Martin nám poslal video, na ktorom vidno Citroen, ktorého vodič blokuje ľavý jazdný pruh dvojpruhového vjazdu na Prístavný most v smere do Petržalky v Bratislave.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Ako správne prejsť dvojpruhovým vjazdom na most
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(3) V obci na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič vozidla použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh; ...
Na natočenej ceste sú dva jazdné pruhy. Podľa zákona o cestnej premávke môžu vodiči v obci využívať na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh. Platí to aj pre situáciu natočenú Martinom. Aj keď vodič Citroenu má právo jazdiť v ľavom jazdnom pruhu ako ktokoľvek ďalší, porušil dopravné predpisy.
Mnohí vodiči vedia, že pri vjazde na Prístavný most z ktorejkoľvek strany prejdú dvojpruhovou cestou, pričom na jej konci pred vjazdom na most zostane len jeden pruh. Druhý je ukončený a upozorňujú na to aj dopravné značky.
Na mieste, kde jeden jazdný pruh končí a je jasné, ktorý je priebežný, musia dať vodiči v končiacom jazdnom pruhu prednosť vozidlám v priebežnom pruhu. Toto je dokonca jednou z otázok v testoch v autoškole. Každý vodič sa učil, ako sa správne rieši takáto situácia na ceste.
Keďže sa na vjazdoch na spomínaný most často tvoria dlhotrvajúce kolóny, málokto riskuje vjazd do končiaceho sa pruhu, pretože nemá istotu, že by ho vodiči v priebežnom pustili. A tak sa väčšina zaraďuje do priebežného pruhu ďaleko pred koncom toho druhého jazdného pruhu.
Zvyšuje sa tak riziko zablokovania predchádzajúcich križovatiek. Využitie dvoch jazdných pruhov toto riziko znižuje.
Pocit nespravodlivosti u vodičov v kolóne
U vodičov v kolóne napriek tomu vzniká pocit nespravodlivosti. Myslia si, že sa iní predbiehajú, keď sa zaradia do voľného končiaceho sa pruhu. A ak potom niekto v mieste, kde pokračuje už len jeden pruh, pustia "predbiehača" do priebežného, vodiči v kolóne si neraz zanadávajú.
§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Vodič nesmie
j) prekážať v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzovať plynulosť cestnej premávky,
Faktom však ostáva, že každý, kto sa rozhodol ostať v priebežnom pruhu a doplniť kolónu o jedno auto, sa rozhodol dobrovoľne. To, že konaním všetkých týchto vodičov vznikne prázdny a prejazdný pruh, ktorí dokáže niekoľko vodičov využiť na skorší prejazd zúženým miestom, je len dôsledok rozhodnutia vodičov stojacich v kolóne. Vždy sa totiž nájde niekto, kto v kolóne pustí pred seba vodiča, ako toho v Citroene.
Vodič auta na videu blokoval jazdný pruh
Ak by vodič v natočenom aute pokračoval v ľavom jazdnom pruhu ďalej a na konci by dával prednosť autám v pravom pruhu dúfajúc, že ho niekto pustí, všetko by bolo podľa predpisov. Tým, že bezdôvodne zastavoval v jazdnom pruhu však porušil predpisy.
Neraz sa totiž stane, že vodič z priebežného pruhu zablokuje končiaci jazdný pruh, aby uplatnil "spravodlivosť nepredbiehania". Blokuje tak ale jazdný pruh, za čo riskuje pokutu do 60 eur na mieste alebo do 100 eur na dopravnom inšpektoráte.
Väčšina opísaných problémov by sa na takýchto cestách skončili, ak by
- vodiči dodržiavali dopravné predpisy,
- boli k sebe tolerantní a
- cestári by umiestnili pred miesto, kde sa končí jeden z jazdných pruhov dopravnú značku s povinným zipsovaním.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.