SME

Zastaviť auto pred vjazdom na viacpruhovú cestu nie je hriech

Jazdiť po viacpruhových cestách je zvyčajne jednoduché a rýchle. Ak tam ale prednosť upravujú dopravné značky, mnohí situáciu zbytočne komplikujú a často nevedia, ako správne prejsť takýmto miestom.

Ladislav sa nás spýtal na riešenie dopravnej situácie v Košiciach na križovatke Prešovskej cesty s Hlinkovou ulicou. Nevie, ako tam dať správne prednosť v jazde.

Ladislav: "Prešovská cesta je v týchto miestach štvorprúdovou (2+2) cestou pre motorové vozidlá v obci, s obmedzenou maximálnou povolenou rýchlosťou na 80 km/h. Vodič prichádzajúci po Hlinkovej v smere od mesta sa na ňu dostane prejdením cez most a odbočením doprava po 270° oblúku, kde sa potom pripája na Prešovskú (bod A v obrázku).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V tomto bode vzniká na Prešovskej ceste ďalší pruh (nazvime ho pripájací), ktorý je prvých niekoľko desiatok metrov ešte oddelený od ostatných plnou čiarou. Avšak už v bode A je umiestnená značka Daj prednosť v jazde.

Podobná situácia vzniká v bode B, kde sa pripája odbočka v smere zo sídliska Dargovských hrdinov. Opäť je tu značka Daj prednosť v jazde a Prešovská cesta sa tu rozširuje v smere na Prešov o štvrtý jazdný pruh. Od bodu C má Prešovská cesta opäť dva jazdné pruhy, ten štvrtý pokračuje ako odpájací smerom na sídlisko Ťahanovce a tretí úplne zaniká."

Ako nám napísal Ladislav, v smere z Hlinkovej na sídlisko Ťahanovce je dosť frekventovaná premávka. Niektorí vodiči sa podľa neho vďaka značke Daj prednosť v jazde správajú v bode A tak, že na tom mieste auto zastavia a počkajú, kým po Prešovskej ceste nejde v pravom jazdnom pruhu žiadne motorové vozidlo. A to napriek tomu, že majú svoj (pripájací) jazdný pruh.

SkryťVypnúť reklamu

Ladislav sa ďalej pýta, ako je s významom dopravnej značky Daj prednosť v jazde. Chce vedieť, či je vodič povinný púšťať do svojho pruhu vozidlá prichádzajúce z Prešovskej cesty bez obmedzenia plynulosti ich jazdy.

Ladislav: "Sú vodiči, ktorí si myslia, že pri ich odbočovaní z Prešovskej cesty na sídlisko Ťahanovce by mali vodiči v bode A aj B stáť, čo by celkovej plynulosti premávky spôsobilo značné problémy.

Ešte snáď dodám, že väčšina vodičov prichádzajúcich v smere od sídliska Dargovských hrdinov, čiže v bode B, pri dávaní prednosti zastavuje, pretože väčšina z nich ďalej pokračuje cez dva pruhy na Prešovskú cestu v smere do Prešova."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

SkryťVypnúť reklamu

Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Prednosť v bode A

Vodič vchádzajúci na Prešovskú cestu v bode A sprava (z Hlinkovej) je povinný dať prednosť v jazde. Nie je podstatné, čo sa tam deje s pruhmi. Ale to len do miesta, kde končí križovatka, teda spájanie ciest. Rozhodlo o tom dopravné značenie, ktoré je nadradené všeobecnej úprave dopravných pravidiel (ktoré platí len pre najbližšiu križovatku).

§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Úprava cestnej premávky vykonaná dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami je nadradená všeobecnej úprave cestnej premávky.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak by v bode A nebola dopravná značka Daj prednosť v jazde, potom by vodiči vchádzajúci z Hlinkovej na Prešovskú nemuseli dávať prednosť v jazde, ak by nezmenili jazdný pruh. No a vodiči idúci po Prešovskej, ktorí by chceli prejsť do pridaného jazdného pruhu, ktorý je pokračovaním Hlinkovej, by museli podľa predpisov dať prednosť vozidlám v danom pruhu. Lenže dopravná značka situáciu mení.

Vodiči prichádzajúci po Prešovskej majú pred bodom A dopravnú značku Hlavná cesta, vodiči prichádzajúci po Hlinkovej zas Daj prednosť vjazde. A tak tí, ktorí idú po Prešovskej a chceli by v mieste spojenia dvoch jazdných pruhov Prešovskej a jedného Hlinkovej ulice prejsť do pravého jazdného pruhu (ktorý je pokračovaním Hlinkovej), majú prednosť. Ale len do miesta, kde končí križovatka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V mieste, kde končí križovatka totiž končí platnosť dopravných značiek upravujúcich prednosť. Podľa mapy je to niekoľko desiatok metrov od spojenia ciest. Jednoducho, spájanie ciest je križovatkou aj v mieste, kde sa jeden jazdný pruh jednej cesty pripojí k dvom ďalším inej cesty.

Prednosť v bode B § 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie

b) dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,

Aj v tomto mieste treba postupovať tak, ako v bode A. Dať prednosť v jazde však neznamená, že je zakaždým nevyhnutné zastaviť.

Zákon o cestnej premávke uvádza, že prednosť dáte vtedy, ak ten, kto má prednosť, nebude musieť kvôli vám meniť smer alebo rýchlosť jazdy. Keďže ani v bode A ani B nie je stopka, miestom sa smie prejsť aj bez zastavenia. Dokonca, väčšinou je to bezpečnejšie a aj premávka je plynulejšia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Treba si len ujasniť to, či niekto vo vedľajšom pruhu vľavo nechce prejsť do pravého pruhu. Ak áno, je potrebné mu dať prednosť. Ak je to potrebné, tak aj zastavením. Ide tu predsa najmä o bezpečnosť cestnej premávky.

V križovatke však už nezastavujte, to je proti predpisom. Ak kvôli bezpečnosti premávky niekto zastaví v mieste pred križovatkou, lebo dáva prednosť, netreba mu to zazlievať. Neporušil by vtedy predpisy. Ostatní za ním, ako na každej inej križovatke, musia strpieť jeho úkon. Ak by do auta zozadu narazili, s najväčšou pravdpepodobnosťou by boli označení za vinníkov nehody.

Prednosť v bode C

V mieste na Prešovskej ceste, kde sa zo 4 pruhov stávajú 2 a kde jeden pruh pokračuje ako nová cesta, je ďalšia križovatka. Prednosť tam ale nie je upravená dopravným značením a tak treba použiť ustanovenia zákona o cestnej premávke o jazde v pruhoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vodič, ktorý prechádza do iného jazdného pruhu, je povinný dať prednosť vozidlám, ktoré sa v pruhu nachádzajú. A ak by sa dvaja vodiči, medzi ktorými je jeden jazdný pruh, chceli naraz vybrať do tohto pruhu, prednosť má ten, kto prichádza z pravého. Ten z ľavého musí dať prednosť.

Zväčšiť mapu

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 313
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 125
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 341
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 906
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 384
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 29 488
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 797
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 199
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 986
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 936
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 033
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 873
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu