SME

Téma: Auto tiež potrebuje rozcvičku

Stuhnuté auto po mrazivej noci potrebuje zohriať plynulou a neagresívnou jazdou. Pohnite sa, až keď motor reaguje na jemnučké stlačenie plynu. Obchádzajte však jamy, lebo tlmiče tiež potrebujú zohriať. Od zvládnutia studených štartov v zime závisí životno

Studený motor trpí a má veľkú spotrebu pri zvýšenej záťaži. Rozmyslite si, či pôjdete v zime do blízkeho obchodu po nejakú drobnosť autom. Ak áno, skúste navrhnúť trasu tak, aby sa auto stihlo zohriať. Po naštartovaní rýchlo oškrabte okná a s jemným pridaStudený motor trpí a má veľkú spotrebu pri zvýšenej záťaži. Rozmyslite si, či pôjdete v zime do blízkeho obchodu po nejakú drobnosť autom. Ak áno, skúste navrhnúť trasu tak, aby sa auto stihlo zohriať. Po naštartovaní rýchlo oškrabte okná a s jemným prida (Zdroj: autor)

Po mrazivej noci potrebujeme trénovať na uzavretej asfaltovej horehronskej ceste s pretekárskym Mitsubishi. Skôr než sa pohneme, auto sa musí zohriať a prvých desať kilometrov prechádzame skúšobnú trasu s nekvalitným povrchom v úplne voľnom tempe. Auto najskôr poskakuje, akoby nemalo tlmiče a veľmi slabo brzdí. Hotová katastrofa. Postupne sa však zohrieva a mení na rýdzo pretekárske auto s vlastnosťami, ktoré dôverne poznáme.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na pretekárskom rely aute extrémne vidieť, ako býva auto stuhnuté a ako potrebuje ľahkú rozcvičku pred záťažou. Presne to isté potrebuje bežné auto, hoci šofér to tak extrémne necíti ako v pretekárskom. „Vhoďte kocku ľadu do whisky a uvidíte, ako bude ľad praskať. Podobne sa cíti zamrazený motor, ak sa prudko zohreje," uvádza príklad Tomáš Hollý zo servisu H&M v Banskej Bystrici. Zaťažovanie studeného motora z dlhodobého hľadiska poškodí hlavu valcov alebo turbodúchadlo.

SkryťVypnúť reklamu

Koľko kilometrov treba na rozhýbanie vozidla Okrem motora sa potrebujú „rozcvičiť" brzdy, riadenie a tlmiče, pretože tie majú stuhnutú olejovú náplň. „Zažil som doslova roztrhnutý tlmič, keď zákazník trafil v treskúcej zime s bežnou Mazdou a hneď po naštartovaní poriadnu jamu," hovorí majiteľ autoservisu Jiří Pertlíček.

Vo všeobecnosti platí na dobré zohriatie auta jednoduché pravidlo. Pri teplote mínus 10 stupňov potrebujete na zohriatie a „rozhýbanie" auta 10 kilometrov. Pri teplote okolo nuly približne päť kilometrov. Do tejto vzdialenosti je lepšie nevypínať motor, ísť pomalšie, prudko nepridávať a dávať zvýšený pozor na jamy. Ak sa niekto krátkym jazdám z titulu profesie nevyhne a býva v horách, môže si pomôcť predhrievaním motora elektrikou.

SkryťVypnúť reklamu

Keď nie je možnosť voľby Existujú povolania alebo situácie, keď vodič používa auto opakovane na krátke trasy a studeným štartom v studených dolinách sa nevyhne. Pertlíček spomína na prípad lekára na Šumave, ktorý v zime obchádzal pacientov po šumavských dedinách. Na krátkej trase nestihol motor zohriať a už ho vypol. Kým odišiel k inému pacientovi, ešte viac vychladol. „Po 50-tisíc kilometroch bol motor zrelý na generálku, preto sme mu namontovali elektrické predhrievanie motora, ako majú v severských krajinách," rozpráva. Zabudovaná elektrická špirála so zásuvkou na 220 V v nárazníku auta môže byť riešením na krátke a náhle výjazdy v horách.

Auto je v každom prípade spotrebný materiál a má a bude slúžiť aj pri studených štartoch. Od správania šoféra však závisí, ako dlho to bude a aké investície bude treba na udržanie spoľahlivej prevádzky.

SkryťVypnúť reklamu

Očistiť okná a ísť Pertlíček aj Hollý sa zhodujú na čase zohrievania auta, ktorý závisí od zimy. Treba naštartovať, očistiť okná a zrkadlá, potom zapnúť svetlá a plynulo sa s autom rozbehnúť tak, aby bol motor čo najmenej zaťažovaný. Na premazanie prevodovky je dobré pri tej istej rýchlosti pomaly preradiť o stupeň vyššie a potom späť. Keď začne kúrenie fúkať teplý vzduch, môžete motor postupne zaťažovať.

V zime nemá cenu dlho zohrievať motor na mieste ale minútu-dve mu treba nechať. Dôležité je naštartovať, ale nezvyšovať otáčky z dôvodu rýchleho ohriatia. Motor nezohrievame preto, aby nám bolo teplo, ale z dôvodu dĺžkovej rozťažnosti materiálov v motore a premazania jednotlivých častí.

Videli ste už posledný diel

Víkend

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 102
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 308
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 861
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 818
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 537
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 377
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 159
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 44 225
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 433
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 226
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 779
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 203
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 026
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 438
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 470
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu