SME
Piatok, 5. marec, 2021 | Meniny má FridrichKrížovkyKrížovky

Pohon 4x4 nepatrí len do snehu

Prvú jednoduchú „štvorkolku" zostrojil v roku 1900 Karl Benz pre svoj ťahač. O niekoľko desaťročí neskôr automobilky zisťujú, že pohon 4x4 sa nemusí uplatniť iba na nespevnenom povrchu. Moderné systémy prerozdeľovania krútiaceho momentu medzi štyri kolesá

Impreza pokračuje v tradícii, ktorú v roku 1972 odštartovalo Subaru Leone 4WD: pohon všetkých kolies v útrobách kompaktného osobného auta.Impreza pokračuje v tradícii, ktorú v roku 1972 odštartovalo Subaru Leone 4WD: pohon všetkých kolies v útrobách kompaktného osobného auta. (Zdroj: Michal Karpat)

BRATISLAVA. V zime roku 1976 sa uskutočnil netradičný test. Audi v nehostinnom, snehom zavalenom Švédsku skúšalo prototyp nového modelu. Päťvalcový motor pod jeho kapotou dosahoval solídny výkon 125 kW (170 k), prenášaný na predné kolesá.

Budúci športiak však zostal zahanbený, keď testovací jazdci prešli rovnakú trať s armádnym vozidlom Volkswagen Iltis. To síce bolo výrazne slabšie, ale vďaka pohonu všetkých kolies si so zasneženou traťou poradilo rýchlejšie.

V Audi 4x4 nechceli

Myšlienka skombinovať výkon športového auta a vlastnosti off-roadu nedala spávať špecialistovi na ladenie podvozkov áut Audi, Jörgovi Bensingerovi. S obmedzenými nákladmi na vývoj skonštruoval prvú „štvorkolku", postavenú na báze Audi 80. Aby presvedčil vedenie ingolstadtskej značky, že projekt osobného auta s pohonom 4x4 má budúcnosť, vyštveral sa do nadmorskej výšky 1763 metrov po najstrmšej horskej ceste v Európe Turracher Höhe.

Projekt dostal zelenú a v roku 1980 na autosalóne v Ženeve debutovalo sériové Audi 80 sedan Quattro. Konštruktéri v ňom použili jednoduchý mechanický stredový diferenciál, ktorý krútiaci moment rozdeľoval medzi obe nápravy v konštantnom pomere 50:50.

Torsen vylepšil jazdné vlastnosti

Až ďalšie testy ukázali, že tento systém je účinný najmä v zime. Na suchej vozovke však skôr zhoršoval jazdné vlastnosti. Výsledkom takmer sedem rokov trvajúceho vývoja bol nový medzinápravový diferenciál. Jeho označenie Torsen sa dá voľne preložiť ako „reagujúci na krútiaci moment".

Ten dovolí, v závislosti od konkrétneho modelu, priebežne meniť množstvo krútiaceho momentu, ktorý prúdi na prednú a zadnú nápravu. Pri dobrých adhéznych podmienkach prúdi dopredu 50 alebo 40 percent momentu, v závislosti od konkrétneho modelu.

4x4_audi.jpg

V prípade potreby vie Torsen na jednu nápravu preniesť až 80 pecent krútiaceho momentu. Súčasné modely Quattro využívajú otvorený predný a zadný nápravový diferenciál, doplnený o elektronickú uzávierku.

Táto koncepcia však vyžaduje umiestnenie motora i prevodovky pozdĺžne. Kvôli veľkým priestorovým nárokom musí byť poháňacia jednotka umiestnená pred zadnou nápravou, čo do značnej miery prispieva k nedotáčavosti. Toto usporiadanie dnes využíva väčšina modelov ingolstadtského výrobcu.

Výnimkou sú autá s motorom umiestneným vpredu naprieč. Systém pohonu 4x4 v ich prípade pracuje s medzinápravovou spojkou Haldex.

BMW experimentuje s elektronikou

Klasický koncept poháňacieho ústrojenstva - motor vpredu, pohon zadných kolies - vytváral počas zimy vrásky na tvárach mnohých majiteľov BMW. Automobilka vypočula ich požiadavky a v roku 1985 uviedla typ 325iX. Systém prerozdeľovania krútiaceho momentu pracoval s viskóznymi spojkami. Pri priaznivých adhéznych podmienkach bola uprednostňovaná zadná náprava, kde prúdilo 63 percent momentu.

Menšia revolúcia nastala o šesť rokov neskôr. Nová generácia BMW radu 5 prišla s elektronicky riadeným pohonom všetkých kolies. Riadiaca jednotka na základe rýchlosti otáčania kolies, polohy škrtiacej klapky a stavu bŕzd ovládala viaclamelovú spojku. Dokázala tak meniť pomer krútiaceho momentu posielaného medzi nápravy. Ten mal v štandardnom režime hodnotu 36:64 v prospech zadných kolies.

4x4_bmw.jpg

Mníchovský výrobca zostáva verný elektronicky riadenému pohonu 4x4 dodnes. Viaclamelová medzinápravová spojka je pre lepšiu účinnosť funkčne prepojená so stabilizačným systémom DSC. BMW sa pýši tým, že na rozdiel od konvenčných systémov pohonu 4x4, ktoré reagujú až v situácii, kedy už kolesá jednej z náprav preklzujú, xDrive dokáže identifikovať aj tendenciu vozidla k nedotáčavosti alebo pretáčavosti a vznik týchto kritických režimov preventívne potlačiť už v prvotnom štádiu, pomocou presunu poháňacej sily.

Japonci stavili na symetriu

Keď sa povie pohon 4x4, mnohým sa vybavia výrobky japonskej značky Subaru. Tá na všetkých poháňaných kolesách dlhodobo buduje svoj imidž. História Subaru síce siaha do roku 1917, no prvú sériovú „štvorkolku" vyprodukovali až o viac ako polstoročie neskôr. V roku 1972 debutoval model Leone 4WD.

Odvtedy Japonci celý systém postupne vyvíjajú. Základný koncept permanentného pohonu 4x4 ale zostáva rovnaký. Väčšina súčasných Subaru má vpredu pozdĺžne uložený motor typu boxer. Pohon 4x4 využíva medzinápravový diferenciál s obmedzenou svornosťou L.S.D., doplnený o viskóznu spojku.

4x4_subaru.JPG

Diferenciál v okamihu zmeny záberových schopností niektorého z kolies, podľa potreby prerozdeľuje krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu. V závislosti od konkrétneho modelu Subaru využíva mechanické alebo elektronicky riadené nápravové diferenciály.

Videli ste už posledný diel auto.sme.LIVE?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj perspektívne programy!
  2. Si maturant? Vyber si kvalitu a príď študovať pod Zobor!
  3. Študuj ekonómiu na špičkovej škole a odštartuj svoju kariéru!
  4. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  5. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  6. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  7. Nové číslo Historickej revue
  8. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  10. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  1. Last chance to get The Slovak Spectator discounted subscription
  2. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  3. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  4. Nové číslo Historickej revue
  5. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  6. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  7. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  8. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  9. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  10. A new, multifunctional centre will revive the Danube embankment
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 17 676
  2. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 17 335
  3. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 734
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 8 760
  5. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 8 485
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 7 771
  7. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 303
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 143
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 430
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 5 960
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér a minister zdravotníctva vítali príchod ruskej vakcíny na košickom letisku.

Dôležité bude aj to, na čiu stranu sa postaví Sme rodina.

9 h

Covid má na Slovensku vyše 7500 obetí.

6 h
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Žijeme to, čoho sme sa najviac báli

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Dnes nikto nechce od nás recept, len tragické poučenie, aby nezopakovali naše chyby.

9 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Koniec nových áut so spaľovacím motorom hrozí už v roku 2025.

15 h
Volvo C40 Recharge

V ponuke bude len v plne elektrickej verzii.

3. mar
Škoda Kamiq Scoutline

Namiesto terénnych schopností vie zaujať výbavou.

2. mar
Hyundai Bayon

Zároveň ponúka najväčší kufor v triede.

2. mar