SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Téma: Auto tiež potrebuje rozcvičku

Stuhnuté auto po mrazivej noci potrebuje zohriať plynulou a neagresívnou jazdou. Pohnite sa, až keď motor reaguje na jemnučké stlačenie plynu. Obchádzajte však jamy, lebo tlmiče tiež potrebujú zohriať. Od zvládnutia studených štartov v zime závisí životno

Studený motor trpí a má veľkú spotrebu pri zvýšenej záťaži. Rozmyslite si, či pôjdete v zime do blízkeho obchodu po nejakú drobnosť autom. Ak áno, skúste navrhnúť trasu tak, aby sa auto stihlo zohriať. Po naštartovaní rýchlo oškrabte okná a s jemným pridaStudený motor trpí a má veľkú spotrebu pri zvýšenej záťaži. Rozmyslite si, či pôjdete v zime do blízkeho obchodu po nejakú drobnosť autom. Ak áno, skúste navrhnúť trasu tak, aby sa auto stihlo zohriať. Po naštartovaní rýchlo oškrabte okná a s jemným prida (Zdroj: autor)

Po mrazivej noci potrebujeme trénovať na uzavretej asfaltovej horehronskej ceste s pretekárskym Mitsubishi. Skôr než sa pohneme, auto sa musí zohriať a prvých desať kilometrov prechádzame skúšobnú trasu s nekvalitným povrchom v úplne voľnom tempe. Auto najskôr poskakuje, akoby nemalo tlmiče a veľmi slabo brzdí. Hotová katastrofa. Postupne sa však zohrieva a mení na rýdzo pretekárske auto s vlastnosťami, ktoré dôverne poznáme.

Na pretekárskom rely aute extrémne vidieť, ako býva auto stuhnuté a ako potrebuje ľahkú rozcvičku pred záťažou. Presne to isté potrebuje bežné auto, hoci šofér to tak extrémne necíti ako v pretekárskom. „Vhoďte kocku ľadu do whisky a uvidíte, ako bude ľad praskať. Podobne sa cíti zamrazený motor, ak sa prudko zohreje," uvádza príklad Tomáš Hollý zo servisu H&M v Banskej Bystrici. Zaťažovanie studeného motora z dlhodobého hľadiska poškodí hlavu valcov alebo turbodúchadlo.

Koľko kilometrov treba na rozhýbanie vozidla

Okrem motora sa potrebujú „rozcvičiť" brzdy, riadenie a tlmiče, pretože tie majú stuhnutú olejovú náplň. „Zažil som doslova roztrhnutý tlmič, keď zákazník trafil v treskúcej zime s bežnou Mazdou a hneď po naštartovaní poriadnu jamu," hovorí majiteľ autoservisu Jiří Pertlíček.

Vo všeobecnosti platí na dobré zohriatie auta jednoduché pravidlo. Pri teplote mínus 10 stupňov potrebujete na zohriatie a „rozhýbanie" auta 10 kilometrov. Pri teplote okolo nuly približne päť kilometrov. Do tejto vzdialenosti je lepšie nevypínať motor, ísť pomalšie, prudko nepridávať a dávať zvýšený pozor na jamy. Ak sa niekto krátkym jazdám z titulu profesie nevyhne a býva v horách, môže si pomôcť predhrievaním motora elektrikou.

Keď nie je možnosť voľby

Existujú povolania alebo situácie, keď vodič používa auto opakovane na krátke trasy a studeným štartom v studených dolinách sa nevyhne. Pertlíček spomína na prípad lekára na Šumave, ktorý v zime obchádzal pacientov po šumavských dedinách. Na krátkej trase nestihol motor zohriať a už ho vypol. Kým odišiel k inému pacientovi, ešte viac vychladol. „Po 50-tisíc kilometroch bol motor zrelý na generálku, preto sme mu namontovali elektrické predhrievanie motora, ako majú v severských krajinách," rozpráva. Zabudovaná elektrická špirála so zásuvkou na 220 V v nárazníku auta môže byť riešením na krátke a náhle výjazdy v horách.

Auto je v každom prípade spotrebný materiál a má a bude slúžiť aj pri studených štartoch. Od správania šoféra však závisí, ako dlho to bude a aké investície bude treba na udržanie spoľahlivej prevádzky.

Očistiť okná a ísť

Pertlíček aj Hollý sa zhodujú na čase zohrievania auta, ktorý závisí od zimy. Treba naštartovať, očistiť okná a zrkadlá, potom zapnúť svetlá a plynulo sa s autom rozbehnúť tak, aby bol motor čo najmenej zaťažovaný. Na premazanie prevodovky je dobré pri tej istej rýchlosti pomaly preradiť o stupeň vyššie a potom späť. Keď začne kúrenie fúkať teplý vzduch, môžete motor postupne zaťažovať.

V zime nemá cenu dlho zohrievať motor na mieste ale minútu-dve mu treba nechať. Dôležité je naštartovať, ale nezvyšovať otáčky z dôvodu rýchleho ohriatia. Motor nezohrievame preto, aby nám bolo teplo, ale z dôvodu dĺžkovej rozťažnosti materiálov v motore a premazania jednotlivých častí.

Videli ste už posledný diel auto.sme.LIVE?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 991
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 251
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 161
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 963
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 681
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 726
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 924
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 821
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 686
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 014
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Víkend

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Petra Šabatu

Babiš už neriadi štát ako firmu, dúfa v zázrak

Kto prešľapuje tragickú koronavírusovú českú cestu? Ľudia typu Fica a Kaliňáka.

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš.

Keď Sagana sledujem v médiách, vôbec sa nezmenil, tvrdí spolužiak

Už v šestnástich sníval, že pôjde na Tour.

Peter Sagan a René  Valent.
Boris Kollár.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.