SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Križovatku pod Zoborom prestavajú. Nebude okružná

Okružná križovatka pod Zoborom patrí medzi kritické nehodové lokality. Okresný dopravný inšpektorát odporučil, aby bola prestavaná na mimoúrovňovú. Radnica nesúhlasila.

Križovatka pod Zoborom funguje v súčasnosti ako okružná.Križovatka pod Zoborom funguje v súčasnosti ako okružná. (Zdroj: (JK))

Okružná križovatka pod Zoborom patrí medzi kritické nehodové lokality. Okresný dopravný inšpektorát odporučil, aby bola prestavaná na mimoúrovňovú. Radnica nesúhlasila.

NITRA. Križovatku pod Zoborom čaká prestavba. Z okružnej sa stane klasická priesečná, na ktorej budú semafory. Dopravná polícia by radšej uprednostnila mimoúrovňovú križovatku, ktorá je najbezpečnejšia a najpriepustnejšia. Je však aj najdrahšia a mesto s ňou nesúhlasilo.

Investorom stavby bude Slovenská správa ciest, vydané je už územné rozhodnutie. Práce by sa mali začať v roku 2013. Zlú situáciu pod Zoborom by zatiaľ malo zlepšiť aspoň nové dopravné značenie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Pripravujú dokumentáciu

Predpokladané celkové náklady na prestavbu križovatky sú vyčíslené na 4,5 milióna eur s DPH. „Momentálne sa spracováva dokumentácia pre stavebné povolenie," povedala nám Iveta Fedorová zo Slovenskej správy ciest.

Dodala, že po prestavbe sa križovatka zmení na priesečnú so svetelnou signalizáciou s dynamickým riadením. Koľko budú práce trvať, nám Fedorová nevedela povedať. „Je ešte predčasné o tom hovoriť. Závisí to od viacerých faktorov, jeden je aj finančný. Predpokladaný začiatok výstavby je v roku 2013."

Mimoúrovňovú mesto nechce

Stav, v akom je dnes križovatka pod Zoborom, je len provizórny a dočasný. O nutnosti jej prestavby sa hovorí už dlhšie. Kompetentní mali na výber medzi tromi alternatívami - okružná, priesečná a mimoúrovňová križovatka.

SkryťVypnúť reklamu

„Okresný dopravný inšpektorát v Nitre odporučil mimoúrovňovú križovatku. Je to riešenie s najvyššou dopravnou kapacitou a tiež je bezkolízne a najbezpečnejšie," povedal nám dopravný inžinier Andrej Sitkey.

Dodal, že pri výbere stavebného usporiadania boli zohľadňované dve základné podmienky - dopravná priepustnosť a finančná nákladovosť riešenia. „Mimoúrovňová križovatka má vyššiu dopravnú priepustnosť, no je finančne najnáročnejšia."

Zaujímalo nás, či Slovenská správa ciest uprednostnila priesečnú križovatku najmä z finančných dôvodov. „Mimoúrovňová križovatka by bola aj časovo najnáročnejšia, Nitra potrebovala alebo chcela najrýchlejšie, okamžité riešenie," reagovala Iveta Fedorová.

„Mimoúrovňová križovatka neprichádzala do úvahy. Dôvodom je odpor obyvateľov Chrenovskej ulice," povedal nám viceprimátor Štefan Štefek. Nesúhlas ľudia vyjadrili ešte v čase, keď sa zvažovalo o dobudovaní severného obchvatu. Riešenie, ktoré odporúčal dopravný inšpektorát, však malo byť iné, obyvateľov by nezaťažilo.

SkryťVypnúť reklamu

Zmeny aj na ďalších križovatkách

Priepustnosť novej priesečnej križovatky má byť vyššia ako je priepustnosť súčasnej okružnej. Podľa Štefeka sa zlepší aj prepojenie Zobora so Starým mestom. „Pribudne jeden jazdný pruh na Dobšinského ulici," povedal.

Zvýšiť sa má aj priepustnosť križovatiek Chrenovská - Vašinova a Chrenovská - Levická - Zlatomoravecká. „Vzhľadom na krátke vzájomné vzdialenosti bude riešená tiež križovatka Dlhá - Trieda Andreja Hlinku. Koncepcia dopravy na predmetných križovatkách bude zásadne zmenená," naznačil Andrej Sitkey. Upresnil, že najzákladnejšou zmenou bude zavedenie obojsmernej premávky po oboch stranách chrenovského cintorína.

Kritický je smer zo Zobora

Križovatka pod Zoborom je od roku 2008 stavebne usporiadaná ako dvojpruhová okružná križovatka. Predtým bola riadená cestnou svetelnou signalizáciou.

SkryťVypnúť reklamu

„Dopravným značením bola ako hlavná cesta vyznačený smer Bratislava - Bystrica. Použitý systém riadenia z hľadiska priepustnosti križovatky nevyhovoval," povedal nám Andrej Sitkey.

Dodal, že priepustnosť križovatky sa po zmene organizácie dopravy v roku 2008 zvýšila, a to najmä v smere Bratislava - Banská Bystrica. „No z dôvodu nepriaznivého stavebného usporiadania križovatky, ktoré umožňuje priame prejazdy vozidiel (absentuje spomaľovací efekt okružnej križovatky), nebol dosiahnutý želaný efekt v smere Zobor - centrum," zhodnotil Sitkey.

Kolízií je príliš veľa

Súčasné provizórne riešenie prináša aj množstvo kolízií. Slovenská správa ciest zaradila križovatku medzi kritické nehodové lokality.

„Na tomto nedorobku spomedzi križovatiek panuje anarchia a bezprávie. Denno-denne sú tam kolízie. Táto križovatka „vyniesla" naše mesto na deviate najnebezpečnejšie miesto na Slovensku. A nič sa nedeje," napísal nám čitateľ Ivan Čerešňák.

SkryťVypnúť reklamu

Dopravný inžinier Sitkey potvrdil, že „nutnosť prepletov vozidiel na dvojpruhovej okružnej križovatke má za následok vznik dopravných kolízií". V súčasnosti preto Okresný dopravný inšpektorát pripravuje doplnenie dopravného značenia, ktoré by malo obmedziť vznik kolízií. Má zlepšiť orientáciu vodičov na križovatke. Zmeny by mohli nastať už do konca roka.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 21 946
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 823
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 281
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 672
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 088
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 305
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 008
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálnym riaditeľom Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VŠZP) je Richard Strapko. Do funkcie ho menoval bývalý minister zdravotníctva Marek Krajčí (OĽaNO).

Dlh poisťovne presahoval ku koncu júna 131 miliónov eur.


10 h
Ruský tank T-80, ktorého sa ukrajinskí vojaci zmocnili v Bachmute.

Ruská armáda za sebou zanecháva moderné zbrane aj muzeálne kusy.


14 h
Hotelový komplex Borová Sihoť posielajú daniari do konkurzu.

Hotelový biznis sa trápi a najbližšie mesiace neprinesú úľavu.


18 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako do bezvýznamnej strany nalákali množstvo ľudí.


a 2 ďalší 1 h

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


22 h
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


5. okt
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  2. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  3. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  4. Erik Kriššák: Dotyk rán
  5. Katarína Vanišová: Gólový fenomén opäť úradoval. Bude lepší ako Messi s Ronaldom?
  6. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  7. Viktória Holejová: Na zdravie (Slovensko)!
  8. Ján Marton: Vlčanov odkaz potravinovým podvodníkom - poďte, u nás sa Vám nič nemôže stať.
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 562
  2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 5 201
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 838
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 246
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 063
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 2 867
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 830
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 819
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu