SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Prednosť v jazde podľa značiek alebo podľa jazdných pruhov?

Správne radenie sa vozidiel v jazdných pruhoch môže byť problematické. Pritom kolízie môžu často nastať len z dôvodu, že vodič sa nevie správne rozhodnúť, podľa akých predpisov dať prednosť.

Niektorým tiež chýba istota, ktorým smerom ďalej pokračuje cesta po ktorej idú.

Prvý problém sa týka výjazdu z diaľnice D2 v Bratislave v mieste, kde sa na D2-ku napája Bratská ulica v smere z Petržalky.

Richard: "Týmto miestom prechádzam denne a opakovane som sa dostal do kolíznych situácií, ktoré sú pomerne nebezpečné a podľa môjho názoru vznikajú aj nedostatočným označením daného uzla. Stáva sa mi nasledovné:

Ako vodič vchádzajúci do mesta po D2 idem povolenou rýchlosťou 90km/h a schádzam z diaľnice smerom na napojenie na diaľnicu D1 smer Prístavný most. Autá prichádzajúce z Bratskej ulice majú od svojej strany plnú čiaru. Ja ako odbáčajúci z diaľnice mám zo svojej strany čiaru prerušovanú.

Otázka je, kto má ale prednosť. Vzhľadom na to, že autá idúce z Bratskej sú sprava, mal by som im dať prednosť. Je to tak, alebo by mali dať oni prednosť vozidlám schádzajúcim z diaľnice?"


Zväčšiť mapu

Prednosť v križovatke podľa dopravných značiek

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
e) hranicou križovatky miesto vyznačené vodorovnou dopravnou značkou "Priečna súvislá čiara", "Priečna súvislá čiara so symbolom Daj prednosť v jazde!" alebo "Priečna súvislá čiara s nápisom STOP"; kde takáto vodorovná dopravná značka nie je, hranicu križovatky tvorí kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky,

V prvom rade si ujasnime, čo je to križovatka. Podľa zákona o cestnej premávke je to miesto, v ktorom sa cesty pretínajú alebo spájajú. Miesto, ktoré Richard opísal, je tiež križovatkou, lebo sa tu spájajú dve cesty.

Križovatka podľa definície končí v mieste kolmice na os vozovky, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky. A to je ešte pred miestom, kde majú vodiči z diaľnice povolené prejsť z diaľničného jazdného pruhu do pruhu v pravo, ktorý vychádza z Bratskej.

Šoféri idúci z Bratskej majú pred miestom spojenia ciest značku Daj prednosť v jazde. Keď vchádzajú na miesto, kde sa Bratská spája s diaľnicou, zákonite musia dať prednosť vozidlám už idúcim po diaľnici. Lenže križovatka skončí ešte pred miestom, kde sa dá z diaľnice odbočiť do pravého pruhu.

Prednosť v jazdných pruhoch

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Tam už ide o dva rovnocenné jazdné pruhy. A tu sa už môžme oprieť o zákon, podľa ktorého je vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza. Pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Prednosť bude dávať Richard, lebo je to on, ktorý sa bude preraďovať do druhého pruhu. Pokiaľ by sa preraďovalo auto z Bratskej do jeho pruhu (čo však nie je povolené pre vodorovné dopravné značenie), dávalo by prednosť ono jemu.

Jedna dodatková tabuľka by zmenila prednosť v jazde

Stačí však, aby pod dopravnou značkou Daj prednosť v jazde bola umiestnená dodatková tabuľka s tvarom križovatky zahrňujúcej aj následné rozpájanie ciest a vodiči z Bratskej by museli dávať prednosť až do miesta, kde sa z diaľnice odpája cesta na Einsteinovu.

Problém, podobný tomu Richardovmu má aj Martin. Nie je si totižto istý pokračovaním cesty a preto tiež nevie, kto má prednosť.

Martin: "Mám otázku ohľadne pokračovania Bajkalskej ulice. Ktorá cesta je jej pokračovaním? Výjazd na Prístavný most alebo pokračovanie okolo Slovnaftu smerom na Komárno?

Keď nastane situácia, že idem po Bajkalskej v pravom jazdnom pruhu a chcem ísť na Komárno, tak stále môžem pokračovať rovno, bez nutnosti meniť pruh. Ak však pri mne v ľavom jazdnom pruhu ide auto a chce pokračovať smerom na Prístavný most, čiže doprava, tak môže prísť k nepeknej kolízii. Ono totiž tiež môže mať pocit, že ide stále vo svojom pruhu, ktorý pokračuje na Prístavný most. Kto tam má prednosť?"


Zväčšiť mapu

Pokračovanie ulice nie je pre určenie prednosti podstatné

Aby sme vedeli, kto má v danom mieste prednosť, vôbec nepotrebujeme vedieť, kadiaľ vedie pokračovanie Bajkalskej ulice.

Martinov problém je v podstate o tom istom, ako ten Richardov. Musí len vedieť, ako sa správne zaradiť do pruhov. To, či Martin bude pokračovať na Komárno a vodič v druhom pruhu chce ísť smerom na Prístavný most, je podstatné len vo vzťahu k jazdným pruhom, v ktorých sa nachádzajú a do ktorých sa plánujú preradiť.

Vodič ktorý sa chce preradiť do vedľajšieho pruhu, musí zapnúť smerovku a dať prednosť jazde vodičovi vo vedľajšom pruhu.

Pokiaľ Martin bude pokračovať rovno v pravom jazdnom pruhu a potrebuje ísť v smere na Komárno (na mape smer z hora nadol), podľa čiar na ceste bude musieť prejsť cez ľavý jazdný pruh, ktorý pokračuje na Prístavný most. Musí dať teda prednosť vozidlám idúcim v ľavom jazdnom pruhu pred odbočením na cestu do Komárna. Alebo sa skôr preradiť do ľavého jazdného pruhu a potom už nebude musieť dávať pri odbočení nikomu prednosť.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  2. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  3. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  4. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  5. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  6. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  7. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  8. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  1. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  2. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  3. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  4. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  5. Pomáhajte čítaním
  6. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  7. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  8. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  9. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  10. Get our subscription and support the Online Charity Auction
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 30 873
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 756
  3. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 841
  4. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 9 251
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 186
  6. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 8 917
  7. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 863
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 852
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 692
  10. Ako nahradiť fosílne palivá geotermálnou energiou? 8 436
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda SaS a minister hospodárstva Richard Sulík, predsedníčka Výboru NR SR pre zdravotníctvo Jana Bittó Cigániková a podpredseda SaS a minister školstva Branislav Gröhling.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kedy advokáti pracujú zadarmo

Vznikol u nás prvý pro bono rebríček.

Stĺpček Jakuba Fila

Figa borová v podaní Igora Matoviča

Krajina si zaslúži mať príčetného premiéra.

Jakub Filo.