. Automobilizmus sa utešene rozšíril a dnes si bez rýchleho štvorkolesového priateľa ani nevieme predstaviť život náš každodenný. Dostať sa však z rýchlosti „parovoza“ Francúza Cugnota, ktorý sa po Paríži pohyboval rýchlosťou chodca po súčasné „rakety“ na štyroch kolesách nejaký ten rôčik trvalo. A samozrejme, ani na Slovensku nechýbali večne nespokojné a bádateľské osobnosti, a tak po viac než storočí od Cugnotovho vynálezu uchvátila myšlienka zostrojenia „žiarovozu“ J. B. Klemensa. Po škótskom vynálezcovi pneumatiky J. Dunlopovi k vývoju pneumatiky svojsky prispel aj slovenský vynálezca J. Bahýľ, ktorý na jej výrobu použil drevo. A vôbec – slovenskí automobilisti naozaj nemeškali a zo všetkých síl sa snažili kráčať – presnejšie viezť sa – s duchom doby. Jedným z prvých automobilistov v Bratislave vraj bol známy čokoládový magnát Gustav Stollwerck, ktorý sa po bratislavských cestách preháňal na nemeckom automobile so železnými ráfikmi namiesto pneumatík, taktiež v roku 1896 sa na automobile objavoval v Bratislave aj veľkoobchodník s vínom Jozef Palugyay. O tomto, a o vzniku prvého slovenského automotoklubu, prvých motoristických športových nadšencoch, o vývoji motorizmu u nás a mnohých zaujímavostiach okolo nehôd obdobia začiatku druhej svetovej vojny nás zasvätil autor knihy „Zabudnuté volanty“ publicista a spisovateľ Ivan Szabo. Pútavé rozprávanie o menej známych kapitolách motoristického diania u nás, doplnené fotografiami, zaiste obohatí každého motoristického fanúšika.