SME
Nedeľa, 20. jún, 2021 | Meniny má ValériaKrížovkyKrížovky

Križovatku pod Zoborom prestavajú. Nebude okružná

Okružná križovatka pod Zoborom patrí medzi kritické nehodové lokality. Okresný dopravný inšpektorát odporučil, aby bola prestavaná na mimoúrovňovú. Radnica nesúhlasila.

Križovatka pod Zoborom funguje v súčasnosti ako okružná.Križovatka pod Zoborom funguje v súčasnosti ako okružná. (Zdroj: (JK))

Okružná križovatka pod Zoborom patrí medzi kritické nehodové lokality. Okresný dopravný inšpektorát odporučil, aby bola prestavaná na mimoúrovňovú. Radnica nesúhlasila.

NITRA. Križovatku pod Zoborom čaká prestavba. Z okružnej sa stane klasická priesečná, na ktorej budú semafory. Dopravná polícia by radšej uprednostnila mimoúrovňovú križovatku, ktorá je najbezpečnejšia a najpriepustnejšia. Je však aj najdrahšia a mesto s ňou nesúhlasilo.

Investorom stavby bude Slovenská správa ciest, vydané je už územné rozhodnutie. Práce by sa mali začať v roku 2013. Zlú situáciu pod Zoborom by zatiaľ malo zlepšiť aspoň nové dopravné značenie.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Pripravujú dokumentáciu

Predpokladané celkové náklady na prestavbu križovatky sú vyčíslené na 4,5 milióna eur s DPH. „Momentálne sa spracováva dokumentácia pre stavebné povolenie," povedala nám Iveta Fedorová zo Slovenskej správy ciest.

Dodala, že po prestavbe sa križovatka zmení na priesečnú so svetelnou signalizáciou s dynamickým riadením. Koľko budú práce trvať, nám Fedorová nevedela povedať. „Je ešte predčasné o tom hovoriť. Závisí to od viacerých faktorov, jeden je aj finančný. Predpokladaný začiatok výstavby je v roku 2013."

Mimoúrovňovú mesto nechce

Stav, v akom je dnes križovatka pod Zoborom, je len provizórny a dočasný. O nutnosti jej prestavby sa hovorí už dlhšie. Kompetentní mali na výber medzi tromi alternatívami - okružná, priesečná a mimoúrovňová križovatka.

Skryť Vypnúť reklamu

„Okresný dopravný inšpektorát v Nitre odporučil mimoúrovňovú križovatku. Je to riešenie s najvyššou dopravnou kapacitou a tiež je bezkolízne a najbezpečnejšie," povedal nám dopravný inžinier Andrej Sitkey.

Dodal, že pri výbere stavebného usporiadania boli zohľadňované dve základné podmienky - dopravná priepustnosť a finančná nákladovosť riešenia. „Mimoúrovňová križovatka má vyššiu dopravnú priepustnosť, no je finančne najnáročnejšia."

Zaujímalo nás, či Slovenská správa ciest uprednostnila priesečnú križovatku najmä z finančných dôvodov. „Mimoúrovňová križovatka by bola aj časovo najnáročnejšia, Nitra potrebovala alebo chcela najrýchlejšie, okamžité riešenie," reagovala Iveta Fedorová.

„Mimoúrovňová križovatka neprichádzala do úvahy. Dôvodom je odpor obyvateľov Chrenovskej ulice," povedal nám viceprimátor Štefan Štefek. Nesúhlas ľudia vyjadrili ešte v čase, keď sa zvažovalo o dobudovaní severného obchvatu. Riešenie, ktoré odporúčal dopravný inšpektorát, však malo byť iné, obyvateľov by nezaťažilo.

Skryť Vypnúť reklamu

Zmeny aj na ďalších križovatkách

Priepustnosť novej priesečnej križovatky má byť vyššia ako je priepustnosť súčasnej okružnej. Podľa Štefeka sa zlepší aj prepojenie Zobora so Starým mestom. „Pribudne jeden jazdný pruh na Dobšinského ulici," povedal.

Zvýšiť sa má aj priepustnosť križovatiek Chrenovská - Vašinova a Chrenovská - Levická - Zlatomoravecká. „Vzhľadom na krátke vzájomné vzdialenosti bude riešená tiež križovatka Dlhá - Trieda Andreja Hlinku. Koncepcia dopravy na predmetných križovatkách bude zásadne zmenená," naznačil Andrej Sitkey. Upresnil, že najzákladnejšou zmenou bude zavedenie obojsmernej premávky po oboch stranách chrenovského cintorína.

Kritický je smer zo Zobora

Križovatka pod Zoborom je od roku 2008 stavebne usporiadaná ako dvojpruhová okružná križovatka. Predtým bola riadená cestnou svetelnou signalizáciou.

Skryť Vypnúť reklamu

„Dopravným značením bola ako hlavná cesta vyznačený smer Bratislava - Bystrica. Použitý systém riadenia z hľadiska priepustnosti križovatky nevyhovoval," povedal nám Andrej Sitkey.

Dodal, že priepustnosť križovatky sa po zmene organizácie dopravy v roku 2008 zvýšila, a to najmä v smere Bratislava - Banská Bystrica. „No z dôvodu nepriaznivého stavebného usporiadania križovatky, ktoré umožňuje priame prejazdy vozidiel (absentuje spomaľovací efekt okružnej križovatky), nebol dosiahnutý želaný efekt v smere Zobor - centrum," zhodnotil Sitkey.

Kolízií je príliš veľa

Súčasné provizórne riešenie prináša aj množstvo kolízií. Slovenská správa ciest zaradila križovatku medzi kritické nehodové lokality.

„Na tomto nedorobku spomedzi križovatiek panuje anarchia a bezprávie. Denno-denne sú tam kolízie. Táto križovatka „vyniesla" naše mesto na deviate najnebezpečnejšie miesto na Slovensku. A nič sa nedeje," napísal nám čitateľ Ivan Čerešňák.

Skryť Vypnúť reklamu

Dopravný inžinier Sitkey potvrdil, že „nutnosť prepletov vozidiel na dvojpruhovej okružnej križovatke má za následok vznik dopravných kolízií". V súčasnosti preto Okresný dopravný inšpektorát pripravuje doplnenie dopravného značenia, ktoré by malo obmedziť vznik kolízií. Má zlepšiť orientáciu vodičov na križovatke. Zmeny by mohli nastať už do konca roka.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  3. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 29 017
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 097
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 852
  4. Po Slovensku na motorke 6 522
  5. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 6 399
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 5 997
  7. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 5 840
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 310
  9. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 4 234
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 3 943
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jaroslav Haščák.

Previedol svoj podiel v Pente. Súvisí to so stíhaním?


17. jún
Tréner Štefan Tarkovič.

Slováci stále môžu postúpiť.


Juraj Berzedi 12 h
Mária Vargová a Andrej Poracký

Násilné deti sú neraz samy obeťami.


18. jún
Izraelský premiér Benjamin Netanjahu máva svojim podporovateľom po zverejnení prvých odhadov v predčasných parlamentných voľbách v Izraeli v centrále jeho strany Jednota (Likud) v  Jeruzaleme v utorok 23. marca 2021.

Proti dlhoročnému premiérovi sa spojili všetci. Krajina však dlho ponesie jeho odkaz.


15. jún

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Golf Limited

V zvýhodnenej výbave Limited nechýba adaptívny tempomat ani cúvacia kamera.


18. jún
Nový emblém Dacia.

Kaki farba odkazuje na schopnosti v teréne, ale aj ekológiu.


17. jún
Najkrajší výhľad na Tatry ponúka čerpacia stanica Slovnaft na D1 v Štrbe.

Na cestovanie si vyčleňte aspoň štyri hodiny.


17. jún
Väčšina ponúka bohatú výbavu už v základe.

Ceny sa pohybujú od 15 do 25-tisíc eur.


16. jún