SME
Pondelok, 21. september, 2020 | Meniny má MatúšKrížovkyKrížovky

Deň plný rýchlosti a adrenalínu na okruhu Paul Ricard

Náš čitateľ, Ivan Hitka, zažil na vlastnej koži jazdu v monoposte F1 a šoféroval aj okruhový špeciál Peugeot 905.

V zákrute na okruhu Paul Ricard v monoposte F1 Prost.V zákrute na okruhu Paul Ricard v monoposte F1 Prost.

PAUL RICARD. Októbrové ráno na známom pretekárskom okruhu Paul Ricard bolo ako každé iné. Mňa ale čakala životná príležitosť riadiť Peugeot 905 a ostrý monopost F1 Prost alebo F1 Arrows s motorom V10.

Pre chybu v prípravnej jazde na monoposte F3 (urobil som totiž hodiny) Francúzi usúdili, že sa mi ešte pred tým zíde osem kôl na monoposte F1 s motorom V8 a výkonom „iba" 650 koní. A potom som si mohol vybrať medzi ostrejším monopostom F1 a spomínaným Peugeotom 905. Vybral som si teda legendárny Peugeot 905 a vôbec som to neľutoval.

Pred pár rokmi túto ef-jednotku Prost AP02 V8 riadili pretekárske esá ako Jean Alesi a Nick Heidfeld. Teraz som ale na tomto monoposte F1 absolvoval osem kôl ja sám na 3,8 km dlhej trati, vyhradenej len pre mňa.

Bolo to niečo fantastické, nepredstaviteľné, neskutočné. Automobilová brutalita v najvyššej forme. Môj monopost F1 váži len 550 kg! Zrýchľuje z 0 na 100 km za famózne 2,5 sekundy, zo stovky sa potom dostane až na rýchlosť 200 km/hod. za ďalšie neuveriteľné 2,5 sekundy. Len päť sekúnd a mám tam teda dvestovku!

Na okruhu sú dve rovinky, na ktorých sa radí aj šiesty prevodový stupeň. Minimálne na konci cieľovej rovinky sa rútim k ostrej zákrute rýchlosťou asi 300 km/hod. Neostáva mi nič iné, iba sa celkom spoľahnúť na to, že správne zabrzdím. Perfektné karbónové brzdy ale urobia svoju úlohu a brutálne spomalia môj monopost F1 na neuveriteľne krátkom úseku. Aj s preťažením okolo 4 G!

Každé podradenie na nižšiu rýchlosť je spojené s trhnutím monopostu a otáčky motora počas medziplynu vyletia nad 10.000 otáčok. Na zaváhanie nie je miesto ani čas. Neskutočné! Nikde inde niečo podobné nezažijete. Pri troch prejazdoch tejto rovinky som napriek všetkému dobrzdil neskôr a vyšiel som až do výbehovej zóny.

Neriešim to a pokračujem naplno ďalej. Mojou snahou je riadiť ef-jednotku agresívnejšie ako pred tromi rokmi na okruhu Var. Ide mi to a výborne sa zabávam. Aj v situácii, keď musím po výjazde z jednej zo zákrut volantom vyrovnávať monopost F1 po malom pokĺznutí jeho zadnej časti. Neviem sa už dočkať záberov z malej kamery, umiestnenej na monoposte nad mojou prilbou.

To ale ešte nebolo všetko. Popoludní pre mňa zahriali športový prototyp Peugeot 905. Je to dvojnásobný víťaz známej 24-hodinovky v Le Mans a jeho maximálna rýchlosť je 350 km/hod.! Až 1.200 m dlhá cieľová rovinka je pre toto auto ako stvorená.

Do anatomického sedadla v kabíne sa musím zasunúť cez úzke krídlové dvere. Vnímam malý volant, páku sekvenčnej prevodovky (tu však radím už so spojkou) a aj malú kameru nasmerovanú na mňa. A rovnako ako v monoposte F1 aj poriadne utiahnuté bezpečnostné pásy.

Potom už nasledovali štyri kolá ohromujúcej a strhujúcej jazdy, o akej môže majiteľ hociktorého športového auta len snívať. Každé zaradenie vyššej rýchlosti pri správnych otáčkach doslova nakopne auto vpred. Ale plávanie auta vo vysokej rýchlosti je ešte výraznejšie, ako pri F1.

Aj Peugeot 905 sa správa nespokojne už pred prudkým brzdením a vyžaduje korekcie volantom. V tej rýchlosti mi to len zrýchli produkciu adrenalínu.

Toto je poriadna výzva vyznávačov rýchlosti či adrenalínu. Nie každý však prekoná svoje obavy. Určite každý si však musí sadať do týchto špičkových pretekárskych áut s vysokým rešpektom. Inak vyletí z trate.

Môj neopakovateľný a výnimočný deň plný rýchlej jazdy, emócií, zimomriavok a adrenalínu sa skončil. Bol to vynikajúco strávený deň, na ktorý určite nezabudnem.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  3. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  7. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  8. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  9. Home (ale aj) Office
  10. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  1. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur, hlasovať
  2. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  3. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  4. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  5. Poznanie
  6. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  7. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  8. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  9. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  10. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  1. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 34 768
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 34 425
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 21 364
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 14 731
  5. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 11 497
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 11 214
  7. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 11 082
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 738
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 346
  10. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 9 038
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vydierania volavkou sa Kollár nebojí. Ak bude pekná, vyspím sa s ňou, tvrdí

Český bezpečnostný expert tvrdí, že sa Kollárovi tieto slová môžu vypomstiť.

Predseda NR SR Boris Kollár.
Peter Krupa a Marian Kotleba na súde v Pezinku.
Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Škoda Octavia dostala ďalšie verzie. Vyskúšali sme ich a pozreli sa na ceny

Klasická verzia RS je od plug-in hybridnej výrazne lacnejšia.

Elektrifikované verzie Škody Octavia

Nissan Z Proto je lákavou ochutnávkou nového modelu

Sériová podoba je za rohom, v Európe sa predávať nebude.

Nissan Z Proto

Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR

Máte auto s AdBlue? Úlohu navyše sa neoplatí zanedbať (otázky a odpovede)

Doplnenie roztoku s močovinou často nevydrží až do servisného intervalu.