SME
Utorok, 7. december, 2021 | Meniny má AmbrózKrížovkyKrížovky

Téma: Auto tiež potrebuje rozcvičku

Stuhnuté auto po mrazivej noci potrebuje zohriať plynulou a neagresívnou jazdou. Pohnite sa, až keď motor reaguje na jemnučké stlačenie plynu. Obchádzajte však jamy, lebo tlmiče tiež potrebujú zohriať. Od zvládnutia studených štartov v zime závisí životno

Studený motor trpí a má veľkú spotrebu pri zvýšenej záťaži. Rozmyslite si, či pôjdete v zime do blízkeho obchodu po nejakú drobnosť autom. Ak áno, skúste navrhnúť trasu tak, aby sa auto stihlo zohriať. Po naštartovaní rýchlo oškrabte okná a s jemným pridaStudený motor trpí a má veľkú spotrebu pri zvýšenej záťaži. Rozmyslite si, či pôjdete v zime do blízkeho obchodu po nejakú drobnosť autom. Ak áno, skúste navrhnúť trasu tak, aby sa auto stihlo zohriať. Po naštartovaní rýchlo oškrabte okná a s jemným prida (Zdroj: autor)

Po mrazivej noci potrebujeme trénovať na uzavretej asfaltovej horehronskej ceste s pretekárskym Mitsubishi. Skôr než sa pohneme, auto sa musí zohriať a prvých desať kilometrov prechádzame skúšobnú trasu s nekvalitným povrchom v úplne voľnom tempe. Auto najskôr poskakuje, akoby nemalo tlmiče a veľmi slabo brzdí. Hotová katastrofa. Postupne sa však zohrieva a mení na rýdzo pretekárske auto s vlastnosťami, ktoré dôverne poznáme.

Na pretekárskom rely aute extrémne vidieť, ako býva auto stuhnuté a ako potrebuje ľahkú rozcvičku pred záťažou. Presne to isté potrebuje bežné auto, hoci šofér to tak extrémne necíti ako v pretekárskom. „Vhoďte kocku ľadu do whisky a uvidíte, ako bude ľad praskať. Podobne sa cíti zamrazený motor, ak sa prudko zohreje," uvádza príklad Tomáš Hollý zo servisu H&M v Banskej Bystrici. Zaťažovanie studeného motora z dlhodobého hľadiska poškodí hlavu valcov alebo turbodúchadlo.

Koľko kilometrov treba na rozhýbanie vozidla

Okrem motora sa potrebujú „rozcvičiť" brzdy, riadenie a tlmiče, pretože tie majú stuhnutú olejovú náplň. „Zažil som doslova roztrhnutý tlmič, keď zákazník trafil v treskúcej zime s bežnou Mazdou a hneď po naštartovaní poriadnu jamu," hovorí majiteľ autoservisu Jiří Pertlíček.

Vo všeobecnosti platí na dobré zohriatie auta jednoduché pravidlo. Pri teplote mínus 10 stupňov potrebujete na zohriatie a „rozhýbanie" auta 10 kilometrov. Pri teplote okolo nuly približne päť kilometrov. Do tejto vzdialenosti je lepšie nevypínať motor, ísť pomalšie, prudko nepridávať a dávať zvýšený pozor na jamy. Ak sa niekto krátkym jazdám z titulu profesie nevyhne a býva v horách, môže si pomôcť predhrievaním motora elektrikou.

Keď nie je možnosť voľby

Existujú povolania alebo situácie, keď vodič používa auto opakovane na krátke trasy a studeným štartom v studených dolinách sa nevyhne. Pertlíček spomína na prípad lekára na Šumave, ktorý v zime obchádzal pacientov po šumavských dedinách. Na krátkej trase nestihol motor zohriať a už ho vypol. Kým odišiel k inému pacientovi, ešte viac vychladol. „Po 50-tisíc kilometroch bol motor zrelý na generálku, preto sme mu namontovali elektrické predhrievanie motora, ako majú v severských krajinách," rozpráva. Zabudovaná elektrická špirála so zásuvkou na 220 V v nárazníku auta môže byť riešením na krátke a náhle výjazdy v horách.

Auto je v každom prípade spotrebný materiál a má a bude slúžiť aj pri studených štartoch. Od správania šoféra však závisí, ako dlho to bude a aké investície bude treba na udržanie spoľahlivej prevádzky.

Očistiť okná a ísť

Pertlíček aj Hollý sa zhodujú na čase zohrievania auta, ktorý závisí od zimy. Treba naštartovať, očistiť okná a zrkadlá, potom zapnúť svetlá a plynulo sa s autom rozbehnúť tak, aby bol motor čo najmenej zaťažovaný. Na premazanie prevodovky je dobré pri tej istej rýchlosti pomaly preradiť o stupeň vyššie a potom späť. Keď začne kúrenie fúkať teplý vzduch, môžete motor postupne zaťažovať.

V zime nemá cenu dlho zohrievať motor na mieste ale minútu-dve mu treba nechať. Dôležité je naštartovať, ale nezvyšovať otáčky z dôvodu rýchleho ohriatia. Motor nezohrievame preto, aby nám bolo teplo, ale z dôvodu dĺžkovej rozťažnosti materiálov v motore a premazania jednotlivých častí.

Videli ste už posledný diel auto.sme.LIVE?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Získaj náskok pred štartom
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  4. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  5. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás
  6. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  7. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  9. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  10. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  1. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  2. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  3. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  4. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  5. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  6. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  7. Darujte predplatné SME.sk a vyhrajte
  8. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  9. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  10. Nadácia Orange podporí digitálne zručnosti učiteľov a žiakov
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 221
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 11 495
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 6 363
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 316
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 4 680
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 107
  7. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 679
  8. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 508
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 188
  10. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 830
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Mutácia z južnej Afriky prináša mnoho otázok.


16 h
Koronavírus na Slovevnsku

PCR testy odhalili viac ako 732-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 14 900 obetí. Lockdown opäť obmedzil život na Slovensku, platí zákaz vychádzania.


a 5 ďalší 10 h

Pri Pellegrinim bola jeho ornamentálna funkcia aspoň jasne komunikovaná.


Neprehliadnite tiež

Mazda 2 Hybrid

Spolupráce pri znižovaní emisií budú čoraz častejšie.


21 h
Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec
Toyota Corolla Cross

Prvé autá prídu majiteľom budúci rok na jeseň.


3. dec

Blogy SME

  1. Zuzanna Zittová: Zomrel nezničiteľný
  2. Marcel Škvarka: Útoky na novinárov - Robert Fico
  3. Martin Pilnik: Povinné očkovanie? Fakt? Ak jedným prikážete, iným musíte očkovanie zakázať
  4. Dušan Koniar: Zákon 255/1946 zvýhodňoval vybranú skupinu
  5. Samuel Ivančák: Jedno leto s hudbou
  6. Martin Greguš: Aký vplyv má miera zaočkovanosti na počet úmrtí na COVID 19....nemci v tom už majú jasno...štatistika nepustí...
  7. Vlasta Žampová: Marián Robovi „Ak budem mať pokoj, ty budeš premiérom“
  8. Miroslav Galovič: Na Igora mi nesiahajte! (Dnes bez servítky).
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 17 317
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 040
  3. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 932
  4. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 702
  5. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 430
  6. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 005
  7. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 869
  8. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 773
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu