SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Deň plný rýchlosti a adrenalínu na okruhu Paul Ricard

Náš čitateľ, Ivan Hitka, zažil na vlastnej koži jazdu v monoposte F1 a šoféroval aj okruhový špeciál Peugeot 905.

V zákrute na okruhu Paul Ricard v monoposte F1 Prost.V zákrute na okruhu Paul Ricard v monoposte F1 Prost.

PAUL RICARD. Októbrové ráno na známom pretekárskom okruhu Paul Ricard bolo ako každé iné. Mňa ale čakala životná príležitosť riadiť Peugeot 905 a ostrý monopost F1 Prost alebo F1 Arrows s motorom V10.

Pre chybu v prípravnej jazde na monoposte F3 (urobil som totiž hodiny) Francúzi usúdili, že sa mi ešte pred tým zíde osem kôl na monoposte F1 s motorom V8 a výkonom „iba" 650 koní. A potom som si mohol vybrať medzi ostrejším monopostom F1 a spomínaným Peugeotom 905. Vybral som si teda legendárny Peugeot 905 a vôbec som to neľutoval.

Pred pár rokmi túto ef-jednotku Prost AP02 V8 riadili pretekárske esá ako Jean Alesi a Nick Heidfeld. Teraz som ale na tomto monoposte F1 absolvoval osem kôl ja sám na 3,8 km dlhej trati, vyhradenej len pre mňa.

Bolo to niečo fantastické, nepredstaviteľné, neskutočné. Automobilová brutalita v najvyššej forme. Môj monopost F1 váži len 550 kg! Zrýchľuje z 0 na 100 km za famózne 2,5 sekundy, zo stovky sa potom dostane až na rýchlosť 200 km/hod. za ďalšie neuveriteľné 2,5 sekundy. Len päť sekúnd a mám tam teda dvestovku!

Na okruhu sú dve rovinky, na ktorých sa radí aj šiesty prevodový stupeň. Minimálne na konci cieľovej rovinky sa rútim k ostrej zákrute rýchlosťou asi 300 km/hod. Neostáva mi nič iné, iba sa celkom spoľahnúť na to, že správne zabrzdím. Perfektné karbónové brzdy ale urobia svoju úlohu a brutálne spomalia môj monopost F1 na neuveriteľne krátkom úseku. Aj s preťažením okolo 4 G!

Každé podradenie na nižšiu rýchlosť je spojené s trhnutím monopostu a otáčky motora počas medziplynu vyletia nad 10.000 otáčok. Na zaváhanie nie je miesto ani čas. Neskutočné! Nikde inde niečo podobné nezažijete. Pri troch prejazdoch tejto rovinky som napriek všetkému dobrzdil neskôr a vyšiel som až do výbehovej zóny.

Neriešim to a pokračujem naplno ďalej. Mojou snahou je riadiť ef-jednotku agresívnejšie ako pred tromi rokmi na okruhu Var. Ide mi to a výborne sa zabávam. Aj v situácii, keď musím po výjazde z jednej zo zákrut volantom vyrovnávať monopost F1 po malom pokĺznutí jeho zadnej časti. Neviem sa už dočkať záberov z malej kamery, umiestnenej na monoposte nad mojou prilbou.

To ale ešte nebolo všetko. Popoludní pre mňa zahriali športový prototyp Peugeot 905. Je to dvojnásobný víťaz známej 24-hodinovky v Le Mans a jeho maximálna rýchlosť je 350 km/hod.! Až 1.200 m dlhá cieľová rovinka je pre toto auto ako stvorená.

Do anatomického sedadla v kabíne sa musím zasunúť cez úzke krídlové dvere. Vnímam malý volant, páku sekvenčnej prevodovky (tu však radím už so spojkou) a aj malú kameru nasmerovanú na mňa. A rovnako ako v monoposte F1 aj poriadne utiahnuté bezpečnostné pásy.

Potom už nasledovali štyri kolá ohromujúcej a strhujúcej jazdy, o akej môže majiteľ hociktorého športového auta len snívať. Každé zaradenie vyššej rýchlosti pri správnych otáčkach doslova nakopne auto vpred. Ale plávanie auta vo vysokej rýchlosti je ešte výraznejšie, ako pri F1.

Aj Peugeot 905 sa správa nespokojne už pred prudkým brzdením a vyžaduje korekcie volantom. V tej rýchlosti mi to len zrýchli produkciu adrenalínu.

Toto je poriadna výzva vyznávačov rýchlosti či adrenalínu. Nie každý však prekoná svoje obavy. Určite každý si však musí sadať do týchto špičkových pretekárskych áut s vysokým rešpektom. Inak vyletí z trate.

Môj neopakovateľný a výnimočný deň plný rýchlej jazdy, emócií, zimomriavok a adrenalínu sa skončil. Bol to vynikajúco strávený deň, na ktorý určite nezabudnem.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  3. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  8. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  9. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Changes to the System of Remedies under the Amendment to the PPL
  2. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  3. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  4. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  6. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  7. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  8. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  9. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  10. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 710
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 251
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 931
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 388
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 456
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 248
  7. Aká je chémia vôní 9 225
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 637
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 481
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 032
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021