SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Križovatku pod Zoborom prestavajú. Nebude okružná

Okružná križovatka pod Zoborom patrí medzi kritické nehodové lokality. Okresný dopravný inšpektorát odporučil, aby bola prestavaná na mimoúrovňovú. Radnica nesúhlasila.

Križovatka pod Zoborom funguje v súčasnosti ako okružná.Križovatka pod Zoborom funguje v súčasnosti ako okružná. (Zdroj: (JK))

Okružná križovatka pod Zoborom patrí medzi kritické nehodové lokality. Okresný dopravný inšpektorát odporučil, aby bola prestavaná na mimoúrovňovú. Radnica nesúhlasila.

NITRA. Križovatku pod Zoborom čaká prestavba. Z okružnej sa stane klasická priesečná, na ktorej budú semafory. Dopravná polícia by radšej uprednostnila mimoúrovňovú križovatku, ktorá je najbezpečnejšia a najpriepustnejšia. Je však aj najdrahšia a mesto s ňou nesúhlasilo.

Investorom stavby bude Slovenská správa ciest, vydané je už územné rozhodnutie. Práce by sa mali začať v roku 2013. Zlú situáciu pod Zoborom by zatiaľ malo zlepšiť aspoň nové dopravné značenie.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Pripravujú dokumentáciu

Predpokladané celkové náklady na prestavbu križovatky sú vyčíslené na 4,5 milióna eur s DPH. „Momentálne sa spracováva dokumentácia pre stavebné povolenie," povedala nám Iveta Fedorová zo Slovenskej správy ciest.

Dodala, že po prestavbe sa križovatka zmení na priesečnú so svetelnou signalizáciou s dynamickým riadením. Koľko budú práce trvať, nám Fedorová nevedela povedať. „Je ešte predčasné o tom hovoriť. Závisí to od viacerých faktorov, jeden je aj finančný. Predpokladaný začiatok výstavby je v roku 2013."

Mimoúrovňovú mesto nechce

Stav, v akom je dnes križovatka pod Zoborom, je len provizórny a dočasný. O nutnosti jej prestavby sa hovorí už dlhšie. Kompetentní mali na výber medzi tromi alternatívami - okružná, priesečná a mimoúrovňová križovatka.

Skryť Vypnúť reklamu

„Okresný dopravný inšpektorát v Nitre odporučil mimoúrovňovú križovatku. Je to riešenie s najvyššou dopravnou kapacitou a tiež je bezkolízne a najbezpečnejšie," povedal nám dopravný inžinier Andrej Sitkey.

Dodal, že pri výbere stavebného usporiadania boli zohľadňované dve základné podmienky - dopravná priepustnosť a finančná nákladovosť riešenia. „Mimoúrovňová križovatka má vyššiu dopravnú priepustnosť, no je finančne najnáročnejšia."

Zaujímalo nás, či Slovenská správa ciest uprednostnila priesečnú križovatku najmä z finančných dôvodov. „Mimoúrovňová križovatka by bola aj časovo najnáročnejšia, Nitra potrebovala alebo chcela najrýchlejšie, okamžité riešenie," reagovala Iveta Fedorová.

„Mimoúrovňová križovatka neprichádzala do úvahy. Dôvodom je odpor obyvateľov Chrenovskej ulice," povedal nám viceprimátor Štefan Štefek. Nesúhlas ľudia vyjadrili ešte v čase, keď sa zvažovalo o dobudovaní severného obchvatu. Riešenie, ktoré odporúčal dopravný inšpektorát, však malo byť iné, obyvateľov by nezaťažilo.

Skryť Vypnúť reklamu

Zmeny aj na ďalších križovatkách

Priepustnosť novej priesečnej križovatky má byť vyššia ako je priepustnosť súčasnej okružnej. Podľa Štefeka sa zlepší aj prepojenie Zobora so Starým mestom. „Pribudne jeden jazdný pruh na Dobšinského ulici," povedal.

Zvýšiť sa má aj priepustnosť križovatiek Chrenovská - Vašinova a Chrenovská - Levická - Zlatomoravecká. „Vzhľadom na krátke vzájomné vzdialenosti bude riešená tiež križovatka Dlhá - Trieda Andreja Hlinku. Koncepcia dopravy na predmetných križovatkách bude zásadne zmenená," naznačil Andrej Sitkey. Upresnil, že najzákladnejšou zmenou bude zavedenie obojsmernej premávky po oboch stranách chrenovského cintorína.

Kritický je smer zo Zobora

Križovatka pod Zoborom je od roku 2008 stavebne usporiadaná ako dvojpruhová okružná križovatka. Predtým bola riadená cestnou svetelnou signalizáciou.

Skryť Vypnúť reklamu

„Dopravným značením bola ako hlavná cesta vyznačený smer Bratislava - Bystrica. Použitý systém riadenia z hľadiska priepustnosti križovatky nevyhovoval," povedal nám Andrej Sitkey.

Dodal, že priepustnosť križovatky sa po zmene organizácie dopravy v roku 2008 zvýšila, a to najmä v smere Bratislava - Banská Bystrica. „No z dôvodu nepriaznivého stavebného usporiadania križovatky, ktoré umožňuje priame prejazdy vozidiel (absentuje spomaľovací efekt okružnej križovatky), nebol dosiahnutý želaný efekt v smere Zobor - centrum," zhodnotil Sitkey.

Kolízií je príliš veľa

Súčasné provizórne riešenie prináša aj množstvo kolízií. Slovenská správa ciest zaradila križovatku medzi kritické nehodové lokality.

„Na tomto nedorobku spomedzi križovatiek panuje anarchia a bezprávie. Denno-denne sú tam kolízie. Táto križovatka „vyniesla" naše mesto na deviate najnebezpečnejšie miesto na Slovensku. A nič sa nedeje," napísal nám čitateľ Ivan Čerešňák.

Skryť Vypnúť reklamu

Dopravný inžinier Sitkey potvrdil, že „nutnosť prepletov vozidiel na dvojpruhovej okružnej križovatke má za následok vznik dopravných kolízií". V súčasnosti preto Okresný dopravný inšpektorát pripravuje doplnenie dopravného značenia, ktoré by malo obmedziť vznik kolízií. Má zlepšiť orientáciu vodičov na križovatke. Zmeny by mohli nastať už do konca roka.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  2. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  3. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  8. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  9. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  5. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  6. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  7. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  8. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  9. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  10. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 515
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 580
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 906
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 195
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 756
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 194
  7. Aká je chémia vôní 9 034
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 624
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 468
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 025
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021