SME

Deň plný rýchlosti a adrenalínu na okruhu Paul Ricard

Náš čitateľ, Ivan Hitka, zažil na vlastnej koži jazdu v monoposte F1 a šoféroval aj okruhový špeciál Peugeot 905.

V zákrute na okruhu Paul Ricard v monoposte F1 Prost.V zákrute na okruhu Paul Ricard v monoposte F1 Prost.

PAUL RICARD. Októbrové ráno na známom pretekárskom okruhu Paul Ricard bolo ako každé iné. Mňa ale čakala životná príležitosť riadiť Peugeot 905 a ostrý monopost F1 Prost alebo F1 Arrows s motorom V10.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pre chybu v prípravnej jazde na monoposte F3 (urobil som totiž hodiny) Francúzi usúdili, že sa mi ešte pred tým zíde osem kôl na monoposte F1 s motorom V8 a výkonom „iba" 650 koní. A potom som si mohol vybrať medzi ostrejším monopostom F1 a spomínaným Peugeotom 905. Vybral som si teda legendárny Peugeot 905 a vôbec som to neľutoval.

SkryťVypnúť reklamu

Pred pár rokmi túto ef-jednotku Prost AP02 V8 riadili pretekárske esá ako Jean Alesi a Nick Heidfeld. Teraz som ale na tomto monoposte F1 absolvoval osem kôl ja sám na 3,8 km dlhej trati, vyhradenej len pre mňa.

Bolo to niečo fantastické, nepredstaviteľné, neskutočné. Automobilová brutalita v najvyššej forme. Môj monopost F1 váži len 550 kg! Zrýchľuje z 0 na 100 km za famózne 2,5 sekundy, zo stovky sa potom dostane až na rýchlosť 200 km/hod. za ďalšie neuveriteľné 2,5 sekundy. Len päť sekúnd a mám tam teda dvestovku!

Na okruhu sú dve rovinky, na ktorých sa radí aj šiesty prevodový stupeň. Minimálne na konci cieľovej rovinky sa rútim k ostrej zákrute rýchlosťou asi 300 km/hod. Neostáva mi nič iné, iba sa celkom spoľahnúť na to, že správne zabrzdím. Perfektné karbónové brzdy ale urobia svoju úlohu a brutálne spomalia môj monopost F1 na neuveriteľne krátkom úseku. Aj s preťažením okolo 4 G!

SkryťVypnúť reklamu

Každé podradenie na nižšiu rýchlosť je spojené s trhnutím monopostu a otáčky motora počas medziplynu vyletia nad 10.000 otáčok. Na zaváhanie nie je miesto ani čas. Neskutočné! Nikde inde niečo podobné nezažijete. Pri troch prejazdoch tejto rovinky som napriek všetkému dobrzdil neskôr a vyšiel som až do výbehovej zóny.

Neriešim to a pokračujem naplno ďalej. Mojou snahou je riadiť ef-jednotku agresívnejšie ako pred tromi rokmi na okruhu Var. Ide mi to a výborne sa zabávam. Aj v situácii, keď musím po výjazde z jednej zo zákrut volantom vyrovnávať monopost F1 po malom pokĺznutí jeho zadnej časti. Neviem sa už dočkať záberov z malej kamery, umiestnenej na monoposte nad mojou prilbou.

To ale ešte nebolo všetko. Popoludní pre mňa zahriali športový prototyp Peugeot 905. Je to dvojnásobný víťaz známej 24-hodinovky v Le Mans a jeho maximálna rýchlosť je 350 km/hod.! Až 1.200 m dlhá cieľová rovinka je pre toto auto ako stvorená.

SkryťVypnúť reklamu

Do anatomického sedadla v kabíne sa musím zasunúť cez úzke krídlové dvere. Vnímam malý volant, páku sekvenčnej prevodovky (tu však radím už so spojkou) a aj malú kameru nasmerovanú na mňa. A rovnako ako v monoposte F1 aj poriadne utiahnuté bezpečnostné pásy.

Potom už nasledovali štyri kolá ohromujúcej a strhujúcej jazdy, o akej môže majiteľ hociktorého športového auta len snívať. Každé zaradenie vyššej rýchlosti pri správnych otáčkach doslova nakopne auto vpred. Ale plávanie auta vo vysokej rýchlosti je ešte výraznejšie, ako pri F1.

Aj Peugeot 905 sa správa nespokojne už pred prudkým brzdením a vyžaduje korekcie volantom. V tej rýchlosti mi to len zrýchli produkciu adrenalínu.

Toto je poriadna výzva vyznávačov rýchlosti či adrenalínu. Nie každý však prekoná svoje obavy. Určite každý si však musí sadať do týchto špičkových pretekárskych áut s vysokým rešpektom. Inak vyletí z trate.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Môj neopakovateľný a výnimočný deň plný rýchlej jazdy, emócií, zimomriavok a adrenalínu sa skončil. Bol to vynikajúco strávený deň, na ktorý určite nezabudnem.

Autor: Ivan Hitka

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Koľko stojí dovolenka na lodi a koľko apartmán pri mori?
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  5. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 861
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 022
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 454
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 228
  5. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 270
  6. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 2 127
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 102
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár 1 486
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Tipy na skvelú dovolenku v novembri.

HappyTravel.sk spustila kampaň na zimnú sezónu pár dní pred krachom.


11
Predseda vlády Robert Fico a vpravo minister zahraničných vecí Juraj Blanár.

Vo Fínsku majú kryty pre väčšinu ľudí. Na Slovensku sú pre päť percent.


18
Peter Tkačenko.

Ak si to Fico nevšimol, ideologické sú aj európske fondy.


7
Obyvatelia Gaza City si berú humanitárnu pomoc.

Situáciu zhoršuje aj sporná humanitárna organizácia.


2
reklama
  1. Elena Antalová: Aj KDH môže na Slovensku vyhrať voľby
  2. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov
  3. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  4. Jozef Huljak: Quad a nový impulz pre Indo-Pacifik: Ako USA a ich spojenci čelia rastúcemu vplyvu Číny
  5. Dalibor Eštočák: Keď Fico miluje a oslavuje progresívcov
  6. Miloš Kmety: Skrachovala nám cestovka.
  7. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev
  8. Juraj Droppa: Cieľ je dobrý. Ale cesta je zlá.
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 24 273
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 16 768
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 15 852
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 825
  5. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 5 780
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 422
  7. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 321
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 062
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťZatvoriť reklamu