SME

Aj keď sa nikto nepredbiehal, blokoval cestu

Predstavte si, že sa chcete dostať cez miesto, kde sa z dvoch jazdných pruhov stáva jeden. Väčšina čaká v priebežnom pruhu, no vždy sa nájde niekto, kto sa predbieha. Kto je na vine?

Martin nám poslal video, na ktorom vidno Citroen, ktorého vodič blokuje ľavý jazdný pruh dvojpruhového vjazdu na Prístavný most v smere do Petržalky v Bratislave.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako správne prejsť dvojpruhovým vjazdom na most

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) V obci na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič vozidla použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh; ...

SkryťVypnúť reklamu

Na natočenej ceste sú dva jazdné pruhy. Podľa zákona o cestnej premávke môžu vodiči v obci využívať na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh. Platí to aj pre situáciu natočenú Martinom. Aj keď vodič Citroenu má právo jazdiť v ľavom jazdnom pruhu ako ktokoľvek ďalší, porušil dopravné predpisy.

Mnohí vodiči vedia, že pri vjazde na Prístavný most z ktorejkoľvek strany prejdú dvojpruhovou cestou, pričom na jej konci pred vjazdom na most zostane len jeden pruh. Druhý je ukončený a upozorňujú na to aj dopravné značky.

Na mieste, kde jeden jazdný pruh končí a je jasné, ktorý je priebežný, musia dať vodiči v končiacom jazdnom pruhu prednosť vozidlám v priebežnom pruhu. Toto je dokonca jednou z otázok v testoch v autoškole. Každý vodič sa učil, ako sa správne rieši takáto situácia na ceste.

SkryťVypnúť reklamu

02.jpg

Keďže sa na vjazdoch na spomínaný most často tvoria dlhotrvajúce kolóny, málokto riskuje vjazd do končiaceho sa pruhu, pretože nemá istotu, že by ho vodiči v priebežnom pustili. A tak sa väčšina zaraďuje do priebežného pruhu ďaleko pred koncom toho druhého jazdného pruhu.

Zvyšuje sa tak riziko zablokovania predchádzajúcich križovatiek. Využitie dvoch jazdných pruhov toto riziko znižuje.

Pocit nespravodlivosti u vodičov v kolóne

U vodičov v kolóne napriek tomu vzniká pocit nespravodlivosti. Myslia si, že sa iní predbiehajú, keď sa zaradia do voľného končiaceho sa pruhu. A ak potom niekto v mieste, kde pokračuje už len jeden pruh, pustia "predbiehača" do priebežného, vodiči v kolóne si neraz zanadávajú.

§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:

SkryťVypnúť reklamu

(2) Vodič nesmie
j) prekážať v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzovať plynulosť cestnej premávky,

Faktom však ostáva, že každý, kto sa rozhodol ostať v priebežnom pruhu a doplniť kolónu o jedno auto, sa rozhodol dobrovoľne. To, že konaním všetkých týchto vodičov vznikne prázdny a prejazdný pruh, ktorí dokáže niekoľko vodičov využiť na skorší prejazd zúženým miestom, je len dôsledok rozhodnutia vodičov stojacich v kolóne. Vždy sa totiž nájde niekto, kto v kolóne pustí pred seba vodiča, ako toho v Citroene.

Vodič auta na videu blokoval jazdný pruh

Ak by vodič v natočenom aute pokračoval v ľavom jazdnom pruhu ďalej a na konci by dával prednosť autám v pravom pruhu dúfajúc, že ho niekto pustí, všetko by bolo podľa predpisov. Tým, že bezdôvodne zastavoval v jazdnom pruhu však porušil predpisy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

03.jpgNeraz sa totiž stane, že vodič z priebežného pruhu zablokuje končiaci jazdný pruh, aby uplatnil "spravodlivosť nepredbiehania". Blokuje tak ale jazdný pruh, za čo riskuje pokutu do 60 eur na mieste alebo do 100 eur na dopravnom inšpektoráte.

Väčšina opísaných problémov by sa na takýchto cestách skončili, ak by

  • vodiči dodržiavali dopravné predpisy,
  • boli k sebe tolerantní a
  • cestári by umiestnili pred miesto, kde sa končí jeden z jazdných pruhov dopravnú značku s povinným zipsovaním.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 643
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 423
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 087
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 770
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 632
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 609
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 016
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  2. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  3. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  4. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  5. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  8. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 38 830
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 710
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 386
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 819
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 336
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 087
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 476
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 507
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu