BARCELONA. Obľúbený model strednej triedy od Volkswagenu dostal novú podobu. Od roku 1973, kedy sa začal Volkswagen Passat vyrábať, bolo predaných cez 15 miliónov kusov a jeho siedmu generáciu predstavili na jar tohto roka. My sme si mohli vyskúšať v Barcelone a okolí v oboch modelových verziách.
Nemecká klasika
Hoci snímky nového Passatu vzbudzovali v ľuďoch rôzne emócie, nedá sa poprieť, že stále budí záujem. Podľa niekoho je Passat škaredý a vždy bol, niekto nedá dopustiť na jeho imidž. Subjektívne pocity sa nedajú nikomu upierať, jedno je však isté, každý Volkswagen si zachováva svoju typickú konzervatívnosť.
Predná maska s pochrómovanou mrežou chladiča a znakom automobilky uprostred jasne definuje, o akú značku ide. Predné veľké svetlá tvoria klasické halogénové žiarovky, ktoré môžu nahradiť xenónové a okolo nich sa nachádza 15 samostatných LED diód.
Passat má nové aj zadné svetlá. Táto zmena je veľmi výrazná a môže spôsobiť zmiešané dojmy. Zvlášť, ak po diódových svetielkach veľmi špecifických pre zadnú partiu Passatu, nájdete v úplne novom dizajne zadných svetiel obyčajné žiarovky. Tieto sa samozrejme dajú nahradiť diódami vo vyššej výbave alebo za príplatok.
Čo je nové vo vnútri
Passat sa pýši novým, mäkčeným povrchom prístrojovej dosky. Celý ovládací panel je farebne a materiálovo odlíšený. V strede chrómovanej lišty sa nachádzajú analógové hodiny, na ktoré sa názory rôznia.
Nové sedadlá ponúkajú nielen variabilitu v oblasti nastavenia polohy vodiča, ale aj možnosť vyhrievania či chladenia v troch stupňoch. Zadný priestor pre nohy aj nad hlavou ničím neobmedzuje a poskytuje dostatok pohodlia.
Jazdili SME... |
Prvý dojem z Passatu zanechal dobrý dojem. Ako klasický priaznivec prevedenia Variant som limuzíne nevenovala až takú pozornosť. Samozrejme, práve v limuzíne sa nám ušlo šoférovať z letiska do hotela. Keďže sme vďaka meškajúcim letom nestihli absolvovať celú naplánovanú trasu, vyskúšali sme si novinku v piatkovej kolóne priamo v Barcelone. Veľmi pomalým posúvaním v meste sme pozorovali detaily v interiéri. Drevo, plast a chróm sú relatívne citlivo nakombinované, hodiny uprostred palubnej dosky sa nemusia každému páčiť. Odkladacie priestory v stredovom tuneli aj vo dverách sú štandardné. Sedadlo vodiča v kombinácii s volantom sa dá veľmi dobre nastaviť a myslím si, že môže vyhovieť všetkým typom postáv, čo nie je až takou samozrejmosťou. Príjemným zistením bola možnosť nastaviť si hlavovú opierku nielen po výške, ale aj v smere dopredu a dozadu. |
Sám otvorí kufor aj zaparkuje
Parkovací asistent nie je u nových vozidiel žiadna novinka, Passat ale obsahuje nový systém druhej generácie, ktorý do rýchlosti 40 kilometrov za hodinu zaparkuje nielen pozdĺžne, ale aj kolmo k chodníku. Stačí stlačiť gombík na ovládacom paneli.
Okolie monitoruje 12 senzorov, po štyri vpredu a vzadu a po dva na stranách. Úlohou vodiča je len zaradiť správnu voľbu a stláčať plyn či brzdu. Systém si otáčanie volantom reguluje sám. Nová generácia asistenta dokáže zaparkovať v oveľa tesnejších vzdialenostiach oproti predchodcovi.
Vďaka funkcii Easy Open majú zjednodušený prístup do batožinového priestoru všetci tí, ktorí štandardne prichádzajú k vozidlu s oboma plnými rukami. Stačí mať vo vrecku kľúč od auta, urobiť pohyb nohou pod kufrom a zadné dvere sa otvoria.
Ponúka množstvo systémov
Volkswagen tvrdí, že v novom Passate ponúka viac komfortu, viac bezpečnosti, viac ticha. Hoci to tak na prvý pohľad nevyzerá, novinka je doplnená mnohými systémami.
Novinkou značky v oblasti bezpečnosti je snímač únavy vodiča. Je súčasťou vyšších výbav. Sleduje plynulosť riadenia a bez ohľadu na zmeny v riadení vydáva signál na prestávku po štyroch hodinách nepretržitej jazdy.
Adaptívny tempomat ACC plus využívajúci doposiaľ funkciu Front Assist bol obohatený novým systémom City Emergency Braking. Prvý systém reaguje na dianie pred vodičom vo veľkom spektre rýchlostí, od 30 km/h až po 200 km/h a pred blížiacou sa zrážkou pripraví všetky systémy, prípadne sám brzdí.
„Mestský" program sleduje dianie v blízkosti auta, dokáže dodržiavať odstup a v prípade automatickej prevodovky aj zastaviť spolu s kolónou. Tento pracuje v rýchlosti do 30 km/h.
Program Light Assis, ktorý sám prepína diaľkové a stretávacie svetlá je bežne dodávaný aj pri obyčajných svetlách. Za príplatok je možné obstarať si Dynamic Light Assist, ktorý už využívajú aj Touran, Sharan, Phaeton a Touareg. Tento vyhodnocuje objekty digitálnou kamerou a pohyblivá clona zabraňuje osvetleniu vodiča v protiidúcom vozidle.
Samozrejme, nemôže chýbať ani senzor mŕtveho uhla Side Assist a kontrola jazdy v pruhu Lane Assist. Novinkou je rozpoznávanie značiek, ktoré bolo ešte pred nedávnom veľkou senzáciou. Kamera na prednom skle dokáže rozoznať obmedzenie rýchlosti, začiatok a koniec obce a rôzne zákazy. Vodiča na to upozorní na displeji navigácie.
Adaptívny podvozok má v ponuke tri druhy nastavenia: normal, sport a comfort.
Všetky verzie s motormi TDI disponujú systémom Stop/Start, čím chcú znižovať tvorbu emisií. Ďalšou dobrou správou je, že motory v novom Passate majú mať nižšiu spotrebu až o 18 percent.
Jazdili SME... |
Druhý deň sme mali otestovať verziu Variant a s motorom 1,8 TSI. Hosteska nám to doplietla a ráno nás opäť čakal pristavený sedan. Našťastie, aspoň motor sme dostali správny. Keďže bola Barcelona v sobotňajšie ráno prázdna a my sme nemali času nazvyš, cesta na letisko bola omnoho rýchlejšia ako tá v predchádzajúci deň. Automobilka vyhlasuje, že v novom Passate ponúka aj viac ticha a musím konštatovať, že je to naozaj tak. Motor vôbec nepočuť, prevodovka DSG preraďuje jemne, až sa musíte sústrediť, aby ste postrehli zmenu stupňa. Čo sa týka odfiltrovania zvukov motora a aerodynamických hlukov, izolácia interiéru je veľmi kvalitná a svoje určite zohralo aj nové predné sklo, ktoré dostalo päť vrstiev. Jazda na Passate s 1,8 benzínovým turbo motorom bola napriek krátkosti času príjemným zážitkom. |
Motor | 1,4 TSI | 1,4 TSI BMT | 1,8 TSI | 2,0 TSI | 1,4 TSI Eco Fuel |
Prevodovka | 6M | 6M (7 DSG) | 6M (7 DSG) | 6M (6DSG) | 6M |
Zdvihový objem (cm3) | 1390 | 1390 | 1798 | 1984 | 1390 |
Výkon (kw/k) | 90/122 | 90/122 | 118/160 | 155/211 | 110/150 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 5000 | 5000 | 5000-6200 | 5300-6200 | 5500 |
Krútiaci moment (Nm) | 200 | 200 | 250 | 280 | 220 |
Pri otáčkach (ot./min) | 4000 | 4000 | 4200 | 5200 | 4500 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 203 | 205 | 220 | 238 | 214 |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 10,3 | 10,3 | 8,5 | 7,6 | 9,8 |
Emisie CO2 (g/km) | 145 | 149 | 165 | 169 | 119 |
Komb. spotreba (l/100km) | 6,3 | 5,9 (6,0) | 6,9 (7,0) | 7,2 (7,7) | 6,6 (4,3 CNG) |
Motor | 1,6 TDI BMT | 2,0 TDI BMT | 2,0 TDI BMT 4motion | 2,0 TDI BMT | 2,0 TDI BMT 4 motion |
Prevodovka | 6M | 6M (6 DSG) | 6M | 6 DSG | 6 DSG |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 | 1968 | 1968 | 1968 | 1968 |
Výkon (kw/k) | 77/105 | 103/140 | 103/140 | 125/170 | 125 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 4400 | 4200 | 4200 | 4200 | 4200 |
Krútiaci moment (Nm) | 250 | 320 | 320 | 350 | 350 |
Pri otáčkach (ot./min) | 1500-2500 | 1750-2500 | 1750-2500 | 1750-2500 | 1750-2500 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 195 | 211 | 210 | 223 | 220 |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 12,2 | 9,8 | 9,9 | 8,6 | 8,5 |
Emisie CO2 (g/km) | 109 | 120 | 122 | 123 | 147 |
Komb. spotreba (l/100km) | 4,3 | 4,6 (5,2) | 5,3 | 5,3 | 5,6 |
Videli ste už posledný diel auto.sme.LIVE?