SME
Streda, 8. december, 2021 | Meniny má MarínaKrížovkyKrížovky

Pohon 4x4 nepatrí len do snehu

Prvú jednoduchú „štvorkolku" zostrojil v roku 1900 Karl Benz pre svoj ťahač. O niekoľko desaťročí neskôr automobilky zisťujú, že pohon 4x4 sa nemusí uplatniť iba na nespevnenom povrchu. Moderné systémy prerozdeľovania krútiaceho momentu medzi štyri kolesá

Impreza pokračuje v tradícii, ktorú v roku 1972 odštartovalo Subaru Leone 4WD: pohon všetkých kolies v útrobách kompaktného osobného auta.Impreza pokračuje v tradícii, ktorú v roku 1972 odštartovalo Subaru Leone 4WD: pohon všetkých kolies v útrobách kompaktného osobného auta. (Zdroj: Michal Karpat)

BRATISLAVA. V zime roku 1976 sa uskutočnil netradičný test. Audi v nehostinnom, snehom zavalenom Švédsku skúšalo prototyp nového modelu. Päťvalcový motor pod jeho kapotou dosahoval solídny výkon 125 kW (170 k), prenášaný na predné kolesá.

Budúci športiak však zostal zahanbený, keď testovací jazdci prešli rovnakú trať s armádnym vozidlom Volkswagen Iltis. To síce bolo výrazne slabšie, ale vďaka pohonu všetkých kolies si so zasneženou traťou poradilo rýchlejšie.

V Audi 4x4 nechceli

Myšlienka skombinovať výkon športového auta a vlastnosti off-roadu nedala spávať špecialistovi na ladenie podvozkov áut Audi, Jörgovi Bensingerovi. S obmedzenými nákladmi na vývoj skonštruoval prvú „štvorkolku", postavenú na báze Audi 80. Aby presvedčil vedenie ingolstadtskej značky, že projekt osobného auta s pohonom 4x4 má budúcnosť, vyštveral sa do nadmorskej výšky 1763 metrov po najstrmšej horskej ceste v Európe Turracher Höhe.

Projekt dostal zelenú a v roku 1980 na autosalóne v Ženeve debutovalo sériové Audi 80 sedan Quattro. Konštruktéri v ňom použili jednoduchý mechanický stredový diferenciál, ktorý krútiaci moment rozdeľoval medzi obe nápravy v konštantnom pomere 50:50.

Torsen vylepšil jazdné vlastnosti

Až ďalšie testy ukázali, že tento systém je účinný najmä v zime. Na suchej vozovke však skôr zhoršoval jazdné vlastnosti. Výsledkom takmer sedem rokov trvajúceho vývoja bol nový medzinápravový diferenciál. Jeho označenie Torsen sa dá voľne preložiť ako „reagujúci na krútiaci moment".

Ten dovolí, v závislosti od konkrétneho modelu, priebežne meniť množstvo krútiaceho momentu, ktorý prúdi na prednú a zadnú nápravu. Pri dobrých adhéznych podmienkach prúdi dopredu 50 alebo 40 percent momentu, v závislosti od konkrétneho modelu.

4x4_audi.jpg

V prípade potreby vie Torsen na jednu nápravu preniesť až 80 pecent krútiaceho momentu. Súčasné modely Quattro využívajú otvorený predný a zadný nápravový diferenciál, doplnený o elektronickú uzávierku.

Táto koncepcia však vyžaduje umiestnenie motora i prevodovky pozdĺžne. Kvôli veľkým priestorovým nárokom musí byť poháňacia jednotka umiestnená pred zadnou nápravou, čo do značnej miery prispieva k nedotáčavosti. Toto usporiadanie dnes využíva väčšina modelov ingolstadtského výrobcu.

Výnimkou sú autá s motorom umiestneným vpredu naprieč. Systém pohonu 4x4 v ich prípade pracuje s medzinápravovou spojkou Haldex.

BMW experimentuje s elektronikou

Klasický koncept poháňacieho ústrojenstva - motor vpredu, pohon zadných kolies - vytváral počas zimy vrásky na tvárach mnohých majiteľov BMW. Automobilka vypočula ich požiadavky a v roku 1985 uviedla typ 325iX. Systém prerozdeľovania krútiaceho momentu pracoval s viskóznymi spojkami. Pri priaznivých adhéznych podmienkach bola uprednostňovaná zadná náprava, kde prúdilo 63 percent momentu.

Menšia revolúcia nastala o šesť rokov neskôr. Nová generácia BMW radu 5 prišla s elektronicky riadeným pohonom všetkých kolies. Riadiaca jednotka na základe rýchlosti otáčania kolies, polohy škrtiacej klapky a stavu bŕzd ovládala viaclamelovú spojku. Dokázala tak meniť pomer krútiaceho momentu posielaného medzi nápravy. Ten mal v štandardnom režime hodnotu 36:64 v prospech zadných kolies.

4x4_bmw.jpg

Mníchovský výrobca zostáva verný elektronicky riadenému pohonu 4x4 dodnes. Viaclamelová medzinápravová spojka je pre lepšiu účinnosť funkčne prepojená so stabilizačným systémom DSC. BMW sa pýši tým, že na rozdiel od konvenčných systémov pohonu 4x4, ktoré reagujú až v situácii, kedy už kolesá jednej z náprav preklzujú, xDrive dokáže identifikovať aj tendenciu vozidla k nedotáčavosti alebo pretáčavosti a vznik týchto kritických režimov preventívne potlačiť už v prvotnom štádiu, pomocou presunu poháňacej sily.

Japonci stavili na symetriu

Keď sa povie pohon 4x4, mnohým sa vybavia výrobky japonskej značky Subaru. Tá na všetkých poháňaných kolesách dlhodobo buduje svoj imidž. História Subaru síce siaha do roku 1917, no prvú sériovú „štvorkolku" vyprodukovali až o viac ako polstoročie neskôr. V roku 1972 debutoval model Leone 4WD.

Odvtedy Japonci celý systém postupne vyvíjajú. Základný koncept permanentného pohonu 4x4 ale zostáva rovnaký. Väčšina súčasných Subaru má vpredu pozdĺžne uložený motor typu boxer. Pohon 4x4 využíva medzinápravový diferenciál s obmedzenou svornosťou L.S.D., doplnený o viskóznu spojku.

4x4_subaru.JPG

Diferenciál v okamihu zmeny záberových schopností niektorého z kolies, podľa potreby prerozdeľuje krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu. V závislosti od konkrétneho modelu Subaru využíva mechanické alebo elektronicky riadené nápravové diferenciály.

Videli ste už posledný diel auto.sme.LIVE?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  2. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  3. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave? Vyberajte lokalitu s potenciálom
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  5. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  6. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  7. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  8. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  9. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  10. Slávnostné vianočné outfity pre celú rodinu
  1. Slávnostné vianočné outfity pre celú rodinu
  2. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  3. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave?
  4. Kvalitná divina na pár klikov. LESY SR spúšťajú e-shop
  5. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  6. METROPOLIS bude postavený podľa japonského know-how
  7. Rekonštrukcia prsníka po chirurgickej liečbe
  8. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  9. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  10. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 171
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 892
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 337
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 334
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 910
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 198
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 156
  8. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 788
  9. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 2 504
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 2 180
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Eduard Heger, minister financií Igor Matovič a minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský.

Lengvarský do mesiaca preverí ako zaviesť povinné očkovanie.


7 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako zvládajú obchody a obchodníci pandémiu.


a 2 ďalší 2 h

Neprehliadnite tiež

Suzuki S-Cross

Jediný motor sa dá kombinovať s automatom aj pohonom 4x4.


13 h
Mazda 2 Hybrid

Spolupráce pri znižovaní emisií budú čoraz častejšie.


6. dec
Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu, alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec

Blogy SME

  1. Miroslav Kollár: POLITICI - NEZNEUŽÍVAJTE A NEZAVÁDZAJTE SENIOROV !!!
  2. Ján Šeďo: Kocúrkovo alebo len aby sme v hanbe nezostali.
  3. Lubomir Zahora: Koľko je známych zriedkavých ochorení
  4. Otilia Horrocks: Aký je Váš plán B?
  5. Ľudovít Mravík: Covid-19: Po stopách Covidu. Relevantné údaje! Situácia v Európe: Česko epicentrom!
  6. Víťazoslav Würschner: Vážení redaktori Plus JEDEN DEŇ
  7. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť.
  8. Jano Richter: Dnešnému jubilantovi
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 12 189
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 008
  3. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 245
  4. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 988
  5. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 808
  6. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 576
  7. Pavol Ondreáš: Vypneme Európu 2 770
  8. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov 2 730
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu