SME

Ako v zime úsporne a bezpečne jazdiť

Hoci je vonku ešte relatívne teplo, nemusí to trvať dlho. Zima sa blíži. Možno by ste mali vedieť, prečo je lepšie začať jazdu pomaly, než zohrievať motor bežaním naprázdno.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Hoci je vonku ešte relatívne teplo, nemusí to trvať dlho. Preto buďte vy aj vaše auto pripravení na akékoľvek vrtochy počasia, na zimu. Viete prečo je lepšie začať jazdu pomaly, než zohrievať motor bežaním naprázdno?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dobré pneumatiky sú základ

S príchodom zimy je dobré zmeniť pár vecí na vašom štvorkolesovom tátošovi. Jednou z prvých je jeho obutie. Vyžaduje to zákon, pokiaľ je na vozovke súvislá snehová alebo ľadová vrstva. Nákladné autá a autobusy okrem toho potrebujú zimné aspoň na jednej hnacej náprave od 15. novembra do 31. marca.

SkryťVypnúť reklamu

Nielen hrozba pokuty ale aj bezpečnejšia jazda by pre vás mali byť motiváciou na prezutie. Podľa odborníkov stúpa v zime počet nehôd a jednou z hlavných príčin bývajú zlé pneumatiky.

Problémom nemusí byť len to, že máte nasadené letné gumy, ale aj stav tých zimných. Po štyroch sezónach by ste mali pneumatiky vymeniť. Ich opotrebovanosť môže byť totižto už taká veľká, že nebudú svoju funkciu plniť správne.

01.jpg
zdroj: Škoda Auto

Podľa rozsiahlych výskumov nemeckých organizácií TŰV a Dekra je príčinou takmer každej druhej dopravnej nehody nedostatočná hĺbka dezénu pneumatík.

Hoci naša legislatíva stanovuje minimálnu hĺbku dezénu 3 mm, odborníci tvrdia, že je to málo a pri zimnej pneumatike by mala byť hĺbka dezénu aspoň 4 mm. Nová pneumatika má dezén hlboký približne 8 mm, čiže pneumatika s minimálnym dezénom je už približne na 65% opotrebovaná.

SkryťVypnúť reklamu

Použitie zimných pneumatík sa odporúča pri klesnutí teplôt pod +7 °C. Zimné pneumatiky majú oproti letným väčšiu priľnavosť na snehu a ľade a aj na suchej a studenej vozovke. Udržujú lepšiu stabilitu pri prejazde zákrutami a majú podstatne kratšiu brzdnú dráhu.

Pozrite si na mape, kde sú rizikové cesty na Slovensku

V studenom počasí je spotreba vyššia

Aby ste zamedzili zbytočnému míňaniu paliva (spotreba môže byť podľa odborníkov v zime až o 50% vyššia), stačí pár jednoduchých krokov.

Ak pred jazdou odstránite z auta sneh a ľad,

  • znížite odpor vzduchu,
  • zredukuje hmotnosť a
  • minimalizuje používanie zariadení ako odmrazovače a vykurovacie telesá.

Odpor vzduchu znížite aj odstránením strešných nosičov, keď ich nepoužívate.

Veľa ľudí zvykne pred jazdou naštartovať auto, aby sa motor zahrial. Zbytočne však takto plytvajú energiou. Efektívnejšie je zo začiatku jazdy nevytáčať motor do vysokých otáčok a dať mu pár kilometrov na zahriatie. Celkovo ak agresívne pridávate či brzdíte, tak míňate palivo navyše.

SkryťVypnúť reklamu

O pneumatikách sme písali v súvislosti s bezpečnosťou, ale tie môžu mať vplyv aj na spotrebu. Pravidelne by ste mali kontrolovať tlak v pneumatikách, aby boli správne nahustené. Nesprávny tlak ovplyvňuje jazdné vlastnosti vozidla, priľnavosť k vozovke a môže zvýšiť valivý odpor a teda spotrebu paliva.

Prudké jazdenie tiež spôsobuje nehody

Podľa polície je príčinou nárastu nehôd aj neprispôsobenie správania sa vodičov špecifickým podmienkam, ktoré sú na cestách v zimnom období.

Keďže povrch vozovky býva šmykľavý, treba jazdiť opatrnejšie. Polícia odporúča aby ste stále počítali s možnosťou nevyhnutnosti brzdenia a udržiavali si dostatočnú vzdialenosť od vozidla idúceho pred vami.

Pohyby s volantom by mali byť plynulé, aby pneumatiky zostali v kontakte s vozovkou. Opatrný treba byť najmä v zákrutách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A je dobré snažiť sa myslieť nielen za seba, ale aj za ostatných. Ak budete pozorne sledovať situáciu okolo seba, tak sa môžete vyhnúť mnohým rizikovým situáciám.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 383
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 398
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 041
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 790
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 622
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 566
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 035
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  2. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  3. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  4. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  5. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  6. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  7. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  8. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 39 737
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 685
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 366
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 805
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 315
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 075
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 464
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 500
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu