SME

Vyššia spotreba v zime neznamená poruchu

Nárast spotreby pohonných látok v zime spôsobujú mnohé faktory. Niektoré môžeme ovplyvniť, s inými sa musíme akurát zmieriť.

Odporu zasneženej cesty sa nedá vyhnúť. Môžeme však ovplyvniť správne nahustenie pneumatík a opatrné pridávanie plynu na studenom motore. Tomu bude zodpovedať aj spotreba v zimnom období.Odporu zasneženej cesty sa nedá vyhnúť. Môžeme však ovplyvniť správne nahustenie pneumatík a opatrné pridávanie plynu na studenom motore. Tomu bude zodpovedať aj spotreba v zimnom období. (Zdroj: autor)

Podľa odpovedí tisícky čitateľov na našej stránke až 40 percent vodičov zaregistruje v zime zvýšenie spotreby o pol litra na sto kilometrov. Približne šestnásť percent opýtaných má skúsenosť so zvýšením spotreby až o jeden liter a presne rovnaké percento vodičov nezaznamenáva v zime vyššiu spotrebu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výsledky ankety v podstate presne kopírujú prípady, ktoré môžu v zime nastať. Zvýšenie spotreby v zimnom období totiž závisí od spôsobu používania auta a prostredia, v ktorom jazdí.

Najvýraznejší vplyv na spotrebu má odpor rôzneho druhu - autu sťažuje jazdu sneh či časti vozidla, ktoré sa v chlade správajú inak. K nákladom na palivo nemalou mierou prispieva vodič.

SkryťVypnúť reklamu

Čo bráni v pohybe Auto obuté do letných gúm má na suchom asfalte podstatne menší valivý odpor ako to isté auto na zimných pneumatikách v hlbokej snehovej kaši. Tiež rotujúce časti vozidla ako motor, prevodovka, alternátor servoriadenie, výveva alebo vysokotlakové čerpadlo vstrekovania, dávajú stuhnuté výraznejší odpor a zvyšujú spotrebu. Vo vyššej spotrebe treba hľadať spojitosť s poveternostnými vplyvmi. Auto prevádzkované celú zimu na zasneženej ceste spáli podstatne viac paliva ako auto, ktoré jazdí aj v zime po asfaltových posolených cestách.

„Poveternostné vplyvy sa najviac prejavia na malom motore s nízkym výkonom. Silnejšie autá sú v tomto lepšie, lebo vďaka výkonu si hravo poradia so zvýšenou záťažou," hovorí Tomáš Hollý z H&M v Banskej Bystrici. Na málo používanom aute dochádza zakorodovaniu a „pridretiu" bŕzd. Motorista sa potom sťažuje na to, že motor má vysokú spotrebu, pritom auto nemá potrebnú zotrvačnosť a veľký odpor.

SkryťVypnúť reklamu

V meste hlavne plynulo Čím väčšie výkony chceme od stuhnutého auta, tým je jeho odpor väčší a rastie spotreba. Najviac benzínu alebo nafty spálime, ak sa so studeným autom prudko rozbiehame, pretože zlý ranný štart zanecháva stopy na motore a zvyšuje nároky na palivo.

S väčším množstvom benzínu v zime musia počítať šoféri v meste, pretože ich autá nepoznajú nič iné, len opakované studené štarty. „Na flotile predvádzacích áut, ktoré chodia na skúšobné jazdy, nám v zime spotreba prudko stúpne", hovorí Jiří Pertlíček, majiteľ predajne a servisu Mazda v Plzni.

Po krátkom minútovom ohriatí auta počas čistenia okien vyštartujte plynulo a snažte sa vyhnúť prudkým pridaniam. Z pohľadu spotreby je lepšie pomaly a plynulo ísť, než pridávať motoru na mieste. Na zasneženej ceste si motor automaticky vypýta viac.

SkryťVypnúť reklamu

Rýchla jazda na snehom pokrytej diaľnici je nebezpečná a odpor pneumatík v snehu so zvyšujúcou rýchlosťou doslova geometricky rastie. Na snehu aj pre spotrebu jazdite radšej pomalšie. Ak do rána napadne veľa snehu alebo je auto uväznené napluhovanou bariérou, radšej ju odstráňte, lebo prerážanie bariér môže studený motor pekne potrápiť.

Niektoré autá sú vybavené funkciou Shift control, ktorá avizuje správny moment preradenia s ohľadom na nízku spotrebu a zaťaženie motora. Systém síce odpútava pozornosť od cesty, ale na druhej strane dobre poradí, ako znížiť spotrebu.

Správne nafúkajte pneumatiky Súčasné zimné pneumatiky s vyspelým dezénom iba veľmi mierne zvyšujú valivý odpor oproti letným. S ohľadom na zvýšenú spotrebu paliva je oveľa väčším negatívom nesprávne nahustenie, než mäkká zmes, z ktorej sú vyrobené.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Z praxe vieme, že okolo 40 percent pneumatík v prevádzke je podhustených," upozornil Bohumil Gregor z ARS Pneu v Bratislave. Gregor nevidí v podhustených pneumatikách iba zvýšenú spotrebu paliva a rýchlejšie opotrebovanie plášťov, ale najmä dlhšiu brzdnú dráhu, teda nebezpečenstvo.

Z pohľadu spotreby a požadovaných vlastností je hlavným kritériom výberu zimných pneumatík dezén. Od odborníka si nechajte poradiť, aké plášte sa vám hodia. Pri bežnom používaní, teda 95 percent na bežne upravovaných cestách a iba päť percent na horských cestách, radšej vyberte cestný lamelizovaný dezén, ktorý nie je orientovaný na záber v snehu. Potom bude zvýšenie spotreby nebadateľné.

Naopak, do zasnežených oblastí bude vhodná pneumatika so záberovým a výrazným dezénom. Bez zvýšenia spotreby sa to neobíde, nehovoriac o tom, ak auto jazdí v hlbšom snehu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Namiesto klimatizácie Pravidlá o zvýšenej spotrebe v zime by platili bez výnimky, keby neboli dnešné autá vybavené klimatizáciou. Tá dokáže v horúcom lete zvýšiť spotrebu o pätnásť percent, čo je v podstate priemerný nárast spotreby v zime, ak je klíma vypnutá.

Aby ste nemuseli dávať v zime na benzín viac ako v lete, jazdite s vypnutou klimatizáciou a zapnite ju iba občas preventívne, alebo keď potrebujete odrosiť okná. Potom ju však treba vypnúť.

Liekom na zvýšenú spotrebu v zime je plynulá jazda bez zbytočného pridávania a brzdenia. Napriek všetkým negatívnym vplyvom zimy môže práve vodič ovplyvniť spotrebu podstatne viac než v lete. Napríklad, že nebude počas celého týždňa voziť na streche nosič na lyže, ktorý použije iba cez víkend.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Deväť rád na každý deň Ako nezvyšovať v zime spotrebu paliva

- používajte olej vhodný do zimy

- vyvarujte sa studených štartov

- nevozte zbytočne nosič na lyže

- jazdite na dlhšie vzdialenosti

- nechajte motor zohriať, ale nie dlho

- netlačte studený motor k výkonom

- vyberajte vhodné pneumatiky pre vaše auto

i pre váš spôsob jazdy

- dodržiavajte predpísaný tlak v pneumatikách

- raz ročne vymeňte olej

Videli ste už posledný diel

Víkend

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 462
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 327
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 902
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 807
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 561
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 425
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 135
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 741
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 533
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 310
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 242
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 039
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 445
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu