Pravidlá o jazde v pruhoch platia aj v križovatke

Prejazd križovatkami je niekedy náročný. Najmä ak sú dve križovatky krátko po sebe a medzi nimi treba prejsť z jedného jazdného pruhu do druhého.

Miko z Bratislavy nám napísal o problémoch s prejazdom cez križovatku Starých gruntov a Mlynskej doliny až na diaľnicu. Komplikácia nastáva v momente, keď sa tým istým miestom snažia prejsť aj autá z iných smerov.

Miko: "Keď idem smerom zo Starých gruntov do Mlynskej doliny a na diaľnicu, odbočujem doprava. To, že môžem ísť, mi hovorí semafor s doplnkovou šípkou doprava.

To, že môžu autá isť smerom zo Slávičieho údolia do Mlynskej doliny, hovorí semafor na ktorom svieti zelené svetlo (križovatka na obrázku v prílohe). Problém nastáva, keď sa potrebujem dostať na diaľnicu a musím prejsť cez ľavý jazdný pruh, čo sa im nepáči.

Moja otázka teda znie, kto má prednosť. Podľa mňa ja, teda ten, čo ide smerom zo Starých gruntov a odbočuje doprava. Pritom tí, čo idú smerom zo Slávičieho údolia a odbočujú doľava majú dávať prednosť.

Realita je však úplne iná. Jednak, že prednosť mi nikto nedá, ešte keď náhodou niekto musí trochu pribrzdiť, ma pozdraví klaksónom, mysliac si, že má zelenú a ostatní tam nemajú čo robiť."


Zväčšiť mapu

Situácia je teda taká, že Miko vychádza zo Starých gruntov, ktoré rovno za križovatkou pokračujú ulicou Slávičie údolie. Miko jazdí z pohľadu na mape zľava smerom nadol a problém nastáva, keď sa mu do cesty pripletú autá idúce sprava (na mape) taktiež smerom nadol.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

§ 9, vyhláška č. 8/2009 Z.z.:
(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
g) doplnkový signál (rôznych smerov) so zeleným svetlom v tvare zelenej šípky .... vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlám idúcim vo voľnom smere ...

V svetelnej križovatke, o ktorej nám Miko napísal, sa kríži klasická cesta s dvojpruhovou v jednom smere, pričom pruhy sú vyznačené aj v križovatke. Vozidlá vchádzajúce na dvojpruhovú cestu zo Starých gruntov alebo z ulice Slávičie údolie tak musia rešpektovať pravidlá jazdy v jazdných pruhoch.

Aj keď vchádzate cez križovatku riadenú semaformi na cestu s viacerými vyznačenými jazdnými pruhmi, smiete vojsť len do toho najbližšieho k vám. Do iného jazdného pruhu smiete vojsť len vtedy, ak dáte prednosť vozidlám jazdiacim v pruhu, do ktorého sa chcete dostať.

Okrem toho, pre Mika ešte platí, že ak odbočuje vpravo na doplnkovú zelenú šípku na semafore, jeho povinnosťou je dať prednosť vozidlám idúcim vo voľnom smere. Táto povinnosť platí po vzdialenejšiu hranicu križovatky.

Ak teda Miko vychádza zo Starých gruntov vpravo, musí dať prednosť vozidlám idúcim vo voľnom smere, teda aj tým, ktoré už stihli na zelenú odbočiť na dvojpruhovú cestu a dali najavo smerovkami svoj úmysel presunúť sa do pravého jazdného pruhu.

Keď dá Miko prednosť týmto vozidlám, ak chce prejsť na diaľnicu, musí dať prednosť autám jazdiacim v ľavom jazdnom pruhu. A až potom sa smie vybrať na diaľnicu.

01.jpg
Pohľad z vjazdu na diaľnicu v smere na spomínanú križovatku, foto: norc.sk
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 608
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 087
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 355
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 427
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 385
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 877
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 595
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 461
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 438
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 859

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkice. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop