SME

Deň plný rýchlosti a adrenalínu na okruhu Paul Ricard

Náš čitateľ, Ivan Hitka, zažil na vlastnej koži jazdu v monoposte F1 a šoféroval aj okruhový špeciál Peugeot 905.

V zákrute na okruhu Paul Ricard v monoposte F1 Prost.V zákrute na okruhu Paul Ricard v monoposte F1 Prost.

PAUL RICARD. Októbrové ráno na známom pretekárskom okruhu Paul Ricard bolo ako každé iné. Mňa ale čakala životná príležitosť riadiť Peugeot 905 a ostrý monopost F1 Prost alebo F1 Arrows s motorom V10.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pre chybu v prípravnej jazde na monoposte F3 (urobil som totiž hodiny) Francúzi usúdili, že sa mi ešte pred tým zíde osem kôl na monoposte F1 s motorom V8 a výkonom „iba" 650 koní. A potom som si mohol vybrať medzi ostrejším monopostom F1 a spomínaným Peugeotom 905. Vybral som si teda legendárny Peugeot 905 a vôbec som to neľutoval.

SkryťVypnúť reklamu

Pred pár rokmi túto ef-jednotku Prost AP02 V8 riadili pretekárske esá ako Jean Alesi a Nick Heidfeld. Teraz som ale na tomto monoposte F1 absolvoval osem kôl ja sám na 3,8 km dlhej trati, vyhradenej len pre mňa.

Bolo to niečo fantastické, nepredstaviteľné, neskutočné. Automobilová brutalita v najvyššej forme. Môj monopost F1 váži len 550 kg! Zrýchľuje z 0 na 100 km za famózne 2,5 sekundy, zo stovky sa potom dostane až na rýchlosť 200 km/hod. za ďalšie neuveriteľné 2,5 sekundy. Len päť sekúnd a mám tam teda dvestovku!

Na okruhu sú dve rovinky, na ktorých sa radí aj šiesty prevodový stupeň. Minimálne na konci cieľovej rovinky sa rútim k ostrej zákrute rýchlosťou asi 300 km/hod. Neostáva mi nič iné, iba sa celkom spoľahnúť na to, že správne zabrzdím. Perfektné karbónové brzdy ale urobia svoju úlohu a brutálne spomalia môj monopost F1 na neuveriteľne krátkom úseku. Aj s preťažením okolo 4 G!

SkryťVypnúť reklamu

Každé podradenie na nižšiu rýchlosť je spojené s trhnutím monopostu a otáčky motora počas medziplynu vyletia nad 10.000 otáčok. Na zaváhanie nie je miesto ani čas. Neskutočné! Nikde inde niečo podobné nezažijete. Pri troch prejazdoch tejto rovinky som napriek všetkému dobrzdil neskôr a vyšiel som až do výbehovej zóny.

Neriešim to a pokračujem naplno ďalej. Mojou snahou je riadiť ef-jednotku agresívnejšie ako pred tromi rokmi na okruhu Var. Ide mi to a výborne sa zabávam. Aj v situácii, keď musím po výjazde z jednej zo zákrut volantom vyrovnávať monopost F1 po malom pokĺznutí jeho zadnej časti. Neviem sa už dočkať záberov z malej kamery, umiestnenej na monoposte nad mojou prilbou.

To ale ešte nebolo všetko. Popoludní pre mňa zahriali športový prototyp Peugeot 905. Je to dvojnásobný víťaz známej 24-hodinovky v Le Mans a jeho maximálna rýchlosť je 350 km/hod.! Až 1.200 m dlhá cieľová rovinka je pre toto auto ako stvorená.

SkryťVypnúť reklamu

Do anatomického sedadla v kabíne sa musím zasunúť cez úzke krídlové dvere. Vnímam malý volant, páku sekvenčnej prevodovky (tu však radím už so spojkou) a aj malú kameru nasmerovanú na mňa. A rovnako ako v monoposte F1 aj poriadne utiahnuté bezpečnostné pásy.

Potom už nasledovali štyri kolá ohromujúcej a strhujúcej jazdy, o akej môže majiteľ hociktorého športového auta len snívať. Každé zaradenie vyššej rýchlosti pri správnych otáčkach doslova nakopne auto vpred. Ale plávanie auta vo vysokej rýchlosti je ešte výraznejšie, ako pri F1.

Aj Peugeot 905 sa správa nespokojne už pred prudkým brzdením a vyžaduje korekcie volantom. V tej rýchlosti mi to len zrýchli produkciu adrenalínu.

Toto je poriadna výzva vyznávačov rýchlosti či adrenalínu. Nie každý však prekoná svoje obavy. Určite každý si však musí sadať do týchto špičkových pretekárskych áut s vysokým rešpektom. Inak vyletí z trate.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Môj neopakovateľný a výnimočný deň plný rýchlej jazdy, emócií, zimomriavok a adrenalínu sa skončil. Bol to vynikajúco strávený deň, na ktorý určite nezabudnem.

Autor: Ivan Hitka

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 383
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 398
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 041
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 790
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 622
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 566
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 035
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  2. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  3. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  4. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  5. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  6. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  7. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  8. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 39 737
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 685
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 366
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 805
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 315
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 075
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 464
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 500
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu