Aké pneumatiky smú byť na aute?
Miroslav: "Ako to je s používaním zimných a letných pneumatík u nás? Musia byť na aute vsetky 4 pneu rovnaké (rozmery aj vzor), alebo je to tak, že na prednej rovnaké (rozmery) a na zadnej rovnaké (rozmery), ale s iným vzorom ako vpredu? Koľko musí mať výšku dezénu letná a zimná pneumatika? Zimná vraj 4 mm musí mať minimálne."
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 38, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené zimnými pneumatikami s označením "M+S", "M.S." alebo "M & S"; motorové vozidlá kategórie M2, M3, N2 a N3 musia byť vybavené takými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca a v prípadoch, ktoré sú uvedené v časti vety pred bodkočiarkou.
Na aute smú byť obuté len pneumatiky, ktoré sú zapísané v papierovej verzii osvedčenia o evidencii. Platí to aj pre letné a aj pre zimné pneumatiky.
Zo zákona o cestnej premávke vyplýva, že zimné pneumatiky musia byť obuté na každom kolese, ak sa na ceste nachádza súvislá vrstva snehu alebo ľadu. To však neplatí pre nákladné autá a autobusy, ktorým stačí v období od 15. novembra do 31. marca mať zimné iba na jednej z hnacích náprav.
Podľa predpisov je tiež nevyhnutné, aby každá náprava mala zhodné pneumatiky a na aute neboli použité pneumatiky rôznych rozmerov a konštrukcií. Výnimkou je len použitie dojazdovej pneumatiky. Ak teda Miroslav splní tieto podmienky, nevadí, ak na prednej náprave bude mať iný vzor dezénu ako na zadnej.
Zimné pneumatiky musia mať hlavné drážky dezénu hlboké minimálne 3 mm, pre letné gumy je stanovených minimálnych 1,6 mm.
Pneumatika praskla pri prezúvaní. Kto nahradí škodu?
Branislav: "Prišiel som do pneuservisu s tým, že prosím o prezutie pneumatík z letných na zimné, 4 zimné gumy som si doniesol v kufri. Prvé 3 pneumatiky prezuli, nafúkali, bez problémov. Avšak pri štvrtej pneumatike nastal problém, pretože pri jej záverečnom hustení sa ozvala rana ako z dela a pneumatika praskla.
Keďže pneumatika bola kúpená približne pred rokom a dokonca predajca sľubuje doživotnú záruku, obrátil som sa naňho s reklamáciou, kde som mu situáciu podrobne opísal a priložil niekoľko fotiek. Dostala sa mi však odpoveď, že uvedené poškodenie pneumatiky nastalo jednoznačne z dôvodu nespravnej manipulacie "tzv. odborníkmi v servise". Servisáci sa samozrejme bránia, že problém nastal z dôvodu skrytej vady pneumatiky.
Ešte uvádzam, ze pneumatiky boli skladované počas leta v pivnici, v suchu, v ochrannom obale, pri teplote asi 18 stupňov. Naukladané boli na seba naležato, pričom počas leta som ich poradie aj zmenil, aby sa spodná "neuležala"."
§ 18, zákon č. 250/2007 Z.z.:
(6) Ak spotrebiteľ reklamáciu výrobku uplatnil počas prvých 12 mesiacov od kúpy, môže predávajúci vybaviť reklamáciu zamietnutím len na základe odborného posúdenia; bez ohľadu na výsledok odborného posúdenia nemožno od spotrebiteľa vyžadovať úhradu nákladov na odborné posúdenie ani iné náklady súvisiace s odborným posúdením.
Branislav v podstate urobil všetko, čo mal. Otázkou ostáva, či urobil všetko aj predajca pneumatiky.
Ak podal Branislav reklamáciu do 12 mesiacov od kúpy, predajca mohol reklamáciu zamietnuť len na základe odborného posúdenia. Toto odborné posúdenie pritom ide na náklady predajcu.
Ak bola pneumatika reklamovaná po 12 mesiacoch, predajca môže zamietnuť reklamáciu aj bez odborného posúdenia. Musí ale zákazníkovi odporučiť v rámci vybavenia reklamácie, komu môže spotrebiteľ zaslať výrobok na odborné posúdenie. Aj náklady na toto posúdenie znáša predajca. Ak by sa posúdením zistilo, že prvá reklamácia bola opodstatnená, znovu uplatnenú reklamáciu predajca nesmie zamietnuť.
Mohlo sa však skutočne stať, že problém nebol v pneumatike ale v prezúvaní. Potom je však lepšie obrátiť sa na právnika, pretože škodu od servisu získate pravdepodobne iba prostredníctvom súdu. Málokto si totiž prizná zodpovednosť za spôsobenú škodu.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.