - uvádzacie kolo, merané kolo a chladenie. Tomu zodpovedá aj veľmi krátke video. Korýtka Recaro a RS displej Napriek tomu, že obe autá stoja rovnako (27.900 €), Cup sa zriekol nepotrebnej výbavy a nahradil ju športovými korýtkami Recaro s bočnými airbagmi (za príplatok 1800 € ich môžete mať čalúnené kožou) a novinkou - RS displejom. Ide o zmenšeninu informačného a monitorovacieho systému auta, aký využíva Nissan GTR.
Mégane RS nemá síce také efektné grafické prevedenie, ale podstatný je obsah. Okrem povinných informácií o teplote oleja a tlaku turba môže vodič sledovať aj momentálny výkon, priebeh krútiaceho momentu, tlak v brzdovej sústave, aktuálne preťaženie v zákrute alebo si merať čas jednotlivých kôl pretekárskeho okruhu na stopkách.
Ostrenie zraku na malý displej však dosť odpútava pozornosť. Osobne som ho počas jazdy nepoužil zatiaľ ani raz, pretože pri prejazde zákrutou na hranici adhézie a maximálnom sústredí sa na ovládanie auta neviem sledovať ešte aj displej v strede palubnej dosky, úplne bokom od zorného poľa. Ideálne by bolo mať ho aspoň na prístrojovom paneli.
Deliť športové modely na dve výbavové verzie, radikálnejšiu a luxusnejšiu sa Renaultu obchodne osvedčilo už pri Cliu, preto v tomto trende pokračuje aj pri modeli Mégane. Verzia Lux na rozdiel od Cup obsahuje luxusné prvky ako elektricky ovládateľné kožené predné sedadlá a navigačno-komunikačný systém Carminat TomTom. S Luxom ako takým problém nemám, ale kožené sedadlá v športovom aute neznesiem. Pardón...
Tvrdšie pruženie, tuhšie stabilizátory Pomaly sa rozvidnelo, ale hmla je ešte stále dosť hustá na to, aby sme mohli v plnom tempe absolvovať okruh. Vyrážame preto aspoň na prieskumnú jazdu, či je mlieko rovnako husté na celom okruhu alebo iba v priestore štartu.
Týchto pár kôl využívame na výrobu spoločných snímok a testovanie základných rozdielov v naladení podvozkov. Výrobca tvrdí, že verzia Lux má v porovnaní so štandardným Méganom Coupé o 12,5% tuhšie pruženie. Verzia Cup však pritvrdila ešte viac - vpredu o 35% v porovnaní s Luxe, vzadu o 38% a tuhšie má aj oba stabilizátory v priemere o 15%.
Unikátnu prednú nápravu s nezávisle uchyteným zvislým čapom riadenia, ktorého úlohou je eliminovať všetky nežiadúce sily a rázy pôsobiace na riadenie pri plnej akceleráci (niečo na spôsob RevoKnuckle vo Focuse RS) majú oba modely.
Dôležitý rozdiel je v tom, že verzia Cup má štandardne montovaný mechanický samosvorný diferenciál a Lux ho nemôže mať ani za príplatok. Rozdiel je tiež v naladení softwarovej mapy riadiacej jednotky po prepnutí systému ESP do režimu Sport a OFF. U verzie Lux sú grafy priebehu výkonu motora v oboch režimoch rovnaké, podobne aj reakcie akcelerátora.
Vo verzii Cup si v režimoch Sport a OFF môžete voliť až medzi piatimi mapami riadiacej jednotky, ktorá mení reakcie na stláčanie akcelerátora podľa toho či jazdíte na vode, na snehu, normálne, športovo alebo extrémne. Iba dodáme, že výkony aj motory samotné sú v oboch verziách identické, rovnako aj prevodovky.
Súboj s časomierou Po troch hodinách nášho prešľapovania na Slovakia Ringu sa hmla konečne zdvihla a my môžeme začať s tým, kvôli čomu sme sem prišli - jazdami na čas. Z pôvodne plánovaných štyroch hodín máme na to však len hodinu, čo nám vystačí len na tri kolá s každým autom - uvádzacie kolo, merané kolo a chladenie.
Keď sa preveziete vo verzii Lux bez skúsenosti s verziou Cup, bude vám pripadať rovnako ostrá a športová. Rozdiel však nastáva v zákrutách, ešte väčší na okruhu. Výsledok nášho testu do značnej miery ovplyvnila kondícia pneumatík na Cupovej verzii, ktoré boli v podstate už „ po smrti" a nedržali v zákrutách tak ako si ich pamätáme z Nordschleife. Model Lux bol naopak čerstvo zabehnutý, čiže s ešte nepoškvrneným obutím, hoci civilnejším vzorom dezénu.
Nebudem vás dlho napínať, rozdiel na najdlhšej verzii okruhu, ktorá má presne 5922 m bol 1,5 sekundy, čo ani zďaleka nezodpovedá rozdielu aký prezentuje výrobca. Nevedeli sme však splniť ideálne podmienky, za ktorých k tomuto tvrdeniu dospel Renault.
To znamená, že obe autá by museli mať buď nové alebo približne rovnako opotrebované pneumatiky. Trúfame si tvrdiť, že s Cupovou verziou a novými pneumatikami by sme vedeli dosiahnutý čas stiahnuť aspoň na 2:35,00, čím by sme sa viac priblížili rozdielu udávanému výrobcom.
V každom prípade, rozdiel v správaní oboch vozidiel naozaj cítiť. V úvodnej rýchlej pasáži Slovakiaringu s tiahlymi zákrutami, kde sa ide naplno, bol Cup s tvrdším pružením citeľne istejší a vďaka tomu sme si mohli dovoliť prechádzať spomínané úseky vyššou prejazdovou rýchlosťou. Skôr sme radili piaty rýchlostný stupeň a v „skrini" sme ho podržali o niečo dlhšie než v Luxe.
Negatívny vplyv zjazdených pneumatík verzie Cup sa najviac prejavoval na výjazdoch z ostrých zákrut, ktorých je v strednej technickej pasáži Slovakia Ringu niekoľko. Nedalo sa mu naložiť až toľko, koľko by za normálnych okolností vďaka samosvoru zvládol, pretože pneumatiky jednoducho nedržali. Občas sme si pomohli ľahkým powerslidom, ale bez výsledku na čase. Iba sme sa pobavili. Samosvor ťahal auto zo zákruty húževnato, s minimálnym vplyvom na riadenie. Ani v náznakoch netrhal volant z rúk.
V Luxe treba vo všeobecnosti citlivejšie dávkovať plyn, pretože je náchylnejší na prejavy nedotáčavosti. Vodič musí byť viac v strehu, častejšie korigovať správanie auta a pri prudkej zmene zaťaženia sledovať vrtký zadok. Spoza volantu však vystúpi rovnako spotený a nadšený ako z verzie Cup. Ovládať akýkoľvek Mégane RS je radosť. Toto auto výborne poslúcha, je úžasne komunikatívne a brutálne rýchle.
Nakoniec, o jeho rýchlosti svedčí aj fakt, že obe verzie to na Slovakia Ringu natreli Golfu R.
Časy namerané na Slovakia Ringu
Najrýchlejšie kolo
Renault Mégane R.S. CUP 2:38,641
Renault Mégane R.S. LUX 2:40,127
Volkswagen Golf R 2:40,438
Technické parametre Značka Renault Volkswagen
Model Mégane R.S. Gollf R
Motor 2,0 16V 2,0 TSI
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16
Zdvihový objem (cm3) 1998 1984
Výkon (kw/k) 184/250 199/270
Pri otáčkach (ot./min.) 5500 6000
Krútiaci moment (Nm) 340 350
Pri otáčkach (ot./min) 3000 2500-5000
Emisie CO2 (g/km) 195 195
Emisná norma EURO5 EURO 5
Rozmery - -
Rázvor náprav (mm) 2640 2578
Dĺžka (mm) 4299 4212
Šírka (mm) 1804 1779
Výška (mm) 1423 1461
Pohotovostná hmot (kg) 1462 1541
Objem palivovej nádrže (l) 60 60
Objem batož. priestoru (l) 344 275
Prevádzkové hodnoty - -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 6,1 5,5
Maximálna rýchlosť (km/h) 245 250
Spotreba mesto(l/100 km) 11,5 11,2
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 6,7 6,8
Kombinovaná spotreba 8,4 8,4
Cena modelu od (eur) 27 900 35.130/37.240*
*verzia s DSG prevodovkou