Pravidlá o jazde v pruhoch platia aj v križovatke

Prejazd križovatkami je niekedy náročný. Najmä ak sú dve križovatky krátko po sebe a medzi nimi treba prejsť z jedného jazdného pruhu do druhého.

Miko z Bratislavy nám napísal o problémoch s prejazdom cez križovatku Starých gruntov a Mlynskej doliny až na diaľnicu. Komplikácia nastáva v momente, keď sa tým istým miestom snažia prejsť aj autá z iných smerov.

Miko: "Keď idem smerom zo Starých gruntov do Mlynskej doliny a na diaľnicu, odbočujem doprava. To, že môžem ísť, mi hovorí semafor s doplnkovou šípkou doprava.

To, že môžu autá isť smerom zo Slávičieho údolia do Mlynskej doliny, hovorí semafor na ktorom svieti zelené svetlo (križovatka na obrázku v prílohe). Problém nastáva, keď sa potrebujem dostať na diaľnicu a musím prejsť cez ľavý jazdný pruh, čo sa im nepáči.

Moja otázka teda znie, kto má prednosť. Podľa mňa ja, teda ten, čo ide smerom zo Starých gruntov a odbočuje doprava. Pritom tí, čo idú smerom zo Slávičieho údolia a odbočujú doľava majú dávať prednosť.

Realita je však úplne iná. Jednak, že prednosť mi nikto nedá, ešte keď náhodou niekto musí trochu pribrzdiť, ma pozdraví klaksónom, mysliac si, že má zelenú a ostatní tam nemajú čo robiť."


Zväčšiť mapu

Situácia je teda taká, že Miko vychádza zo Starých gruntov, ktoré rovno za križovatkou pokračujú ulicou Slávičie údolie. Miko jazdí z pohľadu na mape zľava smerom nadol a problém nastáva, keď sa mu do cesty pripletú autá idúce sprava (na mape) taktiež smerom nadol.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

§ 9, vyhláška č. 8/2009 Z.z.:
(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
g) doplnkový signál (rôznych smerov) so zeleným svetlom v tvare zelenej šípky .... vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlám idúcim vo voľnom smere ...

V svetelnej križovatke, o ktorej nám Miko napísal, sa kríži klasická cesta s dvojpruhovou v jednom smere, pričom pruhy sú vyznačené aj v križovatke. Vozidlá vchádzajúce na dvojpruhovú cestu zo Starých gruntov alebo z ulice Slávičie údolie tak musia rešpektovať pravidlá jazdy v jazdných pruhoch.

Aj keď vchádzate cez križovatku riadenú semaformi na cestu s viacerými vyznačenými jazdnými pruhmi, smiete vojsť len do toho najbližšieho k vám. Do iného jazdného pruhu smiete vojsť len vtedy, ak dáte prednosť vozidlám jazdiacim v pruhu, do ktorého sa chcete dostať.

Okrem toho, pre Mika ešte platí, že ak odbočuje vpravo na doplnkovú zelenú šípku na semafore, jeho povinnosťou je dať prednosť vozidlám idúcim vo voľnom smere. Táto povinnosť platí po vzdialenejšiu hranicu križovatky.

Ak teda Miko vychádza zo Starých gruntov vpravo, musí dať prednosť vozidlám idúcim vo voľnom smere, teda aj tým, ktoré už stihli na zelenú odbočiť na dvojpruhovú cestu a dali najavo smerovkami svoj úmysel presunúť sa do pravého jazdného pruhu.

Keď dá Miko prednosť týmto vozidlám, ak chce prejsť na diaľnicu, musí dať prednosť autám jazdiacim v ľavom jazdnom pruhu. A až potom sa smie vybrať na diaľnicu.

01.jpg
Pohľad z vjazdu na diaľnicu v smere na spomínanú križovatku, foto: norc.sk
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Create your own map in a new museum
  2. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  3. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  4. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  5. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  6. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  7. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  8. S dobrým pivom leto chutí
  9. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  10. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 30 632
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 099
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 393
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 128
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 799
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 874
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 744
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 445
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 245
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 814

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bývalí šéfovia i rodinní príslušníci. Kto sú policajní pridelenci?

Marian Slobodník by ako šéf polície podľa premiéra Pellegriniho vzbudzoval pochybnosti. Obával sa prepojení na Bašternáka.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Nábor agentov aj získavanie informácii. To sú Noční vlci

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

SVET

Biele prilby boli hrdinami Sýrie, dnes ich vyháňa aj propaganda

Niektorí v nich vidia záchrancov, iní teroristov.

SVET

Scenár ako na Kryme? Putin chce referendum na Donbase

Trump sa má rozhodnúť, čo si myslí o referende na Ukrajine.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.