SME

Biopalivá spôsobia v únii škody ako 26 miliónov áut

Cieľ Európskej únie, aby desať percent palív v doprave tvorili v roku 2020 biopalivá, bude mať na životné prostredie dopad ako ďalších 26 miliónov áut na cestách.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Uvádza to štúdia, ktorú v pondelok zverejnil Európsky inštitút pre politiku životného prostredia (IEEP). Na jej tvorbe sa podieľalo niekoľko neziskových organizácií.

BRUSEL. Zhruba 90 percent biopalív bude aj v roku 2020 vyprodukovaných z poľnohospodárskych plodín. Pre ciele únie tak bude treba zmeniť približne 69 000 štvorcových kilometrov na poľnohospodársku pôdu, čo zodpovedá rozlohe takmer jeden a pol Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Rozsah nebezpečenstva, ktorý európske krajiny zapríčinia pre vlastné plány na využitie biopalív, je teraz jasný. Škody na lesoch a prírode budú šokujúce, a to len pre palivá do našich áut. Biopalivá budú ešte horším
znečisťovateľom ako fosílne palivá," povedal novinárom Adrian Bebb z neziskovej organizácie Friends of the Earth Europe.

SkryťVypnúť reklamu

Autori štúdie tvrdia, že zvýšenie podielu biopalív v doprave na desať percent zvýši emisie skleníkových plynov až o 56 miliónov ton ročne. Najviac sa na tomto zvýšení z členských štátov Európskej únie bude podieľať Veľká Británia, ktorá vyprodukuje 13,3 milióna ton skleníkových plynov ročne.

"Plán európskej dvadsaťsedmičky dáva spoločnostiam voľnú ruku k zaberaniu pôdy v najchudobnejších častiach sveta, aby naplnili naše nádrže skôr než ich žalúdky. Európska energetická politika uvrhla do nebezpečenstva milióny ľudí a ohrozuje potravinovú bezpečnosť v Afrike," doplnila Laura Sullivanová z neziskovej organizácie ActionAid.

Využitie biopalív v doprave bude mať podľa štúdie približne o 81 až 167 percent horší dopad na životné prostredie než využitie klasických fosílnych palív. Politici sa síce nádejajú, že druhá generácia biopalív, ktorú vedci
vyvíjajú, bude mať na životné prostredie výrazne menší dopad, ale ich využívanie je vzdialené.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 542
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 502
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 252
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 159
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 807
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 759
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 705
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 891
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  2. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  3. Eva Bachletová: Naše svetlo
  4. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  5. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  6. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  7. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  8. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 887
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 30 520
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 423
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 841
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 440
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 131
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 130
  8. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 6 467
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu