SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Pohon 4x4 nepatrí len do snehu

Prvú jednoduchú „štvorkolku" zostrojil v roku 1900 Karl Benz pre svoj ťahač. O niekoľko desaťročí neskôr automobilky zisťujú, že pohon 4x4 sa nemusí uplatniť iba na nespevnenom povrchu. Moderné systémy prerozdeľovania krútiaceho momentu medzi štyri kolesá

Impreza pokračuje v tradícii, ktorú v roku 1972 odštartovalo Subaru Leone 4WD: pohon všetkých kolies v útrobách kompaktného osobného auta.Impreza pokračuje v tradícii, ktorú v roku 1972 odštartovalo Subaru Leone 4WD: pohon všetkých kolies v útrobách kompaktného osobného auta. (Zdroj: Michal Karpat)

BRATISLAVA. V zime roku 1976 sa uskutočnil netradičný test. Audi v nehostinnom, snehom zavalenom Švédsku skúšalo prototyp nového modelu. Päťvalcový motor pod jeho kapotou dosahoval solídny výkon 125 kW (170 k), prenášaný na predné kolesá.

Budúci športiak však zostal zahanbený, keď testovací jazdci prešli rovnakú trať s armádnym vozidlom Volkswagen Iltis. To síce bolo výrazne slabšie, ale vďaka pohonu všetkých kolies si so zasneženou traťou poradilo rýchlejšie.

V Audi 4x4 nechceli

Myšlienka skombinovať výkon športového auta a vlastnosti off-roadu nedala spávať špecialistovi na ladenie podvozkov áut Audi, Jörgovi Bensingerovi. S obmedzenými nákladmi na vývoj skonštruoval prvú „štvorkolku", postavenú na báze Audi 80. Aby presvedčil vedenie ingolstadtskej značky, že projekt osobného auta s pohonom 4x4 má budúcnosť, vyštveral sa do nadmorskej výšky 1763 metrov po najstrmšej horskej ceste v Európe Turracher Höhe.

Projekt dostal zelenú a v roku 1980 na autosalóne v Ženeve debutovalo sériové Audi 80 sedan Quattro. Konštruktéri v ňom použili jednoduchý mechanický stredový diferenciál, ktorý krútiaci moment rozdeľoval medzi obe nápravy v konštantnom pomere 50:50.

Torsen vylepšil jazdné vlastnosti

Až ďalšie testy ukázali, že tento systém je účinný najmä v zime. Na suchej vozovke však skôr zhoršoval jazdné vlastnosti. Výsledkom takmer sedem rokov trvajúceho vývoja bol nový medzinápravový diferenciál. Jeho označenie Torsen sa dá voľne preložiť ako „reagujúci na krútiaci moment".

Ten dovolí, v závislosti od konkrétneho modelu, priebežne meniť množstvo krútiaceho momentu, ktorý prúdi na prednú a zadnú nápravu. Pri dobrých adhéznych podmienkach prúdi dopredu 50 alebo 40 percent momentu, v závislosti od konkrétneho modelu.

4x4_audi.jpg

V prípade potreby vie Torsen na jednu nápravu preniesť až 80 pecent krútiaceho momentu. Súčasné modely Quattro využívajú otvorený predný a zadný nápravový diferenciál, doplnený o elektronickú uzávierku.

Táto koncepcia však vyžaduje umiestnenie motora i prevodovky pozdĺžne. Kvôli veľkým priestorovým nárokom musí byť poháňacia jednotka umiestnená pred zadnou nápravou, čo do značnej miery prispieva k nedotáčavosti. Toto usporiadanie dnes využíva väčšina modelov ingolstadtského výrobcu.

Výnimkou sú autá s motorom umiestneným vpredu naprieč. Systém pohonu 4x4 v ich prípade pracuje s medzinápravovou spojkou Haldex.

BMW experimentuje s elektronikou

Klasický koncept poháňacieho ústrojenstva - motor vpredu, pohon zadných kolies - vytváral počas zimy vrásky na tvárach mnohých majiteľov BMW. Automobilka vypočula ich požiadavky a v roku 1985 uviedla typ 325iX. Systém prerozdeľovania krútiaceho momentu pracoval s viskóznymi spojkami. Pri priaznivých adhéznych podmienkach bola uprednostňovaná zadná náprava, kde prúdilo 63 percent momentu.

Menšia revolúcia nastala o šesť rokov neskôr. Nová generácia BMW radu 5 prišla s elektronicky riadeným pohonom všetkých kolies. Riadiaca jednotka na základe rýchlosti otáčania kolies, polohy škrtiacej klapky a stavu bŕzd ovládala viaclamelovú spojku. Dokázala tak meniť pomer krútiaceho momentu posielaného medzi nápravy. Ten mal v štandardnom režime hodnotu 36:64 v prospech zadných kolies.

4x4_bmw.jpg

Mníchovský výrobca zostáva verný elektronicky riadenému pohonu 4x4 dodnes. Viaclamelová medzinápravová spojka je pre lepšiu účinnosť funkčne prepojená so stabilizačným systémom DSC. BMW sa pýši tým, že na rozdiel od konvenčných systémov pohonu 4x4, ktoré reagujú až v situácii, kedy už kolesá jednej z náprav preklzujú, xDrive dokáže identifikovať aj tendenciu vozidla k nedotáčavosti alebo pretáčavosti a vznik týchto kritických režimov preventívne potlačiť už v prvotnom štádiu, pomocou presunu poháňacej sily.

Japonci stavili na symetriu

Keď sa povie pohon 4x4, mnohým sa vybavia výrobky japonskej značky Subaru. Tá na všetkých poháňaných kolesách dlhodobo buduje svoj imidž. História Subaru síce siaha do roku 1917, no prvú sériovú „štvorkolku" vyprodukovali až o viac ako polstoročie neskôr. V roku 1972 debutoval model Leone 4WD.

Odvtedy Japonci celý systém postupne vyvíjajú. Základný koncept permanentného pohonu 4x4 ale zostáva rovnaký. Väčšina súčasných Subaru má vpredu pozdĺžne uložený motor typu boxer. Pohon 4x4 využíva medzinápravový diferenciál s obmedzenou svornosťou L.S.D., doplnený o viskóznu spojku.

4x4_subaru.JPG

Diferenciál v okamihu zmeny záberových schopností niektorého z kolies, podľa potreby prerozdeľuje krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu. V závislosti od konkrétneho modelu Subaru využíva mechanické alebo elektronicky riadené nápravové diferenciály.

Videli ste už posledný diel auto.sme.LIVE?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 351
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 489
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 261
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 727
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 400
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 395
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 622
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 497
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 260
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 061
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Lekár Laho: Šéf lekárskej komory spôsobil zdravotníctvu problémy

Odmena 500 eur je pre mladých lekárov motivujúca, vraví Laho.

Lekár Ladislav Laho na archívnej fotografii.
Komentár Petra Schutza

Na prahu fiaska

Destabilizácia vládnutia je na vzostupe druhej vlny to posledné, čo si môžeme dovoliť.

Peter Schutz
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L