SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Neviditeľná prekážka im poškodila auto, policajti chceli pridať pokutu 400 eur

Predstavte si, že v tme prejdete po čiernom podstavci od prenosnej dopravnej značky pohodenom na ceste a poškodíte si tak auto. Zavoláte si políciu, ktorá vám bude chcieť dať pokutu. Je to spravodlivé?

Nedávno sme v našej poradni riešili problém, s ktorým sa stretol jeden z vás. Marxy nám napísal o svojej ceste do Poľska. Naplánoval si ju na deň koncom októbra. Vyrazil z Bratislavy o piatej ráno. V tom čase je ešte tma, aj keď sa už pomaly rozvidnieva.

Marxy: "Auto som nasmeroval na diaľnicu D1 z Bratislavy do Žiliny. Spočiatku bolo všetko v poriadku, ale na 38. kilometri smerom z Bratislavy sa staval odstavný pruh. To by bolo aj v poriadku, keby v jazdnom pruhu na diaľnici nebol spodok prenosného dopravného značenia.

Spodok je gumený a čiernej farby. Nemal som ani najmenšiu šancu ho zbadať. Samozrejme som v rýchlosti 80km/h, čo som podľa predpisov spomalil, naletel na tento spodok dopravného značenia. Stalo sa mi to osudné, nakoľko som okamžite dostal defekt na obe kolesá z jednej strany a to nehovoriac, že som zničil dve nové pneumatiky a dva nové elektróny kupované toto leto.

20080811.jpg

Podľa Marxyho nebol sám, kto narazil do podobnej prekážky na ceste, ako vidno na ilustračnej fotke z databanky TASR. Cez takéto čierne podstavce malo prejsť ďalších 15 až 20 áut, ktoré vraj taktiež nezostali bez škody.

Marxy teda zavolal políciu.

Marxy: "Policajt mi hneď povedal, že ak to spíšeme, podľa zákona mi môže udeliť pokutu do sumy 400 eur a môžem byť rád, že som neprišiel o vodičák a nedali mi pokutu. Ohradil som sa, že z akého dôvodu by som mal dostať pokutu, však som nespravil žiadny dopravný priestupok. A policajt mi odpovedal, že som to mal predvídať, že bez pokuty má nárok len ten prvý, čo do toho narazil a ostatní to už mali predvídať a vyhnúť sa tomu.

Čím som sa ja previnil, že ja dostanem pokutu? Za to, že na diaľnici niekto porozhadzuje čierne spodky z dopravného značenia a v tme to človek nemá ani najmenšiu šancu zbadať, som nakoniec ja ten, ktorý je škodca?"

Je neuveriteľné, ak policajti podmieňujú vyriešenie problému na ceste sankciou: "Buď spísanie udalosti, ale aj s pokutou, alebo sa nič nestalo a bez pokuty".

Podľa zákona o cestnej premávke sa Marxymu a ostatným stali pravdepodobne škodové udalosti. Lenže, ak ich účastníci nemali možnosť splniť všetky náležitosti, ktoré s tým súvisia, zo škodových udalostí sa stali dopravné nehody. A tie polícia riešiť musí.

Neoznačenú prekážku v tme nie je možné predvídať

§ 8, zákon č. 171/1993 Z.z.:

(1) Pri vykonávaní služobnej činnosti je policajt povinný dbať na česť, vážnosť a dôstojnosť osoby i svoju vlastnú a nepripustiť, aby v súvislosti s touto jeho činnosťou vznikla osobe bezdôvodná ujma a aby prípadný zásah do jej práv a slobôd prekročil mieru nevyhnutnú na dosiahnutie účelu sledovaného jeho služobnou činnosťou. ...

Policajt sa tiež nemal vyhrážať pokutou 400 eur. Marxy podľa opisu udalosti neporušil žiadne dopravné predpisy. Ani ten o prispôsobení rýchlosti okolnostiam, ktoré možno predvídať.

V tme sa pri zapnutých stretávacích svetlách nedá čierny podstavec z prenosnej značky odlíšiť od vozovky v dostatočnej vzdialenosti. A aj keď niektorí vodiči pred Marxom stihli doplatiť na prejazd neoznačeným podstavcom, nie je to dôvod na predvídanie prekážky na ceste.

Vodiči nemohli prekážku predvídať ani podľa predpisov. Podľa vyhlášky k zákonu o pozemných komunikáciách boli čierne podstavce na ceste závadou v zjazdnosti. Tou je každá prekážka na ceste, ak sa na ňu predpísaným spôsobom neupozorňuje.

§ 43, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Prekážka cestnej premávky sa označí tak, aby ju účastníci cestnej premávky mohli včas spozorovať. Prekážka cestnej premávky sa označuje najmä zábranou na označenie uzávierky, výstražným svetlom oranžovej farby, za zníženej viditeľnosti aj červeným svetlom alebo reflexnou červenou zástavkou.

Zákon o cestnej premávke vyžaduje, aby bola prekážka označená tak, aby ju účastníci cestnej premávky mohli včas spozorovať.

Je nepravdepodobné, aby vodiči na diaľnici si chceli úmyselne poškodiť svoje auto na podstavci od značky. Naopak, pravdepodobné je, že ak by si ju všimli, prispôsobili by jazdu a vyhli by sa jej. Lenže autá, o ktorých písal Marxy, sa nevyhli, lebo sa asi inak nedalo.

Policajti si pravdepodobne chceli zľahčiť prácu, keď pohrozili vodičom pokutou. Predsa len, vyriešiť problém dvadsiatky vodičov a hľadanie ťažko zistiteľného páchateľa, potrebuje veľa energie a času.

Kto je zodpovedný za škodu?

Podľa zákona o pozemných komunikáciách zodpovedajú správcovia diaľnic, ciest a miestnych komunikácií za škody, ktoré vznikli užívateľom týchto komunikácií a ktorých príčinou boli závady v zjazdnosti. Nie sú zodpovední len vtedy, ak nebolo v medziach možností tieto závady odstrániť.

Podľa predpisov bol prekážku povinný označiť alebo odstrániť ten, kto ju spôsobil. Lenže to sa nestalo a povinnosť tak prešla na správcu komunikácie.

Objektívne ale treba povedať, že kým sa správca cesty od niekoho nedozvie o prekážke na ceste, nemá možnosť ich ani odstrániť. A preto podľa nás za vzniknutú udalosť nezodpovedá.

Problémom je, že aj keby polícia postupovala v súlade so svojimi povinnosťami a predpismi a poškodení by mali v rukách policajný záznam o udalosti tak, ako sa stala, asi by bol páchateľ neznámy. Vodičom teda nezostáva nič iné, len sa spoľahnúť na havarijné poistenie, ak ho majú.

Za aké závady v zjazdnosti zodpovedá správca komunikácie?

  • ojedinelé výtlky, výmole a hrbole v inak bezchybnom povrchu súvislého úseku vozovky,
  • nevhodne uložený udržiavací materiál,
  • spadnuté stromy a kamene,
  • poškodené dopravné značky,
  • iné prekážky, ak sa na ne predpísaným spôsobom neupozorňuje,
  • znečistenie vozovky, poškodenie vozovky a iné závady spôsobené užívateľmi komunikácie alebo prevádzkovateľmi činností v okolí diaľnic, ciest a miestnych komunikácií,
  • ojedinelé miesta s poľadovicou, ktorá vznikla námrazou, zamŕzaním stekajúcej vody na vozovku z okolia alebo vôd stojacich na vozovke v dôsledku zlej funkcie zariadenia na odvodnenie komunikácie.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 21 968
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 830
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 259
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 358
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 089
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 316
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 021
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


23 h
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


5. okt
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  2. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  3. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  4. Erik Kriššák: Dotyk rán
  5. Katarína Vanišová: Gólový fenomén opäť úradoval. Bude lepší ako Messi s Ronaldom?
  6. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  7. Viktória Holejová: Na zdravie (Slovensko)!
  8. Ján Marton: Vlčanov odkaz potravinovým podvodníkom - poďte, u nás sa Vám nič nemôže stať.
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 481
  2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 5 404
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 851
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 251
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 066
  6. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 848
  7. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 2 831
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 819
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu