SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Prečo čiary za dažďa na cestách nevidno?

Začne pršať a stredové čiary na vozovke ako aj tie ohraničujúce krajnice, vám miznú pred očami. Viete, prečo je tomu tak? A viete, ako dlho farba má farba na ceste vydržať?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Simona Mišunová)

Začne pršať a stredové čiary na vozovke ako aj tie ohraničujúce krajnice, vám miznú pred očami. Viete prečo je tomu tak? Okrem odpovede na túto otázku sme sa u cestárov dozvedeli aj to, aká je záručná doba na vodorovné dopravné značenie.

Posmešky na adresu cestárov sú pomerne bežné, ale sú vždy oprávnené? Vedia sťažujúci sa, čo presne spadá pod kompetenciu cestárov?

"Hlavnou náplňou sú opravy výtlkov, opravy bezpečnostného zariadenia (zvodidlá, zábradlia), obnova vodorovného dopravného značenia, výmena respektíve zriadenie zvislého dopravného značenia, čistenie krajníc a priekop, údržba stavebnej a nestavebnej povahy na mostných objektoch a v neposlednom rade, zimná údržba ciest," vymenúva povinnosti cestárov Stanislav Lališ, riaditeľ Správy ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja (SC TSK).

Vodorovné značenie má ročnú záruku

Jedným z problémom, s ktorým sa stretávame na cestách, je slabé či chýbajúce vodorovné značenie. Pritom sa však podľa Lališa normy (STN 018020) dodržiavajú.

Čiary na cestách sú zložené z farby a perál balotiny, ktoré zabezpečujú retroreflexiu. Na ceste sa potom nanáša hmota, ktorá musí obsahovať minimálne také množstvo farby, ktoré zodpovedá 0,65 kg natretého na meter štvorcový. Perál balotiny zas musí byť 0,23kg/m2.

Na to, aby čiary na ceste vydržali dostatočne dlho a spĺňali všetky požiadavky, musí sa ešte pred namaľovaním

  • očistiť vozovka od prachu a
  • vozovka musí byť suchá.

Farba sa potom na cestu nanesie špeciálnymi strojmi. Farba tiež musí mať certifikáty zhody a protokol o skúške z VÚD Žilina.

Po tom, čo sa čiary na cestu nanesú, treba počkať istý čas, aby sa funkčnosť vodorovného dopravného značenia mohla skontrolovať. Kvalita sa overuje strojom na skúmanie retroreflexie po 30 dňoch a pred ukončením záručnej doby. Tá je jeden rok. Rok je tiež obdobie, kedy sa vodorovné značenie zvyčajne obnovuje.

Kedy a prečo čiary na cestách nevidno?

O častejšej obnove môže rozhodnúť správca komunikácie, príslušný obvodný úrad či dopravná polícia. Prečo však čiary na cestách tak rýchlo miznú? "Je to spôsobené intenzitou dopravy a zároveň aj poveternostnými podmienkami," vysvetľuje Lališ.

Problém s vodorovným značením sa vyskytuje predovšetkým počas dažďa. Zhoršuje sa jeho viditeľnosť a môžu tak vzniknúť problémy.

"Slabšia viditeľnosť je spôsobená len v čase väčšej intenzity zrážok, keď odvodňovací systém nestačí odvádzať vodu a zrážky zaplavujú aj vodorovné dopravné značenie. Ďalej to môže byť spôsobené aj nerovnosťou povrchu komunikácie," povedal na margo problému Lališ.

Podľa čoho si cestári vyberajú to, kde sa budú čiary premaľovávať?

Ani to, kde cestári začnú obnovu značenia, nie je otázkou náhody.

"Vodorovné dopravné značenie, sa začína nanášať podľa vyššej kategórie ciest. Teda najskôr na cestách II. tried, z dôvodu väčšej intenzity dopravy. Pokiaľ sa jedná o čiary, snažíme sa komplexne riešiť celé úseky ciest, čiže začať na hranici kraja a ukončiť tam, kde kraj končí, pokiaľ sa jedná o priechody, uprednostňujeme obce a mestá," vysvetlil postupnosť Lališ.

Treba však mať na pamäti, že aj cestári sa musia riadiť zákonmi. Jednotlivé strediská zodpovedajú za údržbu v okresoch. Pracovné úkony nemôže Správa ciest vykonávať len tak.

"Na jednotlivé pracovné činnosti SC TSK využíva zákon o verejnom obstarávaní. V prípade, že sa jedná o finančne vyššiu zákazku, toto obstarávanie prebieha centrálne, v prípade nižších limitov, si jednotlivé strediská zabezpečujú túto činnosť samostatne," objasnil Lališ.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  2. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  3. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 29 523
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 17 831
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 131
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 891
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 555
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 364
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 002
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 707
  9. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 577
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 490
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Potrebovali ísť k blízkym a nepustili ich. Neboli privilegovaní ako Kollár

Nemocnice väčšinou púšťajú príbuzných k zomierajúcim.

Šéfa parlamentu Borisa Kollára v nemocnici najviac navštevovala bývalá manželka Linda Rezešová. Na fotografii sú na plese v Opere v roku 2008.

Návštevy Kollára v nemocnici volajú po demisii

V druhom slede kandidátov na politický koniec sa tlačia glosátori.

Peter Schutz
Mária Kolíková
AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Návštevníci u sv. Michala a spev Moniky (týždeň podľa Schutza)

Z radu kajúcnikov je exštátna tajomníčka zrejme vôbec najvýbušnejší materiál.

Ústavnoprávny výbor vypočúva kandidátov na generálneho prokurátora.

Neprehliadnite tiež

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021

Hyundai čoskoro predstaví malý crossover Bayon

Auto dostalo meno po meste na juhu Francúzska.

Hyundai Bayon odhaľuje prvý detail.