PAUL RICARD. Októbrové ráno na známom pretekárskom okruhu Paul Ricard bolo ako každé iné. Mňa ale čakala životná príležitosť riadiť Peugeot 905 a ostrý monopost F1 Prost alebo F1 Arrows s motorom V10.
Pre chybu v prípravnej jazde na monoposte F3 (urobil som totiž hodiny) Francúzi usúdili, že sa mi ešte pred tým zíde osem kôl na monoposte F1 s motorom V8 a výkonom „iba" 650 koní. A potom som si mohol vybrať medzi ostrejším monopostom F1 a spomínaným Peugeotom 905. Vybral som si teda legendárny Peugeot 905 a vôbec som to neľutoval.
Pred pár rokmi túto ef-jednotku Prost AP02 V8 riadili pretekárske esá ako Jean Alesi a Nick Heidfeld. Teraz som ale na tomto monoposte F1 absolvoval osem kôl ja sám na 3,8 km dlhej trati, vyhradenej len pre mňa.
Bolo to niečo fantastické, nepredstaviteľné, neskutočné. Automobilová brutalita v najvyššej forme. Môj monopost F1 váži len 550 kg! Zrýchľuje z 0 na 100 km za famózne 2,5 sekundy, zo stovky sa potom dostane až na rýchlosť 200 km/hod. za ďalšie neuveriteľné 2,5 sekundy. Len päť sekúnd a mám tam teda dvestovku!
Na okruhu sú dve rovinky, na ktorých sa radí aj šiesty prevodový stupeň. Minimálne na konci cieľovej rovinky sa rútim k ostrej zákrute rýchlosťou asi 300 km/hod. Neostáva mi nič iné, iba sa celkom spoľahnúť na to, že správne zabrzdím. Perfektné karbónové brzdy ale urobia svoju úlohu a brutálne spomalia môj monopost F1 na neuveriteľne krátkom úseku. Aj s preťažením okolo 4 G!
Každé podradenie na nižšiu rýchlosť je spojené s trhnutím monopostu a otáčky motora počas medziplynu vyletia nad 10.000 otáčok. Na zaváhanie nie je miesto ani čas. Neskutočné! Nikde inde niečo podobné nezažijete. Pri troch prejazdoch tejto rovinky som napriek všetkému dobrzdil neskôr a vyšiel som až do výbehovej zóny.
Neriešim to a pokračujem naplno ďalej. Mojou snahou je riadiť ef-jednotku agresívnejšie ako pred tromi rokmi na okruhu Var. Ide mi to a výborne sa zabávam. Aj v situácii, keď musím po výjazde z jednej zo zákrut volantom vyrovnávať monopost F1 po malom pokĺznutí jeho zadnej časti. Neviem sa už dočkať záberov z malej kamery, umiestnenej na monoposte nad mojou prilbou.
To ale ešte nebolo všetko. Popoludní pre mňa zahriali športový prototyp Peugeot 905. Je to dvojnásobný víťaz známej 24-hodinovky v Le Mans a jeho maximálna rýchlosť je 350 km/hod.! Až 1.200 m dlhá cieľová rovinka je pre toto auto ako stvorená.
Do anatomického sedadla v kabíne sa musím zasunúť cez úzke krídlové dvere. Vnímam malý volant, páku sekvenčnej prevodovky (tu však radím už so spojkou) a aj malú kameru nasmerovanú na mňa. A rovnako ako v monoposte F1 aj poriadne utiahnuté bezpečnostné pásy.
Potom už nasledovali štyri kolá ohromujúcej a strhujúcej jazdy, o akej môže majiteľ hociktorého športového auta len snívať. Každé zaradenie vyššej rýchlosti pri správnych otáčkach doslova nakopne auto vpred. Ale plávanie auta vo vysokej rýchlosti je ešte výraznejšie, ako pri F1.
Aj Peugeot 905 sa správa nespokojne už pred prudkým brzdením a vyžaduje korekcie volantom. V tej rýchlosti mi to len zrýchli produkciu adrenalínu.
Toto je poriadna výzva vyznávačov rýchlosti či adrenalínu. Nie každý však prekoná svoje obavy. Určite každý si však musí sadať do týchto špičkových pretekárskych áut s vysokým rešpektom. Inak vyletí z trate.
Môj neopakovateľný a výnimočný deň plný rýchlej jazdy, emócií, zimomriavok a adrenalínu sa skončil. Bol to vynikajúco strávený deň, na ktorý určite nezabudnem.
Autor: Ivan Hitka