Podľa odpovedí tisícky čitateľov na našej stránke až 40 percent vodičov zaregistruje v zime zvýšenie spotreby o pol litra na sto kilometrov. Približne šestnásť percent opýtaných má skúsenosť so zvýšením spotreby až o jeden liter a presne rovnaké percento vodičov nezaznamenáva v zime vyššiu spotrebu.
Výsledky ankety v podstate presne kopírujú prípady, ktoré môžu v zime nastať. Zvýšenie spotreby v zimnom období totiž závisí od spôsobu používania auta a prostredia, v ktorom jazdí.
Najvýraznejší vplyv na spotrebu má odpor rôzneho druhu - autu sťažuje jazdu sneh či časti vozidla, ktoré sa v chlade správajú inak. K nákladom na palivo nemalou mierou prispieva vodič.
Čo bráni v pohybe Auto obuté do letných gúm má na suchom asfalte podstatne menší valivý odpor ako to isté auto na zimných pneumatikách v hlbokej snehovej kaši. Tiež rotujúce časti vozidla ako motor, prevodovka, alternátor servoriadenie, výveva alebo vysokotlakové čerpadlo vstrekovania, dávajú stuhnuté výraznejší odpor a zvyšujú spotrebu. Vo vyššej spotrebe treba hľadať spojitosť s poveternostnými vplyvmi. Auto prevádzkované celú zimu na zasneženej ceste spáli podstatne viac paliva ako auto, ktoré jazdí aj v zime po asfaltových posolených cestách.
„Poveternostné vplyvy sa najviac prejavia na malom motore s nízkym výkonom. Silnejšie autá sú v tomto lepšie, lebo vďaka výkonu si hravo poradia so zvýšenou záťažou," hovorí Tomáš Hollý z H&M v Banskej Bystrici. Na málo používanom aute dochádza zakorodovaniu a „pridretiu" bŕzd. Motorista sa potom sťažuje na to, že motor má vysokú spotrebu, pritom auto nemá potrebnú zotrvačnosť a veľký odpor.
V meste hlavne plynulo Čím väčšie výkony chceme od stuhnutého auta, tým je jeho odpor väčší a rastie spotreba. Najviac benzínu alebo nafty spálime, ak sa so studeným autom prudko rozbiehame, pretože zlý ranný štart zanecháva stopy na motore a zvyšuje nároky na palivo.
S väčším množstvom benzínu v zime musia počítať šoféri v meste, pretože ich autá nepoznajú nič iné, len opakované studené štarty. „Na flotile predvádzacích áut, ktoré chodia na skúšobné jazdy, nám v zime spotreba prudko stúpne", hovorí Jiří Pertlíček, majiteľ predajne a servisu Mazda v Plzni.
Po krátkom minútovom ohriatí auta počas čistenia okien vyštartujte plynulo a snažte sa vyhnúť prudkým pridaniam. Z pohľadu spotreby je lepšie pomaly a plynulo ísť, než pridávať motoru na mieste. Na zasneženej ceste si motor automaticky vypýta viac.
Rýchla jazda na snehom pokrytej diaľnici je nebezpečná a odpor pneumatík v snehu so zvyšujúcou rýchlosťou doslova geometricky rastie. Na snehu aj pre spotrebu jazdite radšej pomalšie. Ak do rána napadne veľa snehu alebo je auto uväznené napluhovanou bariérou, radšej ju odstráňte, lebo prerážanie bariér môže studený motor pekne potrápiť.
Niektoré autá sú vybavené funkciou Shift control, ktorá avizuje správny moment preradenia s ohľadom na nízku spotrebu a zaťaženie motora. Systém síce odpútava pozornosť od cesty, ale na druhej strane dobre poradí, ako znížiť spotrebu.
Správne nafúkajte pneumatiky Súčasné zimné pneumatiky s vyspelým dezénom iba veľmi mierne zvyšujú valivý odpor oproti letným. S ohľadom na zvýšenú spotrebu paliva je oveľa väčším negatívom nesprávne nahustenie, než mäkká zmes, z ktorej sú vyrobené.
„Z praxe vieme, že okolo 40 percent pneumatík v prevádzke je podhustených," upozornil Bohumil Gregor z ARS Pneu v Bratislave. Gregor nevidí v podhustených pneumatikách iba zvýšenú spotrebu paliva a rýchlejšie opotrebovanie plášťov, ale najmä dlhšiu brzdnú dráhu, teda nebezpečenstvo.
Z pohľadu spotreby a požadovaných vlastností je hlavným kritériom výberu zimných pneumatík dezén. Od odborníka si nechajte poradiť, aké plášte sa vám hodia. Pri bežnom používaní, teda 95 percent na bežne upravovaných cestách a iba päť percent na horských cestách, radšej vyberte cestný lamelizovaný dezén, ktorý nie je orientovaný na záber v snehu. Potom bude zvýšenie spotreby nebadateľné.
Naopak, do zasnežených oblastí bude vhodná pneumatika so záberovým a výrazným dezénom. Bez zvýšenia spotreby sa to neobíde, nehovoriac o tom, ak auto jazdí v hlbšom snehu.
Namiesto klimatizácie Pravidlá o zvýšenej spotrebe v zime by platili bez výnimky, keby neboli dnešné autá vybavené klimatizáciou. Tá dokáže v horúcom lete zvýšiť spotrebu o pätnásť percent, čo je v podstate priemerný nárast spotreby v zime, ak je klíma vypnutá.
Aby ste nemuseli dávať v zime na benzín viac ako v lete, jazdite s vypnutou klimatizáciou a zapnite ju iba občas preventívne, alebo keď potrebujete odrosiť okná. Potom ju však treba vypnúť.
Liekom na zvýšenú spotrebu v zime je plynulá jazda bez zbytočného pridávania a brzdenia. Napriek všetkým negatívnym vplyvom zimy môže práve vodič ovplyvniť spotrebu podstatne viac než v lete. Napríklad, že nebude počas celého týždňa voziť na streche nosič na lyže, ktorý použije iba cez víkend.
Deväť rád na každý deň Ako nezvyšovať v zime spotrebu paliva
- používajte olej vhodný do zimy
- vyvarujte sa studených štartov
- nevozte zbytočne nosič na lyže
- jazdite na dlhšie vzdialenosti
- nechajte motor zohriať, ale nie dlho
- netlačte studený motor k výkonom
- vyberajte vhodné pneumatiky pre vaše auto
i pre váš spôsob jazdy
- dodržiavajte predpísaný tlak v pneumatikách
- raz ročne vymeňte olej
Videli ste už posledný diel