SME
Sobota, 27. november, 2021 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Vyššia spotreba v zime neznamená poruchu

Nárast spotreby pohonných látok v zime spôsobujú mnohé faktory. Niektoré môžeme ovplyvniť, s inými sa musíme akurát zmieriť.

Odporu zasneženej cesty sa nedá vyhnúť. Môžeme však ovplyvniť správne nahustenie pneumatík a opatrné pridávanie plynu na studenom motore. Tomu bude zodpovedať aj spotreba v zimnom období.Odporu zasneženej cesty sa nedá vyhnúť. Môžeme však ovplyvniť správne nahustenie pneumatík a opatrné pridávanie plynu na studenom motore. Tomu bude zodpovedať aj spotreba v zimnom období. (Zdroj: autor)

Podľa odpovedí tisícky čitateľov na našej stránke až 40 percent vodičov zaregistruje v zime zvýšenie spotreby o pol litra na sto kilometrov. Približne šestnásť percent opýtaných má skúsenosť so zvýšením spotreby až o jeden liter a presne rovnaké percento vodičov nezaznamenáva v zime vyššiu spotrebu.

Výsledky ankety v podstate presne kopírujú prípady, ktoré môžu v zime nastať. Zvýšenie spotreby v zimnom období totiž závisí od spôsobu používania auta a prostredia, v ktorom jazdí.

Najvýraznejší vplyv na spotrebu má odpor rôzneho druhu - autu sťažuje jazdu sneh či časti vozidla, ktoré sa v chlade správajú inak. K nákladom na palivo nemalou mierou prispieva vodič.

Čo bráni v pohybe

Auto obuté do letných gúm má na suchom asfalte podstatne menší valivý odpor ako to isté auto na zimných pneumatikách v hlbokej snehovej kaši. Tiež rotujúce časti vozidla ako motor, prevodovka, alternátor servoriadenie, výveva alebo vysokotlakové čerpadlo vstrekovania, dávajú stuhnuté výraznejší odpor a zvyšujú spotrebu. Vo vyššej spotrebe treba hľadať spojitosť s poveternostnými vplyvmi. Auto prevádzkované celú zimu na zasneženej ceste spáli podstatne viac paliva ako auto, ktoré jazdí aj v zime po asfaltových posolených cestách.

„Poveternostné vplyvy sa najviac prejavia na malom motore s nízkym výkonom. Silnejšie autá sú v tomto lepšie, lebo vďaka výkonu si hravo poradia so zvýšenou záťažou," hovorí Tomáš Hollý z H&M v Banskej Bystrici. Na málo používanom aute dochádza zakorodovaniu a „pridretiu" bŕzd. Motorista sa potom sťažuje na to, že motor má vysokú spotrebu, pritom auto nemá potrebnú zotrvačnosť a veľký odpor.

V meste hlavne plynulo

Čím väčšie výkony chceme od stuhnutého auta, tým je jeho odpor väčší a rastie spotreba. Najviac benzínu alebo nafty spálime, ak sa so studeným autom prudko rozbiehame, pretože zlý ranný štart zanecháva stopy na motore a zvyšuje nároky na palivo.

S väčším množstvom benzínu v zime musia počítať šoféri v meste, pretože ich autá nepoznajú nič iné, len opakované studené štarty. „Na flotile predvádzacích áut, ktoré chodia na skúšobné jazdy, nám v zime spotreba prudko stúpne", hovorí Jiří Pertlíček, majiteľ predajne a servisu Mazda v Plzni.

Po krátkom minútovom ohriatí auta počas čistenia okien vyštartujte plynulo a snažte sa vyhnúť prudkým pridaniam. Z pohľadu spotreby je lepšie pomaly a plynulo ísť, než pridávať motoru na mieste. Na zasneženej ceste si motor automaticky vypýta viac.

Rýchla jazda na snehom pokrytej diaľnici je nebezpečná a odpor pneumatík v snehu so zvyšujúcou rýchlosťou doslova geometricky rastie. Na snehu aj pre spotrebu jazdite radšej pomalšie. Ak do rána napadne veľa snehu alebo je auto uväznené napluhovanou bariérou, radšej ju odstráňte, lebo prerážanie bariér môže studený motor pekne potrápiť.

RADENIE_male.jpg

Niektoré autá sú vybavené funkciou Shift control, ktorá avizuje správny moment preradenia s ohľadom na nízku spotrebu a zaťaženie motora. Systém síce odpútava pozornosť od cesty, ale na druhej strane dobre poradí, ako znížiť spotrebu.

Správne nafúkajte pneumatiky

Súčasné zimné pneumatiky s vyspelým dezénom iba veľmi mierne zvyšujú valivý odpor oproti letným. S ohľadom na zvýšenú spotrebu paliva je oveľa väčším negatívom nesprávne nahustenie, než mäkká zmes, z ktorej sú vyrobené.

„Z praxe vieme, že okolo 40 percent pneumatík v prevádzke je podhustených," upozornil Bohumil Gregor z ARS Pneu v Bratislave. Gregor nevidí v podhustených pneumatikách iba zvýšenú spotrebu paliva a rýchlejšie opotrebovanie plášťov, ale najmä dlhšiu brzdnú dráhu, teda nebezpečenstvo.

Z pohľadu spotreby a požadovaných vlastností je hlavným kritériom výberu zimných pneumatík dezén. Od odborníka si nechajte poradiť, aké plášte sa vám hodia. Pri bežnom používaní, teda 95 percent na bežne upravovaných cestách a iba päť percent na horských cestách, radšej vyberte cestný lamelizovaný dezén, ktorý nie je orientovaný na záber v snehu. Potom bude zvýšenie spotreby nebadateľné.

Naopak, do zasnežených oblastí bude vhodná pneumatika so záberovým a výrazným dezénom. Bez zvýšenia spotreby sa to neobíde, nehovoriac o tom, ak auto jazdí v hlbšom snehu.

Namiesto klimatizácie

Pravidlá o zvýšenej spotrebe v zime by platili bez výnimky, keby neboli dnešné autá vybavené klimatizáciou. Tá dokáže v horúcom lete zvýšiť spotrebu o pätnásť percent, čo je v podstate priemerný nárast spotreby v zime, ak je klíma vypnutá.

Aby ste nemuseli dávať v zime na benzín viac ako v lete, jazdite s vypnutou klimatizáciou a zapnite ju iba občas preventívne, alebo keď potrebujete odrosiť okná. Potom ju však treba vypnúť.

Liekom na zvýšenú spotrebu v zime je plynulá jazda bez zbytočného pridávania a brzdenia. Napriek všetkým negatívnym vplyvom zimy môže práve vodič ovplyvniť spotrebu podstatne viac než v lete. Napríklad, že nebude počas celého týždňa voziť na streche nosič na lyže, ktorý použije iba cez víkend.

Deväť rád na každý deň

Ako nezvyšovať v zime spotrebu paliva

- používajte olej vhodný do zimy
- vyvarujte sa studených štartov
- nevozte zbytočne nosič na lyže
- jazdite na dlhšie vzdialenosti
- nechajte motor zohriať, ale nie dlho
- netlačte studený motor k výkonom
- vyberajte vhodné pneumatiky pre vaše auto
i pre váš spôsob jazdy
- dodržiavajte predpísaný tlak v pneumatikách
- raz ročne vymeňte olej
Videli ste už posledný diel auto.sme.LIVE?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  2. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  3. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  4. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  5. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  6. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  7. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  8. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  9. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  10. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  1. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  4. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  5. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  6. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  9. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  10. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 27 716
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 9 779
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 234
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 4 781
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 034
  6. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 572
  7. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 357
  8. Neapolu odpustíte chaos, decentné Sorrento je únikom do pohody 2 345
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 023
  10. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 870
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Petra Vlhová ide obrovský slalom v stredisku Killington.

Sledujte s nami online prenos z 1. kola obrovského slalomu v Killingtone.


Sportnet 6 h
Očkovanie proti koronavírusu.

Povinné očkovanie zvažujú viaceré strany.


25. nov
Alexander Dubček ako prvý tajomník v čestnej lóži v budove SND v spoločnosti prezidenta Ludvíka Svobodu i podpredsedu vlády Gustáva Husáka v Bratislave pri príležitosti osláv 50. výročia vzniku Československa - 29. október 1968. Počas ďalších mesiacov ho čakal postupný odchod z politických i straníckych štruktúr.

Tvár Pražskej jari pod dohľadom ŠtB


6 h
Na školy prišli začiatkom školského roka  samotesty, nebolo ich však dosť a čakajú na ďalšie.

Od pondelka čaká školy niekoľko zmien.


22 h

Neprehliadnite tiež

Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov
Kia Niro

V ponuke budú opäť hybridy aj elektrická verzia.


25. nov
BMW M4 Competition

Balík doplnkov Race Track predurčuje auto skôr na okruh než do premávky.


24. nov

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Ešče žijem, máme chleba
  2. Marek Strapko: Boh nám dal rozum - za tento dar treba ďakovať!
  3. Matúš Lazúr: Pán Delta povolal z Afriky mocného čarodeja Omikróna
  4. Jana Hanuliaková: Poslali sme list všetkým primátorom a primátorkám okresných miest na Slovensku
  5. Štefan Vidlár: Záhorák šecko skúr ví... Druhý veseuý dzíl
  6. Štefan Vidlár: Čovjeci bezcitňí
  7. Otilia Horrocks: Omikron za dverami
  8. Ján Marton: Schválená poľnohospodárska politika - európska totalita pred dverami.
  1. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 161
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 7 811
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 6 894
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 424
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 5 835
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 000
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 062
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 3 823
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu