SME
Piatok, 18. september, 2020 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

Smú byť na prednej náprave iné pneumatiky ako na zadnej?

Prezúvanie pneumatík na zimu je užitočné. Občas sa však vyskytnú problémy, ktoré treba riešiť. Napríklad prasknutú gumu pri prezúvaní v servise alebo na každej náprave iný dezén.

Aké pneumatiky smú byť na aute?

Miroslav: "Ako to je s používaním zimných a letných pneumatík u nás? Musia byť na aute vsetky 4 pneu rovnaké (rozmery aj vzor), alebo je to tak, že na prednej rovnaké (rozmery) a na zadnej rovnaké (rozmery), ale s iným vzorom ako vpredu? Koľko musí mať výšku dezénu letná a zimná pneumatika? Zimná vraj 4 mm musí mať minimálne."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 38, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené zimnými pneumatikami s označením "M+S", "M.S." alebo "M & S"; motorové vozidlá kategórie M2, M3, N2 a N3 musia byť vybavené takými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca a v prípadoch, ktoré sú uvedené v časti vety pred bodkočiarkou.

Na aute smú byť obuté len pneumatiky, ktoré sú zapísané v papierovej verzii osvedčenia o evidencii. Platí to aj pre letné a aj pre zimné pneumatiky.

Zo zákona o cestnej premávke vyplýva, že zimné pneumatiky musia byť obuté na každom kolese, ak sa na ceste nachádza súvislá vrstva snehu alebo ľadu. To však neplatí pre nákladné autá a autobusy, ktorým stačí v období od 15. novembra do 31. marca mať zimné iba na jednej z hnacích náprav.

Podľa predpisov je tiež nevyhnutné, aby každá náprava mala zhodné pneumatiky a na aute neboli použité pneumatiky rôznych rozmerov a konštrukcií. Výnimkou je len použitie dojazdovej pneumatiky. Ak teda Miroslav splní tieto podmienky, nevadí, ak na prednej náprave bude mať iný vzor dezénu ako na zadnej.

Zimné pneumatiky musia mať hlavné drážky dezénu hlboké minimálne 3 mm, pre letné gumy je stanovených minimálnych 1,6 mm.

Pneumatika praskla pri prezúvaní. Kto nahradí škodu?

Branislav: "Prišiel som do pneuservisu s tým, že prosím o prezutie pneumatík z letných na zimné, 4 zimné gumy som si doniesol v kufri. Prvé 3 pneumatiky prezuli, nafúkali, bez problémov. Avšak pri štvrtej pneumatike nastal problém, pretože pri jej záverečnom hustení sa ozvala rana ako z dela a pneumatika praskla.

pneu1.jpg

Keďže pneumatika bola kúpená približne pred rokom a dokonca predajca sľubuje doživotnú záruku, obrátil som sa naňho s reklamáciou, kde som mu situáciu podrobne opísal a priložil niekoľko fotiek. Dostala sa mi však odpoveď, že uvedené poškodenie pneumatiky nastalo jednoznačne z dôvodu nespravnej manipulacie "tzv. odborníkmi v servise". Servisáci sa samozrejme bránia, že problém nastal z dôvodu skrytej vady pneumatiky.

Ešte uvádzam, ze pneumatiky boli skladované počas leta v pivnici, v suchu, v ochrannom obale, pri teplote asi 18 stupňov. Naukladané boli na seba naležato, pričom počas leta som ich poradie aj zmenil, aby sa spodná "neuležala"."

§ 18, zákon č. 250/2007 Z.z.:

(6) Ak spotrebiteľ reklamáciu výrobku uplatnil počas prvých 12 mesiacov od kúpy, môže predávajúci vybaviť reklamáciu zamietnutím len na základe odborného posúdenia; bez ohľadu na výsledok odborného posúdenia nemožno od spotrebiteľa vyžadovať úhradu nákladov na odborné posúdenie ani iné náklady súvisiace s odborným posúdením.

Branislav v podstate urobil všetko, čo mal. Otázkou ostáva, či urobil všetko aj predajca pneumatiky.

Ak podal Branislav reklamáciu do 12 mesiacov od kúpy, predajca mohol reklamáciu zamietnuť len na základe odborného posúdenia. Toto odborné posúdenie pritom ide na náklady predajcu.

Ak bola pneumatika reklamovaná po 12 mesiacoch, predajca môže zamietnuť reklamáciu aj bez odborného posúdenia. Musí ale zákazníkovi odporučiť v rámci vybavenia reklamácie, komu môže spotrebiteľ zaslať výrobok na odborné posúdenie. Aj náklady na toto posúdenie znáša predajca. Ak by sa posúdením zistilo, že prvá reklamácia bola opodstatnená, znovu uplatnenú reklamáciu predajca nesmie zamietnuť.

Mohlo sa však skutočne stať, že problém nebol v pneumatike ale v prezúvaní. Potom je však lepšie obrátiť sa na právnika, pretože škodu od servisu získate pravdepodobne iba prostredníctvom súdu. Málokto si totiž prizná zodpovednosť za spôsobenú škodu.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  2. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  7. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  9. Home (ale aj) Office
  10. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  1. Poznanie
  2. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  5. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  6. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  7. Cenovo dostupná autokamera Mio a pritom sa skvelými funkciami
  8. Nová služba v Prešove – celoročný bezplatný zber elektroodpadu
  9. Prečo sa kanalizácia v našich mestách upcháva, keď prší?
  10. MetLife je jednou z najsilnejších poisťovní
  1. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 29 119
  2. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 28 400
  3. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 19 504
  4. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 15 632
  5. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 13 505
  6. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 11 987
  7. Zažite liečivú silu minerálnych vôd. Obľubovali ich aj králi 10 369
  8. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 10 347
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 10 025
  10. Edícia autorov denníka SME: Malá kniha o zvieratách 3 8 426
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Peter Sagan (vľavo) a Sam Bennett na Tour de France 2020.

Odfotili pľúcne bunky napadnuté koronavírusom

Vírus sa šíri závratnou rýchlosťou.

Cynická obluda

Bezpečnostné opatrenia v Slovane

Výstavná skriňa slovenského hajlovania po neúspechu v Lige majstrov vypadla aj z Európskej ligy.

Neprehliadnite tiež

Seat Leon Sportstourer je kombi bez zbytočných kompromisov (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR

Máte auto s AdBlue? Úlohu navyše sa neoplatí zanedbať (otázky a odpovede)

Doplnenie roztoku s močovinou často nevydrží až do servisného intervalu.

Desať áut, na ktoré sa predčasne zabudlo

Za slabé predaje mohla väčšinou vysoká cena.

Hyundai zverejnil ceny novej generácie i20. Čo ponúkne konkurent Fabie?

Základná výbava sa pod 10-tisíc eur nezmestí.

Hyundai i20