SME

Prečo čiary za dažďa na cestách nevidno?

Začne pršať a stredové čiary na vozovke ako aj tie ohraničujúce krajnice, vám miznú pred očami. Viete, prečo je tomu tak? A viete, ako dlho farba má farba na ceste vydržať?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Simona Mišunová)

Začne pršať a stredové čiary na vozovke ako aj tie ohraničujúce krajnice, vám miznú pred očami. Viete prečo je tomu tak? Okrem odpovede na túto otázku sme sa u cestárov dozvedeli aj to, aká je záručná doba na vodorovné dopravné značenie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Posmešky na adresu cestárov sú pomerne bežné, ale sú vždy oprávnené? Vedia sťažujúci sa, čo presne spadá pod kompetenciu cestárov?

"Hlavnou náplňou sú opravy výtlkov, opravy bezpečnostného zariadenia (zvodidlá, zábradlia), obnova vodorovného dopravného značenia, výmena respektíve zriadenie zvislého dopravného značenia, čistenie krajníc a priekop, údržba stavebnej a nestavebnej povahy na mostných objektoch a v neposlednom rade, zimná údržba ciest," vymenúva povinnosti cestárov Stanislav Lališ, riaditeľ Správy ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja (SC TSK).

SkryťVypnúť reklamu

Vodorovné značenie má ročnú záruku

Jedným z problémom, s ktorým sa stretávame na cestách, je slabé či chýbajúce vodorovné značenie. Pritom sa však podľa Lališa normy (STN 018020) dodržiavajú.

Čiary na cestách sú zložené z farby a perál balotiny, ktoré zabezpečujú retroreflexiu. Na ceste sa potom nanáša hmota, ktorá musí obsahovať minimálne také množstvo farby, ktoré zodpovedá 0,65 kg natretého na meter štvorcový. Perál balotiny zas musí byť 0,23kg/m2.

Na to, aby čiary na ceste vydržali dostatočne dlho a spĺňali všetky požiadavky, musí sa ešte pred namaľovaním

  • očistiť vozovka od prachu a
  • vozovka musí byť suchá.

Farba sa potom na cestu nanesie špeciálnymi strojmi. Farba tiež musí mať certifikáty zhody a protokol o skúške z VÚD Žilina.

SkryťVypnúť reklamu

Po tom, čo sa čiary na cestu nanesú, treba počkať istý čas, aby sa funkčnosť vodorovného dopravného značenia mohla skontrolovať. Kvalita sa overuje strojom na skúmanie retroreflexie po 30 dňoch a pred ukončením záručnej doby. Tá je jeden rok. Rok je tiež obdobie, kedy sa vodorovné značenie zvyčajne obnovuje.

Kedy a prečo čiary na cestách nevidno?

O častejšej obnove môže rozhodnúť správca komunikácie, príslušný obvodný úrad či dopravná polícia. Prečo však čiary na cestách tak rýchlo miznú? "Je to spôsobené intenzitou dopravy a zároveň aj poveternostnými podmienkami," vysvetľuje Lališ.

Problém s vodorovným značením sa vyskytuje predovšetkým počas dažďa. Zhoršuje sa jeho viditeľnosť a môžu tak vzniknúť problémy.

"Slabšia viditeľnosť je spôsobená len v čase väčšej intenzity zrážok, keď odvodňovací systém nestačí odvádzať vodu a zrážky zaplavujú aj vodorovné dopravné značenie. Ďalej to môže byť spôsobené aj nerovnosťou povrchu komunikácie," povedal na margo problému Lališ.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa čoho si cestári vyberajú to, kde sa budú čiary premaľovávať?

Ani to, kde cestári začnú obnovu značenia, nie je otázkou náhody.

"Vodorovné dopravné značenie, sa začína nanášať podľa vyššej kategórie ciest. Teda najskôr na cestách II. tried, z dôvodu väčšej intenzity dopravy. Pokiaľ sa jedná o čiary, snažíme sa komplexne riešiť celé úseky ciest, čiže začať na hranici kraja a ukončiť tam, kde kraj končí, pokiaľ sa jedná o priechody, uprednostňujeme obce a mestá," vysvetlil postupnosť Lališ.

Treba však mať na pamäti, že aj cestári sa musia riadiť zákonmi. Jednotlivé strediská zodpovedajú za údržbu v okresoch. Pracovné úkony nemôže Správa ciest vykonávať len tak.

"Na jednotlivé pracovné činnosti SC TSK využíva zákon o verejnom obstarávaní. V prípade, že sa jedná o finančne vyššiu zákazku, toto obstarávanie prebieha centrálne, v prípade nižších limitov, si jednotlivé strediská zabezpečujú túto činnosť samostatne," objasnil Lališ.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 12 179
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 414
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 934
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 497
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 416
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 401
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 029
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 014
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Daniel Balko: Súhlas s členstvom Ukrajiny v NATO padol dávno, prečo ho spochybňovať?
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Čurillovci ho volali mozgový makač, po jeho výpovedi obvinili 25 ľudí pri akcii Apači. Tri roky má prerušené trestné stíhanie
  3. Ivan Čáni: Gröhling odpovedal Ficovi, mne a nám – občanom nie.
  4. Dušan Koniar: Brucho zašiješ, dušu nie
  5. Koloman Gore: Kto viac zarába: MMA alebo Clash of the Stars?
  6. Ján Valchár: Dve blbé správy od Putina
  7. Branislav Gröhling: Gröhling odpovedá Ficovi na list
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho.
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 27 794
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 722
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 13 292
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 12 871
  5. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 241
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 977
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 7 796
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 565
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťZatvoriť reklamu