Hoci je vonku ešte relatívne teplo, nemusí to trvať dlho. Preto buďte vy aj vaše auto pripravení na akékoľvek vrtochy počasia, na zimu. Viete prečo je lepšie začať jazdu pomaly, než zohrievať motor bežaním naprázdno?
Dobré pneumatiky sú základ
S príchodom zimy je dobré zmeniť pár vecí na vašom štvorkolesovom tátošovi. Jednou z prvých je jeho obutie. Vyžaduje to zákon, pokiaľ je na vozovke súvislá snehová alebo ľadová vrstva. Nákladné autá a autobusy okrem toho potrebujú zimné aspoň na jednej hnacej náprave od 15. novembra do 31. marca.
Nielen hrozba pokuty ale aj bezpečnejšia jazda by pre vás mali byť motiváciou na prezutie. Podľa odborníkov stúpa v zime počet nehôd a jednou z hlavných príčin bývajú zlé pneumatiky.
Problémom nemusí byť len to, že máte nasadené letné gumy, ale aj stav tých zimných. Po štyroch sezónach by ste mali pneumatiky vymeniť. Ich opotrebovanosť môže byť totižto už taká veľká, že nebudú svoju funkciu plniť správne.
![]() |
zdroj: Škoda Auto |
Podľa rozsiahlych výskumov nemeckých organizácií TŰV a Dekra je príčinou takmer každej druhej dopravnej nehody nedostatočná hĺbka dezénu pneumatík.
Hoci naša legislatíva stanovuje minimálnu hĺbku dezénu 3 mm, odborníci tvrdia, že je to málo a pri zimnej pneumatike by mala byť hĺbka dezénu aspoň 4 mm. Nová pneumatika má dezén hlboký približne 8 mm, čiže pneumatika s minimálnym dezénom je už približne na 65% opotrebovaná.
Použitie zimných pneumatík sa odporúča pri klesnutí teplôt pod +7 °C. Zimné pneumatiky majú oproti letným väčšiu priľnavosť na snehu a ľade a aj na suchej a studenej vozovke. Udržujú lepšiu stabilitu pri prejazde zákrutami a majú podstatne kratšiu brzdnú dráhu.
Pozrite si na mape, kde sú rizikové cesty na Slovensku
V studenom počasí je spotreba vyššia
Aby ste zamedzili zbytočnému míňaniu paliva (spotreba môže byť podľa odborníkov v zime až o 50% vyššia), stačí pár jednoduchých krokov.
Ak pred jazdou odstránite z auta sneh a ľad,
- znížite odpor vzduchu,
- zredukuje hmotnosť a
- minimalizuje používanie zariadení ako odmrazovače a vykurovacie telesá.
Odpor vzduchu znížite aj odstránením strešných nosičov, keď ich nepoužívate.
Veľa ľudí zvykne pred jazdou naštartovať auto, aby sa motor zahrial. Zbytočne však takto plytvajú energiou. Efektívnejšie je zo začiatku jazdy nevytáčať motor do vysokých otáčok a dať mu pár kilometrov na zahriatie. Celkovo ak agresívne pridávate či brzdíte, tak míňate palivo navyše.
O pneumatikách sme písali v súvislosti s bezpečnosťou, ale tie môžu mať vplyv aj na spotrebu. Pravidelne by ste mali kontrolovať tlak v pneumatikách, aby boli správne nahustené. Nesprávny tlak ovplyvňuje jazdné vlastnosti vozidla, priľnavosť k vozovke a môže zvýšiť valivý odpor a teda spotrebu paliva.
Prudké jazdenie tiež spôsobuje nehody
Podľa polície je príčinou nárastu nehôd aj neprispôsobenie správania sa vodičov špecifickým podmienkam, ktoré sú na cestách v zimnom období.
Keďže povrch vozovky býva šmykľavý, treba jazdiť opatrnejšie. Polícia odporúča aby ste stále počítali s možnosťou nevyhnutnosti brzdenia a udržiavali si dostatočnú vzdialenosť od vozidla idúceho pred vami.
Pohyby s volantom by mali byť plynulé, aby pneumatiky zostali v kontakte s vozovkou. Opatrný treba byť najmä v zákrutách.
A je dobré snažiť sa myslieť nielen za seba, ale aj za ostatných. Ak budete pozorne sledovať situáciu okolo seba, tak sa môžete vyhnúť mnohým rizikovým situáciám.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.