Niektorým tiež chýba istota, ktorým smerom ďalej pokračuje cesta po ktorej idú.
Prvý problém sa týka výjazdu z diaľnice D2 v Bratislave v mieste, kde sa na D2-ku napája Bratská ulica v smere z Petržalky.
Richard: "Týmto miestom prechádzam denne a opakovane som sa dostal do kolíznych situácií, ktoré sú pomerne nebezpečné a podľa môjho názoru vznikajú aj nedostatočným označením daného uzla. Stáva sa mi nasledovné:
Ako vodič vchádzajúci do mesta po D2 idem povolenou rýchlosťou 90km/h a schádzam z diaľnice smerom na napojenie na diaľnicu D1 smer Prístavný most. Autá prichádzajúce z Bratskej ulice majú od svojej strany plnú čiaru. Ja ako odbáčajúci z diaľnice mám zo svojej strany čiaru prerušovanú.
Otázka je, kto má ale prednosť. Vzhľadom na to, že autá idúce z Bratskej sú sprava, mal by som im dať prednosť. Je to tak, alebo by mali dať oni prednosť vozidlám schádzajúcim z diaľnice?"
Zväčšiť mapu
Prednosť v križovatke podľa dopravných značiek
§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
e) hranicou križovatky miesto vyznačené vodorovnou dopravnou značkou "Priečna súvislá čiara", "Priečna súvislá čiara so symbolom Daj prednosť v jazde!" alebo "Priečna súvislá čiara s nápisom STOP"; kde takáto vodorovná dopravná značka nie je, hranicu križovatky tvorí kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky,
V prvom rade si ujasnime, čo je to križovatka. Podľa zákona o cestnej premávke je to miesto, v ktorom sa cesty pretínajú alebo spájajú. Miesto, ktoré Richard opísal, je tiež križovatkou, lebo sa tu spájajú dve cesty.
Križovatka podľa definície končí v mieste kolmice na os vozovky, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky. A to je ešte pred miestom, kde majú vodiči z diaľnice povolené prejsť z diaľničného jazdného pruhu do pruhu v pravo, ktorý vychádza z Bratskej.
Šoféri idúci z Bratskej majú pred miestom spojenia ciest značku Daj prednosť v jazde. Keď vchádzajú na miesto, kde sa Bratská spája s diaľnicou, zákonite musia dať prednosť vozidlám už idúcim po diaľnici. Lenže križovatka skončí ešte pred miestom, kde sa dá z diaľnice odbočiť do pravého pruhu.
Prednosť v jazdných pruhoch
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.
Tam už ide o dva rovnocenné jazdné pruhy. A tu sa už môžme oprieť o zákon, podľa ktorého je vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza. Pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.
Prednosť bude dávať Richard, lebo je to on, ktorý sa bude preraďovať do druhého pruhu. Pokiaľ by sa preraďovalo auto z Bratskej do jeho pruhu (čo však nie je povolené pre vodorovné dopravné značenie), dávalo by prednosť ono jemu.
Jedna dodatková tabuľka by zmenila prednosť v jazde
Stačí však, aby pod dopravnou značkou Daj prednosť v jazde bola umiestnená dodatková tabuľka s tvarom križovatky zahrňujúcej aj následné rozpájanie ciest a vodiči z Bratskej by museli dávať prednosť až do miesta, kde sa z diaľnice odpája cesta na Einsteinovu.
Problém, podobný tomu Richardovmu má aj Martin. Nie je si totižto istý pokračovaním cesty a preto tiež nevie, kto má prednosť.
Martin: "Mám otázku ohľadne pokračovania Bajkalskej ulice. Ktorá cesta je jej pokračovaním? Výjazd na Prístavný most alebo pokračovanie okolo Slovnaftu smerom na Komárno?
Keď nastane situácia, že idem po Bajkalskej v pravom jazdnom pruhu a chcem ísť na Komárno, tak stále môžem pokračovať rovno, bez nutnosti meniť pruh. Ak však pri mne v ľavom jazdnom pruhu ide auto a chce pokračovať smerom na Prístavný most, čiže doprava, tak môže prísť k nepeknej kolízii. Ono totiž tiež môže mať pocit, že ide stále vo svojom pruhu, ktorý pokračuje na Prístavný most. Kto tam má prednosť?"
Zväčšiť mapu
Pokračovanie ulice nie je pre určenie prednosti podstatné
Aby sme vedeli, kto má v danom mieste prednosť, vôbec nepotrebujeme vedieť, kadiaľ vedie pokračovanie Bajkalskej ulice.
Martinov problém je v podstate o tom istom, ako ten Richardov. Musí len vedieť, ako sa správne zaradiť do pruhov. To, či Martin bude pokračovať na Komárno a vodič v druhom pruhu chce ísť smerom na Prístavný most, je podstatné len vo vzťahu k jazdným pruhom, v ktorých sa nachádzajú a do ktorých sa plánujú preradiť.
Vodič ktorý sa chce preradiť do vedľajšieho pruhu, musí zapnúť smerovku a dať prednosť jazde vodičovi vo vedľajšom pruhu.
Pokiaľ Martin bude pokračovať rovno v pravom jazdnom pruhu a potrebuje ísť v smere na Komárno (na mape smer z hora nadol), podľa čiar na ceste bude musieť prejsť cez ľavý jazdný pruh, ktorý pokračuje na Prístavný most. Musí dať teda prednosť vozidlám idúcim v ľavom jazdnom pruhu pred odbočením na cestu do Komárna. Alebo sa skôr preradiť do ľavého jazdného pruhu a potom už nebude musieť dávať pri odbočení nikomu prednosť.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.