Detroit 6. júna (TASR) - Automobilový sektor dnes pritvrdil svoju opozíciu voči novým návrhom pre bezpečnosť pneumatík, keď uviedol, že nové pravidlá si vynútia zmeny takmer u 45% všetkých predaných pneumatík, čo ich bude stáť minimálne 1,5 miliardy USD.
Výrobcovia takto odpovedali návrhy Národného úradu pre bezpečnosť premávky na diaľniciach (NHTSA) na testovanie pneumatík, ktorým reaguje na aféru Firestone a nový zákon o prísnejších normách pre kvalitu pneumatík. NHTSA uvádza, že možno bude potrebné prerobiť približne tretinu z 287 miliónov pneumatík predávaných v USA každý rok, no nové pravidlá môžu zachrániť 27 životov a zabrániť 667 zraneniam pri nehodách súvisiacich so zlyhaním pneumatiky. Okrem toho odhaduje, že nové normy budú stáť výrobcov 282 miliónov USD ročne, čiže približne 7,2 milióna USD na jeden zachránený život.
Asociácia výrobcov pneumatík, ktorá zastupuje 120 spoločností, považuje odhady NHTSA za nepresné, keďže podľa jej údajov budú nové pravidlá stáť sektor 1,5 miliardy USD v prvom roku a približne 400 miliónov USD v nasledujúcom. Zároveň odhaduje, že až 42% pneumatík na osobných a 54% na nákladných vozidlách v nových testoch neuspeje. Argumentuje, že príčinou nehody je len jedna pneumatika z milióna a vo väčšine prípadov jej zlyhanie spôsobí prepichnutý plášť (defekt) alebo zlý stav vozovky.
General Motors Corp. (GM) v reakcii na návrhy argumentuje, že NHTSA vo svojich odhadoch nezohľadňuje zmeny, ktoré budú musieť vykonať automobilky. GM odhaduje, že približne 22% jeho osobných a šesť percent nákladných vozidiel nebude spĺňať nové normy a automobilka bude musieť testovať nové pneumatiky, meniť nastavenie všetkých komplexných elektronických systémov a v niektorých prípadoch dokonca zmeniť konštrukciu automobilu. Automobilka varuje, že nové pneumatiky dramaticky zhoršia spotrebu, keďže sa zvýši ich odpor.
Združenie výrobcov automobilov, ktoré zastupuje 12 najväčších spoločností, označilo zmeny za natoľko tvrdé, že prinútia niektoré automobilky úplne stiahnuť niektoré modely z trhu, aby nemuseli úplne zmeniť ich konštrukčné vlastnosti. Podľa jej názoru NHTSA by mal zvážiť miernejšie alternatívy a nezávisle od definitívnych návrhov by ich realizácia mala byť odložená o niekoľko rokov, aby spoločnosti mali dostatok času na splnenie požadovaných kritérií.
GM okrem toho navrhuje, aby NHTSA zvážil aj iné možnosti, napríklad, žiadať od servisných a benzínových čerpadiel presné prístroje a funkčné vzduchové čerpadlá.
(1 USD = 46,906 SKK)
* 1 sov