SME

Prvá jazda: Zredukovaný Nissan Micra

Na slovenský trh vstupuje štvrtá generácia modelu Nissan Micra, ktorý si vybudoval imidž malej mestskej šťuky. Šikovnej, rýchlej a veľmi obratnej, stvorenej pre mesto. Vyskúšali sme ju v uliciach Prahy.

(Zdroj: Nissan)

Na slovenský trh vstupuje štvrtá generácia modelu Nissan Micra, ktorý si vybudoval imidž malej mestskej šťuky. Šikovnej, rýchlej a veľmi obratnej, stvorenej pre mesto. Novinka toto poslanie ďalej rozvíja, hoci sa musela podrobiť viacerým redukčným „diétam". Výrobca znížil výrobné náklady, počet verzií karosérie na jednu päťdverovú a ponuku motorov na jediný s dvomi prevodovkami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najobratnejšia v triede Micra je prvým z troch modelov postavených na novej, univerzálnej platforme V (ako versatility). Po nej využije rovnakú platformu ešte malý sedan a nový Note, ale určite nie tento rok. Hlavným cieľom konštruktérov pri vývoji platformy V bolo vytvoriť ľahkú, ale zároveň tuhú konštrukciu, ktorá by sa podieľala na znížení spotreby paliva a tvorbe čo najnižších emisií CO₂.

SkryťVypnúť reklamu

V kombinácii s novým atmosferickým trojvalcom objemu 1,2 l (59 kW/80 k) vyprodukuje len 115 g/km CO₂, čo je už teraz jedna z najnižších hodnôt v segmente. Jeho turbodúchadlom prepĺňaná verzia s priamym vstrekovaním benzínu a výkonom 72 kW/98 k, ktorá príde do predaja na jar budúceho roku, nastaví hodnotou 95 g/km CO₂ úplne novú latku.

Drahšie verzie maskujú lacné indické plasty kombináciou farieb.

Okrem nízkych prevádzkových nákladov bolo cieľom masívnej redukcie na všetkých frontoch tiež dosiahnutie lepšej ovládateľnosti.

Nová Micra aj naďalej ostane najobratnejším malým mestským vozidlom s lepším polomerom zatáčania než dosahovala predošlá generácia a zároveň najlepším v triede (4,5 m).

SkryťVypnúť reklamu

Dosť miesta pre štyroch dospelých Pri navrhovaní karosérie bola pre dizajnérov najdôležitejšia aerodynamika. Opäť z dôvodu emisií a nízkej spotreby. Aspoň to tvrdí výrobca, pretože inak sa ani nedá ospravedlniť vzhľad tohto auta, ktoré vyzerá akoby ho navrhovali deti prvého stupňa základnej školy.

Nech mi Nissan prepáči, ale novinka vyzerá strašne detinsky. V porovnaní s treťou generáciou, o druhej ani nehovorím, je to rozhodne krok späť. Neviem či som už starý, ale ak chce byť nová Micra autom hlavne pre mladých, svoj výzor bude musieť prebiť ešte lepšou cenou než je uvádzacia.

Vzadu Micra príjemne prekvapí miestom pre nohy.

Zatiaľ mi pripadá ako čínska alternatíva mestského auta pre dôchodcov, v ktorom sa pohodlne odvezú štyria dospelí. Len pri nastupovaní dozadu trochu pozor na hlavu, pretože nosné bočné oblúky karosérie sa vzadu prudko zvažujú. Na šírku je v interiéri trochu tesno, ale priestorové podmienky v pozdĺžnom smere sú na auto tejto veľkosti naozaj veľkorysé.

SkryťVypnúť reklamu

Prírastok celkovej dĺžky (+ 61 mm) aj rázvoru (+ 20 mm) v porovnaní s predchodcom je citeľný. Príjemným prekvapením je najmä ponuka miesta na zadných sedadlách.

Poradí pri parkovaní Kokpit je jednoduchý a podobne ako exteriér plný oblín. Väčšina ovládacích prvkov je sústredená do panelu v strede palubnej dosky, tvarom pripomínajúci patizón. V najvyššej výbave nechýba multifunkčný volant s ovládaním autorádia a tempomatu.

Prístrojový panel obsahuje aj displej palubného počítača, ktorý v najvyššej výbave poslúži aj ako parkovací asistent. Tento asistent však nezaparkuje za vodiča, ani nebude za neho točiť volantom ako podobné systémy od konkurencie.

Za pomoci senzorov vie len poradiť, či do vyhliadnutého parkovacieho miesta sa vodič so svojou Microu vmestí alebo nie. Môže to byť dobrá pomôcka pre vodičov začiatočníkov alebo pre tých, ktorí pri parkovaní s odhadom neveria.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sústava systémov Nissan Conect je v najvyššej výbave Tekna štandard, v strednej Acenta za príplatok.

Keď vodič pomaly prechádza okolo voľného miesta, stlačením tlačidla na prístrojovej doske aktivuje systém PSM a zapne príslušný ukazovateľ smeru, aby systému napovedal, ktorú stranu vozidla má kontrolovať. Za predpokladu, že rýchlosť vozidla je nižšia ako 25 km/h, senzory skontrolujú miesto a prostredníctvom displeja na prístrojovej doske povedia vodičovi, či je miesto vhodné alebo nie. Displej ukáže „OK", ak je miesto dlhšie ako vozidlo o viac ako 100 cm. Nápis „ŤAŽKÉ" znamená, že parkovacie miesto je dlhšie než vozidlo o 60 až 99 cm a „NEODPORÚČAM", ak je miesto dlhšie ako vozidlo o menej než 60 cm. Potom je len na vodičovi, či zaparkovať vyskúša alebo nie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hoci je Micra japonské auto, tlak na nízke výrobné náklady je vnútri evidentný. Všetky obkladové plasty pôsobia veľmi lacným dojmom. Pripomínajú mi niekdajší Hyundai Atos. Taktiež priemyselné opracovanie jednotlivých plastových panelov je jednoznačne najslabšie v tomto segmente.

Iba trojvalec Nová Micra je o 50 až 80 kg ľahšia v porovnaní s predchodcom (celkovo váži od 910 do 980 kg) a v Európe ju bude poháňať výhradne 1,2-litrový zážihový trojvalec s výkonom 59 kW/80 k a maximálnym krútiacim momentom 110 Nm. Neskôr k nemu pribudne aj preplňovaná verzia s priamym vstrekovaním benzínu, ktorá bude v Európe štandardne vybavená systémom start/stop.

Vďaka prepĺňaniu a priamemu vstreku ponúkne výkon 72 kW/98 k a krútiaci moment 142 Nm. Nissan tvrdí, že systém start/stop dokáže znížiť spotrebu prepĺňaného 1,2-litrového trojvalca o 6%. Oba motory sa dajú kombinovať s päťstupňovou manuálnou, aj prevodovkou CVT s plynulo meniteľným prevodom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazdili SME...

Na výjazde z parkovacej garáže nákupného centra Šestka v Prahe v praxi skúšam rekordný polomer zatáčania, keď sa potrebujem otočiť o 180 stupňov smerom k Exitu. Nová Micra je naozaj super obratná. Na fleku sa s ňou otočíte aj tam, kde by ste s iným malým autom museli minimálne raz cúvnuť. Testovacia trasa potom pokračuje jazdou po okreskách v okolí Prahy, neskôr aj v samotnom meste. Musím pochváliť organizátorov, že tentokrát nám pripravili zaujímavú trasu, ktorá bola na svoju krátkosť dosť rozmanitá. Zahŕňala zákruty, prevýšenia, mestské uličky aj jazdu po okreskách.

Najviac som zvedavý na nový trojvalček, o ktorom som počul samé chvály, nielen z úst samotných inžinierov. V tejto súvislosti mi nedá nespomenúť jeden úryvok z rozhovoru s technikom automobilky Nissan v predvečer ženevského autosalónu, kde mala Micra svetovú premiéru. Myslím, že to bol akurát človek podieľajúci sa na vývoji tohto trojvalca.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nedalo mi totiž nerypnúť si do neho, či si myslí, že tri valce sú tou správnou cestou v segmente malých áut. Pokiaľ opomeniem iné nevýhody z hľadiska bežného spotrebiteľa sú to najmä trojvalcový zvuk a vibrácie. Na to mi on povedal: „budete milo prekvapený, aký tichý a kultivovaný je náš trojvalec".

Ja mu na to, že to hovorili aj ľudia od Toyoty pri uvádzaní modelu Aygo na trh, a hoci má ich motor príjemnejší prejav ako konkurenčné trojvalce, na zadok som z neho nepadol. On mi odpovedal vetou: „Ale my nie sme Toyota".

Dnes spomínanému pánovi (škoda, že som si od neho nevypýtal vizitku) musím dať za pravdu. Skúsenosť s novým trojvalcom od Nissanu ma veľmi príjemne prekvapila. Musím uznať, že nielen na voľnobehu, ale aj za jazdy to je najkultivovanejší a najtichší benzínový trojvalec, s akým som kedy jazdil.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Do karosérie prenáša o poznanie menej vibrácii než konkurencia, má veľmi mäkký prejav a pri bežnej jazde vôbec nepočuť, že má len tri valce. Klobúk dole pred konštruktérmi, ktorí namiesto vyvažovacieho hriadeľa potlačili vibrácie vyvažovacím telieskom na remenici kľukového hriadeľa.

Motor je veľmi svižný, ideálny do mestskej premávky. Pekne sa zbiera už odspodu a pôsobivo akceleruje až do 6400 ot. 1/min. Na nedostatok dynamiky som sa nemohol sťažovať v meste ani mimo neho. Vďaka ľahkej karosérii Micra jazdí čiperne ako by mala o 20 k silnejší motor.

V stúpaní sa prejaví nevýhoda dlhých prevodov, keď človek nevie dotočiť dvojku, nie to ešte trojku, ale dlhé prevody k úspornej prevádzke a nízkym emisiám dnes patria. Karoséria sa v zákrutách rada nakloní, riadenie je umelé.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V meste sa však viac počíta obratnosť a ľahká ovládateľnosť, v čom je Micra naozaj výborná. Uvádzacia cena modelu 1.2 Visia začína sumou 8600 €, čo je o 1000 € menej než oficiálna cenníková cena.

Kompletný cenník aj s výbavami nájdete v prílohe.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 234
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 463
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 186
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 159
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 762
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 708
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 680
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 944
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  2. Eva Bachletová: Naše svetlo
  3. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  4. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  5. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  6. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  7. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  8. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 33 964
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 828
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 409
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 827
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 400
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 114
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 312
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 292
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu