SME
Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky

Prečo čiary za dažďa na cestách nevidno?

Začne pršať a stredové čiary na vozovke ako aj tie ohraničujúce krajnice, vám miznú pred očami. Viete, prečo je tomu tak? A viete, ako dlho farba má farba na ceste vydržať?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Simona Mišunová)

Začne pršať a stredové čiary na vozovke ako aj tie ohraničujúce krajnice, vám miznú pred očami. Viete prečo je tomu tak? Okrem odpovede na túto otázku sme sa u cestárov dozvedeli aj to, aká je záručná doba na vodorovné dopravné značenie.

Posmešky na adresu cestárov sú pomerne bežné, ale sú vždy oprávnené? Vedia sťažujúci sa, čo presne spadá pod kompetenciu cestárov?

"Hlavnou náplňou sú opravy výtlkov, opravy bezpečnostného zariadenia (zvodidlá, zábradlia), obnova vodorovného dopravného značenia, výmena respektíve zriadenie zvislého dopravného značenia, čistenie krajníc a priekop, údržba stavebnej a nestavebnej povahy na mostných objektoch a v neposlednom rade, zimná údržba ciest," vymenúva povinnosti cestárov Stanislav Lališ, riaditeľ Správy ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja (SC TSK).

Vodorovné značenie má ročnú záruku

Jedným z problémom, s ktorým sa stretávame na cestách, je slabé či chýbajúce vodorovné značenie. Pritom sa však podľa Lališa normy (STN 018020) dodržiavajú.

Čiary na cestách sú zložené z farby a perál balotiny, ktoré zabezpečujú retroreflexiu. Na ceste sa potom nanáša hmota, ktorá musí obsahovať minimálne také množstvo farby, ktoré zodpovedá 0,65 kg natretého na meter štvorcový. Perál balotiny zas musí byť 0,23kg/m2.

Na to, aby čiary na ceste vydržali dostatočne dlho a spĺňali všetky požiadavky, musí sa ešte pred namaľovaním

  • očistiť vozovka od prachu a
  • vozovka musí byť suchá.

Farba sa potom na cestu nanesie špeciálnymi strojmi. Farba tiež musí mať certifikáty zhody a protokol o skúške z VÚD Žilina.

Po tom, čo sa čiary na cestu nanesú, treba počkať istý čas, aby sa funkčnosť vodorovného dopravného značenia mohla skontrolovať. Kvalita sa overuje strojom na skúmanie retroreflexie po 30 dňoch a pred ukončením záručnej doby. Tá je jeden rok. Rok je tiež obdobie, kedy sa vodorovné značenie zvyčajne obnovuje.

Kedy a prečo čiary na cestách nevidno?

O častejšej obnove môže rozhodnúť správca komunikácie, príslušný obvodný úrad či dopravná polícia. Prečo však čiary na cestách tak rýchlo miznú? "Je to spôsobené intenzitou dopravy a zároveň aj poveternostnými podmienkami," vysvetľuje Lališ.

Problém s vodorovným značením sa vyskytuje predovšetkým počas dažďa. Zhoršuje sa jeho viditeľnosť a môžu tak vzniknúť problémy.

"Slabšia viditeľnosť je spôsobená len v čase väčšej intenzity zrážok, keď odvodňovací systém nestačí odvádzať vodu a zrážky zaplavujú aj vodorovné dopravné značenie. Ďalej to môže byť spôsobené aj nerovnosťou povrchu komunikácie," povedal na margo problému Lališ.

Podľa čoho si cestári vyberajú to, kde sa budú čiary premaľovávať?

Ani to, kde cestári začnú obnovu značenia, nie je otázkou náhody.

"Vodorovné dopravné značenie, sa začína nanášať podľa vyššej kategórie ciest. Teda najskôr na cestách II. tried, z dôvodu väčšej intenzity dopravy. Pokiaľ sa jedná o čiary, snažíme sa komplexne riešiť celé úseky ciest, čiže začať na hranici kraja a ukončiť tam, kde kraj končí, pokiaľ sa jedná o priechody, uprednostňujeme obce a mestá," vysvetlil postupnosť Lališ.

Treba však mať na pamäti, že aj cestári sa musia riadiť zákonmi. Jednotlivé strediská zodpovedajú za údržbu v okresoch. Pracovné úkony nemôže Správa ciest vykonávať len tak.

"Na jednotlivé pracovné činnosti SC TSK využíva zákon o verejnom obstarávaní. V prípade, že sa jedná o finančne vyššiu zákazku, toto obstarávanie prebieha centrálne, v prípade nižších limitov, si jednotlivé strediská zabezpečujú túto činnosť samostatne," objasnil Lališ.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Zázračná hranica kilometrov, po ktorej sa vám elektromobil neoplatí
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  4. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  5. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 24 962
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 14 224
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 864
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 041
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 10 638
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 842
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 331
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 7 021
  9. Po Slovensku na motorke 5 397
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 4 907
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Demografický problém nikto nerieši.


9. jún
Stretnutie Bidena (v kresle vľavo) s Putinom trvalo tri a pol hodiny.

Lídri nevystúpili na spoločnej tlačovej konferencii.


2 h
Peter Schutz

Východisko na spôsob "vláda národnej spásy" je čistá fantazmagória.


7 h
Marek Hamšík (vľavo) počas tréningu slovenskej reprezentácie na EURO 2020.

Kapitán regeneruje výnimočne.


Pavol Spál 8 h