SME

Pohon 4x4 nepatrí len do snehu

Prvú jednoduchú „štvorkolku" zostrojil v roku 1900 Karl Benz pre svoj ťahač. O niekoľko desaťročí neskôr automobilky zisťujú, že pohon 4x4 sa nemusí uplatniť iba na nespevnenom povrchu. Moderné systémy prerozdeľovania krútiaceho momentu medzi štyri kolesá

Impreza pokračuje v tradícii, ktorú v roku 1972 odštartovalo Subaru Leone 4WD: pohon všetkých kolies v útrobách kompaktného osobného auta.Impreza pokračuje v tradícii, ktorú v roku 1972 odštartovalo Subaru Leone 4WD: pohon všetkých kolies v útrobách kompaktného osobného auta. (Zdroj: Michal Karpat)

BRATISLAVA. V zime roku 1976 sa uskutočnil netradičný test. Audi v nehostinnom, snehom zavalenom Švédsku skúšalo prototyp nového modelu. Päťvalcový motor pod jeho kapotou dosahoval solídny výkon 125 kW (170 k), prenášaný na predné kolesá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Budúci športiak však zostal zahanbený, keď testovací jazdci prešli rovnakú trať s armádnym vozidlom Volkswagen Iltis. To síce bolo výrazne slabšie, ale vďaka pohonu všetkých kolies si so zasneženou traťou poradilo rýchlejšie.

V Audi 4x4 nechceli Myšlienka skombinovať výkon športového auta a vlastnosti off-roadu nedala spávať špecialistovi na ladenie podvozkov áut Audi, Jörgovi Bensingerovi. S obmedzenými nákladmi na vývoj skonštruoval prvú „štvorkolku", postavenú na báze Audi 80. Aby presvedčil vedenie ingolstadtskej značky, že projekt osobného auta s pohonom 4x4 má budúcnosť, vyštveral sa do nadmorskej výšky 1763 metrov po najstrmšej horskej ceste v Európe Turracher Höhe.

SkryťVypnúť reklamu

Projekt dostal zelenú a v roku 1980 na autosalóne v Ženeve debutovalo sériové Audi 80 sedan Quattro. Konštruktéri v ňom použili jednoduchý mechanický stredový diferenciál, ktorý krútiaci moment rozdeľoval medzi obe nápravy v konštantnom pomere 50:50.

Torsen vylepšil jazdné vlastnosti Až ďalšie testy ukázali, že tento systém je účinný najmä v zime. Na suchej vozovke však skôr zhoršoval jazdné vlastnosti. Výsledkom takmer sedem rokov trvajúceho vývoja bol nový medzinápravový diferenciál. Jeho označenie Torsen sa dá voľne preložiť ako „reagujúci na krútiaci moment".

Ten dovolí, v závislosti od konkrétneho modelu, priebežne meniť množstvo krútiaceho momentu, ktorý prúdi na prednú a zadnú nápravu. Pri dobrých adhéznych podmienkach prúdi dopredu 50 alebo 40 percent momentu, v závislosti od konkrétneho modelu.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade potreby vie Torsen na jednu nápravu preniesť až 80 pecent krútiaceho momentu. Súčasné modely Quattro využívajú otvorený predný a zadný nápravový diferenciál, doplnený o elektronickú uzávierku.

Táto koncepcia však vyžaduje umiestnenie motora i prevodovky pozdĺžne. Kvôli veľkým priestorovým nárokom musí byť poháňacia jednotka umiestnená pred zadnou nápravou, čo do značnej miery prispieva k nedotáčavosti. Toto usporiadanie dnes využíva väčšina modelov ingolstadtského výrobcu.

Výnimkou sú autá s motorom umiestneným vpredu naprieč. Systém pohonu 4x4 v ich prípade pracuje s medzinápravovou spojkou Haldex.

BMW experimentuje s elektronikou Klasický koncept poháňacieho ústrojenstva - motor vpredu, pohon zadných kolies - vytváral počas zimy vrásky na tvárach mnohých majiteľov BMW. Automobilka vypočula ich požiadavky a v roku 1985 uviedla typ 325iX. Systém prerozdeľovania krútiaceho momentu pracoval s viskóznymi spojkami. Pri priaznivých adhéznych podmienkach bola uprednostňovaná zadná náprava, kde prúdilo 63 percent momentu.

SkryťVypnúť reklamu

Menšia revolúcia nastala o šesť rokov neskôr. Nová generácia BMW radu 5 prišla s elektronicky riadeným pohonom všetkých kolies. Riadiaca jednotka na základe rýchlosti otáčania kolies, polohy škrtiacej klapky a stavu bŕzd ovládala viaclamelovú spojku. Dokázala tak meniť pomer krútiaceho momentu posielaného medzi nápravy. Ten mal v štandardnom režime hodnotu 36:64 v prospech zadných kolies.

Mníchovský výrobca zostáva verný elektronicky riadenému pohonu 4x4 dodnes. Viaclamelová medzinápravová spojka je pre lepšiu účinnosť funkčne prepojená so stabilizačným systémom DSC. BMW sa pýši tým, že na rozdiel od konvenčných systémov pohonu 4x4, ktoré reagujú až v situácii, kedy už kolesá jednej z náprav preklzujú, xDrive dokáže identifikovať aj tendenciu vozidla k nedotáčavosti alebo pretáčavosti a vznik týchto kritických režimov preventívne potlačiť už v prvotnom štádiu, pomocou presunu poháňacej sily.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Japonci stavili na symetriu Keď sa povie pohon 4x4, mnohým sa vybavia výrobky japonskej značky Subaru. Tá na všetkých poháňaných kolesách dlhodobo buduje svoj imidž. História Subaru síce siaha do roku 1917, no prvú sériovú „štvorkolku" vyprodukovali až o viac ako polstoročie neskôr. V roku 1972 debutoval model Leone 4WD.

Odvtedy Japonci celý systém postupne vyvíjajú. Základný koncept permanentného pohonu 4x4 ale zostáva rovnaký. Väčšina súčasných Subaru má vpredu pozdĺžne uložený motor typu boxer. Pohon 4x4 využíva medzinápravový diferenciál s obmedzenou svornosťou L.S.D., doplnený o viskóznu spojku.

Diferenciál v okamihu zmeny záberových schopností niektorého z kolies, podľa potreby prerozdeľuje krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu. V závislosti od konkrétneho modelu Subaru využíva mechanické alebo elektronicky riadené nápravové diferenciály.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Videli ste už posledný diel

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 462
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 327
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 902
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 807
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 561
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 425
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 135
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 772
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 532
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 307
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 242
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 039
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 445
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu