SME

Viete, aké vozidlá existujú a ktoré z nich smiete šoférovať?

Hoci jednotlivé skupiny vodičských oprávnení si vie väčšina šoférov dobre zadeliť, o rôznych detailoch v rámci nich vedia väčšinou len tí, ktorých sa to bytostne dotýka.

Miniautá skupiny AM

Náš čitateľ Igor prišiel s otázkou, či je možné viesť "miniauto" do 350 kg, s motorom 50 ccm a výkonom do 4 kW (kategória L6) s vodičským oprávnením skupiny AM. Ak je vozidlo poháňané elektromotorom, do celkovej hmotnosti 350 kg sa nezarátava hmotnosť batérií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vyhláška umožňuje vlastníkovi oprávnenia AM viesť takéto vozidlo, avšak explicitne vymedzuje túto možnosť len na územie Slovenskej Republiky.

V rámci skupiny A sa stretneme ešte s označením A1, ktoré zahŕňa motocykle s motorom do objemu 125 ccm a výkonu 11 kW.

SkryťVypnúť reklamu

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Vozidlá skupiny B

Pri oprávnení skupiny B sa často vyskytujú nedorozumenia ohľadne prípojného vozíka. Ten smie vážiť maximálne 750 kg alebo nesmie byť ťažší ako ťažné vozidlo. V takom prípade nesmie najvyššia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy prekročiť 3 500 kg.

Na ťahanie ťažších prívesov potom už vodič potrebuje oprávnenie na skupinu B+E.

Vlastník vodičského preukazu skupiny B môže zároveň vozidlá spadajúce to skupín AM a B1.

Nákladiaky a autobusy

V prípade skupín D a C môže mať príves hmotnosť maximálne 750 kg, v opačnom prípade musí mať vodič oprávnenie na skupinu E. Na získanie tohto oprávnenia musí mať vodič vždy platný vodičský preukaz na ťažné vozidlo skupiny, ku ktorej ide oprávnenie na príves získať.

SkryťVypnúť reklamu

Skupina D zahŕňa podskupinu D1, ktorá oprávňuje držiteľa takéhoto preukazu riadiť vozidlá na prepravu 9 až 16 osôb okrem vodiča.

Ďalšie skupiny vozidiel a oprávnení

Vodičské oprávnenie skupiny T je potrebné na vedenie traktorov a pracovných strojov, k vozidlám smie byť pripojené prípojné vozidlo.

Rovnako zmätočne môžu pôsobiť aj kategórie vozidiel podľa typu, vymenujeme si tie najdôležitejšie.

Kategória L - motocykle, motorové trojkolky a štvorkolky s hmotnosťou v nenaloženom stave do 400 kg, v prípade pracovných štvorkoliek na prepravu tovarov 550 kg. U vozidiel na elektrický pohon sa do tejto hmotnosti nezapočítavajú batérie.

Kategória M - vozidlá na prepravu osôb, kategória M1 sú pritom osobné automobily do 3 500 kg s maximálne ôsmimi miestami na sedenie okrem vodiča, M2 a M3 sú autobusy.

SkryťVypnúť reklamu

Kategória N - vozidlá na prepravu nákladov, N1 sú osobné automobily do 3 500 kg. N2 sú nákladiaky s celkovou hmotnosťou do 12 ton, N3 sú ťažšie.

U vozidiel M1 a N1 musia byť v zimnom období na kolesách pneumatiky s označením M+S v prípade, že sa na vozovke nachádza súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námrazy. Vozidlá nad 3,5 tony musia mať takéto pneumatiky obuté od 15. novembra do konca marca.

K označeniu môže byť pridaný symbol G, pokiaľ ide o terénne vozidlo. To musí spĺňať zákonom stanovené požiadavky (pohon min. dvoch náprav, minimálne jedna uzávierka diferenciálu, svetlá výška atď.). Takéto vozidlo nemusí napríklad používať zimné pneumatiky.

Prípojné vozidlá vrátane návesov spadajú do kategórie O, spomínaný prívesný vozík s celkovou hmotnosťou do 750 kg má označenie O1.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kategóriu P tvoria pracovné stroje (PS samohybné a PN ako nadstavba na inom vozidle).

Do kategórie V zaraďujeme ostatné vozidlá ako bicykle, bicykle s pomocným motorčekom, kolobežky, motorové kolobežky s konštrukčnou rýchlosťou do 25km/h, ručné vozíky alebo invalidné vozíky na ručný alebo motorický pohon, pokiaľ ich rýchlosť nepresahuje 6km/h.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Autor: Jozef Lednický

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  2. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  2. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  3. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  4. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 822
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 765
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 441
  4. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 4 251
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 196
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 642
  7. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi 1 909
  8. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu 1 592
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Daniš: Aj lepiaca páska (od Ukrajincov) vie potešiť...
  2. Štefan Šturdzík: Emisný kšeft nadobro skončil v koši.
  3. Matúš Radusovsky: Zázračný vzduch z včelieho úľa: Ako nám pomáhajú záporné ióny?
  4. Viktor Pamula: Donald Trump nie je piliérom západného sveta
  5. Zdenek Ručka: Ako zdravotne postihnutého klienta Domova sociálnych služieb pripraviť o finančné prostriedky. Časť 33. „Pravdy sú vždy dve, ale jedna z nich je lož.“
  6. Jozef Černek: Je rozumné opustiť starkú, lebo je nákladná a nemá „správne“ politické názory?
  7. Marek Tocimák: Chlieb a Hry
  8. Martin Fronk: Tragédia človeka: Maďarský Faust, ktorý vznikol na Slovensku a my o ňom takmer nič nevieme
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 21 477
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 15 936
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 14 220
  4. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 7 102
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 580
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 232
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 031
  8. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 3 742
  1. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  2. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  3. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  5. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  6. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  8. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
SkryťZatvoriť reklamu