Po mrazivej noci potrebujeme trénovať na uzavretej asfaltovej horehronskej ceste s pretekárskym Mitsubishi. Skôr než sa pohneme, auto sa musí zohriať a prvých desať kilometrov prechádzame skúšobnú trasu s nekvalitným povrchom v úplne voľnom tempe. Auto najskôr poskakuje, akoby nemalo tlmiče a veľmi slabo brzdí. Hotová katastrofa. Postupne sa však zohrieva a mení na rýdzo pretekárske auto s vlastnosťami, ktoré dôverne poznáme.
Na pretekárskom rely aute extrémne vidieť, ako býva auto stuhnuté a ako potrebuje ľahkú rozcvičku pred záťažou. Presne to isté potrebuje bežné auto, hoci šofér to tak extrémne necíti ako v pretekárskom. „Vhoďte kocku ľadu do whisky a uvidíte, ako bude ľad praskať. Podobne sa cíti zamrazený motor, ak sa prudko zohreje," uvádza príklad Tomáš Hollý zo servisu H&M v Banskej Bystrici. Zaťažovanie studeného motora z dlhodobého hľadiska poškodí hlavu valcov alebo turbodúchadlo.
Koľko kilometrov treba na rozhýbanie vozidla Okrem motora sa potrebujú „rozcvičiť" brzdy, riadenie a tlmiče, pretože tie majú stuhnutú olejovú náplň. „Zažil som doslova roztrhnutý tlmič, keď zákazník trafil v treskúcej zime s bežnou Mazdou a hneď po naštartovaní poriadnu jamu," hovorí majiteľ autoservisu Jiří Pertlíček.
Vo všeobecnosti platí na dobré zohriatie auta jednoduché pravidlo. Pri teplote mínus 10 stupňov potrebujete na zohriatie a „rozhýbanie" auta 10 kilometrov. Pri teplote okolo nuly približne päť kilometrov. Do tejto vzdialenosti je lepšie nevypínať motor, ísť pomalšie, prudko nepridávať a dávať zvýšený pozor na jamy. Ak sa niekto krátkym jazdám z titulu profesie nevyhne a býva v horách, môže si pomôcť predhrievaním motora elektrikou.
Keď nie je možnosť voľby Existujú povolania alebo situácie, keď vodič používa auto opakovane na krátke trasy a studeným štartom v studených dolinách sa nevyhne. Pertlíček spomína na prípad lekára na Šumave, ktorý v zime obchádzal pacientov po šumavských dedinách. Na krátkej trase nestihol motor zohriať a už ho vypol. Kým odišiel k inému pacientovi, ešte viac vychladol. „Po 50-tisíc kilometroch bol motor zrelý na generálku, preto sme mu namontovali elektrické predhrievanie motora, ako majú v severských krajinách," rozpráva. Zabudovaná elektrická špirála so zásuvkou na 220 V v nárazníku auta môže byť riešením na krátke a náhle výjazdy v horách.
Auto je v každom prípade spotrebný materiál a má a bude slúžiť aj pri studených štartoch. Od správania šoféra však závisí, ako dlho to bude a aké investície bude treba na udržanie spoľahlivej prevádzky.
Očistiť okná a ísť Pertlíček aj Hollý sa zhodujú na čase zohrievania auta, ktorý závisí od zimy. Treba naštartovať, očistiť okná a zrkadlá, potom zapnúť svetlá a plynulo sa s autom rozbehnúť tak, aby bol motor čo najmenej zaťažovaný. Na premazanie prevodovky je dobré pri tej istej rýchlosti pomaly preradiť o stupeň vyššie a potom späť. Keď začne kúrenie fúkať teplý vzduch, môžete motor postupne zaťažovať.
V zime nemá cenu dlho zohrievať motor na mieste ale minútu-dve mu treba nechať. Dôležité je naštartovať, ale nezvyšovať otáčky z dôvodu rýchleho ohriatia. Motor nezohrievame preto, aby nám bolo teplo, ale z dôvodu dĺžkovej rozťažnosti materiálov v motore a premazania jednotlivých častí.
Videli ste už posledný diel