SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Téma: Auto tiež potrebuje rozcvičku

Stuhnuté auto po mrazivej noci potrebuje zohriať plynulou a neagresívnou jazdou. Pohnite sa, až keď motor reaguje na jemnučké stlačenie plynu. Obchádzajte však jamy, lebo tlmiče tiež potrebujú zohriať. Od zvládnutia studených štartov v zime závisí životno

Studený motor trpí a má veľkú spotrebu pri zvýšenej záťaži. Rozmyslite si, či pôjdete v zime do blízkeho obchodu po nejakú drobnosť autom. Ak áno, skúste navrhnúť trasu tak, aby sa auto stihlo zohriať. Po naštartovaní rýchlo oškrabte okná a s jemným pridaStudený motor trpí a má veľkú spotrebu pri zvýšenej záťaži. Rozmyslite si, či pôjdete v zime do blízkeho obchodu po nejakú drobnosť autom. Ak áno, skúste navrhnúť trasu tak, aby sa auto stihlo zohriať. Po naštartovaní rýchlo oškrabte okná a s jemným prida (Zdroj: autor)

Po mrazivej noci potrebujeme trénovať na uzavretej asfaltovej horehronskej ceste s pretekárskym Mitsubishi. Skôr než sa pohneme, auto sa musí zohriať a prvých desať kilometrov prechádzame skúšobnú trasu s nekvalitným povrchom v úplne voľnom tempe. Auto najskôr poskakuje, akoby nemalo tlmiče a veľmi slabo brzdí. Hotová katastrofa. Postupne sa však zohrieva a mení na rýdzo pretekárske auto s vlastnosťami, ktoré dôverne poznáme.

Na pretekárskom rely aute extrémne vidieť, ako býva auto stuhnuté a ako potrebuje ľahkú rozcvičku pred záťažou. Presne to isté potrebuje bežné auto, hoci šofér to tak extrémne necíti ako v pretekárskom. „Vhoďte kocku ľadu do whisky a uvidíte, ako bude ľad praskať. Podobne sa cíti zamrazený motor, ak sa prudko zohreje," uvádza príklad Tomáš Hollý zo servisu H&M v Banskej Bystrici. Zaťažovanie studeného motora z dlhodobého hľadiska poškodí hlavu valcov alebo turbodúchadlo.

Koľko kilometrov treba na rozhýbanie vozidla

Okrem motora sa potrebujú „rozcvičiť" brzdy, riadenie a tlmiče, pretože tie majú stuhnutú olejovú náplň. „Zažil som doslova roztrhnutý tlmič, keď zákazník trafil v treskúcej zime s bežnou Mazdou a hneď po naštartovaní poriadnu jamu," hovorí majiteľ autoservisu Jiří Pertlíček.

Vo všeobecnosti platí na dobré zohriatie auta jednoduché pravidlo. Pri teplote mínus 10 stupňov potrebujete na zohriatie a „rozhýbanie" auta 10 kilometrov. Pri teplote okolo nuly približne päť kilometrov. Do tejto vzdialenosti je lepšie nevypínať motor, ísť pomalšie, prudko nepridávať a dávať zvýšený pozor na jamy. Ak sa niekto krátkym jazdám z titulu profesie nevyhne a býva v horách, môže si pomôcť predhrievaním motora elektrikou.

Keď nie je možnosť voľby

Existujú povolania alebo situácie, keď vodič používa auto opakovane na krátke trasy a studeným štartom v studených dolinách sa nevyhne. Pertlíček spomína na prípad lekára na Šumave, ktorý v zime obchádzal pacientov po šumavských dedinách. Na krátkej trase nestihol motor zohriať a už ho vypol. Kým odišiel k inému pacientovi, ešte viac vychladol. „Po 50-tisíc kilometroch bol motor zrelý na generálku, preto sme mu namontovali elektrické predhrievanie motora, ako majú v severských krajinách," rozpráva. Zabudovaná elektrická špirála so zásuvkou na 220 V v nárazníku auta môže byť riešením na krátke a náhle výjazdy v horách.

Auto je v každom prípade spotrebný materiál a má a bude slúžiť aj pri studených štartoch. Od správania šoféra však závisí, ako dlho to bude a aké investície bude treba na udržanie spoľahlivej prevádzky.

Očistiť okná a ísť

Pertlíček aj Hollý sa zhodujú na čase zohrievania auta, ktorý závisí od zimy. Treba naštartovať, očistiť okná a zrkadlá, potom zapnúť svetlá a plynulo sa s autom rozbehnúť tak, aby bol motor čo najmenej zaťažovaný. Na premazanie prevodovky je dobré pri tej istej rýchlosti pomaly preradiť o stupeň vyššie a potom späť. Keď začne kúrenie fúkať teplý vzduch, môžete motor postupne zaťažovať.

V zime nemá cenu dlho zohrievať motor na mieste ale minútu-dve mu treba nechať. Dôležité je naštartovať, ale nezvyšovať otáčky z dôvodu rýchleho ohriatia. Motor nezohrievame preto, aby nám bolo teplo, ale z dôvodu dĺžkovej rozťažnosti materiálov v motore a premazania jednotlivých častí.

Videli ste už posledný diel auto.sme.LIVE?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  6. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  7. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  8. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  9. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  10. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 287
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 305
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 545
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 128
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 020
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 607
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 954
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 694
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 647
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 556
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Víkend

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Marček si odpykáva 25 rokov.

11 h

Už stihol vydať zásadné nariadenia.

9 h
Marcel Slávik

Sulík naňho podal trestné oznámenie.

15 h