SME
Nedeľa, 23. január, 2022 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Zredukovaný Nissan Micra

Na slovenský trh vstupuje štvrtá generácia modelu Nissan Micra, ktorý si vybudoval imidž malej mestskej šťuky. Šikovnej, rýchlej a veľmi obratnej, stvorenej pre mesto. Vyskúšali sme ju v uliciach Prahy.

(Zdroj: Nissan)

Na slovenský trh vstupuje štvrtá generácia modelu Nissan Micra, ktorý si vybudoval imidž malej mestskej šťuky. Šikovnej, rýchlej a veľmi obratnej, stvorenej pre mesto. Novinka toto poslanie ďalej rozvíja, hoci sa musela podrobiť viacerým redukčným „diétam". Výrobca znížil výrobné náklady, počet verzií karosérie na jednu päťdverovú a ponuku motorov na jediný s dvomi prevodovkami.

Najobratnejšia v triede

Micra je prvým z troch modelov postavených na novej, univerzálnej platforme V (ako versatility). Po nej využije rovnakú platformu ešte malý sedan a nový Note, ale určite nie tento rok. Hlavným cieľom konštruktérov pri vývoji platformy V bolo vytvoriť ľahkú, ale zároveň tuhú konštrukciu, ktorá by sa podieľala na znížení spotreby paliva a tvorbe čo najnižších emisií CO₂.

V kombinácii s novým atmosferickým trojvalcom objemu 1,2 l (59 kW/80 k) vyprodukuje len 115 g/km CO₂, čo je už teraz jedna z najnižších hodnôt v segmente. Jeho turbodúchadlom prepĺňaná verzia s priamym vstrekovaním benzínu a výkonom 72 kW/98 k, ktorá príde do predaja na jar budúceho roku, nastaví hodnotou 95 g/km CO₂ úplne novú latku.

male1.jpg

Drahšie verzie maskujú lacné indické plasty kombináciou farieb.

Okrem nízkych prevádzkových nákladov bolo cieľom masívnej redukcie na všetkých frontoch tiež dosiahnutie lepšej ovládateľnosti.

Nová Micra aj naďalej ostane najobratnejším malým mestským vozidlom s lepším polomerom zatáčania než dosahovala predošlá generácia a zároveň najlepším v triede (4,5 m).

Dosť miesta pre štyroch dospelých

Pri navrhovaní karosérie bola pre dizajnérov najdôležitejšia aerodynamika. Opäť z dôvodu emisií a nízkej spotreby. Aspoň to tvrdí výrobca, pretože inak sa ani nedá ospravedlniť vzhľad tohto auta, ktoré vyzerá akoby ho navrhovali deti prvého stupňa základnej školy.

Nech mi Nissan prepáči, ale novinka vyzerá strašne detinsky. V porovnaní s treťou generáciou, o druhej ani nehovorím, je to rozhodne krok späť. Neviem či som už starý, ale ak chce byť nová Micra autom hlavne pre mladých, svoj výzor bude musieť prebiť ešte lepšou cenou než je uvádzacia.

male3.jpg

Vzadu Micra príjemne prekvapí miestom pre nohy.

Zatiaľ mi pripadá ako čínska alternatíva mestského auta pre dôchodcov, v ktorom sa pohodlne odvezú štyria dospelí. Len pri nastupovaní dozadu trochu pozor na hlavu, pretože nosné bočné oblúky karosérie sa vzadu prudko zvažujú. Na šírku je v interiéri trochu tesno, ale priestorové podmienky v pozdĺžnom smere sú na auto tejto veľkosti naozaj veľkorysé.

Prírastok celkovej dĺžky (+ 61 mm) aj rázvoru (+ 20 mm) v porovnaní s predchodcom je citeľný. Príjemným prekvapením je najmä ponuka miesta na zadných sedadlách.

Poradí pri parkovaní

Kokpit je jednoduchý a podobne ako exteriér plný oblín. Väčšina ovládacích prvkov je sústredená do panelu v strede palubnej dosky, tvarom pripomínajúci patizón. V najvyššej výbave nechýba multifunkčný volant s ovládaním autorádia a tempomatu.

Prístrojový panel obsahuje aj displej palubného počítača, ktorý v najvyššej výbave poslúži aj ako parkovací asistent. Tento asistent však nezaparkuje za vodiča, ani nebude za neho točiť volantom ako podobné systémy od konkurencie.

Za pomoci senzorov vie len poradiť, či do vyhliadnutého parkovacieho miesta sa vodič so svojou Microu vmestí alebo nie. Môže to byť dobrá pomôcka pre vodičov začiatočníkov alebo pre tých, ktorí pri parkovaní s odhadom neveria.

male2.jpg

Sústava systémov Nissan Conect je v najvyššej výbave Tekna štandard, v strednej Acenta za príplatok.
Keď vodič pomaly prechádza okolo voľného miesta, stlačením tlačidla na prístrojovej doske aktivuje systém PSM a zapne príslušný ukazovateľ smeru, aby systému napovedal, ktorú stranu vozidla má kontrolovať. Za predpokladu, že rýchlosť vozidla je nižšia ako 25 km/h, senzory skontrolujú miesto a prostredníctvom displeja na prístrojovej doske povedia vodičovi, či je miesto vhodné alebo nie.

Displej ukáže „OK", ak je miesto dlhšie ako vozidlo o viac ako 100 cm. Nápis „ŤAŽKÉ" znamená, že parkovacie miesto je dlhšie než vozidlo o 60 až 99 cm a „NEODPORÚČAM", ak je miesto dlhšie ako vozidlo o menej než 60 cm. Potom je len na vodičovi, či zaparkovať vyskúša alebo nie.

Hoci je Micra japonské auto, tlak na nízke výrobné náklady je vnútri evidentný. Všetky obkladové plasty pôsobia veľmi lacným dojmom. Pripomínajú mi niekdajší Hyundai Atos. Taktiež priemyselné opracovanie jednotlivých plastových panelov je jednoznačne najslabšie v tomto segmente.

Iba trojvalec

Nová Micra je o 50 až 80 kg ľahšia v porovnaní s predchodcom (celkovo váži od 910 do 980 kg) a v Európe ju bude poháňať výhradne 1,2-litrový zážihový trojvalec s výkonom 59 kW/80 k a maximálnym krútiacim momentom 110 Nm. Neskôr k nemu pribudne aj preplňovaná verzia s priamym vstrekovaním benzínu, ktorá bude v Európe štandardne vybavená systémom start/stop.

Vďaka prepĺňaniu a priamemu vstreku ponúkne výkon 72 kW/98 k a krútiaci moment 142 Nm. Nissan tvrdí, že systém start/stop dokáže znížiť spotrebu prepĺňaného 1,2-litrového trojvalca o 6%. Oba motory sa dajú kombinovať s päťstupňovou manuálnou, aj prevodovkou CVT s plynulo meniteľným prevodom.

Jazdili SME...
Na výjazde z parkovacej garáže nákupného centra Šestka v Prahe v praxi skúšam rekordný polomer zatáčania, keď sa potrebujem otočiť o 180 stupňov smerom k Exitu. Nová Micra je naozaj super obratná. Na fleku sa s ňou otočíte aj tam, kde by ste s iným malým autom museli minimálne raz cúvnuť.

Testovacia trasa potom pokračuje jazdou po okreskách v okolí Prahy, neskôr aj v samotnom meste. Musím pochváliť organizátorov, že tentokrát nám pripravili zaujímavú trasu, ktorá bola na svoju krátkosť dosť rozmanitá. Zahŕňala zákruty, prevýšenia, mestské uličky aj jazdu po okreskách.

Najviac som zvedavý na nový trojvalček, o ktorom som počul samé chvály, nielen z úst samotných inžinierov. V tejto súvislosti mi nedá nespomenúť jeden úryvok z rozhovoru s technikom automobilky Nissan v predvečer ženevského autosalónu, kde mala Micra svetovú premiéru. Myslím, že to bol akurát človek podieľajúci sa na vývoji tohto trojvalca.

Nedalo mi totiž nerypnúť si do neho, či si myslí, že tri valce sú tou správnou cestou v segmente malých áut. Pokiaľ opomeniem iné nevýhody z hľadiska bežného spotrebiteľa sú to najmä trojvalcový zvuk a vibrácie. Na to mi on povedal: „budete milo prekvapený, aký tichý a kultivovaný je náš trojvalec".

Ja mu na to, že to hovorili aj ľudia od Toyoty pri uvádzaní modelu Aygo na trh, a hoci má ich motor príjemnejší prejav ako konkurenčné trojvalce, na zadok som z neho nepadol. On mi odpovedal vetou: „Ale my nie sme Toyota".

Dnes spomínanému pánovi (škoda, že som si od neho nevypýtal vizitku) musím dať za pravdu. Skúsenosť s novým trojvalcom od Nissanu ma veľmi príjemne prekvapila. Musím uznať, že nielen na voľnobehu, ale aj za jazdy to je najkultivovanejší a najtichší benzínový trojvalec, s akým som kedy jazdil.

Do karosérie prenáša o poznanie menej vibrácii než konkurencia, má veľmi mäkký prejav a pri bežnej jazde vôbec nepočuť, že má len tri valce. Klobúk dole pred konštruktérmi, ktorí namiesto vyvažovacieho hriadeľa potlačili vibrácie vyvažovacím telieskom na remenici kľukového hriadeľa.

Motor je veľmi svižný, ideálny do mestskej premávky. Pekne sa zbiera už odspodu a pôsobivo akceleruje až do 6400 ot. 1/min. Na nedostatok dynamiky som sa nemohol sťažovať v meste ani mimo neho. Vďaka ľahkej karosérii Micra jazdí čiperne ako by mala o 20 k silnejší motor.

V stúpaní sa prejaví nevýhoda dlhých prevodov, keď človek nevie dotočiť dvojku, nie to ešte trojku, ale dlhé prevody k úspornej prevádzke a nízkym emisiám dnes patria. Karoséria sa v zákrutách rada nakloní, riadenie je umelé.

V meste sa však viac počíta obratnosť a ľahká ovládateľnosť, v čom je Micra naozaj výborná. Uvádzacia cena modelu 1.2 Visia začína sumou 8600 €, čo je o 1000 € menej než oficiálna cenníková cena.

Kompletný cenník aj s výbavami nájdete v prílohe.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  4. Mecom ide na zelenú
  5. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  6. Marrákeš je červená perla Maroka
  7. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  8. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  9. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  10. Očarujúca Srí Lanka: Malý ostrov plný prekvapení
  1. Plánujete kúpu nehnuteľnosti ? Správajte sa ako investor
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Ak sa chcete zotaviť po Covide, zamerajte sa na podporu zdravia
  4. Union prichádza s novinkami pre diabetológov
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  7. Ekologicky sa zeleniť je časom overený hit
  8. Pripomíname dôležitý dátum –31. januára 2022
  9. Vysoká spotreba vody? Môže to byť nepovšimnutý únik vody
  10. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 7 756
  2. Predplatné SME.sk len za 29 eur 5 043
  3. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 4 897
  4. Marrákeš je červená perla Maroka 3 378
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 3 211
  6. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 984
  7. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 2 922
  8. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 2 496
  9. Mecom ide na zelenú 1 975
  10. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 1 553
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľubomír Maretta: Pravda
  2. Otilia Horrocks: Booster dávka a jej 90% účinnosť
  3. Radovan Kazda: Progresívci a ich fiktívny nepriateľ
  4. Tomáš Tenczer: Čo robíme na mobiloch 5 hodín denne?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 27. - Heroické dobývanie Antarktídy - Dosiahnutie južného pólu (1910 - 1913) - časť 1/2
  6. Viktor Pamula: Čo nám dali čiastočné výsledky sčítania obyvateľstva
  7. Jozef Legény: Mestské lesy Revúca 2012-2021: Šklbanie sliepky čo znáša zlaté vajcia. Rok 2026 - predaj vopred určenému záujemcovi?
  8. Dušan Vršanský: Informačná spoločnosť 21. storočia - ako RTVS zarába peniaze
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 14 081
  2. Pavel Macko: Vodka a cigary? 9 576
  3. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 6 057
  4. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 5 823
  5. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 4 434
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 4 403
  7. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže ! 3 304
  8. Daniel Bíro: 10 zaujímavostí, o ktorých ste, možno, nevedeli 2 759
  1. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  2. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  3. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  4. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  5. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  6. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  7. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  8. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
Skryť Zatvoriť reklamu