SME

Bol obeťou dopravnej nehody, kým neprišiel na dopravný inšpektorát

Predstavte si, že do vás niekto nabúra. Vinník sa na mieste nechce polícii priznať a tak sa spor presunie na dopravný inšpektorát. Tam sa ale dozviete, že vy ste spôsobili nehodu a hrozí vám zákaz šoférovania.

Podľa jedného z vás sa taká udalosť nedávno na Slovensku stala. Napísal nám, že o jeho vine rozhodli fotky z nehody, videozáznam, podľa ktorého sa vraj nedalo jednoznačne určiť, ako sa nehoda stala a záznam policajtov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Majo: "Dňa 14.10.2010 cca o 16.55 hod. som bol účastníkom dopravnej nehody. Stalo sa to v Rajci na Ulici Hollého v smere zo Žiliny na Považskú Bystricu, na odbočke do Ulice Lipová.

Pri odbočovaní do ulice som sa riadne presvedčil pohľadom do zrkadiel, či nikoho neobmedzím ani neohrozím, dal som znamenie o zmene smeru jazdy vpravo a riadne som sa zaradil do odbočovacieho pruhu.

Pri už takmer odbočení do ulice prišiel náraz z boku do pravej bočnej strany môjho auta vozidlom značky Kia, ktoré išlo tým istým smerom ako ja - išlo za mnou."

09.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Majo zavolal políciu, keďže vodič druhého auta, Kórejčan, nerozumel podľa Maja ani po anglicky. Pisateľ mailu tvrdí, že po príchode dopravnej polície a zdokumentovaní nehody, sa policajti snažili prostredníctvom tlmočníkov prehovoriť vodiča vozidla Kia, aby si priznal vinu

Mali mu navrhnúť pokutu 100 eur, pričom škoda by bola riešená cez poisťovne. Majo tvrdí, že ani po 2 výzvach si Kórejčan nechcel vinu priznať a tak mu policajti zadržali vodičák, uzavreli to a postúpili celú záležitosť na správne konanie.

SkryťVypnúť reklamu

Majo: "Po predvolaní v deň 18.11.2010 som zažil šok. Pani ktorá celú záležitosť riešila, bola presvedčená o mojej chybe. Vraj som šiel v tom strednom pruhu ako smerom na PD a náhle som mu vošiel do jazdnej dráhy a bez smerovky. Dokonca sa tam oháňala záznamom z kamery, ale nebolo tam jasne vidieť, kto v ktorom jazdnom pruhu šiel.

05_big.jpg

Nechcela ani počuť moju verziu o tom, že pravdepodobne ten vodič sa nevenoval riadeniu, prešiel cez znížený chodník na priechode na chodník a ako som odbočoval, že ma nabral. Ja som ešte tvrdil, že ak by bola tá jej verzia, že som šiel v strednom pruhu, prečo ma teda obiehal sprava?

Nakoniec som len dodal, že sa necítim byť vinný a že som som zodpovedný šofér.

Pracujem ako šofér z povolania. Chcela mi zobrať papiere na tri roky a dať pokutu 800 eur. Nakoniec som to aspoň uhral na pokutu 200 eur so splatnosťou pol roka a papiere mi nechala kvôli práci. O písomné rozhodnutie z jednania som nežiadal a aj odvolania som sa vzdal."

SkryťVypnúť reklamu

Dopravná nehoda, o ktorej nám napísal Majo, sa mohla stať podľa jeho verzie ale aj podľa verzie rozhodnutia dopravného inšpektorátu. Je však zvláštne, ak policajti na mieste nehody zistia skutočnosti, ktoré podporujú Majovu verziu a následne sa na dopravnom inšpektoráte otočí situácia o 180 stupňov.

§ 32, zákon č. 71/1967 Zb.

(1) Správny orgán je povinný zistiť presne a úplne skutočný stav veci a za tým účelom si obstarať potrebné podklady pre rozhodnutie. Pritom nie je viazaný len návrhmi účastníkov konania.

Na to, aby dopravný inšpektorát mohol jednoznačne určiť vinu, je podľa zákona povinný zistiť presne a úplne skutočný stav veci. To znamená, svoje rozhodnutie musí mať podložené dôkazmi. V prípade, že nemajú dosť podkladov pre rozhodnutie, môžu prerušiť konanie o priestupku pre došetrenie "skutočností nevyhnutných na prejednanie priestupku".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa Maja dokazovali jeho vinu na základe videozáznamu, v ktorom (ako píše Majo) nebolo vidno, kto v ktorom jazdnom pruhu šiel. A bez potvrdenia tejto informácie podľa nás nie je možné určiť, ako sa nehoda stala. Dalo by sa to prostredníctvom znaleckého posudku, ktorý by na základe dôkazov zozbieraných policajtmi mohol určiť, čo viedlo k zrážke vozidiel.

Ako nám napísal Majo, žiadny znalecký posudok sa ako dôkaz na správnom konaní neukázal.

Zvláštnosti rozhodovania o vine za zrážku vozidiel

§ 73, zákon č. 372/1990 Zb.:

(2) Obvinený z priestupku má právo vyjadriť sa ku všetkým skutočnostiam, ktoré sa mu kladú za vinu a k dôkazom o nich, uplatňovať skutočnosti a dôkazy na svoju obhajobu, podávať návrhy a opravné prostriedky. K výpovedi ani k priznaniu ho nemožno donucovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zákon o priestupkoch uvádza, že obvinený z priestupku má právo "uplatňovať skutočnosti a dôkazy na svoju obhajobu". Ako ich však uplatniť, keď prídete na správne konanie, na ktorom sa dozviete, že vy ste ten vinný, nikto vám nepomôže ani radou, čo robiť a hneď na to sa dozviete výšku trestu?

Ďalšou zvláštnosťou je handlovanie sa o výške sankcie. Ak bola pracovníčka dopravného inšpektorátu presvedčená o vine Maja a výške sankcie, prečo tak výrazne zľavila pokuty a úplne zrušila Majovi zákaz šoférovania ako trest? Takéto niečo trochu pripomína "presviedčanie obvineného k vine", čo zákon o priestupkoch zakazuje.

Majov strach ho pripravil o väčšinu možností brániť sa

Je v povahe človeka brániť akýmikoľvek prostriedkami svoje živobytie. Preto je pochopiteľné, že Majo ako vodič, ktorí sa živí šoférovaním, urobil na dopravnom inšpektoráte čokoľvek, len aby neprišiel o vodičák. Bohužiaľ, v povahe človeka je aj snaha zneužiť svoju moc, keď vie, že ho za to s najväčšou pravdepodobnosťou nikto nepotrestá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Majovi teda zostáva už len jediné, ak má záujem o skutočné vyšetrenie toho, čo sa stalo na križovatke Hollého a Lipovej ulice v Rajci. Mal by sa obrátiť na právnika, ktorý mu poradí, aké má ešte možnosti, keďže sa vzdal nielen písomného rozhodnutia o jeho vine ale aj odvolania proti rozhodnutiu dopravného inšpektorátu.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 123
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 199
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 900
  4. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 840
  5. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 927
  6. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 883
  7. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 496
  8. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 2 343
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jakub Cipko: Ak nechcete Matoviča, treba začať robiť!
  2. Ivan Mlynár: Robo, panebožečoťatonapadlo ? Čo to bolo za zostavu v tom Kremli…...mamamia.
  3. Štefan Hrodek: Život v obchoďáku
  4. Ivan Čáni: Robert Fico písal Kaji Kallasovej.
  5. Julius Kravjar: Obmedzená suverenita alebo Kto chce biť, palicu si nájde
  6. Timotej Opálek: Mark Pritchard & Thom Yorke - Tall Tales
  7. Peter Štefãnik: Historické paralely a ich slabé miesta
  8. Timotej Opálek: Ghost - Praha / O2 Aréna
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 798
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 742
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 385
  4. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 11 358
  5. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 8 784
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 673
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 967
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 797
  1. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  2. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  3. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  4. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  5. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  7. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  8. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
SkryťZatvoriť reklamu