ISTANBUL. Opel si nevybral Istanbul za miesto prvej novinárskej prezentácie modelu Astra Sports Tourer náhodou. „Istanbul spája Európu a Áziu, naše nové kombi je tiež dva v jednom," povedal počas slávnostného večera Jean Philippe Kempf, šéf komunikácie značky Opel.
Astra Sports Tourer má totiž osloviť okrem rodín aj veľkoodberateľov a má byť súčasťou firemnej flotily. Kombi, ktoré má spojiť firemné využitie počas týždňa a víkendové v rámci rodiny bude pre modelový rad Astra strategické. Zákazníci si totiž doposiaľ objednali 230 000 kusov krátkej päťdverovej Astry.
„Po príchode kombi a pripravovanej trojdverovej Astry GTC chceme ročne predávať 500 000 áut modelového radu Astra," definoval predstavy Jens Huser, programový manažér kompaktných modelov.
Začali dávno
Opel vyrobil už deväť generácií rodinných kombi rôznych kategórií a tried. Začal v roku 1953 modelom Olympia Record Caravan, ktorý sa o šesť rokov neskôr dočkal druhej generácie a až dvadsaťpercentného podielu v porovnaní s produkciou limuzíny. Presne desať rokov po predstavení prvého kombi prevzal štafetu Opel Kadett A Caravan a v priebehu dvoch rokov dosiahol na métu 125 000 predaných kusov.
|
Zadná partia kombi nepôsobí tak ťažko a mohutne ako pri Insignii. Ukrýva však prekvapujúco veľký úložný priestor s objemom 500 až 1550 litrov. |
|
V prípade potreby môžete vyklopené sedáky zadných sedadiel úplne vybrať. Potom nie je posun sedadla šoféra maximálne dozadu obmedzený. Operadlá tvoria po sklopení rovinu s dnom kufra. |
To spustilo stavbu rýchlych kombi s prívlastkom OPC. Astra Sports Tourer nastupuje po Astre Caravan minulej generácie, ktorá sa v súčasnosti predáva ako Classic III.
Jazdili SME... |
Opel má s karosériami kombi bohaté skúsenosti, ale toto je asi prvá Astra, ktorá je vo verzii kombi krajšia ako hatchback. Doteraz všetky Astry Caravan nám pripadali hranaté s nie veľmi príťažlivou zadnou časťou. Možno aj nové meno Sports Tourer symbolizuje, že toto nie je iba klasický úžitkový Caravan, ale pri rovnakom úžitku aj štýlové auo. Z rozbitých ciest tureckého vidieka si odnášame poznatok z dobrého odhlučnenia zadnej časti. Ozvučnicový efekt karosérie potlačili konštruktéri do úzadia. |
Praktické riešenia
Ani štýlová karoséria s klesajúcou vrchnou hranou okien neznížila úžitkové vlastnosti v porovnaní s minulou generáciou. Naopak, pribudol systém sklápania zadných operadiel z batožinového priestoru, odisťovanie rolety kufra lakťom a možnosť úplne vybrať z auta vyklopené sedáky.
|
Oproti predchodcovi pribudlo sklápanie operadiel z batožinového priestoru. Na odistenie a zdvihnutie rolety v batožinovom priestore stačí zatlačenie lakťom ako v BMW Touring radu 3. |
Jazdili SME... |
Objem kufra 500 litrov vynikne najmä pri veľmi slušnom priestore na sedenie vzadu. Sklápanie zadných operadiel z kufra je síce fajn, ale ak chcete dosiahnuť rovnú plochu s dnom kufra, musíte auto obísť a vyklopiť sedáky, takže to až taká výhoda nie je. Oveľa užitočnejšie je odisťovanie krycej rolety napríklad lakťom. Človeku s plnými rukami to pomôže a stačí, ak roleta nezaletí dopredu k operadlám, ale sa vysunie iba po bočných stĺpikoch hore ako v BMW 3 Touring. |
Kombi dostalo plochú nápravu
Na rozdiel od predchádzajúceho modelu s nevhodnými odkladacími priestormi je Astra Sports Tourer navrhnutá s drobnosťami pre každodenný život. Za príplatok je k dispozícii výklopný kryt na zadný nárazník, aby ho nedoškrabali psy pri naskakovaní alebo aby si obsluhujúci nezašpinil nohavice od nárazníka.
Zlepšili sa boxy vo dverách a celkovo Astra Sports Tourer pôsobí vzdušne. Po technickej stránke ponúka všetky technické výdobytky značky ako Opel Eye, Adaptívne svetlá AFL, nastaviteľné tlmiče pruženia FlexRide s možnosťou nastavenia Sport, Normal alebo Tour.
| V uliciach Istanbulu a jeho okolí sme vyskúšali motor 1,4 TURBO s výkonom 103 kW (140 k). Na trase dlhej 90 kilometrov dosiahol spotrebu 7,8 litra pri obsadení auta štvorčlennou posádkou. O niečo kratšiu trasu, ale s väčšími prevýšeniami sme absolvovali s naftovým dvojlitrom 2,0 CDTI, ktorý má výkon 118 kW (160k). Palubný počítač ukázal spotrebu 7,6 litra na sto kilometrov. |
Samozrejme všetky verzie budú mať štandardne stabilizačný systém ESP (ESC) s korekciou brzdenia v zákrute, trakčnou kontrolou vnútorného kolesa v zákrute, kontrolou zablokovania kolies motorom pri podradení a programom pre ťahanie prívesu.
|
Komplikované viacprvkové nápravy v nižšej strednej triede sú zbytočne zložité a drahé. Navyše kombi potrebuje priestorovo nenáročné riešenie plochej nápravy schopnej vyrovnať veľké rozdiely v zaťažení. Konštrukcia nápravy s torznou tyčou a vlečnými ramenami je obohatená o Wattov priamovod. Mechanizmus pomáha ramenám znášať priečne zaťaženie a zároveň znižuje náklony karosérie v zákrute. Jeho prvoradou úlohou je absorbovať obrovské priečne sily naloženého auta v zákrute. |
Motorová paleta v podstate kopíruje základný model so zameraním na nový preplňovaný benzínový motor 1,4 TURBO . V naftovej ponuke bude asi najlepšou voľbou starý známy štvorvalec 1,7 CDTI. Opel sľubuje, že zákazník s Astrou Sports Tourer ušetrí na údržbe a servisných nákladoch 354 eur ročne.
Poznáme „kombi" príplatok
Tesne po príchode z Istanbulu sme sa dozvedeli, že predajcovia značky Opel na Slovensku už môžu nové kombi objednávať a prvé kusy prídu na trh na prelome rokov 2010 a 2011.
Astra Sports Tourer v podstate kopíruje cenník základnej Astry s tým, že za kombi je príplatok 1200 eur v porovnaní so základnou päťdverovou verziou. Akčné ceny modelu Sports Tourer teda začínajú na cene 13960 eur.
Jazdili SME... |
Za meradlo v oblasti úžitku kompaktných kombi považujeme Peugeot 308 SW vo verzii so samostatnými vyberateľnými sedadlami vzadu. Ani Astra Sports Tourer ho v tomto neprekoná, hoci pomer medzi úžitkom, štýlom a sedením je priaznivý. Novinka ponúka však prvotriedne jazdné vlastnosti v rámci triedy, nehovoriac o najnovších technológiách v oblasti bezpečnosti a komfortu. Príplatkové predné sedadlá sú doslova fantastické a ocenenia ortopédov nedostali náhodou. Rovnako akustika v aute je na výbornej úrovni. Zjednodušenie zadnej nápravy na „plochú" verziu neprinieslo negatívum v jazdných vlastnostiach, ale na nerovnej ceste a s prázdnym kufrom to na zadných sedadlách trasie viac, než sme čakali. Napriek nástupu kompaktných vanov takéto kombi nestráca zmysel a Astru by sme si vybrali už iba ako Sports Tourer, lebo „kombi" príplatok za to stojí. Namiesto najsilnejšieho diesela 2,0 CTDI si radšej vyberte 1,7 CDTI, lebo dvojliter v Istanbule a okolí dosiahol spotrebu 7,6 litra na sto kilometrov. Pritom s benzínovou verziou 1,4 TURBO (103kW) sme dosiahli spotrebu 7,8 l/100 km. |
Astra Sports Tourer - prvé dojmy Pekne zabalené praktické auto
Výborné sedadlá
Obrovský kufor
Tvrdšie sedenie vzadu
Slabší výhľad zo zadných sedadiel
Výborná ovládateľnosť
Úžitok na úrovni strednej triedy
Bohatá bezpečnostná výbava
Pokrokové technológie
Opel Astra Tourer - rozmery a objemy
Dĺžka | 4698 mm |
Šírka | 1814 mm |
Výška | 1535 mm |
Rázvor | 2685 mm |
Objem kufra (po roletu) | 500 litrov |
Objem kufra (po strechu) | 700 litrov |
Objem kufra (po sklopení sedadiel) | 1550 litrov |
Pohotovostná hmotnosť (od) | 1393 kg |
Úžitková hmotnosť | 642 kg |
Objem palivovej nádrže | 56 litrov |
Opel Astra Tourer - benzínové verzie
Motor | 1,4 | 1,6 | 1,4 | 1,4 | 1,6 |
Verzia | 16V | 16V | TURBO | TURBO | TURBO |
Prevodovka | man. | man/aut. | man | man./aut. | man/aut. |
Počet stupňov | 5 | 5/6 | 6 | 6/6 | 6/6 |
Výkon (kW/k) | 74/100 | 85/115 | 88/120 | 103/140 | 132/180 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 6000 | 6000 | 4200-6000 | 4900-6000 | 5500 |
Krútiaci moment (Nm) | 130 | 156 | 200 | 200 | 230 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 4000 | 4000 | 1850-4200 | 1850-4900 | 2200-5400 |
Kompersný pomer | 10,5:1 | 10,8:1 | 9,5:1 | 9,5:1 | 8,8:1 |
Spotreba - mesto (l/100 km) | 7,6 | 8,6/10,1 | 8,4 | 8,4/9,1 | 9,0/10,1 |
Spotreba - mimo mesto (l/100 km) | 4,9 | 5,1/5,5 | 4,9 | 4,9/5,4 | 5,5/5,8 |
Spotreba - kombinácia (l/100 km) | 5,9 | 6,4/7,2 | 6,1 | 6,1/6,8 | 6,8/7,4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 14,5 | 12,3/13,9 | 11,2 | 10,5/10,8 | 8,8/9,5 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 175 | 185/180 | 190 | 200/198 | 220/210 |
Opel Astra tourer - naftové verzie
Motor | 1,3 | 1,7 | 1,7 | 2,0 |
Verzia | CDTI start/stop | CDTI 110 | CDTI 125 | CDTI |
Prevodovka | man. | man. | man. | man./aut. |
Počet stupňov | 5 | 6 | 6 | 6/6 |
Výkon (kW/k) | 70/95 | 81/110 | 92/125 | 118/160 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 4000 | 3800 | 4000 | 400 |
Krútiaci moment (Nm) | 190 | 260 | 280 | 350-380 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 1750 | 1700-2550 | 2000-2700 | 1750 |
Spotreba - mesto (l/100 km) | 4,9 | 5,5 | 5,5 | 6,5/7,9 |
Spotreba - mimo mesto (l/100 km) | 3,7 | 3,9 | 3,9 | 4,2/4,7 |
Spotreba - kombinácia (l/100 km) | 4,1 | 4,5 | 4,5 | 5,1/5,9 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 14,9 | 13,0 | 11,7 | 9,5/9,8 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 172 | 180 | 192 | 212/207 |